Crash van PC bij WoW. Oorzaak in voeding of temp VGA?

Pagina: 1
Acties:

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:33
Hallo allemaal,

Sinds enige weken is mijn vriendin verslingerd aan World of Warcraft. Ik heb haar pc daarvoor uitgebreid met een betere videokaart, geluidskaart/surroundset en geheugen. Spelplezier is nu erg hoog, met uitzondering van zonderlinge vastlopers. Op willekeurige momenten (althans, zo lijkt het) crasht de pc. Ik heb met speedfan enkele temperaturen bekeken en die lijken normaal. Nu zijn er twee zaken die ik nog verdenk: 1. de voeding, en 2. de temperatuur van de VGA-RAM chipjes.

De configuratie:
Siemens Scaleo 600i
- P4, 2.4 Ghz (dacht ik)
- CD-RW
- DVD-ROM
- 2x HDD (80GB)
- 1 GB RAM
- SoundBlaster Audigy 4
- ATI Radeon 9800Pro
- Onboard LAN
- WLAN PCI-kaart

De voeding is (schrik niet) slechts 250W. Ik heb hier en daar al berichten gelezen dat dat voor een game-pc wel aan de lage kant is. Voordat ik een nieuwe voeding ga aanschaffen zou ik het waarderen als iemand kan bevestigen dat dit een (of zelfs 'de') oorzaak is.

Echter, de geheugenchips van de videokaart vind ik ook wel erg warm aanvoelen. Speedfan leest echter de temp niet uit. Maar zou het nog veel schelen als ik daar van die koelblokjes op zet? De Zalman ZM80-D (i.c.m. ZMOP-1) lijkt een goede koeler (en er worden koelblokjes voor RAM-modules meegeleverd), maar als mijn huidige (standaard) koeler het werk ook nog aan kan, vind ik dat wat overkill.

Als er meer info nodig is voor een goed antwoord, dan kan ik vanavond wellicht nog even verder kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door Cass Casey op 27-02-2006 15:12 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:40
Wat bedoel je precies met crashen? Opnieuw opstarten, uitgaan, vastlopen, foutmelding geven, teruggaan naar windows?

De voeding zou idd een goede reden kunnen zijn. Maar of dat d'e oorzaak is durf ik zo niet te zeggen.

[ Voor 32% gewijzigd door RedPixel op 27-02-2006 15:14 ]

I see red pixels.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Heb je de nieuwste ATI catalyst drivers (6.1 of nieuwer)? Zo niet, die installeren, met oudere drivers crasht WoW in bepaalde gebieden (Searing George o.a.)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Cass Casey
wwwhizz schreef op maandag 27 februari 2006 @ 15:13:
Wat bedoel je precies met crashen? Opnieuw opstarten, uitgaan, vastlopen, foutmelding geven, teruggaan naar windows?

De voeding zou idd een goede reden kunnen zijn. Maar of dat d'e oorzaak is durf ik zo niet te zeggen.
Systeem loopt echt vast. Herstart pas weer na 5 sec. indrukken van powerknop. Geluid blijft hangen en beeld wordt ehm... rommeltje om het zo maar uit te drukken. Het gekke is dat eerder ook nog voorkwam dat het spel werd afgesloten er en een foutmelding van WoW in beeld kwam waarbij je e.e.a. kon invullen en opsturen aan de makers. Maar dat komt geloof ik nu niet meer voor.

• Cass Casey
Nvidiot schreef op maandag 27 februari 2006 @ 15:14:
Heb je de nieuwste ATI catalyst drivers (6.1 of nieuwer)? Zo niet, die installeren, met oudere drivers crasht WoW in bepaalde gebieden (Searing George o.a.)
Nope. Alleen de meegeleverde drivers en ik kan me voorstellen dat die van een lagere versie zijn. Ik ga er naar kijken. Bedankt in ieder geval!

offtopic:
Vraagje: kan ik op GOT ook instellen dat ik een mail wil ontvangen bij een reactie? Heb 't nog niet kunnen vinden...

[ Voor 18% gewijzigd door Cass Casey op 27-02-2006 16:14 ]

Verwijderd

Cass Casey schreef op maandag 27 februari 2006 @ 16:05:
[...]

Systeem loopt echt vast. Herstart pas weer na 5 sec. indrukken van powerknop. Geluid blijft hangen en beeld wordt ehm... rommeltje om het zo maar uit te drukken. Het gekke is dat eerder ook nog voorkwam dat het spel werd afgesloten er en een foutmelding van WoW in beeld kwam waarbij je e.e.a. kon invullen en opsturen aan de makers. Maar dat komt geloof ik nu niet meer voor.
Ik lees een andere video kaart, wel eerst drivers verwijderd en driver cleaner gedraaid?

Andere geluidskaart ook nog, de oude de drivers ook verwijderd, en onboard sound uit gezet in de bios.

En zou je een foto kunnen maken van het rommeltje op het scherm, kan zijn dat de videokaart te warm wordt en artefacts vertoont.

• Cass Casey
Een beetje late reactie van me. Maar na de aanschaf van een nieuwe voeding (Tagan TG380-U1) en het updaten van de ATI drivers naar versie 6.2 (was 6.1.4) lijken de crashes verleden tijd.

Bedankt iedereen voor de hulp!

P.S. Ik had trouwens nog nooit gehoord van Driver Cleaner. Ik deïnstalleerde simpelweg de oude drivers of installeerde de nieuwe er overheen. Mochten de problemen toch nog blijven bestaan, dan zal ik Driver Cleaner eens proberen.

[ Voor 35% gewijzigd door Cass Casey op 13-03-2006 23:09 ]

Verwijderd

Altijd mooi om te horen :D
Pagina: 1