SLI of wachten op nieuwe videokaart ?

Pagina: 1
Acties:

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 10:35
Even situatieschets: heb hier een hele mooie PC staan, watergekoeld, met een ASUS Extreme 7800GTXje (256mb).
Zit een A8N-SLI Deluxe moederbord in, dus kan SLIen.
Toen ik hem kocht was ik van plan om te gaan sparen voor een tweede videokaart om in SLI te draaien.

In de tussentijd al 2 extra schijven erin laten zetten, en kreeg de waarschuwing dat mn waterkoeling op het randje balanceert, en als ik bijvoorbeeld een tweede videokaart wil dat ik dan toch een andere oplossing moet zoeken (ze noemden luchtkoeling :o :P).

Ik heb inmiddels weer wat geld, maar weet nu niet meer zo zeker of ik wel wil SLIen. Bij een LAN-Party geweest laatst, vriend heeft twee 6600GT's in SLI, en die waren echt bagger: de helft van de spellen moesten we wachten tot hij ze aan de praat had. Sommige werkten geheel niet, anderen alleen als je SLI uitzet, en BF1942 kreeg die in menu gewoon een mega zwarte balk in het midden van het scherm.

Wat is nu verstandiger: Een 7800GTX erbij kopen, en luchtkoeling erop laten zetten. Kost me nu ongeveer 500E (maar zal wel dalen zodra de 7900 serie er is).
Of kan ik beter wachten tot de 7900GT(X) uitkomt, of nog iets langer met deze kaart doorgaan en wachten op evt 8000 ofzo ?

Het doel van deze geld-uitgeverij is natuurlijk om een beetje klaar te zijn voor oa UT2007 :)

Alvast bedankt,
TB

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 18:21
ik denk geheel eigen keus he..

met de 7800GTX ben je al behoorlijk opgewassen voor UT2007 . mss niet op hoogste settings ..

this maar net wat je budget is .

8000 serie komt in juni (als het goed is) uit ... tegen die tijd komt ook de socket am2 uit voor amd ..

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
Wat presteert beter, een 7900GTX of twee keer 7800GTX in SLI? Even de revieuws afwachten of hopen dat iemand dat hier weet. Ik denk dat het qua prijs weinig uitmaakt omdat je je "oude" 7800GTX wel weer kan verpatsen voor een 250 tot 300 euro's.

Specs

Verwijderd

TheBlasphemer schreef op zondag 26 februari 2006 @ 18:25:
Even situatieschets: heb hier een hele mooie PC staan, watergekoeld, met een ASUS Extreme 7800GTXje (256mb).
Zit een A8N-SLI Deluxe moederbord in, dus kan SLIen.
Toen ik hem kocht was ik van plan om te gaan sparen voor een tweede videokaart om in SLI te draaien.

In de tussentijd al 2 extra schijven erin laten zetten, en kreeg de waarschuwing dat mn waterkoeling op het randje balanceert, en als ik bijvoorbeeld een tweede videokaart wil dat ik dan toch een andere oplossing moet zoeken (ze noemden luchtkoeling :o :P).

Ik heb inmiddels weer wat geld, maar weet nu niet meer zo zeker of ik wel wil SLIen. Bij een LAN-Party geweest laatst, vriend heeft twee 6600GT's in SLI, en die waren echt bagger: de helft van de spellen moesten we wachten tot hij ze aan de praat had. Sommige werkten geheel niet, anderen alleen als je SLI uitzet, en BF1942 kreeg die in menu gewoon een mega zwarte balk in het midden van het scherm.

Wat is nu verstandiger: Een 7800GTX erbij kopen, en luchtkoeling erop laten zetten. Kost me nu ongeveer 500E (maar zal wel dalen zodra de 7900 serie er is).
Of kan ik beter wachten tot de 7900GT(X) uitkomt, of nog iets langer met deze kaart doorgaan en wachten op evt 8000 ofzo ?

