[kded] Hoge load

Pagina: 1
Acties:

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-02 15:57

No13

/me was here

Topicstarter
Ik heb sinds kort een leuke 2ehands laptop waar ik tevreden linux op draai (slackware - current)

Alleen loop ik al vanaf de 1e installatie tegen een probleem aan:

als me laptop een langere tijd draait (soms een paar uur, soms een dag) dan blijft het process kded ineens op 100% hangen.

prio: 25
uid: 1000 (mijn normale user account)
pid: 3649
state: R

Alle hits welke ik tot nu toe met google heb gevonden zijn of erg oud (en dus niet meer van toepassing) of waren te wijten aan een bug welke aan het einde van de thread met een update was opgelost.

Ik heb wat kde updates afgewacht maar na kdebase en anderen allemaal al een keer geupdate te hebben blijft het probleem bestaan.

Nu heb ik uiteindelijk de hele kded binary even gerenamed omdat ik me laptop toch nodig heb... het lijkt geen directe gevolgen te hebben maar het moet toch met een reden op mijn machine hebben gestaan (kde daemon?)

In eerste instantie wil ik graag weten hoe ik kan achterhalen waarom kded soms ineens naar de 100% vliegt en daar blijft... en tenslotte als iemand mij kan vertellen waarom kded wel/niet zou moeten draaien stel ik het ook erg op prijs!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:33

Super_ik

haklust!

mischien staat er iets in je log files?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• No13

No13

/me was here

Topicstarter
ik heb /var/log/messages, debug en syslog in de gaten gehouden, hier verschijnt niets vreemds.

Nu ik kded niet heb draaien lijkt na een tijdje kacpid hetzelfde probleem te hebben... ik ga het nu zonder acpi support proberen (booten met append="noacpi") om te kijken of dit het kacpid probleem oplost. Als dit het geval is zal ik kded weer eens terug zetten om te kijken of het wellicht vanaf het begin al aan acpi ligt...

Inmiddels is misschien de kernel versie ook relevant, ik draai op mijn laptop nu 2.6.15.1

Andere suggesties ondertussen zijn welkom!

[ Voor 11% gewijzigd door No13 op 27-02-2006 15:17 ]

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
dit is de description voor kded: 'kded triggers Sycoca database updates when needed.'

ik denk niet dat acpi er iets mee te maken heeft.. wat dan wel moet je me ook niet vragen.

( http://developer.kde.org/...eqt/kde3arch/ksycoca.html )

[ Voor 22% gewijzigd door weijl op 27-02-2006 16:13 ]

• No13

No13

/me was here

Topicstarter
na het uitschakelen van acpi lijkt het probleem te zijn verholpen

kded ga ik even terugzetten en dan hopen dat hij nu gewoon goed blijft lopen

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
if so, I was wrong.. let us (me) know :)

• No13

No13

/me was here

Topicstarter
Ik heb met opzat wat langer gewacht met reageren zodat ik zeker weet dat het niet terug kwam maar sinds ik boot met acpi=off lijkt het probleem te zijn opgelost.

Blijkbaar communiceren kded en kacpid met elkaar en daar kwam acpi dus in beeld. Bij hoge load ging er iets mis met de communicatie of met acpi (educated guess) en ging of kacpid of kded over de rooie

Ik vraag me wel af hoe hibernate en mijn batterij meter nog kunnen werken zonder acpi... en wat heb ik nu uitgezet als alle power-related dingen nog werken?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
No13 schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 11:05:

Ik vraag me wel af hoe hibernate en mijn batterij meter nog kunnen werken zonder acpi... en wat heb ik nu uitgezet als alle power-related dingen nog werken?
Waarschijnlijk via APM, wat onder linux pakken beter werkt dan dat achterlijk ACPI dat voor niets anders dan problemen zorgt.
Pagina: 1