Nieuw moederbord en processor

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

• LukevanDrie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:12

LukevanDrie

Teamlead Mediateam
Topicstarter
Hallo,

Ik twijfel tussen het aanschaffen van een aantal onderdelen voor een nieuw systeem. Ik twijfel zelfs nog tussen een P4 of een Athlon 64

Graag advies, wat is de beste keus? De computer is bedoeld voor normaal gebruik:

Moederbord en Processor:

Asus P4P800-E Deluxe met Intel Pentium 4 / 3,0ghz / bussnelheid 800Mhz
of
Asus A8N-E met Amd Athlon 64 3200+ / 2,0ghz / bussnelheid 2000Mhz

beide met 2x 512mb werkgeheugen

Het Pentium deel kost me (incl. behuizing) € 460,-
Het AMD Athlon deel kost me (incl. behuizing) € 440,-

Welke combinatie is sneller of maakt dat weinig uit? Welke combinatie zouden jullie kiezen? Of zouden jullie een kleine verandering toebrengen?

Alvast bedankt,

Luke

Verwijderd

Voor "normaal" gebruik ga je het verschil tussen die 2 systemen niet zien. Koop gewoon het voordeligste.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wat is normaal gebruik volgens jou? Over het algemeen is het zo dat Intel beter presteert met foto/videobewerking, en AMD beter presteert in games.
Er zijn voor processors wel benchmarks te vinden op Tom's Hardware, ik denk dat je het beste daar even kunt kijken.

• Fulcrum2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01 02:54

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

RoD schreef op zondag 26 februari 2006 @ 23:25:
Wat is normaal gebruik volgens jou? Over het algemeen is het zo dat Intel beter presteert met foto/videobewerking, en AMD beter presteert in games.
Er zijn voor processors wel benchmarks te vinden op Tom's Hardware, ik denk dat je het beste daar even kunt kijken.
Ik zou naast THG ook nog wat andere sites bezoeken. Ome Tom is een beetje bevooroordeeld als het om CPU's aankomt (hij wordt gesponsord door Intel). Reviews die geen betrekking hebben op CPU's zijn echter van harte aan te bevelen.

BTW Zoals SergioG al aangeeft is zijn beide CPU's voor normaal gebuik (office, filmpje kijken, internetten etc) beide snel genoeg.

BTW2 Voor die twee tientje verschil die je nu hebt kun je ook een 3500+ aanschaffen. >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Fulcrum2000 op 26-02-2006 23:37 ]

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

• LukevanDrie

LukevanDrie

Teamlead Mediateam
Topicstarter
Is het echt zo'n groot verschil tussen een pentium en een Amd op het gebied van fotobewerking? Ik bewerk namelijk wel foto's op de computer die ik van een dslr haal. Ik zat zelf wel aan een Athlon 64bit te denken omdat ik dacht dat deze weer wat nieuwer zijn dan een pentium 4. En omdat het inderdaad 64bit is. Of is het toch verstandiger om dan gewoon een pentium te nemen ivm die fotobewerking?

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe _/-\o_

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zelf voor een AMD gaan omdat de kosten van zo'n geval toch wat lager liggen dan die van een Intel voor soortgelijke prestaties. Daarbij is de hitte die een P4 ontwikkelt toch wel een stukje groter dan bij de nieuwe generatie AMDs, iets dat ik zelf ook wel belangrijk vind bij zoiets. En het lijkt me dat fotobewerken op zo'n snelle bak (of je nu gaat voor de P4 of de Athlon) toch wel lekker zal werken.

• LukevanDrie

LukevanDrie

Teamlead Mediateam
Topicstarter
En het lijkt me dat fotobewerken op zo'n snelle bak (of je nu gaat voor de P4 of de Athlon) toch wel lekker zal werken
Dit leek mij dus ook, maar als ik het fout heb wil ik het graag horen want dan zou ik toch voor een p4 kiezen. Ik vraag me ook af of het niet verstandig is alvast over te stappen op een 64bit systeem aangezien dit in de toekomst wel de standaard zal zijn, of niet?

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
Ik zou zowieso niet voor het 'verouderde' socket 478 gaan met AGP en DDR1. Zoek een leuk Socket 775 bord, met DDR2 (goedkoper dan DDR1) en een PCIe videokaartje (worden steeds goedkoper). Als je dan bijvoorbeeld een P4 630 koopt (ook 3Ghz) is deze ook 64 bit. De vraag is echter of zowel de A64 als de P4 6XX serie genoeg power heeft om 'echte' 64bit programma`s te draaien.

offtopic:
Zowieso vind ik dat hele '64 bits' verhaal een beetje gehyped. XP64 is lang niet zo compatibel als XP32 omdat hardwaremakers bijna geen 64Bits drivers uitgeven. Redeneren vanuit een 'toekomst perspectief' heeft dus eigenlijk niet zoveel zin. Okee, Vista heeft straks vast wel versies die 64bit zijn (of alle 8 6 :X ), maar Microsoft is heus niet zo idioot dat ze GEEN 32bit versie op de markt brengen, goedkope delletjes met celerons kunnen zo heel Vista niet eens draaien.

Bekijk de A64 CPU gewoon als een 32bits proc die over het algemeen ietsje sneller is dan een P4 op rendertoepassingen na. Video`s en foto`s renderen doet ie wat langzamer, games renderen doet ie wat sneller.

[ Voor 17% gewijzigd door -ErikE- op 27-02-2006 11:21 ]

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 09:34

Iavak

no savegame

Dan neem je toch een 64-bit P4, die bestaan ook.

De 6XX serie zijn 64-bits dacht ik.

edit: oops @hierboven :X

[ Voor 15% gewijzigd door Iavak op 27-02-2006 11:18 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Lukev3 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 11:09:
[...]

Dit leek mij dus ook, maar als ik het fout heb wil ik het graag horen want dan zou ik toch voor een p4 kiezen. Ik vraag me ook af of het niet verstandig is alvast over te stappen op een 64bit systeem aangezien dit in de toekomst wel de standaard zal zijn, of niet?
De p4 is sneller dan de amd met fotobewerking.
iets....maar tegenwoordig niet veel meer.
dan ligt het ook nog aan het soort programma wat je er voor gebruikt, omdat de meeste geoptamaliseerd zijn voor de p4 instructies.
maar het is maar zo weinig tegenwoordig dat het voor thuis niets uitmaakt of echt opvalt.
zal dus gewoon voor een amd systeem gaan.
deze zijn iets minder warm en wat energie zuiniger dan de p4.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PMG FAQ » Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen?
Hieruit kun je echt wel meer dan genoeg informatie halen om een keuze te maken :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.