Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-11 21:00
Voor een klein project ben ik de trends in de ICT aan het inventariseren en categoriseren.

Wat zijn volgens jullie de huidige trends?

- Outsourcen was een hype, en de vele negatieve kanten komen nu hiervan boven.
- CRM ??

Eventuele links waar ik informatie kan vinden over trends in de ICT zijn meer dan welkom!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 08:07
Wat dacht je van het boekje "Trends in IT"? ISBN: 9044010212

Volgens jullie is lastig in te delen natuurlijk, ik zou zeggen zoek eens naar documentatie van onderzoeksbureaus.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Corporate Blogging komt steeds meer 'in' :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er is ICT en ICT. Lees de laatste 10 AG's, Computables, Computer Worlds, etc door. Of de laatste 10 c'T's etc. gezien de twee voorbeelden (die beide al een deccennium spelen trouwens, maar nog wel hot zijn ;) ) moet je voor de eerste gaan.

Misschien handiger: kijk welke congressen/seminars/etc er het afgelopen jaar en de komende maanden geplanned zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

http://www.trends-in-ict.nl/ <-- Hier kun je een hoop interessante PDFs downloaden met allemaal onderzoeken naar ICT trends. Is zeker goed voor een middagje leeswerk. Zoals gezegd heeft de Automatisering Gids ook redelijk wat artikelen over ICT trends.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-11 20:07
Partnerbedrijven: ook een verhaal wat ik steeds meer in de praktijk tegenkom bij kleinschalige IT-boeren. In prinicpe is het concept geniaal: Bedrijf A levert de techniek, Bedrijf B levert de inhoud en Bedrijf C presenteert de factuur aan de opdrachtgever. Drie maal raden welke firma uiteindelijk niks te verwijten valt!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

SOA \o/

Ik moet altijd een beetje gniffelen als ik die term hoor :+.

Het staat voor Service Oriented Architecture. Hoewel ik niet denk dat het een "trend" is maar een langer leven beschoren is.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Standeman schreef op maandag 27 februari 2006 @ 15:05:
SOA \o/

Het staat voor Service Oriented Architecture. Hoewel ik niet denk dat het een "trend" is maar een langer leven beschoren is.
offtopic:
Vooral ook omdat het concept al een deccennium of twee mee gaat.

Wat dat betreft zou je dus inderdaad ook de handen moeten leggen op recente Gartner rapporten (of gewoon hun site bezoeken), die willen nogal eens een hoop (al danniet terechte) buzwoorden neerzetten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

kavorka schreef op maandag 27 februari 2006 @ 12:29:
- Outsourcen was een hype, en de vele negatieve kanten komen nu hiervan boven.
Da's alleen voor de mensen op de vloer, management denkt nog steeds dat het een goed idee is om halve ontwikkelteams in een volstrekt andere tijdzone te plaatsen zonder enig direct toezicht en met gebrekkige Engelse kennis :z

Professionele website nodig?

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11 00:21

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

curry684 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 17:10:
[...]

Da's alleen voor de mensen op de vloer, management denkt nog steeds dat het een goed idee is om halve ontwikkelteams in een volstrekt andere tijdzone te plaatsen zonder enig direct toezicht en met gebrekkige Engelse kennis :z
Vraag me af hoe lang ze dit volhouden. Ben er niet blij mee. Niet omdat het banen kost, maar omdat ik het laatst heb meegemaakt.Naar Bulgarije bellen omdat er iest mis was met mijn account. Eerste keer ging alles perfect, goed Engels sprekende Bulgaar, niks aan de hand. 2 dagen later een Bulgaarse, pffff die kon ik niks duidelijk maken |:(

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik denk dat er wel toekomst zit in outsourcing, alleen is de aanpak nu nog erg pril. De ontwikkelkosten kunnen gewoon een enorm stuk omlaag omdat de lonen daar gewoon een stuk lager zijn. Ik denk dat er wel toekomst in kan zitten, mits het goed wordt aangestuurd.

