[SpeedTouch 716v5WL] DNS en lokale server met meer domeinen

Pagina: 1
Acties:

• Pacjack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-04 16:38
Ik heb een lokaal netwerk (100mbit en switches) en een Thomson SpeedTouch 716WL (firmware 5.4.0.14) router die mij verbindt met het internet.
Op de internet dns servers verwijzen www.voorbeeld1.nl en www.voorbeeld2.nl naar 80.100.228.XXX (mijn externe ip adres).

Om via dat externe IP adres vanuit mijn lokale netwerk toch op mijn webserver te kunnen komen zou je natloopback kunnen gebruiken. Dit heb ik gedaan, door middel van
code:
1
ip config natloopback=disabled
(via de CLI, telnet)
Dan blijkt helaas dat het dataverkeer via de router loopt. Dit levert lage snelheden op :'(

Daarom wil ik het oplossen via de dns in de router:
  1. In mijn router heb ik nu in de dns ingesteld dat het domein voor het lokale netwerk voorbeeld1.nl is.
    code:
    1

:dns server config domain=bijvoorbeeld.nl
  2. Ook heb ik in de dns een host toegevoegd met de naam www, deze wijst direct naar intern ip adres 192.168.1.160
    code:
    1

:dns server host add name=www addr=192.168.1.160
Dankzij voorgaande twee maatregelen kan ik nu vanaf het lokale netwerk www.voorbeeld1.nl resolven naar 192.168.1.160. Dataverkeer van en naar www.voorbeeld1.nl vanaf mijn werkstation loopt dus niet meer via mijn router, de verbinding is daardoor vele malen sneller omdat hij direct is.

Hoe krijg ik het nu voor elkaar om in de dns server van mijn router, www.voorbeeld2.nl ook te laten verwijzen naar 192.168.1.160?
Of hoe geef ik een tweede domein op aan de dns van de router?

[ Voor 5% gewijzigd door Pacjack op 28-02-2006 11:31 ]

⌘ | deze gebruiker weet waar zijn handdoek is

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
Leuk dat het eerste deel in ieder geval werkt.
Je bent er zondag een aardig tijdje mee bezig geweest :P

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:10
Een DNS-server installeren op een van die webservers is natuurlijk weer geen optie? :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Pacjack
Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 00:33:
Een DNS-server installeren op een van die webservers is natuurlijk weer geen optie? :P
Eigenlijk niet :)
Ik wil het graag allemaal in de SpeedTouch oplossen.

• Pacjack
schopje

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:10
Heb je toevallig "dns server host add name=www.voorbeeld2.nl blabla" al geprobeerd? Meer zou ik zo niet kunnen verzinnen iig. Ik heb even door de CLI-manual gebladerd, maar ik zie er zo geen optie om met meerdere zones te werken.

Als DNS-server is de Speedtouch toch al erg kreupel (alleen A-records zo te zien, geen CNAME of MX of nog 'exotischer')...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Pacjack
Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 11:41:
Heb je toevallig "dns server host add name=www.voorbeeld2.nl blabla" al geprobeerd?
Geprobeerd ja:
code:
1
Failed to add DNS host. [Name clash]

Zou wel jammer zijn als de DNS server in de speedtouch dit niet kan. Ik zal eens kijken of ik het bedrijf een mailtje kan sturen/bellen.

Pagina: 1