Ik heb thuis 3 pc's waarvan 2 onder win xp werken en een oudere pc die onder win 98 draait. nu heb ik sinds enige tijd de 2 win xp pc's verbonden in netwerk via een router. Maar dit lukt niet met de win 98 pc. Ik heb de netwerkkaart goed geinstalleerd, maar wanneer ik het ip-adres van de netwerkkaart wil vrijgeven doet de pc niks, er blijft gewoon een win ip-adres staan. Nochtans staat bij eig ip-adres automatisch verkrijgen aangevinkt. Wat moet ik doen om het ip-adres te releasen en dan eindelijk connectie te kunnen maken met de router??
die wil je niet vrijgeven, gewoon een nieuwe aanvragen
En anders handmatig instellen bij de netwerkinstellingen.
Schaadt het niet, dan baat het niet
Wat gebeurt er als je die Win98-pc gewoon een fixed ipadres geeft?
ach...in een volgend leven lach je er om!
Verwijderd
Hallo,
welk type/merk router heb je ? Normaalgesproken blokkeert een router de DHCP broadcasts en moeten deze geforward worden. Welke DHCP server gebruik je (of is de router zelf een DHCP server)?
welk type/merk router heb je ? Normaalgesproken blokkeert een router de DHCP broadcasts en moeten deze geforward worden. Welke DHCP server gebruik je (of is de router zelf een DHCP server)?
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 23:50:
Ik denk dus niet dat dat het is, Nethelper.Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 20:57:
2 win xp pc's verbonden in netwerk via een router
TS: Check even of de netwerkverbinding wel goed is met die win98 machine. Brand het lampje op je netwerkkaart en router/switch/whatever? (geen 100% zekerheid; maar als hij brand is het vrijwel zeker goed, brand hij niet, dan is het zeker fout.)
Misschien heb je de mogelijkheid om de win98 pc even op de kabel van een werkende winxp machine te hangen, misschien doet ie het dan wel.
Als het allemaal niet lukt en je weet behoorlijk zeker dat je netwerkkabel en verbindingen goed zijn, vul dan zelf even een ip nummer en subnet mask in. Neem een IP nummer wat nog niet bestaat binnen jouw netwerk en probeer dan eens of je kan pingen van de een naar de andere computer.
[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 27-02-2006 23:59 ]
Alles kan stuk.
Verwijderd
Lang geleden heb ik dit probleem ook gehad. Ik heb toen de default gateway van de router bij Windows 98 opgegeven in een ander tabbald bij netwerkinstellingen en toen werkte het. Wel ip op automatisch laten staan.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 10:29 ]
Ik heb is gecheckt en blijkbaar brandt het lampje van de netwerkkaart niet. De netwerkkaart is denk ik wel goed geinstalleerd want ik krijg geen errormeldingen en de kabel zou ook moeten werken, want die heb ik getest met een speciale tester voor cat5E kabels.
Verwijderd
Stop die netwerkkaart in een andere pc en test hem dan.
Het wil niet altijd zeggen dat de kaart goed is, als windows apparaatbeheer zegt dat de kaart in orde is.
Het wil niet altijd zeggen dat de kaart goed is, als windows apparaatbeheer zegt dat de kaart in orde is.
Pagina: 1