[ Voor 4% gewijzigd door Alarmnummer op 28-02-2006 09:13 ]

• curry684

curry684

Dat de lonen 'daar' lager zijn is een farce. Ik werk met een ontwikkelafdeling in India, en de tarieven daar zijn de afgelopen paar jaar gestegen van ~10 naar 22.50 euro per uur. Voor mensen die geen Engels kennen en die een WO-papiertje hebben dat je hier nog niet in de zak van Sinterklaas zou durven stoppen is dat heel duur. En de tarieven blijven 50% per jaar stijgen voorlopig, dus ze prijzen zichzelf simpelweg de markt uit voordat ze rendabel worden.

En daarna gaan we naar China en mag het hele verhaal zich herhalen wooptiedoo.

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

curry684 schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 10:48:
Dat de lonen 'daar' lager zijn is een farce. Ik werk met een ontwikkelafdeling in India, en de tarieven daar zijn de afgelopen paar jaar gestegen van ~10 naar 22.50 euro per uur. Voor mensen die geen Engels kennen en die een WO-papiertje hebben dat je hier nog niet in de zak van Sinterklaas zou durven stoppen is dat heel duur. En de tarieven blijven 50% per jaar stijgen voorlopig, dus ze prijzen zichzelf simpelweg de markt uit voordat ze rendabel worden.

Ik denk dat outsourcing een beetje de als .com hype gaat worden. Iedereen denk even snel geld te verdienen / besparen. Een hoop projecten zullen fout gaan hierdoor omdat niemand ervaring heeft om een ontwikkelteam 20.000KM ver weg correct aan te sturen. Managers zullen op hun smoel gaan e.d. Uiteindelijk zal er een stabiele situatie ontstaan waarbij je best sommmige projecten ergens in azie kan uitbesteden waardoor deze redelijk goedkoper uitvallen als wanneer ze hier uitgevoerd worden. Maar dat zal echt niet voor alle projecten gelden.

Overigens vraag ik me af of dat WO papiertje echt zo weinig voorsteld. Ik heb helemaal geen beeld van de WO opleidingen in bijv. India..

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 28-02-2006 11:21 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
curry684 schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 10:48:

En toch zijn er bedrijven waar het wel werkt. Dat jij er negatieve ervaringen mee hebt, er negatieve verhalen over hoort e.d. betekend niet dat het bij alle bedrijven zo is. Ik ken een bedrijf wat zijn complete softwareontwikkeling in India laat doen en daar een 4-tal Nederlandse managers heeft rondlopen; ik hoor daar nooit klachten.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• curry684

curry684

Ik heb mensen aan de telefoon gehad die 3 dagen op een SQL query hadden zitten worstelen en vervolgens de database een stuk wilden denormaliseren omdat de query in de huidige structuur te complex voor ze was.

3 simpele inner joins was alles wat nodig was, en dat was in 1 oogopslag duidelijk op mijn hele heldere ERD. De betreffende "Software Engineer" had 6 jaar ervaring en een WO-ICT diploma.

Helaas geen uitzondering maar illustratief voor het niveau.
Zwerver schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 11:23:
[...]

En toch zijn er bedrijven waar het wel werkt. Dat jij er negatieve ervaringen mee hebt, er negatieve verhalen over hoort e.d. betekend niet dat het bij alle bedrijven zo is. Ik ken een bedrijf wat zijn complete softwareontwikkeling in India laat doen en daar een 4-tal Nederlandse managers heeft rondlopen; ik hoor daar nooit klachten.
Bold gedeelte is hoge uitzondering en imho inderdaad de enige manier waarop het kan werken. Als je er technische supervisors met verstand van zaken naast zet zijn het goede 'werkers'. Maar op een halve wereld afstand met enkel IM en krakerige telefoons werkt het simpelweg niet.

[ Voor 45% gewijzigd door curry684 op 28-02-2006 11:28 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
curry684 schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 11:25:

Bold gedeelte is hoge uitzondering en imho inderdaad de enige manier waarop het kan werken. Als je er technische supervisors met verstand van zaken naast zet zijn het goede 'werkers'. Maar op een halve wereld afstand met enkel IM en krakerige telefoons werkt het simpelweg niet.
Bold gedeelte is anders wel de manier waarop het volgens onderzoeken uitgevoerd dient te worden. Dat de meeste bedrijven dat niet doen geeft alleen maar aan dat het Outsourcingbeestje nog niet uitontwikkeld is, het maakt het niet direct tot een vreselijk iets wat de wereld uitgescholden dient te worden :Z

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• curry684

curry684

Mjah ik heb er met China, Hongarije, Roemenie en India zelf slechte ervaringen mee, en jouw post hierboven was feitelijk de eerste positieve ervaring die ik ooit van iemand heb gehoord, en geloof me dat die ene uitzondering nog niet statistisch relevant is op het aantal ervaringen dat ik heb mogen aanhoren ;)

• Mr.S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 20:06
Business Intelligence is de hype! Over 2 jaar hoor je iedereen er ineens over, geloof me.

