Garantie vervallen door vervanging orginele koeler

Pagina: 1
Acties:
  • 406 views sinds 30-01-2008

• krijgnuwat
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06 08:54
Beste Tweakers..

Zoals wel een paar andere mensen heb ik zelf waterkoeling, uiteraard koel ik daar niet alleen me cpu mee maar ook mijn videokaart.
Helaas is mijn videokaart 6600gt overleden.
Dus ik terug naar de winkel enzo orginele koeler had ik gewoon weer terug gezet, nee zeggen die kloothommels daar dat me garantie is vervallen omdat de orginele koeler eraf is geweest (ze wisten dat nog, omdat mijn pc daar eerst stond)

Maar klopt dit echt of willen ze mij gewoon geen nieuwe geven?

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-08 10:26

Piggen

Lekker bakkie

Dit klopt inderdaad, als je de koeler vervangt vervalt de garantie. Velen krijgen dan gewoon garantie door de originele koeler er weer op te schroeven, maar deze winkel heeft goed opgelet. Pech voor jou.

[ Voor 13% gewijzigd door Piggen op 26-02-2006 17:54 ]

• krijgnuwat
MPmad schreef op zondag 26 februari 2006 @ 17:53:
Dit klopt inderdaad, als je de koeler vervangt vervalt de garantie. Vaak wordt er dan nog garantie geclaimd door de originele koeler er weer op te schroeven, maar deze winkel heeft goed opgelet.
maarja ik snap niet waarom ze moeilijk doen.. hoe komt de fabrikant erachter?
Modbreak:Misschien omdat mensen *eerlijk* zijn :o

Modden (ook het gebruik van waterkoeling) is leuk, maar zodra je aan onderdelen gaat sleutelen kun je ook niet meer verwachten dat het ondersteund wordt door de leverancier tenzijn *jij* kunt bewijzen dat het niet door jouw veranderingen komt. Wees een vent en accepteer dat gewoon...

Iig willen we op GoT niets horen van illegale zaken, zo ook proberen te frauderen door garantie te proberen te krijgen op zaken waar gebruikershandelingen betrokken zijn, zoals modden.

[ Voor 42% gewijzigd door dion_b op 26-02-2006 18:57 ]

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-08 02:09

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Staat er iets in de leverings-/garantievoorwaarden waardoor je had kunnen weten dat de originele koeler op de kaart had moeten blijven zitten?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Hoe weet jij 100% zeker dat het defect niet komt door de door jou gebruikte koeling? De koeler die erop zat had voldoende moeten zijn voor normaal gebruikt :)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

krijgnuwat schreef op zondag 26 februari 2006 @ 17:54:
[...]
maarja ik snap niet waarom ze moeilijk doen.. hoe komt de fabrikant erachter?
Dat bedrijf stuurt die zooi op richting de dealer/importeur, niet naar de fabriekant. Die gasten gaan dan weer kijken wat er mis is, en als het niet garantiewerk is, krijgen ze nog onderzoek-kosten ook.
Aangezien ze dus weten dat het voor hun negatief kan aflopen, beginnen ze er niet aan.
Ik geef ze persoonlijk gelijk, hoe lullig het ook voor je is.

Ey!! Macarena \o/

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:08
Ik weet niet hoe 't bij LEadtech zit, maar in 't geval van Asus kun je voor garantieafhankdeling ook direct bij hun terecht. Dat kun je ook nog proberen, moet je wel erg zeker zijn dat je de koeler niet zichtbaar mishandeld hebt, anders loop je nog wel de kans dat ze onderzoekskosten doorrekenen aan je.

[ Voor 4% gewijzigd door Leftblank op 26-02-2006 19:34 ]

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Coach4All schreef op zondag 26 februari 2006 @ 17:55:
Staat er iets in de leverings-/garantievoorwaarden waardoor je had kunnen weten dat de originele koeler op de kaart had moeten blijven zitten?
Daar heb je geen leveringsvoorwaarden voor nodig, maar gezond verstand. Als je ergens aan gaat rommelen, is je garantie weg. Dat is bij alles zo. PC-onderdelen, televisies, vaatwassers etc.

• krijgnuwat
waarom verkopen ze apparte koelers dan? je als je waterkoeling neemt ga je niet 1 ding alleen maar koelen..

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ze verkochten vroeger ook al een 3rd remlicht, terwijl het verboden was in je auto te hebben.
Ik kon jaren terug gewoon een vlindermes kopen, en die dingen waren ook verboden.
Modbreak:En nu zit je onzinnige vergelijkingen te blaten, wat ook al niet de bedoeling is :Z

Kleur is op verzoek :+

[ Voor 34% gewijzigd door dion_b op 26-02-2006 20:52 ]

Ey!! Macarena \o/

• krijgnuwat
RaZ schreef op zondag 26 februari 2006 @ 18:04:
Ze verkochten vroeger ook al een 3rd remlicht, terwijl het verboden was in je auto te hebben.
Ik kon jaren terug gewoon een vlindermes kopen, en die dingen waren ook verboden.
dus je bent illigaal bezig als je ander koelertje erop zet? }:O

Verwijderd

Waarschijnlijk handelt de winkel correct. Alleen komt een beetje winkel met een oplossing. Leert je dus volgende keer deze retailer over te slaan. Valt onder de categorie service. Ik heb mijn 6600GT opgeblazen. Lach niet, kan schijnbaar. XFX, teruggebracht, kreeg gelijk een nieuwe mee.

