Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[auto poetsen]Hoe te gebruiken van een poets machine?

Pagina: 1
Acties:
  • 13.476 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Topicstarter
Ik heb een poets machine gekregen waarmee ik wel eens geprobeerd een auto te poetsen. Maar tot mijn irritatie kwam het dan toch nog uit op hand werk (niet omdat het zo glom :P) Dus dan poetse je het in met de machine, deed je de andere sok op de poetsmachine, maar dan nog moest ik het nog uitwrijven met de hand.

Ik gebruik hiervoor commandant m4 overigens. (welke speciaal gemaakt is voor machine poetsen. Wie kan mij vertellen wat de juiste manier is van het hanteren van de poets machine?

.

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Ik hoor maar al te vaak van fanatieke poetsers dat machinaal poetsen uit den boze is. Misschien alleen bij sterk verweerde lak doen ? Zelf zou ik een auto die goed in de lak zit dan ook absoluut niet machinaal poetsen, misschien dat je eens kunt informeren bij zo'n poetsbedrijf ?

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Fijne pasta gebruiken, belgom alu vind ik persoonlijk erg f*cking goed. Voor de zaken dat het net iets nauwkeuriger komt. En ik doe het met de hand en niet machinaal.

[ Voor 28% gewijzigd door Chevy454 op 26-02-2006 21:04 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

seq_uence schreef op zondag 26 februari 2006 @ 21:00:
Ik hoor maar al te vaak van fanatieke poetsers dat machinaal poetsen uit den boze is. Misschien alleen bij sterk verweerde lak doen ? Zelf zou ik een auto die goed in de lak zit dan ook absoluut niet machinaal poetsen, misschien dat je eens kunt informeren bij zo'n poetsbedrijf ?
Denk eens wat er gebeurt als je per ongeluk een scherpe korrel zand tussen je poetssok en je lak krijgt... krijg je een gratis spirograph tekening in je lak:

Afbeeldingslocatie: http://www.bluejake.com/images03/misc/2003_11_spirograph22.jpg

:X

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:04
Maar ik mag toch hopen dat je voor het poetsen je auto compleet helemaal hebt schoongemaakt? Dan zit je motorkap dus niet vol met zand...

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Geen commandant gebruiken maar Turtle waxofzo

Commandant is best agressief en na commandant moet je een wax gebruiken.

Je doet het goed, maar verkeerde middel.

Alugom no way voor dit soort werk!!

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-11 23:49
Zo'n poetsapparaat is alleen leuk voor grote delen als de motorkap en het dak. De deuren, die vaak voorzien zijn van strips en deurklinkers en meestal met een "knik" erin krijg je er niet goed mee gepoetst. Zowiezo slaan ongespoten strips of plastic delen wit uit en dit krijg je er erg lastig weer af! Ik heb mijn auto vorig jaar helemaal met de hand gedaan. Het is ff werk maar het resultaat mag er zijn :)

Zowiezo zou ik stoppen met commandant, dat slijt je lak erg snel! Haal een flesje turtle wax of mcguiers (volgens mij schrijf je het zo...) dat ruikt ook nog eens lekker :)

Whoop!

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Ik heb auto's gepoetst in een garage met de machine.
Allereerst: Realiseer je dat je dit niet vaker dan een keer of 4 met een auto kunt doen. Daarna wordt de kans groot dat je door de lak heengaat. Wij deden dit bij alle 2e hands auto's, maar bij je eigen auto zou ik het pas doen als je lak serieus verkleurd is, of je flink veel krasjes hebt (wasstraat bijvoorbeeld).
Ten tweede: gebruik een zeer fijn polijstmiddel (commandant is uit den boze) Wij gebruikten voor de machine een poets van 3M (ik ben nog op zoek of ik kan vinden welke)
Ten derde: Water. Wij gebruikten veel water bij het poetsen, gewoon omdat de poetssok dan makkelijker verzadigd raakt en het water ook nog eens koelt.
Ten vierde: Laag toerental. Waarschijnlijk heeft de machine die je gekregen hebt een een toerental van 3000 rpm. volgens het opschrift van de 3M poets is dit 1200 rpm te hard... wees dus heel voorzichtig.
Ten vijfde: nadoen met de hand? deden wij ook altijd, gewoon omdat er plekjes zijn die je met de machine net niet bereikt, en omdat de poets soms opdroogt op de lak (ondanks het water) en door met de hand te poetsen haal je die weer weg.

Edit:
De zwarte kunstofdelen van een auto zijn inderdaad erg kwetsbaar voor bewerking met de machine. Hiervoor hadden we een speciale reiniger die een vettige laag achterliet. Hierdoor werd het mooi zwart, en alle poets die erop terecht kwam kon achteraf nog redelijk makkelijk verwijderd worden.