BI _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door Mr.S op 28-02-2006 12:35 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

curry684 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 17:10:
[...]
Waarom denken de meeste mensen toch dat outsourcing automatisch betekend dat er ge-outsourced gaat worden naar een '3e wereld' land? Kijk in eigen land eens naar bedrijven als Atos Origin, HP en EDS. Zij beheren voor voldoende grote partijen de complete ICT. Ik heb bij voldoende bedrijven rondgelopen die hun interne ICT-diensten afstoten naar dergelijke partijen, puur om zich op hun core-business te gaan richten.
Outsourcing is defined as the management and/or day-to-day execution of an entire business function by a third party service provider.

When this third party is located in another country the term “offshore outsourcing” makes more sense. “Offshoring”, in contrast, represents the transfer of an organizational function to another country, regardless of whether the work stays in the corporation or not.
Er zit verschil in de termen "outsourcing" en "offshore outsourcing".
kavorka schreef op maandag 27 februari 2006 @ 12:29:
Voor een klein project ben ik de trends in de ICT aan het inventariseren en categoriseren.
Wat is de scope van je project en hoe nauwkeurig moet de uitkomst zijn?

Partijen als Gartner en dergelijke zijn maanden, danwel niet jaren bezig met het analyseren van ICT-trends en jij moet ditzelfde als 'klein projectje' gaan doen? Wat is het uiteindelijke doel van het onderzoek?

[ Voor 23% gewijzigd door Question Mark op 28-02-2006 13:23 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:55

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Zwerver schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 11:43:
Bold gedeelte is anders wel de manier waarop het volgens onderzoeken uitgevoerd dient te worden.
Lang leven het verschil tussen theorie en dagelijkse realiteit. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• PowerFlower
  • Laatst online: 11:49

PowerFlower

être diable et jouer fleur

André schreef op maandag 27 februari 2006 @ 12:40:
Corporate Blogging komt steeds meer 'in' :)
Dan pak je maar 1 deeltje van de trend (hype, more like it) die Web 2.0 is. Je vergeet Wiki's, Ajax en de hele rataplan :P En, geloof het of niet, onder (hoger) management zijn portals helemaal je van het op het moment. (Terwijl Content Management veel belangrijker is, en zelfs essentieel om een goede portal voorelkaar te krijgen, maar daarvan weten de meesten niet wat het is. Hoewel ook op dit gebied ontzettend veel gebeurt op het moment).

Oh, en compliance is natuurlijk helemaal hip, na de schandalen van de afgelopen jaren en de daaruit voortgekomen regelgeving ;)

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

PowerFlower schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 18:47:
[...]

Dan pak je maar 1 deeltje van de trend (hype, more like it) die Web 2.0 is. Je vergeet Wiki's, Ajax en de hele rataplan :P En, geloof het of niet, onder (hoger) management zijn portals helemaal je van het op het moment. (Terwijl Content Management veel belangrijker is, en zelfs essentieel om een goede portal voorelkaar te krijgen, maar daarvan weten de meesten niet wat het is. Hoewel ook op dit gebied ontzettend veel gebeurt op het moment).

Oh, en compliance is natuurlijk helemaal hip, na de schandalen van de afgelopen jaren en de daaruit voortgekomen regelgeving ;)
huh... portals waren toch een hype 5-7 jaar geleden?? Single Sign On en zo..... of loop ik nu voor / achter??

• curry684

curry684

Standeman schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 00:23:
[...]

huh... portals waren toch een hype 5-7 jaar geleden?? Single Sign On en zo..... of loop ik nu voor / achter??
SAP Enterprise Portal komt nu pas.

