Beste mensen,
probleem in het kort
sinds enkele dagen is in mijn ouderlijk huis casema internet aanwezig. Dit werkt allemaal prima, behalve wanneer er meerdere draadloze verbindingen zijn. Ofwel, maar 1 computer/laptop kan tegelijk het internet op.. Dit is behoorlijk vervelend, aangezien mijn pc hier nu draadloos internet heeft, zowel als de laptop van mijn ma.. Het is dus, wie het eerst komt, die het eerst maalt.
situatie
De casema router (motorola SB5120E, http://broadband.motorola...oducts/sb5120/default.asp) heeft als IP: 192.168.100.1, maar er is geen inlog voor beschikbaar. Ofwel ik kan dus niets aanpassen in de router.. Die router maakt wel gewoon verbinding met het internet (altijd handig een monteur).
Achter die router staat een sitecom WL-013 - Wireless Network Access Point 11M, die het signaal draadloos verstuurd. Dit signaal ontvang ik hier met 70% sterkte, op de laptop hangt het er uiteraard vanaf waar deze zich bevindt. Hiervoor was hier ADSL aanwezig, wederom met een router, maar dan een alcatel, maar toen stond alleen de laptop er draadloos op.
wat nog meer?
Mijn buurman heeft tevens casema internet, met dezelfde router van casema. Deze heeft hij ook draadloos, maar niet met een sitecom maar met een sweex (model weet ik niet). Hij heeft deze niet beveiligd, dus ik kon mooi even testen of dat wel werkte. En ja hoor, hier kan ik wel tegelijk op inloggen. Hij is zelf een leek op dit gebied, dus ik weet zeker dat hij niets aangepast heeft. Dit doet mij dus vermoeden dat het probleem bij mijn sitecom AP zit en niet in de router van motorola.
Wat heb ik geprobeerd?
Je kan beter vragen, wat niet!?
Uiteraard op GOT gezocht, met vele resultaten:
http://gathering.tweakers...+adres&where=GoT#hitstart
http://gathering.tweakers...-A&select_forum=#hitstart
Nou en kan denk ik nog wel even doorgaan, even op een rijtje dus:
- Handmatig IP instellen op beide apparaten, hierbij heb ik helemaal geen internet meer, kan wel bij het inlogscherm van de router komen (192.168.100.1)
- Router resetten, 1 voor 1 werkstations aanmelden, dit had ook geen effect
- draadloos AP instellingen aanpassen, encryptie uit, MAC toekennen, DHCP aangezet in AP software, heb ook handmatig geprobeerd, maar dat snap ik niet geheel helaas.
- winsockfix geprobeerd
- nogmaals met casema cd software geïnstalleerd
- om en om met de kabel aangesloten aan router en verbinding laten maken.. Dit werkt niet gelijk, totdat ik het werkstation reset (hier lijkt het probleem weer bij de router te liggen dus)
- Casema gebeld, maar die geven geen support bij het aansluiten van meerdere stations...
- Misschien nog wel wat, maar kan er helaas niet zo snel meer op komen.
- firmware van sitecom AP geupdate, mocht niet baten helaas
Op mijn PC werkt het nu dus goed, als ik IPCONFIG /all doe dan zie ik dit:
Wel raar dat het ip: 192.168.100.1 nergens terugkomt, aangezien dit wel het IP van de router is.
Dit zie ik op de laptop:
Zoals jullie zien, heeft ie moeite met het IP adres.. maar als ik alles automatisch invul en dan uiteraard instellingen afkijk van deze PC, dan heb ik geen internet, maaaar kan ik wel bij het inlog scherm van de router komen....
Even wat plaatjes ter verduidelijking

Op volgorde: De verbinding, de AP, het inlogscherm van de router.. Maarja, die gegevens heb ik dus niet.
samengevat en specs
- Het lijkt erop, dat hij maar 1 IP kan toekennen
- veel gezocht, op GoT en google
- ben helaas nog geen pro
- op ander netwerk, met zelfde router werkt het wel allemaal
specs:
mijn station:
winXP pro SP1, volledig geupdate. Op dit moment geen firewall aanstaan
sitecom draadloos netwerkkaartje
intel pentium
Laptop:
WinXP home, SP2, ook geen firewall nu
sitecom LAN card
intel pentium
Router:
Motorola SB5120E
AP:
WL-013 - Wireless Network Access Point 11M
wat nu, wat nu?
Hopelijk heb ik even genoeg info gegeven, kan zelf niet iets bedenken dat nog nodig is.. Hopelijk heeft iemand wat suggesties voor me, want zit behoorlijk vast helaas!
edit: uiteraard bij beide, bij services.msc staat DHCP client AAN, in de eventvwr is geen melding te vinden dat XP moeite heeft met het toekennen/vinden/maken etc etc van een IP adres.
edit2: Kan een modje aub even mijn titel aanpassen? Van dit naar: [XP,motorola,sitecom]Maar 1 werkstation tegelijk internet.
Of iets in die strekking, was het in al mijn "enthousiasme" zelf vergeten
Alvast bedankt!
probleem in het kort
sinds enkele dagen is in mijn ouderlijk huis casema internet aanwezig. Dit werkt allemaal prima, behalve wanneer er meerdere draadloze verbindingen zijn. Ofwel, maar 1 computer/laptop kan tegelijk het internet op.. Dit is behoorlijk vervelend, aangezien mijn pc hier nu draadloos internet heeft, zowel als de laptop van mijn ma.. Het is dus, wie het eerst komt, die het eerst maalt.
situatie
De casema router (motorola SB5120E, http://broadband.motorola...oducts/sb5120/default.asp) heeft als IP: 192.168.100.1, maar er is geen inlog voor beschikbaar. Ofwel ik kan dus niets aanpassen in de router.. Die router maakt wel gewoon verbinding met het internet (altijd handig een monteur).