3M Finesse-it was de poets die wij gebruikten...

[ Voor 22% gewijzigd door The_Ghost op 27-02-2006 16:01 ]

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• RobertJ
marccom schreef op maandag 27 februari 2006 @ 15:29:
Zo'n poetsapparaat is alleen leuk voor grote delen als de motorkap en het dak. De deuren, die vaak voorzien zijn van strips en deurklinkers en meestal met een "knik" erin krijg je er niet goed mee gepoetst. Zowiezo slaan ongespoten strips of plastic delen wit uit en dit krijg je er erg lastig weer af! Ik heb mijn auto vorig jaar helemaal met de hand gedaan. Het is ff werk maar het resultaat mag er zijn :)

Zowiezo zou ik stoppen met commandant, dat slijt je lak erg snel! Haal een flesje turtle wax of mcguiers (volgens mij schrijf je het zo...) dat ruikt ook nog eens lekker :)
zullen we daar meguiars van maken? :p

Ik gebruik 1 keer per jaar de lichtste commandant variant om bepaalde delen van de wagen even te doen, en daarna krijgt de wagen 2 lagen meguiars was, imo de beste was die je kunt krijgen...

• MikeyMan
  • Laatst online: 16:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij weet men hier niet helemaal wat commandant inhoudt...

Tuurlijk, commandant 3 en 4 zijn vrij heftig... Maar 5 is best goed spul en 7 is zelfs alleen maar Wax... Niks mis mee imo...

Een poetsmachine met kleine schijf op laag toerental is eigenlijk wat je nodig hebt, maar die zijn nogal lastig te vinden...

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 27-02-2006 16:22 ]

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
De 4 gebruikt hij, en die is idd best heftig wat je zegt, als je daarme te lang doorgaat ben je zo door je lak heen, been there, doen that (toen ik 13 was en auto's poetste bij een centrale ;) )

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Topicstarter
Maar ik gebruik commandant 4 alleen voor verweerde lakken en als er sprake is van veel krasjes. Ik gebruik commandant 7 (met de hand) als wax. Dit vind ik heerlijk spul

.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:16

paQ

dat hele commandant vind ik maar bagger spul.
Ik begrijp werkelijk niet hoe veel mensen daar zo mee weglopen.
Commandant moet je toch wel ZO re-te goed uitpoetsen anders zie je de lelijkste lakoppervlakken voorbij rijden in de zon :r

ik gebruik sinds verleden zomer AutoGlym _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

te krijgen bij de vakhandel of de betere autoshowroom.
wordt voor de autobranche onder een andere naam verkocht.
Is ook wat duurder , maar maaaaaaaan wat een heerlijke makkelijke poets.

het woord 'poetsen' is hierbij al veel te gewichtig. het is meer aanvegen en losaaien :D

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 27-02-2006 20:23 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• A-Tray
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11 11:40
Turtle Wax :X Nouja, het is wel redelijk, maar niet écht goed.

Niet doen! Als je echt mooie glans wil hebben zou ik je Meguiars willen aanraden, ik heb het in de zomer gekocht en het werkt super! Geen schildpadden meer op mijn auto :)

"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."

• MikeyMan
  • Laatst online: 16:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mwoah... De turtle wax extreme lijn is best aardig...

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

altijd met de hand wassen ;) en meerdere sponzen gebruiken ;) geen sponzen gebruiken met profiel (gaatjes en dergelijke) machine is uit den boze ;)

en een goede manier van poetsen :

auto afspoelen, auto wassen met silicone vrije shampoo, auto afspoelen, nogmaals wassen met shampoo silicon free, nogmaals afspoelen, auto afdrogen met een zeem (neemt meer water op ;) ).
Hierna kan je hem in de siliconenvrije wax zetten, maar dit moet je ook meerdere malen doen om een goed effect te krijgen.

Verder, voor dingen als uitgedroogde hars op je lak, hier bestaat een bepaald soort klei voor. Hier kan je heel je auto mee doen, waardoor je ook van de kleine krasjes af komt op je lak.
Hoe dat spul zo snel heet weet ik niet, maar het is wel prijzig ;)

Wabbawabbawabbawabba

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
De klei heeft Meguiars in het assortiment, Quick Clay detailing kit. Hiermee haal ik makkelijk alle verontreinigen van mijn lak, denk aan boomsappen, vliegjes, maar ook veel achtergebleven vuil dat je niet ziet na het wassen van je auto. Doe de boterhamzak test ;) Na het wassen een boterhamzakje om je hand en dan met je vingers over de lak wrijven, moet je eens kijken hoeveel korreltjes je voelt. Met de klei is dit veilig te verwijderen.

