Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werken in Frankrijk: op welke manier belasting betalen?

Pagina: 1
Acties:
  • 612 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42
Ik ga op 06-03-2006 initiëel drie maanden in Frankrijk werken.
Omdat ik voor deze baan moet verhuizen naar Frankrijk, wordt er hier - of bij elk andere baan - een 'relocation package' afgegeven. Een soort verhuispakket; bedoeld als tegemoetkoming in de verhuiskosten.

Alleen zit bij dit bedrijf het pakket in het salaris voor drie maanden opgenomen, ipv een éénmalige uitkering ervan.
Dit komt erop neer dat ik drie maanden voor € 22 per uur werk, wat neerkomt op € 176 effectief per dag, en dus € 3300 per maand.
Bruto, welteverstaan.

Nu heeft het bedrijf mij gekoppelt aan een belastingconsulent om e.e.a. te regelen, en die komt met meerdere voorstellen, waaronder het maandelijks steken van een X bedrag in een holding, zodat daar geen belasting af gaat. Dit bedrag kan vier maal per jaar uitgekeerd worden.
Of als freelance consultant voor bedrijf B werken, en 100% van het geld ontvangen alszijnde 'project fee' en daar vervolgens 25% zelfstandigen-belasting over te betalen (en € 450 voor bedrijf B).
Belastingtechnisch is het misschien interessant om het geld over te hevelen naar een ander account of bedrijf, maar ik vraag me even de echte voordelen af; aangezien ik er toch € 450 per maand voor mag betalen.

Is het niet het slimste om gewoon € 3300 bruto van bedrijf A te cashen, zonder tussenkomst van een derde partij? Lekker op z'n nederlands dus.
Of ga ik dan nog meer belasting betalen?

Een paar van de opties die hij noemde zijn dus te vergelijken met offshore banking. Maw; een X bedrag in een lage-belastingland dumpen, en later - zonder fors bedrag aan belasting te betalen - weer opnemen.

[ Voor 11% gewijzigd door r0b op 27-02-2006 13:40 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Ik heb je verhaal 3x overgelezen, maar ik snap het nog niet.

Je gaat in Frankrijk werken voor 3300 bruto per maand. Maar je wil daarover geen belasting betalen dus je wil een manier vinden om zo weinig mogelijk belasting te betalen en noemt een aantal zaken die verband hebben als werken als zelfstandige. Komen er toch een aantal vragen bij me op:

1. Ben je zelfstandige?
2. Wil je zelfstandige worden?
3. Ben je in Frankrijk werkzaam in loondienst?
4. Is het een Nederlands bedrijf?
5. Is het een Frans bedrijf?

Een loon van 3300 per maand zal je normaal als je in Nederland belasting blijft betalen ongeveer 2300 euro per maand netto opleveren.

Werken als zelfstandige heeft volgens mij zeker als je maar 3 maanden dat werk gaat doen veel meer nadelen: KvK inschrijving, zakelijke verzekeringen, inkomstenverzekeringen etc etc.

Dus waarom zou je dat gaan doen?

• r0b
littlejoannes schreef op maandag 27 februari 2006 @ 13:46:
Ik heb je verhaal 3x overgelezen, maar ik snap het nog niet.

Je gaat in Frankrijk werken voor 3300 bruto per maand. Maar je wil daarover geen belasting betalen dus je wil een manier vinden om zo weinig mogelijk belasting te betalen en noemt een aantal zaken die verband hebben als werken als zelfstandige. Komen er toch een aantal vragen bij me op:
Natuurlijk wil ik wel belasting betalen (of nouja, ik zal wel moeten :+ )
De vraag is alleen op welke manier ik dit het beste kan doen. De belastingconsulent (Engels bedrijf) heeft me een aantal opties voorgelegd, maar daarnaast vraag ik me nog af of het uberhaupt loont om dit te doen en het niet handiger is om gewoon de volle € 3300 per maand bruto via bedrijf A uit te laten keren
1. Ben je zelfstandige?
2. Wil je zelfstandige worden?
3. Ben je in Frankrijk werkzaam in loondienst?
4. Is het een Nederlands bedrijf?
5. Is het een Frans bedrijf?
1. Nee
2. Als dit benodigd is, jawel
3. Ja en nee. Momenteel kan bedrijf B optreden als 'mijn werkgever', en is bedrijf A dus via bedrijf B weer een client van me. Bedrijf B kan echter ook als opdrachtgever fungeren, en dan ben ik niet in loondienst, nee.
4. Nee, bedrijf zit wereldwijd
5. Zie bovenstaande; bedrijf is echter wel geregistreerd in Frankrijk.
Een loon van 3300 per maand zal je normaal als je in Nederland belasting blijft betalen ongeveer 2300 euro per maand netto opleveren.

