Toon posts:

EM-straling (WiFi / BT) en gaas

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een kastje aan het maken voor een VIA EPIA moederbordje. De buitenkant wordt van metaalgaas met een mesh van ongeveer 2mm. B)
Voor het mooie zou ik 2 USB-poorten aan de binnenkant willen maken om daar een WiFi- en een bluetooth-dongle in te prikken. (8>
Metaalgaas is vaak een goeie barrière voor radiogolven. (Kooi van Faraday) maar ik meen me te herinneren dat dat lang niet altijd zo hoeft te zijn. Het zou uit te rekenen moeten zijn of er straling doorheen gaat of niet. Iemand een idee hoe dat zit? Of waar ik het kan vinden? :?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15

breinonline

Are you afraid to be known?

Het is vast wel uit te rekenen, maar ik verwacht niet dat er ook maar iemand hier is die dat even voor je kan doen. Wat let je het even te proberen? Zoveel kost een stukje gaas ook weer niet.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:10
breinonline schreef op maandag 27 februari 2006 @ 22:25:
Het is vast wel uit te rekenen, maar ik verwacht niet dat er ook maar iemand hier is die dat even voor je kan doen. Wat let je het even te proberen? Zoveel kost een stukje gaas ook weer niet.
om de boel "dicht" te maken moet je gaatjes kleiner maken als 1/10 lapda
lapda is 1/F
1/2,4Ghz /10 = 4,16 e-8 meter
rete klein dus, dat ga je niet redden met kippen gaas

edit
ook niet met mesh

^^^^
ok deze berekeing is niet goed 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door ymoona op 28-02-2006 19:00 ]

https://f1nerd.nl

Verwijderd

Dat wil die juist toch niet? =/

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2006 22:32 ]

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:56
De golflengte van elektromagnetische straling opzoeken (staat volgens mij wel in binas), anders de frequentie daarvan opzoeken, dan kan je de golflengte uitrekenen met:

golflengte = lichtsnelheid / frequentie

Is de golflengte kleiner dan de gaatjes in het gaas dan zal het er doorheen kunnen, is het groter dan zal het de straling tegenhouden.

(of denk ik nu weer veel te simpel)

Mopje: Door welk metaal kan je heenkijken? ........ Kippengaas

Rekensommetje: 3.00x10^8 / 2.5x10^9 = 0.12 m (tenzij ik ruzie heb met eenheden) dus dan zou het wel moeten lukken

ymoona, jij zou gaten moeten hebben van micrometers grootte, leg me dan eens uit dat de gaatjes in een magnetrondeur pak em beet een paar millimeter zijn en toch die straling tegenhouden?

[ Voor 26% gewijzigd door Yofresh op 27-02-2006 22:41 ]

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

breinonline schreef op maandag 27 februari 2006 @ 22:25:
Precies uitrekenen hoeft niet, afschatten is genoeg. Als je kwa gaten een ordegrootte kleiner zit dan de golflengte, en het metaal geaard, zul je er flink last van hebben.
ymoona schreef op maandag 27 februari 2006 @ 22:30:
om de boel "dicht" te maken moet je gaatjes kleiner maken als 1/10 lapda
lapda is 1/F
1/2,4Ghz /10 = 4,16 e-8 meter
rete klein dus, dat ga je niet redden met kippen gaas
Je zit er echt heel ver naast. c (lichtsnelheid, ook geen klein getal) zit er nog in, en dan kom je op een golflengte van rond de 10 cm (iets van 3E8 / 2.4E9 meter). Dat betekent dus dat je mesh een serieuze hindernis gaat vormen voor je Wi-fi.

[ Voor 36% gewijzigd door Zpottr op 27-02-2006 22:41 ]

Zoef

Verwijderd

Topicstarter
Mja, ik wist dat het relatief simpel was... Jammer dan... ;(

Of dat wordt solderen B)

Als ik nou de respectievelijke antennes weet te lokaliseren en verbind met het gaas? Zou dat dan werken? Ook allebei tegelijk? :D

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 09:16 ]

Pagina: 1