[Sitecom WL-013] maar met één client tegelijk verbinding *

Pagina: 1
Acties:
  • 1.042 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 11:55

inXs

known as inXs

Topicstarter
Beste mensen,

probleem in het kort
sinds enkele dagen is in mijn ouderlijk huis casema internet aanwezig. Dit werkt allemaal prima, behalve wanneer er meerdere draadloze verbindingen zijn. Ofwel, maar 1 computer/laptop kan tegelijk het internet op.. Dit is behoorlijk vervelend, aangezien mijn pc hier nu draadloos internet heeft, zowel als de laptop van mijn ma.. Het is dus, wie het eerst komt, die het eerst maalt.

situatie
De casema router (motorola SB5120E, http://broadband.motorola...oducts/sb5120/default.asp) heeft als IP: 192.168.100.1, maar er is geen inlog voor beschikbaar. Ofwel ik kan dus niets aanpassen in de router.. Die router maakt wel gewoon verbinding met het internet (altijd handig een monteur).

Achter die router staat een sitecom WL-013 - Wireless Network Access Point 11M, die het signaal draadloos verstuurd. Dit signaal ontvang ik hier met 70% sterkte, op de laptop hangt het er uiteraard vanaf waar deze zich bevindt. Hiervoor was hier ADSL aanwezig, wederom met een router, maar dan een alcatel, maar toen stond alleen de laptop er draadloos op.

wat nog meer?
Mijn buurman heeft tevens casema internet, met dezelfde router van casema. Deze heeft hij ook draadloos, maar niet met een sitecom maar met een sweex (model weet ik niet). Hij heeft deze niet beveiligd, dus ik kon mooi even testen of dat wel werkte. En ja hoor, hier kan ik wel tegelijk op inloggen. Hij is zelf een leek op dit gebied, dus ik weet zeker dat hij niets aangepast heeft. Dit doet mij dus vermoeden dat het probleem bij mijn sitecom AP zit en niet in de router van motorola.

Wat heb ik geprobeerd?
Je kan beter vragen, wat niet!?

Uiteraard op GOT gezocht, met vele resultaten:

http://gathering.tweakers...+adres&where=GoT#hitstart
http://gathering.tweakers...-A&select_forum=#hitstart
http://gathering.tweakers...-A&select_forum=#hitstart

Nou en kan denk ik nog wel even doorgaan, even op een rijtje dus:

- Handmatig IP instellen op beide apparaten, hierbij heb ik helemaal geen internet meer, kan wel bij het inlogscherm van de router komen (192.168.100.1)
- Router resetten, 1 voor 1 werkstations aanmelden, dit had ook geen effect
- draadloos AP instellingen aanpassen, encryptie uit, MAC toekennen, DHCP aangezet in AP software, heb ook handmatig geprobeerd, maar dat snap ik niet geheel helaas.
- winsockfix geprobeerd
- nogmaals met casema cd software geïnstalleerd
- om en om met de kabel aangesloten aan router en verbinding laten maken.. Dit werkt niet gelijk, totdat ik het werkstation reset (hier lijkt het probleem weer bij de router te liggen dus)
- Casema gebeld, maar die geven geen support bij het aansluiten van meerdere stations... :|
- Misschien nog wel wat, maar kan er helaas niet zo snel meer op komen.
- firmware van sitecom AP geupdate, mocht niet baten helaas

Op mijn PC werkt het nu dus goed, als ik IPCONFIG /all doe dan zie ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\j0rmA>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : joram
        Primary Dns Suffix  . . . . . . . :
        Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
        IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
        WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Wireless Network Connection:

Connection-specific DNS Suffix  . :
        Description . . . . . . . . . . . : Sitecom Wireless Network PCI Adapter
 54G WL-115
        Physical Address. . . . . . . . . : 00-**-F6-**-86-** (hier stond wel wat)
        Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
        Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
        IP Address. . . . . . . . . . . . : 83.85.187.243
        Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.252.0
        Default Gateway . . . . . . . . . : 83.85.184.1
        DHCP Server . . . . . . . . . . . : 10.1.192.7
        DNS Servers . . . . . . . . . . . : 83.80.1.236
        Lease Obtained. . . . . . . . . . : maandag 27 februari 2006 22:11:58
        Lease Expires . . . . . . . . . . : dinsdag 28 februari 2006 22:11:58

C:\Documents and Settings\j0rmA>

Wel raar dat het ip: 192.168.100.1 nergens terugkomt, aangezien dit wel het IP van de router is.

