Toon posts:

[XP] Geluid plots weg*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb niets meer van geluid. Dit heb ik al gedaan:

- multimediaknoppen gecheckt: geluid staat aan
- Deze computer>Eigenschappen>Apparaatbeheer>Besturing voor Geluid Video en Spelletjes>Sigma TelC-Major Audio>Eigenschappen: dit apparaat werkt correct & stuurprogramma's zijn in orde
- Scannen met Symantec Antivirus: vindt niets
- Scannen met Hitman Pro: vindt niets

Mijn systeem is een Dell Inspiron 9300.
Echt klote want ik heb onlangs geen progs geinstalleerd. Werkt niet meer sinds eergisteren.

Who can help me out?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:32

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Waarom plaats je dit in Beveiliging en Virussen? Waarom denk je dat je mogelijk een malware infectie hebt die deze problemen veroorzaakt? Er kan natuurlijk ook iets defect zijn / niet goed aangesloten, stekkertje los, driver niet geinstalleerd of corrupt etc.

Wat heb je naast het scannen op virussen (lijkt me niet het eerste waar je in dit geval aan denkt) al gedaan om het probleem op te lossen?

Verander de geselecteerde knoppen in de mixer eens (uit naar aan en andersom). Soms geven deze knoppen niet aan welke channels gespeeld moeten worden maar juist welke gemute zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door Bor op 26-02-2006 21:59 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Ik plaats dit in beveiliging en virussen omdat ik denk dat het een virus is. Ik heb de laatste dagen mijn laptop (stekkertje los lijkt me dus niet zo waarschijnlijk) niet meer verhuisd, nee plots was mijn geluid weg. Ik zie dit voorlopig als de enige verklaring.

• Bor

Bor

Ik vind de symtomen niet echt iets wat lijkt op een malware besmetting. Ik zou dan ook problemen met gewoon rechtmatige software / hardware uitsluiten.

Welk programma gebruik je het geluid te testen? Maak je hierbij gebruik van directsound (run dan dxdiag) of niet? Heb je de cdspeler met een kabeltje verbonden met de geluidskaart? Probeer dan eens een audio cd te draaien. Hebben we het hier over stereo of een 5.1 setje of anders?

Waarom pak je de meest onlogische verklaring eerst als enige serieuze optie? Begin eerst eens met systematisch troubleshooten.

[ Voor 14% gewijzigd door Bor op 26-02-2006 22:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo onlogisch is dat toch niet als er verder niets veranderd is aan mijn systeem of aan de plaatsing van mijn laptop (nogmaals cdspeler verbinden met kabeltje met geluidskaart is dus niet van toepassing)

Dxdiag met Directsoundtestje levert volgende melding op:

DirectSound-testresultaten: Fout bij stap 19 (Gebruikerscontrole van software): HRESULT = 0x00000000 (Foutcode)

:|

• Bor

Bor

Het direct denken aan een virus vind ik eigenlijk verschikkelijk onlogisch, zeker gezien de symptomen die je beschrijft.

Meer informatie over hresult = 0000000: klik hier

Probeer de drivers voor het audio device eerst eens opnieuw te installeren. Verder:
Welk programma gebruik je het geluid te testen? Maak je hierbij gebruik van directsound (run dan dxdiag) of niet? Heb je de cdspeler met een kabeltje verbonden met de geluidskaart? Probeer dan eens een audio cd te draaien. Hebben we het hier over stereo of een 5.1 setje of anders?
Je geeft wel erg weinig info waar we iets mee kunnen zo.

[ Voor 47% gewijzigd door Bor op 26-02-2006 22:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voorlopig even dit:

Naam SigmaTel C-Major Audio
Fabrikant SigmaTel
Status OK
PNP-apparaat-ID PCI\VEN_8086&DEV_266E&SUBSYS_01891028&REV_03\3&61AAA01&0&F2
I/O-poort 0x0000ED00-0x0000EDFF
I/O-poort 0x0000EC40-0x0000EC7F
Geheugenadres 0xDFFFFE00-0xDFFFFFFF
Geheugenadres 0xDFFFFD00-0xDFFFFDFF
IRQ-kanaal IRQ 16
Stuurprogramma c:\windows\system32\drivers\stac97.sys (5.10.4255, 266,77 kB (273 168 bytes), 11/02/2006 17:28)

Mijn stuurprogramma is het meest recente dat er is, dus daaraan kan het ook niet liggen. Of bedoel je dat ik het best eens gewoon herinstalleer?

