Toon posts:

Athlon xp opstartprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het opstartproblemen troubleshooter draadje zorgvuldig doorgenomen te hebben, heb ik nog geen oplossing op mijn probleem.

Mijn spects:

- Soltek sl-75frn2 mobo met nvidia 2 chipset
- Amd Athlon XP 1700+ Palomino
- 512 ram, merk Vdata ddr 400 (als ik me niet vergis)
- 450 watt qtec voeding (dual fan)
- sparkle Geforce FX5900 XT (met extra molex connector)
- cd brander
- dvd speler
- draadloos netwerkkaartje linksys wmp54g
- 40 gb diamondmax 8 plus at 7200rpm (@slave)
- 13 gig samsung hd (@master)
- standaard tobo -> muis -> geluids boxjes

Wat doet die wel?
PC gaat aan: de hd's gaan draaien, de fan op het chipset gaat draaien, de fan op de cpu slaat aan, en het "ik ben bezig" lampje aan de voorkant van de kast.

Wat doet die niet?
Grafische kaart gaat niet aan, er komt geen beeld..

Wat heb ik al geprobeerd?
Andere grafische kaarten erin gehad, pci slot en ide slot.
Bios gereset
Manual mobo doorgenomen, zonder resultaat
Andere voeding geprobeerd, waarmee hij hetzelfde probleem gaf.

Hopelijk heb ik genoeg info gegeven... :P
Kan iemand mij helpen?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Je voeding is in ieder geval knudde: haal een A-merk voeding. Dit is mogelijk het probleem. Q-tec is een baggermerk, net als Sweex, als het om voedingen gaat in ieder geval. Koop een goede voeding (zie Overige Hardware het topic "Welke voeding heb ik nodig deel ##"), als dat niet helpt, kunnen we verder zoeken ;).

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 15:22

LordofWhatever

Uuhhh....?

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 15:34:
Wat heb ik al geprobeerd?
Andere grafische kaarten erin gehad, pci slot en ide slot.
eh ide slot? die kennen we niet, ik neem aan dat je een agp slot bedoelt.
het lijkt erop dat je mobo kapot is, iets anders lijkt me niet, je heb namelijk terecht al een andere
voeding en graka geprobeerd. wat voor andere voeding was het trouwens?

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Verwijderd

Topicstarter
lol @ ide, ik bedoel pci. 8)7 :)

De voeiding is brak ja, maar wel cheap... Maar de voeding is het probleem niet, want ik heb ook een andere geprobeerd... Hoe kan ik testen of het mobo stuk is? Ik heb geen ander compatibel mobo liggen...

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Heb je ook al eens geprobeerd met alleen de videokaart, ram en cpu erin? Dus cd-rom, dvd, hd's, pci-kaarten afkoppelen/verwijderen. :)
Andere monitor zou je ook nog kunnen proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door _the_crow_ op 27-02-2006 20:41 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 20:35:
De voeiding is brak ja, maar wel cheap... Maar de voeding is het probleem niet, want ik heb ook een andere geprobeerd... Hoe kan ik testen of het mobo stuk is? Ik heb geen ander compatibel mobo liggen...
En wat voor voeding heb je geprobeerd ?
Als je een vergelijkbare of zwakker model probeert heeft het waarschijnlijk niet veel effect ;)

Je geeft aan dat je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter hebt doorgelopen. Heb je gekeken naar de condensatoren op dit moederbord ?
Overigens staat de tip van _the_crow_ ook in de troubleshooter, deze tip is één van de tips die je sowieso moet proberen bij het troubleshooten van een systeem.
Op een dergelijke manier kun je namelijk een heleboel hardware uitsluiten op defecten :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
De voeding die ik geprobeerd had heeft al eerder de pc draaiende gehouden, dus aan de voeding ligt het niet. Ook heb ik al geprobeerd met alleen de nodige dingen in de kast te booten, zonder resultaat.

Er staan wel een aantal condensatoren een heel klein beetje bol, maar er is geen spoor van lekkende vloeistof of roestvlekken. Zou het toch hieraan kunnen liggen?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2006 22:40 ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 11:40
Kan je daar een pic van posten?

Verwijderd

Topicstarter
Dat gaat vanavond niet meer lukken, morgen hoop ik picts te posten!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:13
Als je de pc aanzet en je geen beeld krijgt, druk dan eens heel snel op de aanknop en meteen erna weer op.

Dus je zet de pc aan (3 sec later springt je monitor op oranje), je ramt op de aanknop en meteen erna, fractie erna weer op de aanknop. Doet ie t dan?

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 22:38:
De voeding die ik geprobeerd had heeft al eerder de pc draaiende gehouden, dus aan de voeding ligt het niet. Ook heb ik al geprobeerd met alleen de nodige dingen in de kast te booten, zonder resultaat.

