Excel huisrekening, rij optellen bij cel met naam (betaald)

Pagina: 1
Acties:
  • 364 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• fortfort
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-07 07:42
Ik loop een beetje te prutsen met excel maar kom er niet echt uit, ik wil het volgende

pietje pukje miepje trientje
betaald 5 3 9
betaald 1 1 5
4 betaald 3 4
2 2 2 betaald

ik heb een soort excel tabel gemaakt met bovenstaande systeem

Nu wil ik dat excel voor mij opteld wat pukje aan pietje moet betalen
dus iets met wanneer bij pietje betaald staat pukje +5 maar krijg dit niet voor elkaar.

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Everdij schreef op zondag 26 februari 2006 @ 20:46:
[...]

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel
Misschien wel, maar zeker weten doe ik dat niet. ;) Je bent een beetje warrig. Hoe lees ik 148betaald?

Anyway, ik mis hier toch echt wat je zelf al had geprobeerd cq bedacht. En hoe moet dit verder? Wil je het per regel uitgerekend in een soort matrix? makkelijker is iig met een voorwaardelijke som alle rijen te sommeren en dan op het laatst de eindsaldi te vereffenen.

Bijvoorbeeld: per rij in 4 kolommen,
= als(x=betaald;som(a;b;c);-x), en aan het eind tel je gewoon alle kolommen op. Negatief saldo = dokken; positief saldo is ontvangen. Eventueel kun je e.e.a. in een matrixformule proppen. Maar het is handiger als je eerst zelf wat uitvogelt en dan met een wat concretere vraag komt ipv 'hoe doe ik dit?'

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• fortfort
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-07 07:42
ah mijn excusses ik probeerde een tabel te maken de bedragen waren hele bedragen onder de namen. Dus hoeveel iedereen had betaald op een betaalde dag. Van dat schema is niks meer over.

Ben er ondertussen achtergekomen dat wat ik wilde met de funcie

=SOM.ALS(E3:E35;"=financieën";C3:C35)-SOM.ALS(C3:C35;"=financieën";E3:E35)

wat hier nu gebeurd is dat wanneer er in een kolom financieen staat (deze persoon heeft die dag betaald) de naastliggen (dus bij andere personen die aan hem schuldig zijn worden opgeteld minus wat degene die dag betaald heeft als aan kosten heeft staan bij de andere personen)

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
het lijkt me slimmer om het met voorwaardelijke opmaak te doen. Als inhoud vakje is 1 "toon Betaald" anders (dus 0) "niet betaald". Verder zou ik dan bedrag * <vakje> = betaald deze maand/whatever.

[ Voor 13% gewijzigd door analog_ op 27-02-2006 13:14 ]