Nieuwe stille PC

Pagina: 1
Acties:

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:21
Mijn pc staat in de woonkamer en maakt veel teveel lawaai, bovendien is het al een oud beestje die na jaren trouwe dienst (en af en toe wat minder trouw..) niet meer voldoet. Ik heb veel topics doorgelezen over specifieke componenten en "stille computers", ook op silent pc review het een en ander gelezen en via google gezocht naar meer informatie.

Mijn pc wordt gebruikt om te internetten, dvd's kijken, applicaties te ontwikkelen en af en toe een spelletje. Na al het zoeken heb ik de volgende componenten geselecteerd, maar heb ik toch nog een aantal twijfels.

Kast Nexus Technology Breeze Zwart, Zilver, 400 Watt
Moederbord Asrock 939DUAL-SATA2
Processor AMD Athlon 64 3200+ Venice 2.0 GHz, 2000 MHz, Boxed
Processor koeler Arctic Freezer 64 Pro Aluminium, Koper
Harde schijf Samsung HDD Spinpoint SP2504C 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300
Harde schijf koeler/silencer Nexus Technology DiskTwin
Geheugen TwinMos Dual Channel 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 2,5, Kit Of 2
DVD speler NEC ND-4551A Zwart, Labelflash
Cardreader/fancontroller Enermax TecTroid 9 BK Zwart

Allereerst zit er inderdaad geen videokaart in omdat ik deze van plan ben deze over te nemen van mijn oude systeem, deze is lekker stil want hij is passief gekoeld. Het is een radeon 9250 (AGP), als dit echt niet meer kan dan hoor ik het graag ;)

Over het moederbord ben ik niet helemaal zeker, ik heb goede verhalen gelezen maar toch ook mindere. Het feit dat het moederbord zo goedkoop is is mooi, maar zegt vaak wat over de kwaliteit en de mogelijkheden. Wat zijn goede alternatieven voor dit moederbord?

Een ander twistpunt is de processor, is het verstandiger om deze AMD Athlon 3200+ Venice te nemen of een AMD Opteron 142? Deze laatste is 1,6 ghz maar 1MB cache de Athlon draait op 2 ghz. Hoe zit het met de warmteproductie van deze 2, hoe minder warmte hoe minder koeling, des te stiller.. Is de Opteron misschien goed naar 2ghz te overklokken en hoe staat het dan met de warmte?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
wil je het moederbord duurder maken dan?
het voordeel van het moederbord dat je gekozen hebt, is dat er AGP op zit en ook PCI-E
Dus je 9250 kan nog mee.
Verder zijn er genoeg moederborden die aan je eisen voldoen.
Je zult eigenlijk je vga moeten vervangen als je een moederbord kiest waar geen AGP op zit.
Ik heb zelf ook deze asrock, en ben er erg tevreden mee.

De opteron's uit de 1xx serie zijn erg lastig te krijgen, ga eerst maar op zoek naar een webwinkel die ze heeft. En ik denk dat dat nog wel eens lastig kon worden.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

ziet er goed uit, maar volgensmij zie ik een foutje, er staat dat je een boxed 3200+ venice wil én ook nog een cpu cooler erbij, dan moet je natuurlijk de tray versie van de 3200+ venice lijkt me zo :P

en het moederbord is naar mijn inzicht zeer goed, heb hem zelf ook en heb er nog geen problemen mee gehad

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-02 12:46
De trayversie is nogal moeilijk aan te komen. Als je een opteron neemt, zou ik eerder voor de 144 gaan, de 142 is ook niet geweldig leverbaar. Overigens zijn opterons wel goede overklokkers. (Het gekozen moederbord wat minder). Voor datgene wat jij wilt is deze pc volgens mij wel goed.

• Vuurvlieg
@Pindaa De tray versie kunnen ze niet leveren als ik de website bekijk van het bedrijf waar ik het geheel wil bestellen.