Money pit imho, ik heb er al een project faliekant mee zien mislukken. Needless to say uitgevoerd door Atos Origin :+

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
Standeman schreef op maandag 27 februari 2006 @ 15:05:
SOA \o/

Haha, ja dat heb ik ook, een lekker ongelukkige afkorting.

ERP-2, ESB (Enterprise Service Bus), APS (Application Platform Suite), ISE (Integrated Service Environment) enzovoorts... allemaal benamingen die erg met elkaar samen hangen. Ik denk dat dit wel een concept is dat de komende jaren veel succesvol toegepast gaat worden in de praktijk.

Ik heb daar nu een werkcollege over. Echte producten die het concept realiseren zijn nog wel in een experimenteel stadium. We moeten de economische waarde onderzoeken van de producten van verschillende vendors, maar geen een bedrijf is echt gewillig om ons met een klant te laten praten. Alle teams binnen dit werkcollege hebben daar wel last van.

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-11 13:02

grep

meer begrep...

Of het in de branche ook trends zijn weet ik niet, maar ik merk dat SOX compliancy en het end-to-end denken erg "in" is in mijn werk omgeving.

[ Voor 6% gewijzigd door grep op 04-03-2006 23:14 ]

Specs | Outcast UT clan | You're going to reap what you sow.

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 14:55
PowerFlower/grep: Is compliance zo hip? Compliance waarmee dan? Ik hoor aan de andere kant van de oceaan continu de woorden 'Sarbanes Oxley' vallen, misschien bedoel je dat? Wat is de Europese of Nederlandse regelgeving op dit gebied? Heeft die een naam?

Ik ben waarschijnlijk niet thuis genoeg in dit gebied, of het is helaas toch niet hip. :)

[ Voor 4% gewijzigd door rollebol op 04-03-2006 23:17 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Inderdaad is SOX een Amerikaans kwestie: maar daarmee meteen ook een voor alle Nederlandse internationals die er veel handelen. In NL heb je geen wet die zo ver gaat als SOX, maar de code Tabaksblat komt een beetje in de buurt.

Daarnaast zijn er (vwb. (semi-)overheden) diverse meer specifieke wetjes etc. over het via internet openbaar maken van informatie, het via he tweb in kunnen vullen van formulieren (zie ook DigiD), etc. En dan komen we op de termen WIS (Web Intake Systeem) en Mid Office :P
PHiXioN schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 23:09:
ERP-2, ESB (Enterprise Service Bus), APS (Application Platform Suite), ISE (Integrated Service Environment) enzovoorts...
Zoals ik al zei, kijk naar de Gartner site :P

ESB zie ik zelf trouwens niet anders dan de brokers die ik in 2000 gebruikte, alleen wat meer XML gericht.

Ik zit me trouwens even af te vragen of de topstarter nog feedback gaat geven :o

• PHiXioN
Een message broker kan worden bestempeld als een ESB indien de volgende eigenschappen aanwezig zijn:

XML, Messaging, Transformations

Basic Connectivity (Web Services, J2EE, JMS)

Service Oriented Architecture

Supports Highly Distributed Deployment

Manageability

Dit laat wel flink wat ruimte over om er zelf een interpretatie aan te geven. Het doel is gewoon om de interactie logica compleet van de applicatie logica te scheiden. In plaats van verschillende systemen weer te geven in een geïntegreerde omgeving, zorgt een ESB ervoor dat alle services beschikbaar zijn zonder een idee te hebben wat er achter zit.

[ Voor 28% gewijzigd door PHiXioN op 14-03-2006 23:38 ]

Verwijderd

F_J_K schreef op zondag 05 maart 2006 @ 14:01:
Inderdaad is SOX een Amerikaans kwestie: maar daarmee meteen ook een voor alle Nederlandse internationals die er veel handelen. In NL heb je geen wet die zo ver gaat als SOX, maar de code Tabaksblat komt een beetje in de buurt.
Ook IFRS heeft zijn weerslag op (voornamelijk) financiele verslagleggingssystemen. Compliance is wat dat betreft de grote melkkoe van een aantal dienstverleners, voornamelijk ook de Big Four accountants. Wil je rijk worden dan kan je beter EDP auditor worden en je RE halen! :)

Verwijderd

rollebol schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 23:16:
PowerFlower/grep: Is compliance zo hip? Compliance waarmee dan? Ik hoor aan de andere kant van de oceaan continu de woorden 'Sarbanes Oxley' vallen, misschien bedoel je dat? Wat is de Europese of Nederlandse regelgeving op dit gebied? Heeft die een naam?