Achter die router staat een sitecom WL-013 - Wireless Network Access Point 11M, die het signaal draadloos verstuurd. Dit signaal ontvang ik hier met 70% sterkte, op de laptop hangt het er uiteraard vanaf waar deze zich bevindt. Hiervoor was hier ADSL aanwezig, wederom met een router, maar dan een alcatel, maar toen stond alleen de laptop er draadloos op.
wat nog meer?
Mijn buurman heeft tevens casema internet, met dezelfde router van casema. Deze heeft hij ook draadloos, maar niet met een sitecom maar met een sweex (model weet ik niet). Hij heeft deze niet beveiligd, dus ik kon mooi even testen of dat wel werkte. En ja hoor, hier kan ik wel tegelijk op inloggen. Hij is zelf een leek op dit gebied, dus ik weet zeker dat hij niets aangepast heeft. Dit doet mij dus vermoeden dat het probleem bij mijn sitecom AP zit en niet in de router van motorola.
Wat heb ik geprobeerd?
Je kan beter vragen, wat niet!?
Uiteraard op GOT gezocht, met vele resultaten:
http://gathering.tweakers...+adres&where=GoT#hitstart
Nou en kan denk ik nog wel even doorgaan, even op een rijtje dus:
- Handmatig IP instellen op beide apparaten, hierbij heb ik helemaal geen internet meer, kan wel bij het inlogscherm van de router komen (192.168.100.1)
- Router resetten, 1 voor 1 werkstations aanmelden, dit had ook geen effect
- draadloos AP instellingen aanpassen, encryptie uit, MAC toekennen, DHCP aangezet in AP software, heb ook handmatig geprobeerd, maar dat snap ik niet geheel helaas.
- winsockfix geprobeerd
- nogmaals met casema cd software geïnstalleerd
- om en om met de kabel aangesloten aan router en verbinding laten maken.. Dit werkt niet gelijk, totdat ik het werkstation reset (hier lijkt het probleem weer bij de router te liggen dus)
- Casema gebeld, maar die geven geen support bij het aansluiten van meerdere stations...
- Misschien nog wel wat, maar kan er helaas niet zo snel meer op komen.
- firmware van sitecom AP geupdate, mocht niet baten helaas
Op mijn PC werkt het nu dus goed, als ik IPCONFIG /all doe dan zie ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600] (C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp. C:\Documents and Settings\j0rmA>ipconfig /all Windows IP Configuration Host Name . . . . . . . . . . . . : joram Primary Dns Suffix . . . . . . . : Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown IP Routing Enabled. . . . . . . . : No WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No Ethernet adapter Wireless Network Connection: Connection-specific DNS Suffix . : Description . . . . . . . . . . . : Sitecom Wireless Network PCI Adapter 54G WL-115 Physical Address. . . . . . . . . : 00-**-F6-**-86-** (hier stond wel wat) Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes IP Address. . . . . . . . . . . . : 83.85.187.243 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.252.0 Default Gateway . . . . . . . . . : 83.85.184.1 DHCP Server . . . . . . . . . . . : 10.1.192.7 DNS Servers . . . . . . . . . . . : 83.80.1.236 Lease Obtained. . . . . . . . . . : maandag 27 februari 2006 22:11:58 Lease Expires . . . . . . . . . . : dinsdag 28 februari 2006 22:11:58 C:\Documents and Settings\j0rmA> |
Wel raar dat het ip: 192.168.100.1 nergens terugkomt, aangezien dit wel het IP van de router is.
Dit zie ik op de laptop:
code:
1
2
3
4
5
| DHCP: JA Automatische configuratie: JA Autoconfiguratie IP-adres: 169.254.162.26 Subnet: 255.255.0.0 Gateway: ....... |
Zoals jullie zien, heeft ie moeite met het IP adres.. maar als ik alles automatisch invul en dan uiteraard instellingen afkijk van deze PC, dan heb ik geen internet, maaaar kan ik wel bij het inlog scherm van de router komen....
Even wat plaatjes ter verduidelijking
Op volgorde: De verbinding, de AP, het inlogscherm van de router.. Maarja, die gegevens heb ik dus niet.
samengevat en specs
- Het lijkt erop, dat hij maar 1 IP kan toekennen
- veel gezocht, op GoT en google
- ben helaas nog geen pro
- op ander netwerk, met zelfde router werkt het wel allemaal
specs:
mijn station:
winXP pro SP1, volledig geupdate. Op dit moment geen firewall aanstaan
sitecom draadloos netwerkkaartje
intel pentium
Laptop:
WinXP home, SP2, ook geen firewall nu
sitecom LAN card
intel pentium
Router:
Motorola SB5120E
AP:
WL-013 - Wireless Network Access Point 11M
wat nu, wat nu?
Hopelijk heb ik even genoeg info gegeven, kan zelf niet iets bedenken dat nog nodig is.. Hopelijk heeft iemand wat suggesties voor me, want zit behoorlijk vast helaas!
edit: uiteraard bij beide, bij services.msc staat DHCP client AAN, in de eventvwr is geen melding te vinden dat XP moeite heeft met het toekennen/vinden/maken etc etc van een IP adres.
edit2: Kan een modje aub even mijn titel aanpassen? Van dit naar: [XP,motorola,sitecom]Maar 1 werkstation tegelijk internet.
Of iets in die strekking, was het in al mijn "enthousiasme" zelf vergeten
[ Voor 6% gewijzigd door inXs op 27-02-2006 23:52 ]
superB