Hoe zit het met het lawaai van de koeling van de north/southbridge? Waarom ben je er tevreden mee? (Geen problemen is wat weinig imho ;))

Denk dat ik idd maar afzie van de Opteron aangezien deze slecht te verkrijgen is, de opteron die op voorraad was bleek een 940 te zijn, wat niet zo goed past op het 939 mobo :+

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie ivm de stilte van de pc?

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

Angeloonie

Cheeseburger Addict

semi-ot: Die Nexus Breeze is een goede kast! Heb hem zelf ook en hij houdt het geluid lekker binnen :)

Waar ik je wel voor moet waarschuwen is dat het binnen erg warm kan worden, aangezien er maar 1 fan in zit (en de voedingsfan dan).

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Verwijderd

Vuurvlieg schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 12:07:
@Pindaa De tray versie kunnen ze niet leveren als ik de website bekijk van het bedrijf waar ik het geheel wil bestellen.

Hoe zit het met het lawaai van de koeling van de north/southbridge? Waarom ben je er tevreden mee? (Geen problemen is wat weinig imho ;))

Denk dat ik idd maar afzie van de Opteron aangezien deze slecht te verkrijgen is, de opteron die op voorraad was bleek een 940 te zijn, wat niet zo goed past op het 939 mobo :+

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie ivm de stilte van de pc?
kan me voorstellen dat het een beetje weinig was maar ik heb het mobo'tje ook nie zo lang ;)

ik merk dat als ik mijn casefans uitzet dat ik duidelijk minder hoor dan eerst (met athlon xp boxed en asus mobo) dan nu, met een 3500+ venice en een freezer 64 pro en die asrock 939 dual sata 2, maar ik ben niet zo gefocused op de stilheid van mijn systeem dus ik heb eigenlijk nog nooit echt op gelet of hij nou echt stil is of niet :o

wel kan ik zeggen dat het moederbord zeer veel dingen ondersteunt en bijna gewoon plug and play was, het mooiste vind ik eigenlijk nog de prijs :7

• Vuurvlieg
Bedankt! So far so good!

Heb toch nog even rondgekeken naar een videokaart want de huidige radeon 9250 is misschien wel wat erg verouderd. Nu heb ik het volgende uitgezocht:
Mtek VGA GeForce 6200 TC nVidia GeForce 6200 128 MB PCI Exp-16

Ik wil de pc bij sallandautomatisering.nl bestellen, daarom wil ik daar ook de videokaart kopen, eisen hieraan zijn stil (uiteraard), dvi + dsub en ook tv-out. Bovendien moet de videokaart niet meer kosten dan ongeveer 75 eur MAX.

Is de kaart die ik gekozen heb een goede keus? of kan ik beter voor een ander type kiezen?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dan kan je beter naar mijn mening wat langer doorsparen en over een tijdje voor een 6600GT gaan voor 130 euro en een Zalmannetje er bij :) (of een pasieve 6600 'gewoon' als 't wat voordeliger moet))
verder heb je op een tray proc. 2 jaar garantie ipv een half (geloof ik maar op een tray zit iig minder lang garantie) en als je een opty neemt en wilt overclocken is het raadzaam om daar 'overclockers' ram voor te nemen (en dat is weer duurder)

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Vuurvlieg
Op de boxed versie zit zelfs 3 jaar garantie volgens de sallandautomatisering website.

Dus volgens jou zou ik beter af zijn met:
Asus VGA Extreme N6600 Silencer nVidia GeForce 6600 256 MB PCI Express € 96,00
Asus VGA Extreme N6600 Silencer nVidia GeForce 6600 128 MB PCI Express € 88,00

Daar zit ook nog 2 jaar meer garantie op ook niet verkeerd. Wat ik me afvraag is of het nog veel verschil in snelheid maakt dat deze een PCI express interface hebben ipv een PCI express 16? En maakt die 256mb ipv 128 nog verschil?

Een andere optie met PCI express 16 is:
GigaByte VGA NVIDIA GeForce 6600 nVidia GeForce 6600 128 MB PCI Exp-16 € 107,00 24

Zit alleen 12 maanden minder garantie op, en is wat duurder..

[ Voor 16% gewijzigd door Vuurvlieg op 01-03-2006 20:52 ]

Pagina: 1