Mijn Opa is erg slechtziend en vroeg zich af of er ook TV's zijn waarbij je de ondertiteling (in films en via teletekst) kunt vergroten. Dus een soort zoom functie alleen voor de onderkant van het beeld. Als er zoiets is welk merk/type heeft zo'n soort functie? En als er niet zoiets is, is er dan een andere oplossing te verzinnen?
Ondertiteling is toch even breed als het beeld? Als je zou zoomen, barst het toch uit z'n voegen? (figuurlijk)
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4
Ik ken geen tv's die het kunnen.
Als je opa redelijk doekoes heeft
kun je natuurlijk een plasma van 180cm voorstellen
Als je opa redelijk doekoes heeft
Ja zoiets is er wel, het kost maar +/- 250 euro....het heet een bril
/dev/null
Volgens mij is dit wel gewoon mogelijk hoor, mits je televisie beschikt over een zoomknop voor teletekst.
@red: Maar dat geldt dan alleen voor de ondertiteling via teletekst. Het geldt niet voor dvd's of in het beeld zelf zittende ondertitels (zoals bij video en tv uitzendingen)
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Anoniem: 107284
Hmmm... volgens mij bestaat voor teletekst zo'n functie. Op een beetje tv is er een knop om de TT pagina 2x zo groot te maken en wordt in 2 helften gezet (boven+beneden). Zo kan je de TT ondertiteling dmv 2x op die ene toets te drukken vergroot weergeven. OK, er kleeft 1 nadeel aan: je bent de helft van het beeld kwijt.
De knop ziet uit als een tv scherm met streepjes en er zitten 2 driehoekjes boven elkaar (vergroting). Uiteraard verschilt dat merk tot merk. Het staat wel in de manual van je plaatjesweergever
Voor een dvd helaas niet. Je kan wel met een PC (powerdvd) het beeld vergroten en naar beneden focuseren. Ook hier weer: zo ben je een deel van het beeld kwijt.
Je zou kunnen overwegen de dvd's te rippen en mbv Virtuasub (geloof ik) een grotere fontsize kunnen kiezen. Ideaal is het niet, want je moet op een of andere manier die subs zien te converteren naar een textformaat.
De knop ziet uit als een tv scherm met streepjes en er zitten 2 driehoekjes boven elkaar (vergroting). Uiteraard verschilt dat merk tot merk. Het staat wel in de manual van je plaatjesweergever
Voor een dvd helaas niet. Je kan wel met een PC (powerdvd) het beeld vergroten en naar beneden focuseren. Ook hier weer: zo ben je een deel van het beeld kwijt.
Je zou kunnen overwegen de dvd's te rippen en mbv Virtuasub (geloof ik) een grotere fontsize kunnen kiezen. Ideaal is het niet, want je moet op een of andere manier die subs zien te converteren naar een textformaat.
Inderdaad.... maar de TS vraagt zowel beide, dus mijn oplossing geldt sowieso voor Teletekst ondertiteling....Janoz schreef op maandag 27 februari 2006 @ 09:50:
@red: Maar dat geldt dan alleen voor de ondertiteling via teletekst. Het geldt niet voor dvd's of in het beeld zelf zittende ondertitels (zoals bij video en tv uitzendingen)
Een bril heeft hij gelukkig al, maar zo'n ding werkt niet altijd.. Als je met een van je ogen maar 10% ziet kan een bril zeker geen 90% compenseren.I_Stealth_I schreef op maandag 27 februari 2006 @ 09:13:
Ja zoiets is er wel, het kost maar +/- 250 euro....het heet een bril
Als mijn Opa de info op teketekst leest, dan vergroot hij die idd ook met deze vergroot functie, ik zal hem eens zeggen dat dat misschien ook met de ondertiteling kan. Ik ben erg benieuwd of je dan maar halve zinnen ziet ofzo. Mijn opa kijkt niet zoveel dvd's (hij heeft geen dvd-speler en geen PC LOL), dus die ondertitels zijn geen probleem. Het gaat meer om bijvoorbeeld het journaal waar iemand ondertiteld word, maar daar is dus geen oplossing voor?Anoniem: 107284 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 09:54:
Hmmm... volgens mij bestaat voor teletekst zo'n functie. Op een beetje tv is er een knop om de TT pagina 2x zo groot te maken en wordt in 2 helften gezet (boven+beneden). Zo kan je de TT ondertiteling dmv 2x op die ene toets te drukken vergroot weergeven. OK, er kleeft 1 nadeel aan: je bent de helft van het beeld kwijt.
De knop ziet uit als een tv scherm met streepjes en er zitten 2 driehoekjes boven elkaar (vergroting). Uiteraard verschilt dat merk tot merk. Het staat wel in de manual van je plaatjesweergever![]()
Hmmm ik neem aan dat hij ook doof is? Wat volgens mij hebben slechtzienden geen ondertiteling nodig?ruudvroon schreef op zondag 26 februari 2006 @ 22:25:
Mijn Opa is erg slechtziend en vroeg zich af of er ook TV's zijn waarbij je de ondertiteling (in films en via teletekst) kunt vergroten. Dus een soort zoom functie alleen voor de onderkant van het beeld. Als er zoiets is welk merk/type heeft zo'n soort functie? En als er niet zoiets is, is er dan een andere oplossing te verzinnen?