• Bor

Bor

Het beste is gewoon even herinstalleren van het stuurprogramma als ik de topics over hresult = 000000 lees. Heb je de test met een audio cd al gedaan? Dit om te zien of audio buiten directx om wel gewoon werkt. Let wel op dat je de audio dan bv niet in Winamp mbv directsound gaat afspelen (je wilt namelijk buiten directx om afspelen om zaken uit te gaan sluiten en het probleem te isoleren).

Verwijderd

Topicstarter
http://www.softcity.nl/showthread.php?t=13970

Ik vind via de fout met stap 19 nu een reply op een ander forum. Daar is ook niemand die een oplossing vindt en alle middeltjes zijn daar blijkbaar al uitgeput. Aangezien het daar ook een recente discussie is, hou ik de optie van een virus dat nog niet opgemerkt wordt door de scanners open. Of is dat te naïef?

In ieder geval al bedankt voor je hulp hoor Bor!

De truc met de cd wil ik wel proberen, maar welke mediaplayer moet ik dan nemen die geen gebruik maakt van Directx? Mediaplayer toch niet? Winamp ook niet? BSPlayer wil dat niet spelen. Andere?

Greetz

• Bor

Bor

Dat sommige oplossingen bij een ander niet werken wil niet zeggen dat ze dat bij jou ook niet zullen doen. Ik zou het gewoon stap voor stap gaan testen. Dit omdat elke situatie net weer even anders is door andere hardware, andere software, andere gebruiker die misschien net even anders test etc.

Hoor je trouwens helemaal niets meer, dus ook geen ruis? Overigens vind de poster in het topic waar je naar linked wel een halfoplossing / workaround zo te lezen. Misschien dat je die optie eens kunt probleren?

Welk OS gebruik je verder? Wat voor audio software staat er op de machine?

[ Voor 25% gewijzigd door Bor op 26-02-2006 22:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Misschien heb je hieraan ook iets:

Als ik Winamp start, dan lijkt alles normaal: speelt dus wel af, equalizer maakt bewegingetjes, cd speelt zogezegd ook af, want playlist komt tevoorschijn en het blokje schuift op, maar gewoon geen geluid.

Tja, meer kan ik er niet over zeggen.

Sorry, laatste post niet gezien: Nix, ook geen ruis. Echt niets. Kzou haast denken dat ik doof ben 8)7
Enne, dat van die andere configs weet ik ook wel, maar als je de thread naleest zul je merken dat ik al al hetzelfde geprobeerd heb. Toch bedankt.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 22:41 ]

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 22:39:
Misschien heb je hieraan ook iets:

Als ik Winamp start, dan lijkt alles normaal: speelt dus wel af, equalizer maakt bewegingetjes, cd speelt zogezegd ook af, want playlist komt tevoorschijn en het blokje schuift op, maar gewoon geen geluid.

Tja, meer kan ik er niet over zeggen.
Dat lijkt er op alsof er iets muted staat. Doet Windows Mediaplayer precies hetzelfde? Zet de output plugin van Winamp eens op Waveout ipv directsound en test nog eens. Kun je een screenshot maken van de mixer settings zo je die hebt ingesteld in de Windows (of 3rd party) mixer?

Verwijderd

Topicstarter
Win XP Pro SP2 NDL
Audiosoftware? Niet echt iets, the usual stuff: Windows Media Player 9.0, Winamp 5.12 en dat is het zowat. Zou het misschien iets met de audiocodecs kunnen zijn, denk ik nu? Alleen weet ik niet wat je daarvoor zou moeten doen om het te testen?

Kga bijna slapen. Morgen vroeg op.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit lijkt voor alsnog niet op een malware/virus besmetting - (tijdelijk?) een schopje naar Windows Operating Systems :)

Ik haal die rare "Alles al geprobeerd" ook even uit je topic titel - als je namelijk *alles* al geprobeerd zou hebben zou dit topic geen zin hebben want alles proberen zonder oplossing sluit automatisch een oplossing uit.