Werken als zelfstandige heeft volgens mij zeker als je maar 3 maanden dat werk gaat doen veel meer nadelen: KvK inschrijving, zakelijke verzekeringen, inkomstenverzekeringen etc etc.

Dus waarom zou je dat gaan doen?
KvK inschrijving is niet van toepassing, omdat Nederland hier in principe niets mee te maken heeft.
Mocht het tot een 'freelance consultant' positie komen (waarbij ik een 'opdracht' heb voor 3 maanden via bedrijf B, die het weer via bedrijf A krijgt) dan zou dit een Limited zijn. Of deze dan Engeland of Frankrijk als vestigingsadres heeft weet ik zo even niet.

Het verhaal kan warrig overkomen, maar dat komt omdat ik het zelf ook nog niet helemaal doorheb, excuses daarvoor alvast. :)

edit:

Ik heb nu net een andere optie doorgelezen, en dat is inderdaad typisch offshore banking.
Het komt erop neer dat ik als freelance consultant werk voor bedrijf B, die mij weer bij bedrijf A neerzet, en ik betaald wordt via bedrijf C (de offshore banking holding) die mij maandelijks € 1500 van het inkomen betaald (als een winstuitkering van de holding); en de andere € 1800 bevriest op één van hun rekeningen in Jersey.
Vervolgens kan ik 4 maal per jaar een deel, of alles, van dit bevroren bedrag uit laten keren.
Het resultaat is dat ik belasting betaal over die € 1500 per maand, wat dus significant lager is dan belasting over € 3300.

Dit klinkt opzich vrij logisch nu. Het enige heikelpunt is nog even de legaliteit van het alles.
Elk onderdeel apart is volkomen legaal, maar de constructie zelf is wat minder zuiver.
En dan komt er nog eens bij dat ik over drie maanden een evaluatie binnen bedrijf A heb wbt mijn presteren, en het salaris dan ook rechtgetrokken wordt. (maw; die gaat een stuk naar beneden)

[ Voor 58% gewijzigd door r0b op 27-02-2006 14:15 ]

• Barrycade

Barrycade

Through the...

De constructie komt op mij over dat het bedrijf eigenlijk geen sociale lasten voor je wil betalen en je daarom in een Freelance constructie wil duwen met een aantal ondoorzichtige constructies met Jerseyrekeningen.

Ben je van plan in Frankrijk te blijven? Dan zou ik eens uitzoeken hoe het zit met de belastingen in Frankrijk. En dus ook als free-lancer.

In Nederland is het zo dat je indien je dus inkomsten hebt (dus die 1800 p/m die op het belastingparadijs Jersey wordt geparkeerd) dat je daar in Nederland gewoon opgave van moet doen. En zal dus worden gezien als inkomsten. Het gedeelte dat je al in Frankrijk hebt betaald zal je niet in Nederland hoeven te betalen.

Maar al met al lijkt het me een beetje veel haken en ogen te hebben voor een relatief klein voordeel.

• r0b
littlejoannes schreef op maandag 27 februari 2006 @ 14:21:
De constructie komt op mij over dat het bedrijf eigenlijk geen sociale lasten voor je wil betalen en je daarom in een Freelance constructie wil duwen met een aantal ondoorzichtige constructies met Jerseyrekeningen.

Ben je van plan in Frankrijk te blijven? Dan zou ik eens uitzoeken hoe het zit met de belastingen in Frankrijk. En dus ook als free-lancer.

In Nederland is het zo dat je indien je dus inkomsten hebt (dus die 1800 p/m die op het belastingparadijs Jersey wordt geparkeerd) dat je daar in Nederland gewoon opgave van moet doen. En zal dus worden gezien als inkomsten. Het gedeelte dat je al in Frankrijk hebt betaald zal je niet in Nederland hoeven te betalen.

