Geaard maar wel vonk?

Pagina: 1
Acties:

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
Ik heb al gezocht op zoiets, maar dat ging alleen om opgeblazen hardware.

Ik woon dus al 2,5 jaar in dezelfde studentenkamer en er is in die tijd nooit iets misgegaan met mijn computer. Laatst is een harddisk overleden en toen heb ik een nieuwe erin gezet. Sindsdien is mijn computer niet altijd even stabiel. Hij bleef soms gewoon hangen en toen ik de zijkant van de kast eraf heb gehaald gaat het weer goed.

Alleen nu deed ik daarnet een usb stekkertje erin van een externe hdd (die nog niet aangesloten was op de voeding) en toen zag ik een vonkje toen de stekker de kast raakte. Dit geeft volgens mij aan dat er iets niet helemaal goed geaard is, maar dat lijkt me sterk, aangezien ik alleen maar geaarde stekkers, stekkerdozen en wandcontactdozen heb.

Wat kan dit dan zijn? Want ik weet dat niet geaarde hardware je computer letterlijk van binnenuit 'op kan eten'.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:27

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik gebruik toch echt al 8-9 jaar pc's.. zonder ooit geaard aangesloten te hebben en nog nooit problemen... op watvoor manier wordt mn hardware opgegeten dan :D?
en om terug te komen op je vraag, het lijkt me niet goed nee als je stroom krijgt van je kast.. zeker weten dat er niet toevallig een molexje van je voeding tegen je kast hangt?

[ Voor 37% gewijzigd door BiG-GuY op 26-02-2006 22:17 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

BiG-GuY schreef op zondag 26 februari 2006 @ 22:16:
Ik gebruik toch echt al 8-9 jaar pc's.. zonder ooit geaard aangesloten te hebben en nog nooit problemen...
Dat zegt niets, zoek maar eens naar topics met 'geaard' erin. Niet aarden kan rare vage problemen veroorzaken en ook nog van het ene op het andere moment.

@TS: Er is niets wat in de kast kortsluiting maakt, open en bloot tegen de kast ligt?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Probeer eens een andere voeding. Die dingen gaan na verloop van tijd gaar. Heb ook problemen gehad met spanning op behuizing.

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

dat heeft geloof ik wel met aarde te maken, ikzelf heb ook een ongeaarde PC en heb ook wel eens gehad dat ik een vonk/schok kreeg via een usb poort...en ook van de metalen case zelf, maar alle hardware nog steeds intact...

Simplicity is de bom...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:08

Exirion

Gadgetfetisjist

Die voedingen van die externe schijven zijn niet geaard, dus er kan heel goed een potentiaalverschil tussen je geaarde PC en de harddisk zijn. Simpel.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 00:31:
Probeer eens een andere voeding. Die dingen gaan na verloop van tijd gaar. Heb ook problemen gehad met spanning op behuizing.
Eh, als je je voeding (ook nieuwe) niet geaard hebt heb je in principe spanning op je kast staan. Geloof je me niet? Pak je ongeaarde kast maar s tegelijk vast met je verwarming. Of meet eens tussen kast en verwarming.
Zoek maar eens op 'netfilter'. Dat ding probeert troep van t spanningsnet voor je af te vangen en 'naar de aarde te sturen'.

[ Voor 4% gewijzigd door BèR op 27-02-2006 00:40 ]

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 21:45
bij mij was het ook wollen tapijt
Pagina: 1