Het doel van deze geld-uitgeverij is natuurlijk om een beetje klaar te zijn voor oa UT2007 :)

Alvast bedankt,
TB
Ratio zou toch echt zeggen dat je het gewoon bij 1 kaart moet houden. Deze speelt voorlopig alle games voor dit jaar nog wel op acceptable framerates met maximale settings. Straks met Vista, komen de DX10 kaarten, zou daar maar voor gaan sparen. Of je moet natuurlijk geld teveel hebben. De nieuwe kaarten kennen gelijke of net iets snellere prestaties, loont denk ik niet de moeite over te schakelen als je nu beschikt over de snelste Nvidia kaart van dit moment. Of je moet natuurlijk willen stoeven naar je maten. Dat je de allerlaatste kaart hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 19:09 ]

• jimbojansen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-06 06:38
volgens mij kan je beter wachten op de volgende generaties die zal ook meer dingen ondersteunen zoals HDR+AA en als je 2x7800GTX hebt kan je wel mooi HDR op 1600x1200 doen :P of 6x AA op 1600x1200, maar niet tegelijk dus dat is al zonde van de performance. Er zullen ook wel andere opties erbij komen dan HDR+AA maar ik laat nu even de "belangrijkste" zien.. en btw .. de 7900 series zal geen enkele verandering hebben op het gebied van features, tis eigenlijk alleen een soort van "speedbump" (2x7800 = beter dan 7900, maar in de toekomst zou je dan ook nog een 7900 der bij kunnen zetten ;) )

[ Voor 26% gewijzigd door jimbojansen op 26-02-2006 19:12 ]

Verwijderd

jimbojansen90 schreef op zondag 26 februari 2006 @ 19:10:
volgens mij kan je beter wachten op de volgende generaties die zal ook meer dingen ondersteunen zoals HDR+AA en als je 2x7800GTX hebt kan je wel mooi HDR op 1600x1200 doen :P of 6x AA op 1600x1200, maar niet tegelijk dus dat is al zonde van de performance. Er zullen ook wel andere opties erbij komen dan HDR+AA maar ik laat nu even de "belangrijkste" zien.. en btw .. de 7900 series zal geen enkele verandering hebben op het gebied van features, tis eigenlijk alleen een soort van "speedbump" (2x7800 = beter dan 7900, maar in de toekomst zou je dan ook nog een 7900 der bij kunnen zetten ;) )
Vraag me dus echt af of dat in de toekomst niet door drivers kan worden opgelost? Ik weet dat ATI het wel ondersteund. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat Nvidia het niet zou doen?

• jimbojansen
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 19:19:
[...]

Vraag me dus echt af of dat in de toekomst niet door drivers kan worden opgelost? Ik weet dat ATI het wel ondersteund. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat Nvidia het niet zou doen?
dit is hardwarematig gedaan bij ATi, en dat kan niet met de conventionele HDR formaten (softwarematig), mss als er later een andere HDR format komt.. maarja dat lijkt me sterk aangezien die al bestaat maar nauwelijks wordt gebruikt.. :+

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
@ topicstarter

Als ik jouw was zou ik het geld zeker op zak houden en wachten op een nieuwe kaart. Jouw kaart is een van de beste kaarten op dit moment, als je ziet wat voor kaarten vele mensen hebben zijn die niks vergeleken met die 7800GTX. Je kan op zijn minst nog 1 jaartje goed door met deze kaart, denk ik. En voor UT2007 zit je wel goed denk ik, ze gaan (denk ik) echt niet zo'n hoge eisen stellen anders kunnen de meeste mensen het niet eens normaal spelen.
Met die kaart zit je voorlopig nog wel goed naar mijn mening.

Edit: Ik neem aan dat de rest van je systeem ook goed is, want een goede videokaart is niet alles. Post anders je specs even en kunnen we hier kijken of misschien iets anders moet.