Ik ben waarschijnlijk niet thuis genoeg in dit gebied, of het is helaas toch niet hip. :)
Compliance kan op verschillende manieren worden uitgelegd.

Je hebt compliance aan de internationale financiele rekenregels (FRS (de "i" is er al weer af) en Sarbanes Oxley zijn hier van voorbeelden), maar bijvoorbeeld ook aan wettelijke verplichtingen die je werkgever heeft, of aan de Corporate Requirements die een bedrijf zelf opstelt.

Zo heeft mijn werkgever een set Corporate Requirements opgesteld waaraan alle Business Groepen moeten voldoen vanaf een bepaalde datum en dat pakketje is behoorlijk uitgebreidt. Dit heeft namelijk betrekking niet alleen op finance & control, maar ook inkoop, verkoop, HR, productie, onderhoud, Informatie Management etc.

Op dit moment zijn veel bedrijven bezig met compliance. Eigenlijk is compliance niets anders als opschrijven hoe je je processen uitvoert en je daar vervolgens ook aan houden.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:00
Ik ben zelf zo'n 1.5 jaar geleden naar een wireless-event geweest van Proxim/ Avaya (ofzoiets) en 3Com en het gene wat daar werd besproken komt nu pas eindelijk mondjes maat op de markt.
Anders gezegd probeer wat van dat soort events op te zoeken (verslagen etc..).

Technieken waar ik het trouwens over hebt zijn:
801.11N en I, Wireless switch (soort van switch waar je allemaal thin client accespoints op hangt en deze halen hun config dus uit zo'n switch). Intrusion detechtion door te kijken of er andere accespoints in de buurt zijn etc..

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

PHiXioN schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 23:33:
Een message broker kan worden bestempeld als een ESB indien de volgende eigenschappen aanwezig zijn:
offtopic:
Dit is een gezichtspunt, niet het gezichtspunt. Een andere is dat een ESB helemaal geen bus hoeft te zijn. Kortom, je bent (heel kort door de bocht) een ESB als de marketing afdeling dat roept :+

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-11 14:17

vanDaal

-ismeereentje

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 06:34:
Op dit moment zijn veel bedrijven bezig met compliance. Eigenlijk is compliance niets anders als opschrijven hoe je je processen uitvoert en je daar vervolgens ook aan houden.
Compliance, en dan met name de Sarbanes-Oxley wetgeving, zorgt er in ieder geval ook voor dat mijn werkgebied, ECM (Enterprise Content Management), ook bij trends in de ICT kan worden genoemd. Je ziet dat overheden steeds meer bewust worden van het feit dat ze hierop moeten inhaken. Niet alleen omdat ze vaak te kampen hebben met stapels papier, maar ook omdat ECM kan zorgen voor een (andere) manier van automatisering van documentstromen en werkprocessen. Veel overheidsorganisaties zijn inmiddels met investeringen begonnen, maar de ontwikkeling staat in veel gevallen nog in de kinderschoenen.

[ Voor 3% gewijzigd door vanDaal op 15-03-2006 17:48 ]

• PHiXioN
F_J_K schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 17:21:
[...]

offtopic:
Dit is een gezichtspunt, niet het gezichtspunt. Een andere is dat een ESB helemaal geen bus hoeft te zijn. Kortom, je bent (heel kort door de bocht) een ESB als de marketing afdeling dat roept :+
offtopic:
Nee, dat is HET gezichtspunt. Een ESB geen bus? De B in ESB staat voor bus. Ik denk dat je APS verwart met ESB.

