Toon posts:

reiniging van lens in body van analoge SLR

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello tweakers

Er zitten wat stofjes en vlekjes op de fresnel-lens in de body van mijn SLR camera (nikon F50). (de lens aan de onderkant van het prisma. die is dus blootgesteld aan de lucht als je lenzen verwisselt)

Het geeft op zich geen effect op de foto's zelf, maar in de zoeker kan je het toch duidelijk zien. wie weet worden er ook daardoor metingen door de camera anders geinterpreteerd.

Kan ik dat reinigen en hoe doe je dat dan best?
Kan ik het evt laten reinigen en hoeveel kost me zoiets?

Ik vraag het liefst eerst alvorens ik iets verkeerd doe.

mvg
mooseman007

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:10

ThunderNet

Flits!

Het lijkt me dat je dit kunt verhelpen door het weg te blazen met een AirRocket. of eventueel voorzichtig met een wattestaafje weghalen.

Succes :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 14:17
Met een blaasbalgje van een paar euro's moet het ook wel lukken.

Meting vind plaats door je spiegel heen (er zit een klein spiegeltje achter je hoofdspiegel, welke een deel van het licht naar de lichtmeter/focussensor stuurt).

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ThunderNet schreef op maandag 27 februari 2006 @ 01:03:
Het lijkt me dat je dit kunt verhelpen door het weg te blazen met een AirRocket.
Ik zou daar even goed mee uitkijken. Je zult niet de eerste zijn die z'n spiegel of z'n gordijn stukblaast. Je lenzen kunnen een hoop hebben, want dat zijn dikke plakken glas, maar die halve millimeter spiegel en dat dunne gordijntje gaan stuk.

Wattenstaafje om vuil los te maken, en blaaskwastje of spuitbusje, maar dan van een veilige afstand om het vuil te verwijderen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Topicstarter
geeft een wattenstaafje dan nie nog meer stof en rommel op dat oppervlak?

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 01:15:
geeft een wattenstaafje dan nie nog meer stof en rommel op dat oppervlak?
Misschien dat er een haartje katoen loskomt, maar dat blaas je daarna weer weg, dus dat zal geen punt zijn. Ik doe het in ieder geval al een jaar of 25 op die manier, en dat heeft nog nooit tot problemen geleid. :)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Pagina: 1