[ Voor 20% gewijzigd door Regeneration op 26-02-2006 19:55 . Reden: typo's enzo ]

• jimbojansen
en owjah.. vergeten als de 7900 er is dan zal de 7800 EoL zijn.. dus die komen er dan niet meer :)

• TheBlasphemer
Is verassend dat mensen ook over DX10 beginnen. Ik hoorde zoiets al van een vriend, maar had toen nog iets in gedachten dat deze kaart wel Vista compatible zou zijn... niet dus :(

Snap niet helemaal wat er nu allemaal gezegd wordt over AA, maar misschien een opmerking waard dat ik bij geen enkel spel AA + alles op high kan zetten. Bij bijv AOE3 wordt dan alles wit en HEEL sloom :(

Wat ik nu dus beetje opmaak is dat ik gewoon nog maar even moet afwachten met deze kaart en zodra Vista uit is maar eens verder moet kijken ?

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01-08 06:55
Je kunt ook kijken naar een 2e hands GTX. Ik heb er een paar maanden geleden eentje voor 350 euro op de kop getikt van iemand die ging upgraden naar een 7800GTX512. Dat was dus een koopje en BF2 draait nu als een zonnetje. AOE3 trouwens ook.

• TheBlasphemer
biobak schreef op zondag 26 februari 2006 @ 22:53:
BF2 draait nu als een zonnetje. AOE3 trouwens ook.
Kun je eens proberen alles op high met reso 1600x1200 en dan AA aanzetten in AOE3 :P?

Verwijderd

TheBlasphemer schreef op zondag 26 februari 2006 @ 22:09:
Is verassend dat mensen ook over DX10 beginnen. Ik hoorde zoiets al van een vriend, maar had toen nog iets in gedachten dat deze kaart wel Vista compatible zou zijn... niet dus :(
Waarom zou de 7800 niet compatible zijn met Vista?

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Wat zijn de rest van je specificatie's? Want als je nu al niet alles op high + AA kunt zetten is misschien je CPU of geheigen wel de bottleneck en zou je helemaal niets aan 2x 7800 GTX hebben.

• TheBlasphemer
endless schreef op zondag 26 februari 2006 @ 23:48:
Wat zijn de rest van je specificatie's? Want als je nu al niet alles op high + AA kunt zetten is misschien je CPU of geheigen wel de bottleneck en zou je helemaal niets aan 2x 7800 GTX hebben.
A8N-SLI Deluxe, AMD 64 X2 4200+, 2GB RAM (twee reepjes van 1GB, Corsair Twinx), Soundblaster Audigy 2 ZS. Denk niet dat daar de bottleneck zit ;)
Ik dacht dat ik ooit ergens gelezen had dat nVidia kaarten bepaalde functies niet of slecht samen met AA konden, misschien is zoiets het probleem daar :P?
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 23:42:
[...]

Waarom zou de 7800 niet compatible zijn met Vista?
Sorry, verkeerd geformuleerd. de 7800GTX is wel compatible met Vista, maar ondersteund dus niet alle features. Immers is de 7800GTX een DX9 kaart, en werkt vista uitsluitend met DX10 (en naar het schijnt wordt DX9 geemuleer :S)

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10-2025
ja maar die videokaart is zo snel dat je van het emuleren bijna niks zal gaan merken. Op een ouwere kaart natuurlijk wel, maar op een PII 400 draait win2K ook natuurlijk beter dan WinXP. Een snelle recente kaart is voldoende. n.b. de geforce 6 serie wordt nog steeds gezien als high-end dus ik zou je geen zorgen maken om dit kleine feitje.

Microsoft is echt niet zo gek om met een nieuwe OS uit te komen die niemand kan handlen hoor :)

Eer games echt gebruik gaan maken van de WGF(directX10 en later) librairies zitten we al op de geforce 9 of 10

[ Voor 32% gewijzigd door killingdjef op 27-02-2006 01:45 ]

Verwijderd

wat hij ^^ zei:
er zullen nog weinig spellen voor vista/dx10 zijn geschreven tegen de tijd dat vista uit is. Dus reken maar op minstens anderhalf jaar (vanaf nu - dus eind 2007) wachten wil je profijt trekken van een dx10 die goed werkt op vista. Dus die 7800 is voorlopig meer dan voldoende. En waarschijnlijk zal je toch eerder nog een andere kaart kopen voordat een dx10 kaart uit is....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2006 12:12 ]

Pagina: 1