Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

HDD voorzien van stroom via USB

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een gewone Seagate HDD 40GB.
Deze wil ik als externe HDD gebruiken.
Ik heb er een kabeltje bij die de IDE converteert naar USB2.0.
Maar ik vind de powersupply die erbij zit vrij groot, kan ik op een of andere manier gewoon een USB kabeltje aan een oude molex solderen en die HDD voorzien van stroom via de USB?
Zo ja, hoe moet die gesoldeerd worden? Ik kan wel solderen, maar ik ken een USB stekker niet tot inde details dus weet ik ook niet waar ik de 12v of de 6v van de molex enz aan moet solderen.
Hoop dat iemand mij kan helpen.

Ciao!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ben bang van niet, USB doet in principe per poort maximaal 500 mA @ 5 volt, op 12 Volt hou je dan nog geen 200 mA over. De meeste 3,5" harddisks lusten toch wel 1A op 12 volt volgens mij.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Gewoonweg onmogelijk. Je usb poort kan zo'n harde schijf niet van stroom voorzien.

[ Voor 8% gewijzigd door lemming_nl op 27-02-2006 19:51 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Tenzij het natuurlijk een zuinige laptopHDD is, die draaien soms op 1 usb-poort (meestal moet je ze op 2 USBpoorten aansluiten, anders krijg je rare effecten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
kortweg: nee

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
En als ik er dan 2 usb stekkers op plaats om 2 usb poorten tegelijk te gebruiken om die drive te voeden?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:02
Waar wil je de 12V vandaan halen dan?

• naftebakje
  • Laatst online: 19:33
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 22:02:
En als ik er dan 2 usb stekkers op plaats om 2 usb poorten tegelijk te gebruiken om die drive te voeden?
Enkel als je een laptopHDD gebruikt. Met een grote 3.5" HDD lukt dat niet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MeMoRy
herhaling: nee
kan gewoon niet: USB kan niet zoveel stroom aan en USB levert verkeerde voltage.

Als het kon zouden ze er toch niet zo'n grote stekkervoeding bij leveren? Dat wil niemand...

[ Voor 34% gewijzigd door MeMoRy op 27-02-2006 22:26 ]

• kELAL
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Jimster schreef op maandag 27 februari 2006 @ 22:07:
Waar wil je de 12V vandaan halen dan?
Met een DC/DC convertertje uit de USB 5V natuurlijk. Dat je dan alleen al 4 USB poorten nodig hebt om de 12V-behoefte van een simpel desktopschijfje te voorzien, ach... Ik wil niets liever dan 6 USB poorten opofferen voor een netvoeding-loze externe 3.5" HDD 8)7

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-11 14:53
Ik vrees dat het niet kan. Je kunt nog proberen om je externe hdd rechtstreeks uit je laptopvoeding te voeden mbv een splittertje ofzo, maar dat wordt zelf knutselen want die dingen bestaan volgens mij niet kant en klaar.

Ik zit met hetzelfde probleem, ook een externe harddisk met zo'n adapter die ik altijd vergeet, de enige 'oplossing' die ik kan bedenken is een paar van die netadapters bijbestellen en die overal neerleggen waar je vaak komt. Stop er ook 1 in je jaszak.

Maar 40GB is niks, dat kun je tegenwoordig toch betaalbaar als 2,5" notebookschijf krijgen? Dan kan ie in zo'n klein kastje wat wel uit de usb gevoed kan worden. Moet je helaas wel investeren. Of koop een mp3-speler met harddisk, dan kan die (een beperkte tijd) op de batterij lopen.

• DJF5
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 19:01
desnoods douw je dan de oplader er in.

zet je er wat muziek op...

multifuctioneel :o _/-\o_

• MeMoRy
PhilipsFan schreef op maandag 27 februari 2006 @ 22:37:
Ik zit met hetzelfde probleem, ook een externe harddisk met zo'n adapter die ik altijd vergeet, de enige 'oplossing' die ik kan bedenken is een paar van die netadapters bijbestellen en die overal neerleggen waar je vaak komt. Stop er ook 1 in je jaszak.
Hoe krijg je dat nou weer voor elkaar 8)7

(Duct-)Tape desnoods die adapter vast aan de externe HDD behuizing! Dan 'vergeet' je de adapter alleen nog maar als er 'per ongeluk' een mes/schaar uitschiet en de tape doorsnijdt.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-11 14:53
MeMoRy schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 10:48:
[...]

Hoe krijg je dat nou weer voor elkaar 8)7

(Duct-)Tape desnoods die adapter vast aan de externe HDD behuizing! Dan 'vergeet' je de adapter alleen nog maar als er 'per ongeluk' een mes/schaar uitschiet en de tape doorsnijdt.
Verrek, goed idee. Misschien kan het nog mooier door een gaatje te boren en het snoer er een keer doorheen te halen. Waarom zijn het eigenlijk twee scheidbare voorwerpen (de hdd en adapter bedoel ik)? Je kunt ze toch niet los van elkaar gebruiken.

Verwijderd

PhilipsFan schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 20:30:
[...]

Verrek, goed idee. Misschien kan het nog mooier door een gaatje te boren en het snoer er een keer doorheen te halen. Waarom zijn het eigenlijk twee scheidbare voorwerpen (de hdd en adapter bedoel ik)? Je kunt ze toch niet los van elkaar gebruiken.
Je kunt zo'n adaptor wel voor andere leuke dingen gebruiken ;)
Als je nu eens een grotere behuizing zorgt, en je sloopt de trafo open, en bouwt hem in in de hdd behuizing? ;)

• MeMoRy
PhilipsFan schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 20:30:
[...]

Warmte.. warmte is niet goed voor de HDD en die adapter wordt verrekte warm!

Verder vinden de meeste mensen die behuizing van de HDD al te groot en willen niet zo'n grote adapter op hun bureau hebben liggen...

Ook zijn aparte componenten zo makkelijker ver repareren/vervangen.

edit: trafo? Zullen we heb maar over een geschakelde netvoeding hebben?

[ Voor 7% gewijzigd door MeMoRy op 01-03-2006 22:45 ]

Pagina: 1