Er staan wel een aantal condensatoren een heel klein beetje bol, maar er is geen spoor van lekkende vloeistof of roestvlekken. Zou het toch hieraan kunnen liggen?
Bolle condensatoren zijn al fout. De meeste lekkende condensatoren hebben vaak de symptomen 'lekkende vloeistof' of 'roestvlekken'. Echter is dat niet altijd het geval en wijs ik nu de condensatoren aan.

Vervangen die condensatoren en kijken of het dan wel werkt. :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 22:38:
Gezien de leeftijd van je MB kan het makkelijk zijn dat je inderdaad brakke condensators heb. Ik ben lui dus heb pas mijn serverboardje ook om die reden bij het afval gegooid. Daar stonden ze ook bol en dat hoort niet. Kreeg allemaal vage problemen. Even nieuw moederbordje en dag problemen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
don't worry over je voeding iig, een q-tec 400watt voeding moet makkelijk ee pci videokaartje en een amd 1700+ trekken, ok tis geen AAAAAA-merk, maardie dingen worden genoeg in budget pc's gebruikt.

idd bolle condensatoren is meestal niet goed, probeer anders ook even je ram te testen :)

~ Mijn prog blog!

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 15:22

LordofWhatever

Uuhhh....?

therat10430 schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 09:39:
..., probeer anders ook even je ram te testen
als z'n ram het probleem was, had z'n mobo echt wel tekenen van leven gegeven (dwz piepjes, beeld). dus kapotte condensatoren lijken mij de waarschijnlijkste oorzaak.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het probleem zit niet in het ram geheugen. Als ik mijn reepje eruit haal geeft hij helemaal geen reactie..

Foto's gaan vanavond niet meer lukken, ik kan de digicam nergens vinden :)

Wel heb ik een plaatje van het mobo, het gaat om de het rijtje condensatoren links van het cpu
Afbeeldingslocatie: http://www.modsynergy.com/Modsynergy%20files/Soltek-SL-FRN2-L-hsf-instal.jpg

Duidelijk te zien op de volgende pict, het gaat om de 5 zwarte condensatoren op de plaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.modsynergy.com/Modsynergy%20files/Soltek-SL-FRN2-L-ports.jpg

Dat zijn de condensatoren die een beetje bol staan. Ik heb nog eens goed gekeken, maar lekken doen ze niet! Er is geen spoor van (roest)vlekken..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 22:14 ]

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Lastig te zien, maar staat de 2e van onder, op het bovenste plaatje toevallig een beetje bol?
De problemen die jij beschrijft zie je vaak terug in een defect(e) mobo, RAM of processor.
Geeft je moederbord ook een aantal piepjes bij het opstarten?

Verwijderd

Topicstarter
De foto's hierboven zijn niet van mijn pc, deze heb ik van internet geplukt. Deze foto's heb ik alleen geplaatst zodat duidelijk word over welke condensatoren het gaat.

Mobo geeft trouwens helemaal geen piepjes.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 22:49 ]

Verwijderd

Moederbord is stuk
Op marktplaats heb je voor 4 tientjes een ander vergelijkbaar bordje.
Heb al 2 keer zoiets meegemaakt.
Soltek is geen A-merk en erg gevoelig :|
Bespaar je verder gesleutel.

Verwijderd

kijk eens tussen de jumpers.

ik heb net een bordje aan de praat gekregen door enkele functies uit te schakelen via de jumpers. (onboard geluid en zo).

sluit vooral je pcspeakertje aan, dan kan je de foutencode horen.

probeer veel dingen: het mijne wil niet opstarten als ik een zallman fancontroller erop aansluit. hij wil ook niet opstarten als mijn usb schijf nog inzit.

Duw je agp kaart naar boven terwijl je de computer aanzet.

kortom: in mijn geval was het gewoon de nukken van het bordje leren kennen.
in mijn andere geval: mijn chaintech zentih njs7 heb ik niet meer aan de praat gekregen; ik kan nog steeds niet geloven dat hij zomaar dood is zonder enige aanleiding, maar goed dat is een ander verhaal

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10-05 01:18

SiGNe

Ook hoi!

Draai de kabel van je floppydrive eens om.
Klinkt vaag maar probeer maar.

Niet?
[Specs]

Verwijderd

ik heb ooit ook zo'n gelijksoortig probleem gehad .... alles ging maar hij starte niet verder en het beeld werkte niet. bij mij was het probleem dat de koeling behoorlijk brak was geworden na 2 jaar.
ik had nog een een intel koeler liggen ... hup erop ... probleem opgelost :Y)

uit enkele ervaringen kom ik tot de conclusie dat als een amd niet goed gekoelt wordt al slecht opstart en als je hem helemaal niet koelt zelfs binnen enkele seconden kapot kan gaan :|
Pagina: 1