Toon posts:

[CSS] versienummer van css aangeven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben al even wezen google'n en hier gezocht met de zoekfunctie maar ik gebruik denk ik de verkeerde zoekwoorden want kan maar geen antwoord vinden.

Hoe geeft ik aan in me CSS file of in de html link naar het CSS bestand welke versie van CSS ik gebruik?

Iets wat vergelijkbaar is met zie vetgedrukte tekst in het volgende:
<link rel="stylesheet" href="layout/css/webCSS1.css" type="text/css" media="screen" VERSION="1.0" />
<link rel="stylesheet" href="layout/css/webCSS2.css" type="text/css" media="screen" VERSION="2.0" />

Zodat ik zeg maar 2 css bestanden kan maken en alleen de browser of validator die CSS2 ondersteund het bestand inleest. Zodat als browser A alleen maar CSS1 ondersteund, niet het CSS2 bestand inleest. En browser B met support voor CSS2 en CSS1 zowel 1 als 2 inlaad.

Want die w3c css validator die gokt af en toe maar wat op gebied van welke versie ik gebruik, lijkt wel.

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:24
Lijk me dat je dan een java srcip moet gebruiken om dat op te lossen. Zelf heb ik er ook niet zo verstand van. Het is maar een idee.

Weet niet of je er al naar gezocht heb. Want er staat niet bij wat je al geprobeert heb om het optelossen of te zoeken.

[ Voor 33% gewijzigd door Calamor op 27-02-2006 15:17 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04 16:23

André

Analytics dude

Het maakt toch geen fuck uit of de validator ziet wat je gebruikt? Zolang de browsers het maar zien, en daarbij hou je dan rekening dat je iets gebruikt waar alle (lees: de nieuwere) browsers mee overweg kunnen :)

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-04 22:27

Bosmonster

*zucht*

Je kunt bij de validator desgewenst ook opgeven welke op CSS versie die moet valideren.

Verwijderd

versie 1 en 2 zijn gewoon achterhaald en superceded door 2.1. Die oude moet je dus gewoon niet gebruiken, klaar uit.

Of de browser oude dingen toevallig nog wel snapt of alle nieuwe dingen niet snapt staat hier compleet los van
CSS 2.1 is derived from and is intended to replace CSS2. Some parts of CSS2 are unchanged in CSS 2.1, some parts have been altered, and some parts removed. The removed portions may be used in a future CSS3 specification. Implementations may refer to CSS2 for the definitions of features that have been removed, but for other features CSS 2.1 is the normative reference.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2006 15:26 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:42

crisp

Devver

Pixelated

Zodat ik zeg maar 2 css bestanden kan maken en alleen de browser of validator die CSS2 ondersteund het bestand inleest. Zodat als browser A alleen maar CSS1 ondersteund, niet het CSS2 bestand inleest. En browser B met support voor CSS2 en CSS1 zowel 1 als 2 inlaad.
En een browser die CSS2 maar ten dele ondersteund (IE7)? Of zelfs CSS1 nog niet volledig geimplementeerd heeft (IE6)? :P

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
calamor: ik heb hier wel even een testje gemaakt van een php scriptje dat aan de hand van $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'] verwijst naar een andere css file, maar ik dacht dat moet toch simpeler kunnen.

mophor thnx, 2.1 is gewoon de versie waar ik in moet werken dus, ik had 1 item opacity wat css3 is dus dat kwam niet door die w3c validator heen of ik moest specifiek aangeven dat ik css versie3 wou valideren. Standaard valideert hij dus 2.1 en dat is gewoon de norm nu, daar was ik niet van op de hoogte.

Mep dat opacity er gewoon uit dan zeurt w3c validator niet meer :)

En voor IE ken ik dan gewoon [if IE6/7] blijven gebruiken en dan filter opacity, dat wordt genegeerd door alle niet IE browsers. Dan zie ik bij mezelf wel nog een doorzichtig vlak :)

Iedereen bedankt voor de hulp!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

FF kan ook gebruik maken van opacity met behulp van -moz-opacity. Zie daarvoor ook hier (iemand die (de) fatsoenlijke bronnen voor -moz- properties weet?). De "gezamelijke" code die daar word gebruikt:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
filter:alpha(opacity=50);
opacity: 0.5;
-moz-opacity:0.5;
Dit mag dan wel (mogelijk) niet valideren, maar de bruikbaarheid is uiteindelijk het doel. Validatie is "maar" een manier om fouten eruit te halen, in mijn ogen :) .

edit:
N.a.v. http://gathering.tweakers...essage/25284247#25284247: mijn kennis was kennenlijk een beetje verouderd, je kan bovenstaande -moz-opacity gerust negeren :+ .

[ Voor 16% gewijzigd door JHS op 27-02-2006 19:23 ]

DM!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:42

crisp

Devver

Pixelated

Firefox ondersteund al gewoon de CSS3 property opacity hoor (volgens mij in 1.0 al) ;)

[ Voor 17% gewijzigd door crisp op 27-02-2006 19:02 ]

Intentionally left blank

Pagina: 1