• PowerFlower

PowerFlower

Standeman schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 00:23:
[...]
Om de een of andere duistere reden zijn ze in management-kringen nog steeds heel erg hip. Never mind dat het ene na het andere portal-project vrijwel niets oplevert, of minstens zoals een expert mij mailde "iets dat mensen als kwelling ondergaan, in plaats van dat ze het enthousiast aan het implementeren zijn". En blogs bestaan ook al meer dan tien jaar, maar zijn nu helemaal fantastisch. Het hoeft niet nieuw te zijn om trend of hype te worden.
vanDaal schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 17:46:
[...]
Compliance, en dan met name de Sarbanes-Oxley wetgeving, zorgt er in ieder geval ook voor dat mijn werkgebied, ECM (Enterprise Content Management), ook bij trends in de ICT kan worden genoemd. Je ziet dat overheden steeds meer bewust worden van het feit dat ze hierop moeten inhaken.
"Enterprise Content Management" is zoooo 2002 :P M.n. ECM suites, ik ken niemand die daar nog in geloofd. Huidige hipheid wil dat je "best of breed" gebruikt voor elk gebied binnen content management (bijv. asset management, document management, web content management, records management, etc.). De toevoeging "enterprise" is dan ook heel rap weer aan het verdwijnen.
offtopic:
Ik zie dat je "consultant" bent. Waar, als ik vragen mag?

[ Voor 8% gewijzigd door PowerFlower op 16-03-2006 00:42 ]

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 14:55
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 06:34:
[...]
Klinkt als ISO 900x wat tien jaar geleden hip was (een kast vullen met mappen met processen en daar dan nooit meer naar kijken).

Ik heb altijd gedacht dat de Code Tabaksblat hoofdzakelijk betrekking heeft op de beloning van de bestuurders, en van Sarbanes Oxley kan ik ook niet echt zien hoe dat invloed heeft op bijvoorbeeld de IT-afdeling. Wat moet je doen om te toetsen of je aan de voorwaarden voldoet? Als ik bijvoorbeeld bij het betreffende artikel op Wikipedia kijk dan lees ik daar alleen vaagheid en open deuren.

• PowerFlower

PowerFlower

rollebol schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 01:15:
[...]
Ik heb altijd gedacht dat de Code Tabaksblat hoofdzakelijk betrekking heeft op de beloning van de bestuurders, en van Sarbanes Oxley kan ik ook niet echt zien hoe dat invloed heeft op bijvoorbeeld de IT-afdeling. Wat moet je doen om te toetsen of je aan de voorwaarden voldoet? Als ik bijvoorbeeld bij het betreffende artikel op Wikipedia kijk dan lees ik daar alleen vaagheid en open deuren.
Niet om toe te voegen aan de vaagheid (ik weet er ook vrij weinig van, ik werk bij een Uni en daar hebben we er maar weinig mee te maken) maar zowel SOX als bijv. de archiefwetgeving zorgen er voor dat een bedrijf of overheidsinstelling alle relevante documenten moet kunnen overleggen bij bijv. een audit c.q. een bezwaarprocedure. De consequenties daarvan voor IT en m.n. content management zijn legio; bijvoorbeeld, laat maar eens zien hoe deze webpagina er op 2 februari 2003 uitzag, of de versie van deze interne regels geldend op die datum, of alle documenten die betrekking hebben op het totstandkomen van deze beslissing op een vergunningsaanvraag in 1998.

Traditionele electronische archivering is daar helemaal niet op ingericht, en er wordt flink verdiend aan zowel het "compliant" maken aan de regelgeving (zorgen dat de content bewaard wordt) als het laten we zeggen "optimaliseren" daarvan (het is ondoenlijk álles in álle versies te bewaren, dus je laat iemand checken wat je móet bewaren zodat je dat indien noodzakelijk kunt ophalen). Ook worden er audits gedaan om te kijken of alles op orde is (zo heeft iemand vorig jaar een flink aantal gemeentes aangeschreven om te kijken of ze de relevante documenten voor bepaalde soorten beslissingen nog zouden kunnen overleggen, wat zeker bij electronische dossiers vaak vrijwel onmogelijk blijkt te zijn).

• Polle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-04-2021
Op deze pagina, van bekend investeringskantoor Morgan Stanley staat een interessante presentatie, met daarin verschillende trends en grote gebeurtenissen het afgelopen jaar die een bepaalde richting aanduiden. Interessant stukje Powerpoint. :)
Pagina: 1