Hoe krijg ik een interne harde schijf extern aan de praat?

Pagina: 1
Acties:

• Thexder
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09-2020
DE SITUATIE

Ik heb
- 1 interne "IBM DTTA-351010 E182115 HG" harde schijf van 10.1 GB groot;
- 1 "Conceptronic CHD3U Externe USB 2.0 Hard disk box 3.5", inclusief de benodige kabels (USB en netstroom-adaptor) en installatie/backupsoftware op cdrom;
- 1 doodnormale Tulip Pentium 4 (op 2400 MHz.) Windows XP laptop (incl. SP2) met interne cdrw/dvd combi speler, 40 GB interne harde schijf en 512 MB intern geheugen.

Ik wil
- heel simpel: die IBM harde schijf als tweede harde schijf gaan gebruiken met m'n laptop.

Wat ik zelf al gedaan heb is
- de IBM harde schijf in de Conceptronic box geplaatst en de inwendige box stekkers correct op de IBM schijf aangesloten;
- gepoogd de installatie/backup software te installeren (niet gelukt).

Wat zijn de problemen?
- Na de Conceptronic box (met daarin de IBM schijf) met de stroomadapter en de USB kabel op de juiste wijze te hebben aangesloten op/aan resp. het lichtnet en mijn laptop, herkent Windows wél de 'nieuwe hardware' ("USB apparaat voor massaopslag") en de IBM schijf gaat daarbij spinnen als 'n gek, maar twee seconden later toont Windows de bekende 'gele uitroepteken' dat de nieuwe hardware problemen geeft (de IBM schijf blijft ondertussen continue doorspinnen en stop niet uit zichzelf tenzij ik de Conceptronic box van het lichtnet haal);
- De cdrom met installatie/backup software wil niet automatisch opstarten - ik tref wel een Autorun file op de cd aan, maar er gebeurt niks (mijn andere cd's en dvd's starten wel allemaal automatisch op).

Wat wil ik?
- Hulp! Iemand?

[ Voor 24% gewijzigd door Thexder op 07-03-2006 13:24 ]

• sander85
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-02 20:03
De schijf zou eventueel niet benaderbaar kunnen zijn omdat deze misschien als slave is ingesteld. Probeer hem eens als master in te stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door sander85 op 26-02-2006 18:54 ]

Verwijderd

sander85 schreef op zondag 26 februari 2006 @ 18:54:
De schijf zou eventueel niet benaderbaar kunnen zijn omdat deze misschien als slave is ingesteld. Probeer hem eens als master in te stellen.
Bij mij werkt hij alleen als Cable Select

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Ja, dit is bij de externe behuizing soms verschillend.
Wat je het beste zou kunnen doen is even goed in de
gebruiksaanwijzing kijken hoe je de HDD moet jumperen.

• Thexder
sander85 schreef op zondag 26 februari 2006 @ 18:54:
Maar diverse semi deskundigen vertelden mij -onafhankelijk van elkaar- dat een tweede (interne) harde schijf (bijna) altijd als slave ingesteld dient te staan en dat staat mijn IBM schijf nu ook, zeggen diezelfde mensen (ik heb ze naar de instellingen van de schijf laten kijken).

Indien ik het tóch zou moeten veranderen, dien ik dan de jumpersetting(s) van de IBM schijf te wijzigen naar master?

Verwijderd

Maar de hardeschijf is nu niet intern dus hij moet op master of cable select staan. Want hij zit nu op zijn "eigen" ide kanaal aangesloten en niet op het moederbord.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 19:04 ]

• Thexder
Dat met die jumpertjes ga ik vanavond uitproberen. Heb ik dan verder nog de software van de cdrom nodig? Zo ja, waarom start de Conceptronic cdrom dan niet automatisch op zoals al mijn andere cd's en dvd's wél doen?

[ Voor 9% gewijzigd door Thexder op 26-02-2006 19:11 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Hij moet wss op master. Sommige behuizingen werkt cable select ook (of zelfs alleen)...

edit: voor een externe harde schijf heb je geen drivers of software nodig onder windows XP (2000 ook niet vanaf een van de SP's) De meegeleverde software is wss een backupprogsel of iets dergelijks....

[ Voor 55% gewijzigd door the_stickie op 26-02-2006 19:11 ]

• sander85
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-02 20:03
The_Stickie schreef op zondag 26 februari 2006 @ 19:10:
...
edit: voor een externe harde schijf heb je geen drivers of software nodig onder windows XP (2000 ook niet vanaf een van de SP's) De meegeleverde software is wss een backupprogsel of iets dergelijks....
..of drivers voor windows 98.

[ Voor 87% gewijzigd door sander85 op 26-02-2006 19:30 ]

Pagina: 1