Dit zie ik op de laptop:

code:
1
2
3
4
5
DHCP: JA
Automatische configuratie: JA
Autoconfiguratie IP-adres: 169.254.162.26
Subnet: 255.255.0.0
Gateway: .......

Zoals jullie zien, heeft ie moeite met het IP adres.. maar als ik alles automatisch invul en dan uiteraard instellingen afkijk van deze PC, dan heb ik geen internet, maaaar kan ik wel bij het inlog scherm van de router komen....

Even wat plaatjes ter verduidelijking

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~otter872/hopsa.JPG

Op volgorde: De verbinding, de AP, het inlogscherm van de router.. Maarja, die gegevens heb ik dus niet.

samengevat en specs

- Het lijkt erop, dat hij maar 1 IP kan toekennen
- veel gezocht, op GoT en google
- ben helaas nog geen pro ;)
- op ander netwerk, met zelfde router werkt het wel allemaal

specs:

mijn station:

winXP pro SP1, volledig geupdate. Op dit moment geen firewall aanstaan
sitecom draadloos netwerkkaartje
intel pentium

Laptop:

WinXP home, SP2, ook geen firewall nu
sitecom LAN card
intel pentium

Router:

Motorola SB5120E

AP:

WL-013 - Wireless Network Access Point 11M

wat nu, wat nu?

Hopelijk heb ik even genoeg info gegeven, kan zelf niet iets bedenken dat nog nodig is.. Hopelijk heeft iemand wat suggesties voor me, want zit behoorlijk vast helaas!

edit: uiteraard bij beide, bij services.msc staat DHCP client AAN, in de eventvwr is geen melding te vinden dat XP moeite heeft met het toekennen/vinden/maken etc etc van een IP adres.

edit2: Kan een modje aub even mijn titel aanpassen? Van dit naar: [XP,motorola,sitecom]Maar 1 werkstation tegelijk internet.

Of iets in die strekking, was het in al mijn "enthousiasme" zelf vergeten ;) Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door inXs op 27-02-2006 23:52 ]

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrisT
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 14:44
Die gegevens voor de webinterface van de motorola vallen wel te vinden met google als je zoekt op "motorola SB5120E admin".

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

de reden waarom er maar één PC tegelijkertijd op het Internet komt is dat het publieke IP adres (83.85.187.243 in jouw geval) niet aan de Motorola, maar aan de PC wordt gegeven. Zeer waarschijnlijk staat op de Motorola de DHCP server uit, of moet je de standaard software configuratie laden. Probeer het volgende: koppel de Motorola los van het Internet (dat is waarschijnlijk de reden waarom je niet bij het Motorola inlogscherm komt), tik in de webbrowser http://192.168.100.1/. In het scherm ´Configuration´, klik dan op ´Restore all Defaults´, dan op ´Save´, en dan op ´Restart Cable Modem´.
Mocht dit niet lukken, laat het dan even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet het een en ander instellen op je sitecom router, zodat deze het externe-IP van casema krijgt. Of het is iets met mac-adres net als bij Chello.

Hoogst waarschijnlijk kun jij helemaal niks aanpassen op de Motorola (net als bij @home). En dat ipaders 192.168.100.1 zal wel van de sitecom zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 10:22:
Je moet het een en ander instellen op je sitecom router, zodat deze het externe-IP van casema krijgt. Of het is iets met mac-adres net als bij Chello.

Hoogst waarschijnlijk kun jij helemaal niks aanpassen op de Motorola (net als bij @home). En dat ipaders 192.168.100.1 zal wel van de sitecom zijn.
Nee, als ik mijn pc rechtstreeks op de router aansluit, kom ik met datzelfde IP in hetzelfde inlogscherm. Helaasch. Ik ben nu op mijn werk, maar ik zal als ik thuis ben eens proberen de router van het internet af te halen. Bedankt voor de antwoorden tot dusver in ieder geval :)

edit: ik vond iets over het inloggen (wel 1 site), dat je in moet loggen met: admin pas: motorola. Dat ga ik straks maar eens proberen.