Windows Operating Systems >> Beveiliging & Virussen

• Bor

Bor

Dit lijkt mij het beste eerst te doen:

- Verander output van winamp naar waveout ipv directsound
- Probeer een audiofile te spelen bv mp3

- Probeer een audio cd te spelen met zowel winamp als mediaplayer
- Sluit een microfoon of headset aan (check of die record input wel "aan" staat) en test of je geluid krijgt

- Maak een screenshot van de mixerinstellingen en post die hier

Verwijderd

Topicstarter
Zou je geloven dat ik een printscreen gemaakt heb, maar hem hier niet gepost krijg.
|:(
Word te moe denk ik.

MAAAAAAAR!

Doorbraak! Ben eigenlijk beschaamd dat ik dat niet eerder probeerde. Inderdaad: koptelefoon aansluiten en ik heb geluid! Leuk weer naar Frank Zappa te kunnen luisteren terwijl ik mijn probleem oplos :*)
Goed, en het gaat blijkbaar ook buiten Winamp. Het eenvoudige "pling"testje, door het blokje van je audioinstelling in het statusvak te verschuiven, werkt.

Mijn geluid werkt dus, alleen de boxen blijkbaar niet. Of is dit - weeral - een slechte conclusie?

Greetz!

• Bor

Bor

Sluit je de koptelefoon op exact dezelfde output aan als de boxen?

Verwijderd

Topicstarter
Ja. Ik speel She just Wept van Starsailor af op Winamp met DirectSound aan, beluister het, trek de koptelefoon eruit en niks meer. Lijkt meer en meer op een hardwareprobleem.

Bor, bedankt voor je reacties, maar de volgende zal ik morgen moeten lezen. Misschien tot morgenavond?

Groeten uit Vlaanderen,

Brecht.

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

't ziet er naar uit dat mijn audioprobleem bijna opgelost is. Ik krijg wel audio door mijn koptelefoon, alleen niet door mijn Dell-boxjes. :'(

Nog iemand ideeën?

Verwijderd

Topicstarter
Hypothese van een chat-vriend:

Aangezien mijn audio werkt met de koptelefoon zal het waarschijnlijk een slecht contact binnenin zijn. Als je je koptelefoon insteekt, dan is daar een klein contactje die dit detecteert en de boxen uitschakelt. Misschien is dat contactje kapot en "denkt" de pc dus dat er al de hele tijd een koptelefoon inzit.

Kan dit?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2006 19:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Anyone?

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-03 23:45
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 18:59:
Hypothese van een chat-vriend:

Aangezien mijn audio werkt met de koptelefoon zal het waarschijnlijk een slecht contact binnenin zijn. Als je je koptelefoon insteekt, dan is daar een klein contactje die dit detecteert en de boxen uitschakelt. Misschien is dat contactje kapot en "denkt" de pc dus dat er al de hele tijd een koptelefoon inzit.

Kan dit?
Er is geen wezenlijk verschil tussen het plugje van de koptelefoon of de boxen. Er is ook geen hardware of software die kan detecteren waar de output naartoe gestuurd word. Het lijkt mij het meest waarschijnlijkst dat er in de kabel van je boxen iets niet goed contact maakt of iets dergelijks :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Verwijderd

Topicstarter
NOG even eraan herinneren dat het gaat om mijn laptop, en dat ik dus interne speakers heb.
Ik sluit geen externe boxen aan via de uitgang voor koptelefoons, nee, als ik mijn koptelefoon uit het contact trek, dan nemen de interne boxen van mijn laptop het normaal over.

Dat verhaal van een kapot intern contact houdt dus nog steeds stand.

• Dre4life
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-05-2024
Even een kickje ik heb dit probleem nu ook dat het geluid niet meer uit de boxen komt en alleen nog uit de koptelefoon, en het gaat ook om de Dell inspirion 9300 . Heb al me oude image eropgezet waarmee hij het eerst wel goed deet. Iemand die de oplossing heeft?
Pagina: 1