Maar al met al lijkt het me een beetje veel haken en ogen te hebben voor een relatief klein voordeel.
Onderstaande is een berekening op 100% via bedrijf B uit laten betalen op basis van 'freelance consultant':

Approximate Net Income Calculation
€ 3520 Gross income per month
- € 350 Management fee
- € 1085 Employers Social Security

= € 2085 Gross income prior to Employee's Social Security

- € 437 Employees Social Security

= € 1648 Approximate NET income in France

Dus mocht ik al via bedrijf B werken als 'freelance consultant' dan zal het via de eerdere constructie slimmer zijn om te doen dan op deze manier.
Immers, anders gaat de € 1800 per maand voordeel op aan belasting zoals employer & employee social security (welke je beide moet betalen, als je als zelfstandige in Frankrijk werkt).
Zodra ik € 1800 per maand in één of andere vreemde holding steek, hou ik maandelijks een officiëel inkomen van € 1500 over (net als in bovenstaande), maar kan ik deze € 1800 op elk moment, 4x per jaar, opeisen.
Hoe het met de employer/employee social security tax hiervoor zit zoek ik nu uit.

Dus mij gaat het nu echt alleen om te zien of ik niet beter direct bij bedrijf A aan de slag kan, dan via allerlei bedrijfjes te werken die er ook weer hun leeuwendeel tussenuit slaan.

[ Voor 8% gewijzigd door r0b op 27-02-2006 14:31 ]

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Volgens mij maak je het met al die constructies zo ingewikkeld dat je uiteindelijk door de bomen t bos niet meer ziet, nog even afgezien van hoe legaal de constructie als geheel uiteindelijk is. Ik zou gewoon voor de simpele loondienst optie kiezen denk ik, misschien dat je er dan niet helemaal alles uithaalt, maar het is iig een stuk minder geouwehoer.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ben je nu in loondienst? Dan zou je bv 3 maanden onbetaald verlof kunnen opnemen en de inkomsten volledig als inkomsten uit nevenfunctie opgeven in nederland. Betaal je wel een x bedrag over, maar weinig verder gezeur.

• r0b
littlejoannes schreef op maandag 27 februari 2006 @ 14:47:
Ben je nu in loondienst? Dan zou je bv 3 maanden onbetaald verlof kunnen opnemen en de inkomsten volledig als inkomsten uit nevenfunctie opgeven in nederland. Betaal je wel een x bedrag over, maar weinig verder gezeur.
Ik ben momenteel niet in loondienst, helaas.

m.i. heb ik twee opties:
1) € 1500 per maand krijgen via bedrijf C, en € 1800 per maand wegzetten. Belasting zal de € 1500 aanmerken als inkomen, en daar belasting over halen. ~ € 1200 netto overhouden per maand. *
2) € 3300 per maand krijgen (in loondienst bij bedrijf A), en ~ € 2400 netto overhouden per maand.

* Bij deze optie is er wel de mogelijkheid om 4x per jaar de € 1800 uit te laten keren als winstuitdeling, dit kan natuurlijk ook iedere maand, waarmee ik op een netto-bedrag van om en nabij de € 3000 kom. (ervanuitgaande dat ik geen verdere belastingen over de uitgekeerde € 1800 betaal)

Denk dat ik maar even de vader van een kameraad lastig ga vallen .. is een accountant; kan er vast wel wat meer over vertellen. :)

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

over die winstdeling betaal je trouwens ook wel gewoon vennootschapsbelasting, dus dat moet je dan wel even meerekenen :)

(20% uit mijn hoofd, aangezien je niet over de 40.000 ee winst heen komt)

[ Voor 25% gewijzigd door kamstra op 27-02-2006 15:10 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• r0b
kamstra schreef op maandag 27 februari 2006 @ 15:09:
over die winstdeling betaal je trouwens ook wel gewoon vennootschapsbelasting, dus dat moet je dan wel even meerekenen :)

(20% uit mijn hoofd, aangezien je niet over de 40.000 ee winst heen komt)
Is dan wel weer in Frankrijk, niet Nederland. Maar dan ga ik er nog wel vanuit dat er een of andere belasting overheen gaat, ja.
Pagina: 1