Weet iemand anders misschien wat ik aan zou moeten passen in die sitecom AP dan? Iets met DHCP instellingen? Want op het netwerk van de buurman kan ik wel met meerdere inloggen en dat terwijl hij dezelfde router heeft. Hij heeft alleen een ander Acces point.

Hij heeft zelf niets ingesteld daar, aangezien een pc en aanhang voor hem abra cadabra zijn ;)

[ Voor 27% gewijzigd door inXs op 28-02-2006 10:49 ]

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:59
Hoe komt de TS op het idee dat de modem een routerfunctie heeft. Zover ik weet is die net als de mijne (4200E) een doodnormale modem. Die gewoon alles forward. Jij moet een ECHTE router hebben.

Van motorola site:
Supports up to 32 users**
** Additional equipment (not included) such as Ethernet routers or hubs is necessary.

De DHCP op de modem is er voor dat de pc's een ip krijgen als het WAN afwezig is.

[ Voor 12% gewijzigd door Ascathon op 28-02-2006 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
De modem belt voor mij in bij casema, dit betekend dan toch dat het een router is? Of snap ik de definitie van een router niet? Ofwel, ik moet zeg maar een ander AP kopen, die dan dus een "router" functie heeft?

Om precies te zijn:

http://broadband.motorola...image=large&productID=369

[ Voor 24% gewijzigd door inXs op 28-02-2006 11:12 ]

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
http://www.sitecom.com/pr...oductid=312&subgroupid=39
Zoiets moet je hebben. Het apparaat dat al je wired en wireless pc's een "privé" ip adres geeft. De motorola modem komt op de WAN poort. De router krijg dat dat publieke adres van Casema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Ah, supers, het had dus puur te maken met mijn onwetendheid dus. Ik dacht altijd dat iets een router was wanneer hij zelf in kon bellen, anders niet, maar dat is dus niet per definitie waar.. Helaasch. Bedankt voor de info in ieder geval. Dan moet ik maar eens op pad om een nieuwe te halen ;)

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
Gezien je al een AP hebt kun je ook een router kopen zonder wireless functie. Ben je natuurlijk iets goedkoper uit. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inXs schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 11:01:
De modem belt voor mij in bij casema, dit betekend dan toch dat het een router is? Of snap ik de definitie van een router niet? Ofwel, ik moet zeg maar een ander AP kopen, die dan dus een "router" functie heeft?

Om precies te zijn:

http://broadband.motorola...image=large&productID=369
De Motorola is een modem en daar kun jij niks mee alleen de provider, dat inloggen net als ik al eerder zei heeft geen zin. En die sitecom moet wel een router-functie hebben. Als het alleen maar een AP is heb je er in jouw geval niks aan. Een router dient om 2 netwerken te koppelen en die AP dient als een bridge. Je zult dus een router moeter moeten kopen of een router met ingebouwd AP.

Bij ADSL krijg je meestal een modem met router-functies, dat zul je hiervoor wel hebben gehad als ik het goed lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 11:29:
[...]

De Motorola is een modem en daar kun jij niks mee alleen de provider, dat inloggen net als ik al eerder zei heeft geen zin. En die sitecom moet wel een router-functie hebben. Als het alleen maar een AP is heb je er in jouw geval niks aan. Een router dient om 2 netwerken te koppelen en die AP dient als een bridge. Je zult dus een router moeter moeten kopen of een router met ingebouwd AP.

Bij ADSL krijg je meestal een modem met router-functies, dat zul je hiervoor wel hebben gehad als ik het goed lees.
Jah de enige echte alcatel 510, gehackt en wel.

Volgens mij is het makkelijker om een wireless router te kopen.. Als ik een router koop zonder wireless, dan moet deze uiteraard wel met casema gaan werken neem ik aan.

edit: bedankt voor de titel wijziging

[ Voor 3% gewijzigd door inXs op 28-02-2006 11:35 ]

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inXs schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 11:34:
[...]

Jah de enige echte alcatel 510, gehackt en wel.

Volgens mij is het makkelijker om een wireless router te kopen.. Als ik een router koop zonder wireless, dan moet deze uiteraard wel met casema gaan werken neem ik aan.

edit: bedankt voor de titel wijziging
Ja dat moet lukken (als het maar een router is), maar je kunt ook een wired-router kopen daar je AP op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Het maakt qua prijs niet zoveel uit geloof ik, dus ik ga denk ik maar voor de draadloze router, scheelt me weer een hoop pijn en moeite :P

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

volgens mij heeft de SB5120 wel een DHCP server functionaliteit. Als je hier klikt, dan krijg je een screenshot te zien van de configuratiepagina, met een beschrijving van de DHCP server.

