[Ghost] Performantie verschillen DOS <-> BartPE

Pagina: 1
Acties:

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:46
Ik ben al een tijd aan de gang met Ghost 2003 en Ghost 8 (deze laatste vooral voor de mogelijkheid van ghost casten).

Voor het ghost casten gebruik ik een Netbootdisk (link) in combinatie met ghost.exe (versie 8).
Dit gecombineerd met command line, zodat ik enkel cd hoef in de client in te brengen, en er verder geen interactie nodig is (natuurlijk wel zorgen dat de ghost cast server up en running is voor de cd in de client geboot is).

Onder BartPE gebruik ik ghost32.exe vanuit Ghost 8. Ik moest wel extra netwerkdrivers voorzien omdat sommige netwerkkaarten (Yukon Marvell Gigabit) zouden herkend worden. In de dos netwerk bootdisk waren deze al voorzien.
In BartPE kan het voor zover ik weet niet via command line, zodat er geen gebruikers interactie nodig is.

Wat ik nu uiteindelijk merk, is dat er grote performance verschillen kunnen optreden. Soms ligt de snelheid via BartPE soms wel tot 2x hoger dan bij de DOS manier.

Dit geld niet alleen om een ghost over het netwerk uit te voeren, maar ook evengoed naar een externe usb 2.0 schijf, een interne schijf,...

Telkens presteerd de manier van BartPE een heel stuk beter. Persoonlijk verdenk ik hier het os van (dos is oud, BartPE is gebasseerd op windows xp, recente drivers,...).

Natuurlijk is de dos manier sneller om op te starten: cd erin en geen gebruikers interactie nodig. Via Bart PE duurt het opstarten langer en is er wèl gebruikers interactie nodig.

Maar goed, iemand een idee waarom dos altijd zoveel trager is dan BartPE?

Alvast bedankt

Verwijderd

Je geeft zelf al antwoord, drivers.

Als je USB 2.0 hebt en je laad onder dos USB 1.1 dan gaat het trager.
Ghost heeft USB 2.0 drivers voor DOS, kan je voor kiezen als het goed is tijdens het aanmaken van de bootflop.

Over het netwerk waarschijnlijk hetzelfde principe. Je draait met BartPe onder een Windows PE omgeving dus lijkt me ook dat de afhandeling van het netwerkverkeer sneller verloopt onder Windows PE dan onder DOS.

Maar dit is aansturing. Onder DOS kan het lijkt me ook snel werken, mits je de juiste drivers pakt en de juiste protocollen gebruikt.

• Tom_G
Voor het ghosten naar een externe schijf gebruik ik usb 2.0 drivers.

Dit is ook wel te merken aan de snelheid: het gaat te snel voor usb 1 en te traag voor usb 2.0.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
dos=16bit
xp=32bit

dos tcp/ip stack=16bit
xp tcp/ip stack=32bit

gek he dat bartPE sneller is

A wise man's life is based around fuck you

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zwelgje schreef op maandag 27 februari 2006 @ 18:24:
dos=16bit
xp=32bit

dos tcp/ip stack=16bit
xp tcp/ip stack=32bit

gek he dat bartPE sneller is
Is dat zó inherent aan elkaar dan? Kan me herinneren dat x64 toch echt niet 2x zo snel is als x86-32 (of hoe je dat ook schrijft tegenwoordig).

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
dog4life schreef op maandag 27 februari 2006 @ 18:35:
[...]

Is dat zó inherent aan elkaar dan? Kan me herinneren dat x64 toch echt niet 2x zo snel is als x86-32 (of hoe je dat ook schrijft tegenwoordig).
32bit betekent ook niet gelijk 2x zo snel ;)

A wise man's life is based around fuck you

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tom_G schreef op zondag 26 februari 2006 @ 18:44:
Wat ik nu uiteindelijk merk, is dat er grote performance verschillen kunnen optreden. Soms ligt de snelheid via BartPE soms wel tot 2x hoger dan bij de DOS manier.
Zwelgje schreef op maandag 27 februari 2006 @ 21:43:
32bit betekent ook niet gelijk 2x zo snel ;)
Dat was wel zijn probleem, dus slaat jouw antwoord over 16/32bit ook nergens op B)

In ieder geval misschien een deel van de verklaring, maar er zijn dus meer factoren... En ikzelf vraag me ook af welke dit zijn, maar dat zullen vooral wel optimalisaties zijn in het netwerksysteem van het gebruikte OS (DOS/XP)

Verwijderd

Ik denk dat je het meer moet zoeken in de controllerdrivers voor je IDE/SATA/SCSI controller..
bij SCSI merk je dat verschil helemaal goed..
Als je geen (aspi) drivers laad onder dos dan komt hij echt niet vooruit..

• Tom_G
Ik laad deze drivers (config.sys)

code:
1
2
3
DEVICE=HIMEM.SYS
DEVICEHIGH=OAKCDROM.SYS /D:MSCD001
country=032,850,country.sys

Zou het beter gaan samen met die aspi drivers? Ik dacht altijd dat deze voor cd drive dienden.

Kun je los hier van command line werken d.m.v. BartPE? Zoals een cmd in windows xp, maar dan met ghost 32 bit versie.

Verder is het ook nog vervelend dat bij het opstarten 2x er iets gevraagd wordt m.b.t. het netwerk (eerste keer of je netwerk support wilt en 2de keer hoe geconfigureerd zoals dhcp client, manueel ip,..). Ik zou deze vragen dan ook niet meer willen zien en deze instellingen standaard gebruiken.
Pagina: 1