Toon posts:

Kwaliteit kabeldistributie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat vooraf ging:
Enkele maanden geleden hadden we heel veel last vast sneeuw (ruis) op onze TV, en storing op de radio. Mijn eigen midi-keten kon geen stereo-signaal meer uit de distributie halen en op alle televisie-toestellen in huis was er storing op alle zenders zichtbaar.
Ik woon in België, in een gebied waar Telenet de kabel beheert.
Wij namen contact op en tot 3x toe kwamen technici onze installatie inspecteren. De eerste twee maakten zich er snel vanaf door het probleem aan "oxidatie in de kabels" toe te schrijven, de derde deed zijn werk gelukkig iets beter. Hij ging in de centrale instellingen na gaan kijken (en aanpassen) en checkte onze hele configuratie. Uiteindelijk vond hij enkele fouten in de centrale maar vooral vond hij dat onze verdeeldozen van slechte kwaliteit waren.
We gingen dus nieuwe kabels en verdeeldozen kopen (Electrabel goedgekeurd) en boven kwam er ook een nieuwe splitter op de kabel. Dit zorgde voor een schitterend beeld en radio was ruis-vrij en stereo (behalve bij mij boven, maar dat ligt vooral aan slijtage van mijn eigen installatie).

Enkele weken geleden kwam er een technicus bij een van ons buren omdat die al klachten had over slechte kwaliteit van zijn televisie-beeld.

Heden:
Sinds een goeie week hebben wij nu terug enorme storing op onze kabelaansluiting. Zenders als Nederland 1, 2 en 3 hebben een zéér zichtbaar ruispatroon. Bovendien hebben we sinds gisteren een nieuwe audio-installatie, en die tuner kan nu niet eens een stereo-signaal uit de kabel halen. Het gaat om een Cambridge Audio 340T, dus de kwaliteit van die tuner moet normaal wel hoog genoeg zijn om uit een normaal kabel-signaal stereo te kunnen halen. Dit is dus niet het geval. Er is continu storing in het geluid en stereo kan hij niet maken, enkel mono.

De vraag:
Ik laat zo snel mogelijk technici langs komen om dit te onderzoeken en op te lossen. Maar aangezien het nu al de 4e technicus zal zijn die langs komt, wil ik nu zelf ook goed voorbereid zijn. Sinds een paar maand probeert Telenet digitale tv en radio in België te lanceren. Bovendien promoten ze ook dat hun internet nu "dubbel zo snel" is. Daarom vrees ik dat Telenet zijn technici een beetje de policy "probeer hen digitale tv aan te praten" op legt. Maar daar heb ik geen zin in. Die decoders kosten verdorie 200 euro, en midden dit jaar beginnen ze al weer een proefproject met HDTV, wat niet compatibel zal zijn met de huidige decoder (mijn inziens is digitale tv nu dus een miskoop in België).
Omdat ik mij niet wil laten vangen aan verkooppraatjes etc:
- In welke mate kan een verdubbeling van de internetsnelheden (is effectief zo), een invloed hebben op de kwaliteit van het tv- en radio-signaal?
- Kan de groei aan digitale tv-klanten een invloed hebben op de kwaliteit van de analoge signalen? (dus m.a.w. dat de slechte kwaliteit bij mij thuis een gevolg zou zijn van mijn buren die digitale tv hebben genomen)
- In welke mate heeft een kabelmaatschappij het "recht" om ondersteuning voor analoge tv tot een minimum te beperken om zo hun digitale tv te promoten (m.a.w. hun technici verbieden dure aanpassingen door te voeren bij klanten, om hun analoog signaal goed te krijgen)

Zijn er verder nog algemene zaken waar ik op kan letten of de technicus kan laten controleren die mogelijk een invloed hebben op mijn beeld en geluidskwaliteit?

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09-2025

skr

Als je over de gehele bandbreedte van de kabel extreme ruis heb, dan zal je met een digitale ontvanger helemaal geen beeld hebben. (waar analoog stoort gaat digitaal op zwart)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 18:55:
...

- In welke mate kan een verdubbeling van de internetsnelheden (is effectief zo), een invloed hebben op de kwaliteit van het tv- en radio-signaal?
- Kan de groei aan digitale tv-klanten een invloed hebben op de kwaliteit van de analoge signalen? (dus m.a.w. dat de slechte kwaliteit bij mij thuis een gevolg zou zijn van mijn buren die digitale tv hebben genomen)
- In welke mate heeft een kabelmaatschappij het "recht" om ondersteuning voor analoge tv tot een minimum te beperken om zo hun digitale tv te promoten (m.a.w. hun technici verbieden dure aanpassingen door te voeren bij klanten, om hun analoog signaal goed te krijgen)

Zijn er verder nog algemene zaken waar ik op kan letten of de technicus kan laten controleren die mogelijk een invloed hebben op mijn beeld en geluidskwaliteit?
1. ZOU kunnen, al moet de splitter juist ervoor zorgen dat de band die internet gebruikt gescheiden wordt van je radio/tv signaal.
2. Volgens mij niet, digitale TV gaat gewoon via eigen frequenties, met meestal 8 zenders per transponder (per frequentie). Dat ze gaan schuiven om de frequenties vrij te maken, ok dat zou kunnen. Retourband van DTV gaat volgens mij vrijwel altijd laagbandig terug, net als een kabelmodem.
3. Niet (afaik). In NL zijn er eisen aan het signaalnivo. (gemeten op binnenkomende aansluiting). Als hun analoge TV als pakket aanbieden dienen ze te zorgen dat dit ook correct functioneerd. Zolang hun een analoog-only pakket aanbieden kunnen ze geen problemen schuiven op "neem dan maar DTV". Neem aan dat zoiets ook wel voor Belgie

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
ik denk zo al niet dat techniekers van je kabelmaatschappij ook maar iets van herstellingen bij jou binnen doen:
binnenhuisbekabeling is eigen verantwoordelijkheid...

je hebt meerdere tv's ... 1 aansluitkabel (zoals steeds in belgië) wilt dus zeggen: splitters ertss ...

mss heeft Telenet het algemene signaalsniveau daaro pde kabel omhoog gebracht en zitten je splitters (of je tv-versterkers) er nu tss als storings veroorzakers

probeer eens met 1 tv rechtstreeks op de kabel die binnen komt:
blijft die storing aanwezig: bel ze op voor tech
(test ook efe met andere tv en/of andere kabel
dan weet je ook zekers dat het niet je eigen fout is)
(ik merk namelijk in je verhaal hierboven dat je dat nog niet getest hebt en dus ook niet gewapen bent met die test-resultaten: geloof me: ze vragen er achter...)

is al meermaals gebleken dat er eerst bij de ene een versterker gezet wordt, maar als er nog buren nadien klagn, dat ze in 't distributienet versterkers bijzetten, zodoende die eerste klanten met hun tv-bersterkers dat ding er terug tussenuit mogen halen bij wijze van spreken.

mijn ouders hebben zo gratis - een nu nutteloze - tv-versterker gekregen ... tot de buurvrouw tel. nam van hen en ze 't signaal in hun kast een extra boost moesten geven.

btw: elk singaal op die kabel heeft zijn grenzen, en er zit plek tss ... de ene heeft geen invleod op de andere ... effe googlen toont dat wel aan, hoe zoiets kan gebeuren
da's gelijk adsl en gewoon tel. signaal (geen isdn) op 't zelfde koperpaar ... lukt ook zonder enige storing op/van elkaar.