PC gaat piepen als ik mijn tv-programma aanzet

Pagina: 1
Acties:

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11-2025
Ik heb sinds ik een nieuwe computer heb een heel raar probleem. Als ik mijn TV-programma aanzet, dan begint de computer te piepen. Het is de computer zelf, dus niet de geluidskaart. De piep klinkt als spoel-resonantie, zoals een CRT-TV ook klinkt. Als ik echter mijn CPU (of één core van die cpu) volledig ga belasten, dan houdt de piep op. Ik kan niet echt goed bepalen waar het vandaan komt, maar volgens mij is het of de TV-kaart, of het mainboard.

In mijn vorige PC heb ik nooit een piep gehoord, maar als daar de CPU-belasting ook het zou verhelpen, zou het simpelweg kunnen betekenen dat de situatie nooit heeft opgetreden, omdat ik daar altijd folding@home op draaide, en dus mijn CPU altijd 100% belast was.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt? Zou het in de tv-kaart zitten, of eventueel in de spanningsregeling van het mainboard? De voeding lijkt me sterk, omdat het daar toch echt niet uit lijkt te komen, en omdat hij verschillende stroombelastingen zonder dat de TV-kaart aanstaat normaal aankan (0-100% CPU, beide of één core).

Specs:
CPU: Athlon X2 3800+.
Mainboard: MSI K8 Neo4, nforce 4 ultra chipset.
Memory: Kingston HyperX 2 GB.
Video: MSI GeForce 6600 LE
Voeding Enermax noisetaker 485 watt (verbouwd door edv extrem tot watergekoelde voeding).
TV-kaart: Pinnacle PCTV-rave, BT878 chip.

Verwijderd

Hmm toevallig had ik het ook vandaag voor het eerst.
Ik zat een dvdtje aan het kijken op me Xbox 360 die via een VGA kabel aangesloten zit op me PC monitor. En opeens hoorde ik iets piepen...heel erg vervelend. Weet ook niet precies wat het was, maar het kwam wel vanaf me pc :P

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Aangezien je je voeding watergekoeld heb zal je de rest ook wel watergekoeld hebben.
Heb je nog wel gewoon airflow door je kast heen? Aangezien bepaalde componenten anders misschien te heet kunnen worden en geluid gaan maken. :)

• halfgaar
De radiatorfan zorgt ook voor de uitgaande lucht. Ik heb een gat in de kast gefreesd waar de radiator de lucht eruit blaast, dus de airflow is optimaal (geen rooster dat in de weg zit ofzo). De lucht blijft verder altijd vrij koel.

Maar, het is niet een temperatuur probleem, want hij doet het ook als de computer net aan is.

• halfgaar
Niemand een idee?

Verwijderd

Het kan je voeding zelf zijn die zo piept. Wat je waarschijnlijk hoor is een spoel of een condensator (weet niet hoe je het in nederlands echt zegt...) die belast wordt tijdens dat je dus je tv/programma start. Doet hij dit ook als je dus games speelt of sisoft sandra test burns draait om te kijken of alles stabiel loopt en niet te warm wordt in verbandt met je waterkoeling. Je processor word in minder dan 10sec bij het booten van huiskamertemp naar 60gr in het aller binnenste gedeelte van de core. En omdat je water niet direct de temp van je core/processor opneemt maar geleidelijk in de loop de tijd (3 a 5min) kan je nooit weten wat de echte temp is van je processor bij een boot/opstart alleen als je een tempsensor echt tegen de core aanligt buiten het waterkoeling systeem :).

Ingeval ik denk dat het de voeding is die zo raar piept of als 2e keus :+ een van de condesatoren om de moederbord die inverband staat met de Vcore.

• halfgaar
Wat je waarschijnlijk hoor is een spoel of een condensator (weet niet hoe je het in nederlands echt zegt...)
Dat klopt. Ik zei al, het klinkt als spoelresonantie. Maar condensatoren die piepen? Volgens mij kan dat niet.

En in het Nederlands is het gewoon condensator. Het Engelse is capacitor :)
Doet hij dit ook als je dus games speelt of sisoft sandra test burns draait om te kijken of alles stabiel loopt en niet te warm wordt in verbandt met je waterkoeling.
Nee, ik kan er alles mee doen, hij piept alleen als de tv-kaart actief is.
Je processor word in minder dan 10sec bij het booten van huiskamertemp naar 60gr in het aller binnenste gedeelte van de core. En omdat je water niet direct de temp van je core/processor opneemt maar geleidelijk in de loop de tijd (3 a 5min) kan je nooit weten wat de echte temp is van je processor bij een boot/opstart alleen als je een tempsensor echt tegen de core aanligt buiten het waterkoeling systeem
Er zit een thermal diode in een Athlon 64, die vrij accuraat de temperatuur weergeeft. Als ik mijn computer net aan heb, is de CPU/MB temp praktisch kamertemperatuur.

Ik meet trouwens niet de temperatuur van het water. Dat zou ook geen accuraat beeld geven, want het water is altijd koeler dan wat je koelt, anders zou het niet werken.
Ingeval ik denk dat het de voeding is die zo raar piept of als 2e keus :+ een van de condesatoren om de moederbord die inverband staat met de Vcore.
Het is niet de voeding denk ik, want zoals ik al zei, het lijkt daar toch echt niet vandaan te komen. Ook niet uit de buurt van de processor. En ik kan gamen/raytracen/folding@homen wat ik wil, de voeding blijft stil. Maar, zoals ik ook al zei, het is vrij lastig te bepalen waar het vandaan komt.

Misschien is het wel een feature van de tv-kaart om een echt tv gevoel te geven :)

edit:
Ik kom er ook net achter dat hij alleen piept als de tv-kaart op composte of s-video bron staat. Op gewoon antenne piept hij niet. Het lijkt toch echt in de kaart te zitten. Ik zou het eigenlijk eens moeten verifieren met een andere.

[ Voor 7% gewijzigd door halfgaar op 02-03-2006 12:59 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb zelfde MB, en zelfde euvel. Het gaat wel weg naar een tijdje. Meestal is het vlak na het opstarten even, en daarna niet meer. Moet zeggen dat ik ook een TV kaart heb, maar die lijkt er niet zoveel invloed op te hebben. Heb trouwens ook waterkoeling ;) , maar dit gebeurde ook al voordat ik die had.

Het is zeker niet de voeding maar echt het moederbord. Waar het exact vandaan komt heb ik helaas nog niet kunnen achterhalen, maar het kan heel goed een van de spoeltjes zijn.

Ook lijkt het erop dat het steeds minder voor komt naarmate het moederbord ouder wordt. Misschien moet ie "inspelen" ofzo :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• halfgaar
Bij mij maakt het geen zak uit of hij net aan is of niet. Wat jij beschrijft is meer wat ik met mijn seagate schijf heb. Die piept ook als hij koud is, een beetje maar hoor (zal wel uit de lager komen), en het is anders dan die piep waar ik nu last van heb. Deze piep klinkt "viezer".

Maar ik heb er dus uitsluitend last van als ik mijn tv-programma aan heb, dat vind ik zo raar. Hij zal al storing in het mainboards stroomnet moeten genereren, want puur alleen het verbruik zal het niet zijn, aangezien dat niet zo hoog is.
Pagina: 1