Poetsen met een machine kan op 2 manieren, excentrisch en roterend. Een excentrisch apparaat is foolproof en daar zul je niet mee door de lak gaan. Dit komt door de excentrische beweging dat de lak niet warm maakt. Roterende machines raad ik voor een beginneling ten zeerste af. Dit is een schitterend apparaat, maar kan in handen van een beginner een ramp zijn.

Machinaal poetsen kan zo vaak als je wilt, de dikte van de lak is bij gebruik van een mild product na gemiddeld 16 machinale beurten niet tot nauwelijks aangetast.

Meguiars kent enorm veel producten voor machinaal poetsen, maar vooral met de hand zullen fanatieke poetsers ontzettend goede resultaten halen.

Denk ook aan de verschillen tussen echte polishes en waxen, vaak denkt men dat een polish hetzelfde is als een polijstmiddel. Niet dus, een polish voedt de lak waardoor deze een diepere kleur en donkere glans krijgt. Dit moet je aftoppen met een goede sealwax.

Turtle Wax is een leuk b-product, voor echt verbluffende en langdurige resultaten moet je voor Meguiars gaan. Meguiars heeft ook zeer speciaal geweven microvezel handschoenen, mf doeken en mf droogdoeken (Water Magnet) in het assortiment. Kortom, een spons veroorzaakt waskrasjes (swirls) en een zeem is ook niet meer van deze tijd. Wringen...krassen, droog je auto met een Water Magnet en voorkom deze ellende ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Sheik op 01-03-2006 16:29 ]

• Sheik
Voor diegene die de resultaten met Meguiars eens willen zien, heb ik een uitgebreide fotoreportage met toelichting geschreven op hun forum.

zie:

http://www.meguiars.nl/forum/viewtopic.php?t=723

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Topicstarter
Heb je aandelen in dat spul :P
Ik ga eens kijken of ik hier wat leuks mee kan doen. Maar het devies is gewoon hand poetsen voor beter resultaat? En dat kleien is dat een beetje fool proof? niet dat je 2 autos moet verneuken om er mee te leren omgaan. En stel dat ik een auto heb die ik 2 keer per jaar in de was zou willen zetten met meguiars, wat is dan de procedure?

.

• RobertJ
Die forumpost die je daar ziet, is ook zonder klei gedaan, als je dan ziet wat voor resultaat hij daar al mee boekt.... Dan heb je geen klei nodig dunkt me?

• Sheik
Geen aandelen nee ;)

Kleien is foolproof. Je nevelt met de bijgeleverde fles Quick Detailer een beetje over de lak, en wrijft dan met de klei waar je hebt geneveld. Beperk je tot een oppervlakte van zo'n 40 vierkante cm en klei nooit droog. Kijk nu en dan naar de klei en als deze wat vies wordt, kneed hem weer tot een plat 'plaatje'. Door de klei steeds te kneden, kneed je het vuil diep de klei in en blijft het veilig voor de lak. Succes verzekerd, je hebt nog nooit zo'n gladde lak gevoeld. Neem dat van me aan ;)

• Sheik
Ik heb de mazda inderdaad niet gekleid. Maar het verschil is echt voelbaar tussen wel en niet kleien. Door te kleien en daarna te dieptereinigen zuiver je lak optimaal waardoor een polish en wax ontzettend goed hun werk kunnen doen.

Kleien is ook een aanrader in de zomermaanden. Vliegjes, zelfs remslijpsel is zonder problemen te verwijderen.

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:11
Shining monkey is ook erg goed , maar slecht verkrijgbaar.
Het komt namelijk uit USA , maar heeft geen echte importeur hier.

Word veel gebruikt door mensen met show wagens , aangezien het vergelijkbaar is met Meguiars.

• Sheik
Het heeft een nederlandse importeur en is vergelijkbaar met een product als Autoglym, Pinnacle en Sonax.

Het dure en exclusieve WaxOyl en Meguiars (104 jaar marktleider in VS) zijn de merken die je tegenkomt op Concours d'Elegance (wereldwijd) en de grote internationale tuningevents voor showwagens. Een leuk weetje, Pimp my Ride (MTV) gebruikt ook Meguiars en was een paar maanden geleden hier met de leden van West Coast Customs, inclusief Meguiars en een paar wagens uit de Fast and the Furious :)

[ Voor 7% gewijzigd door Sheik op 01-03-2006 20:02 ]

• RobertJ
Leuk spul. Maar ik als de webshop eens naloop, kom ik in totaal op een 96 euro uit, om de wagen te poetsen met de produkten die ook op die Mazda zijn gebruikt. Als ik wil kleien komt daar nog een x bedrag bovenop.

Dat is een hoop geld, voor een schone wagen. :p

• Sheik
Het ligt aan de staat van je lak. De mazda was wel erg verweerd. Misschien valt jouw lak erg mee en kun je met minder uit de voeten.
Pagina: 1