Teletekst dus..ruudvroon schreef op maandag 27 februari 2006 @ 15:43:
[...]
Het gaat meer om bijvoorbeeld het journaal waar iemand ondertiteld word, maar daar is dus geen oplossing voor?
De ondertitels die via Teletekst (pagina 888?) meegezonden worden zou je idd eventueel kunnen vergroten, de gewone ondertitels bij bijv. een film zitten voor zover ik weet in het signaal meegebakken, dus om die groter weer te geven zal je opa gewoon een grotere tv moeten aanschaffen.ruudvroon schreef op maandag 27 februari 2006 @ 15:43:
[...]
Een bril heeft hij gelukkig al, maar zo'n ding werkt niet altijd.. Als je met een van je ogen maar 10% ziet kan een bril zeker geen 90% compenseren.
[...]
Als mijn Opa de info op teketekst leest, dan vergroot hij die idd ook met deze vergroot functie, ik zal hem eens zeggen dat dat misschien ook met de ondertiteling kan. Ik ben erg benieuwd of je dan maar halve zinnen ziet ofzo. Mijn opa kijkt niet zoveel dvd's (hij heeft geen dvd-speler en geen PC LOL), dus die ondertitels zijn geen probleem. Het gaat meer om bijvoorbeeld het journaal waar iemand ondertiteld word, maar daar is dus geen oplossing voor?
Ik heb voor mijn oma ook al eens zitten kijken, maar ik kwam toch uit of op een grote tv of een voorzetscherm die het hele beeld vergroot (even uit het hoofd: 2.5x).
Teletekst vergroten is geen probleem, maar het deel van het beeld met de ondertiteling vergroten ben ik op geen enkele tv tegen gekomen.....
Teletekst vergroten is geen probleem, maar het deel van het beeld met de ondertiteling vergroten ben ik op geen enkele tv tegen gekomen.....
Anoniem: 107284
De 1e keer dat je de vergrotingsknop gebruikt, zie je nix. De 2e keer zie je de ondertiteling! Voor zover ik ooit gezien heb, is de vergroting in de hoogte sterker dan in de breedte (leest erg lastig), maar je raakt geen woorden kwijt iig.ruudvroon schreef op maandag 27 februari 2006 @ 15:43:
Als mijn Opa de info op teketekst leest, dan vergroot hij die idd ook met deze vergroot functie, ik zal hem eens zeggen dat dat misschien ook met de ondertiteling kan. Ik ben erg benieuwd of je dan maar halve zinnen ziet ofzo. Mijn opa kijkt niet zoveel dvd's (hij heeft geen dvd-speler en geen PC LOL), dus die ondertitels zijn geen probleem. Het gaat meer om bijvoorbeeld het journaal waar iemand ondertiteld word, maar daar is dus geen oplossing voor?
Vwb de overige ondertitels: daar bestaat geen andere digitale oplossing voor. Hooguit dichter bij de scherm zitten OF een groter ding kopen. Ik vergat dat er ook films op TV uitgezonden worden (sja... als je doodgesmeten wordt met pulp, belspellen, Telsel etc. Dan vergeet je wel eens dat er eens een film uitgezonden wordt (met Hart van Nederland + showneus ertussen) + pispauzes voor mensen met een lekke blaas.
Hehe, als ie zoveel moeite moet doen om de ondertiteling te lezen, dan mist ie het beeld zelf ook
Anoniem: 110497
Je kunt met behulp van bijvoorbeeld DVDLabPro wel alleen de ondertitel vergroten. Heeft als nadeel dat het alleen bij DVD's kan en dat het vrij veel werk is.... Oke oke, kan ook wel bij televisieseries, maar dan moet je het weer op gaan nemen enzo
Met bsplayer kan je de ondertiteling vergrooten, ik zit nu niet achter mijn eigen pc dus ik weet niet waar,
maar ik kwam het toevallig tegen.
maar ik kwam het toevallig tegen.
Wil je je pizza in 4 of 8 stukken? .......Doe maar in 4, 8 krijg ik niet op.
M'n overbuurvrouw heeft zo'n vergrootglas voor de tv hangen, werkt perfect volgens mij!
Moet je is gaan navragen bij 'n goede opticien ofzo!
Moet je is gaan navragen bij 'n goede opticien ofzo!
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Dit is de breedbeeld uitvoering...Anoniem: 80529 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 19:10:
Haha, ik ben benieuwd naar het plaatje daarvan...

Kan die nu niet gewoon naar de radio luisteren ? Is het zelfde nieuws en moet ie minder voor proberen kijken...
Anders heb je nog altijd de krant
(tv is trouwens slecht voor je ogen)
Anders heb je nog altijd de krant
(tv is trouwens slecht voor je ogen)
Hela, maar dat ziet er kunstig uit. Wat moet dat kosten (misschien interessant voor een studenten-home-cinema-center
)?
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Pagina: 1