--> The SB5100 family of modems contain an internal DHCP server, which is active until the modem registers with the CMTS. In the case of a problem that prevents the modem from completing its registration, the modem can still give an IP address to the client PC to enable diagnostics access.

This address is given with a very short lease (around 10 seconds) so that as soon as the registration does complete the client PC obtains its proper IP address from the core network DHCP server. -<--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 07:35

r0b

Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 12:52:
Hallo,

volgens mij heeft de SB5120 wel een DHCP server functionaliteit. Als je hier klikt, dan krijg je een screenshot te zien van de configuratiepagina, met een beschrijving van de DHCP server.

--> The SB5100 family of modems contain an internal DHCP server, which is active until the modem registers with the CMTS. In the case of a problem that prevents the modem from completing its registration, the modem can still give an IP address to the client PC to enable diagnostics access.

This address is given with a very short lease (around 10 seconds) so that as soon as the registration does complete the client PC obtains its proper IP address from the core network DHCP server. -<--
Als je je eigen quote ook even leest:
which is active until the modem registers with the CMTS. In the case of a problem that prevents the modem from completing its registration, the modem can still give an IP address to the client PC to enable diagnostics access.
Vrij vertaald:

"welke actief is tot het modem geregistreerd is met het CMTS. In het geval van een probleem waarbij het modem niet correct geregistreerd kan worden, kan er nog altijd een IP-adres uitgegeven worden aan de client-pc die daarmee diagnostische gegevens kan raadplegen."

Maw,
- Daar heb je 0,0 aan
- Dat is niet wat je zoekt

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ex,

je hebt gelijk. Het lijkt erop dat deze DHCP server alleen voor diagnostische doeleinden te gebruiken is...
Excuses voor mijn verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Maakt niet uit, evengoed bedankt voor de inzet.

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Nou beste mensen deze:
http://www.sitecom.com/pr...oductid=312&subgroupid=39

heeft mijn zusje dus en die staat nu hier, zij heeft mijn oude AP'tje.. En inderdaad nu werkt het allemaal perfect... Doe ik zoveel moeite (en jullie) terwijl het eigenlijk gewoon een hardware matig probleem was.. Stom, stom, stom. Naja bedankt voor het meedenken, het werkt in ieder geval :)

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:58
Uhmm, als ik het goed begrijp wil je dus gewoon internet (draadloos) op alle pc's in het huis? Ik begrijp niet helemaal waarom je dan als eerste met de Casema modem (geen modemrouter) wilde rommelen..

Wie zn internet wil delen configureert zn (draadloze) router zodanig dat deze verbinding kan maken met alle pc's, en zodanig dat deze verbinding maakt met de modem.

Bij Casema ben je juist gezegend met een modem die geen router is om 2 redenen:
-je kan simpel elke draadloze router aansluiten, hoef je in principe niks voor te doen op je router want de modem geeft automatisch een adres
- portforwarding hoef je op maar 1 apparaat in te stellen, alleen je router en niet je modem!

Bij de meeste DSL abo's wordt namelijk een modem-in-router-stand geleverd, als je dan je eigen draadloze router aansluit kan dit lastiger zijn (ivm met punt 1) en bovendien moet je dan op je router en je modem-in-router-stand poorten gaan openen... dubbel (irritant) werk dus.

Bovendien als je draadloze router en je p2p programma (bijv uTorrent) uPnP hebben hoef je helemaal geen portforwarding in te stellen als je een gewone modem heb ipv modeminrouterstand.

Maar goed gelukkig is het opgelost!

edit:
portforwarding is nodig als je degelijke snelheden wilt bij p2p programma's en bijv. verzenden van bestanden via MSN, ftpserver, onlinegamen en meer van dat soort dingen.
Veel DSLers stellen geen portforwarding in op hun modemrouter, wel op hun draadloze router (of het gaat via uPNP) en dan blijven de trage snelheden (bijv. LowID op de edonkeynetwerk).

[ Voor 20% gewijzigd door Jazco2nd op 11-03-2006 22:28 ]

Pagina: 1