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

krijgnuwat schreef op zondag 26 februari 2006 @ 18:05:
[...]

dus je bent illigaal bezig als je ander koelertje erop zet? }:O
Nee, maar wel in strijd met de voorwaarden van de fabrikant. Zoals ik al zei, velen monteren gewoon de originele koeler weer en krijgen een nieuwe kaart. Jij hebt helaas pech.

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 13:15

orca

Zwem goed, Broeder.....

nee je bent niet illegaal bezig met een waterkoeling...

de garantie die de fabrikant geeft vervalt als je het ding modificeert.

als die winkel de waterkoeling had ingebouwd dan had de winkel voor de garantie afhandeling moeten zorgen. nu val je buiten de voorwaarden die de fabrikant biedt.

dit is inderdaad een van de risico's van 'modden' en als je dat niet wilt moet je niks veranderen.

het is ook daarom dat een 'boxed' processor drie jaar garantie heeft en een 'kale' maar 1 jaar
met de boxed heeft de fabrikant iets meer garantie dat de processor goed gekoeld wordt en dus niet door stelselmatige oververhitting gesloopt is...

je leest ook vaak dat mede-tweakers erg blij zijn als de garantie afhandeling WEL lukt, omdat het eigenlijk niet hoeft.

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• krijgnuwat
MPmad schreef op zondag 26 februari 2006 @ 18:10:
[...]

Nee, maar wel in strijd met de voorwaarden van de fabrikant. Zoals ik al zei, velen monteren gewoon de originele koeler weer en krijgen een nieuwe kaart. Jij hebt helaas pech.
zoals ik al in paar berichies terug zei.. ik had de orginele koeler er gewoon weer opgezet..
Maar 3 weken daarvoor stond mijn pc daar met defect moederbord.. toen hebben ze het waarschijnlijk gezien..

Verwijderd

MPmad schreef op zondag 26 februari 2006 @ 18:10:
[...]

Service is in deze branche met zijn beperkte marges toch doorslaggevend. Hij heeft denk ik inderdaad pech, en de retailer op de lange duur ook. Beetje korte termijn politiek van de retailer.

• krijgnuwat
orca schreef op zondag 26 februari 2006 @ 18:13:
nee je bent niet illegaal bezig met een waterkoeling...

de garantie die de fabrikant geeft vervalt als je het ding modificeert.

als die winkel de waterkoeling had ingebouwd dan had de winkel voor de garantie afhandeling moeten zorgen. nu val je buiten de voorwaarden die de fabrikant biedt.

dit is inderdaad een van de risico's van 'modden' en als je dat niet wilt moet je niks veranderen.

het is ook daarom dat een 'boxed' processor drie jaar garantie heeft en een 'kale' maar 1 jaar
met de boxed heeft de fabrikant iets meer garantie dat de processor goed gekoeld wordt en dus niet door stelselmatige oververhitting gesloopt is...

je leest ook vaak dat mede-tweakers erg blij zijn als de garantie afhandeling WEL lukt, omdat het eigenlijk niet hoeft.
Tja, dus ik ben zeg maar gewoon de lul en zal maar nieuwe videokaart moeten kopen?
..zucht.. het zit ook nooit mee 8)7

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07 18:11
Tenzij de winkel dus meerdere winkels heeft (zoals grote computerboeren), dan kan je het proberen bij een andere winkel ergens anders.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

krijgnuwat schreef op zondag 26 februari 2006 @ 18:15:
[...]

Tja, dus ik ben zeg maar gewoon de lul en zal maar nieuwe videokaart moeten kopen?
..zucht.. het zit ook nooit mee 8)7
Wat heb je exact gedaan? Ik bedoel, hij valt echt niet meer te repareren? Vertel eens iets meer.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Tja, als ik mijn originele koeler erop had laten zitten was mijn videokaart nu allang dood geweest :P

Ding maakte een takkeherrie en als ik die niet had vervangen had het ding een rotschop gekregen.

Dit was dus een Asus 6600GT. Maar om terug te komen op jouw verhaal:

Als je de koeling vervangt, heeft de fabrikant dus niet meer zekerheid dat het spul goed gekoeld word met hun eigen materialen, en vervalt de garantie. Is niks aan te doen. Het enige wat je kunt proberen is het rechtstreeks met de importeur te regelen, maar de kans is vrij klein als je het niet onzichtbaar kunt wegwerken. Daarnaast, mocht je kaart oververhit zijn geweest door je eigen fout en je wilt nu claimen, dan ben je gewoon andere mensen aan het naaien. Als het ding gewoon dood is door een fabricagefout kun je bovenstaande proberen.

• krijgnuwat
nouja kijk. ik zat lekker te gamen.. en ineens ging me beeld egt gewoon vollop schokkeren enzo.. dus ik stopte ff tijdje.. ff wachten tot het beeld weer normaal was.
Maar toen had ik ineens geen beeld meer, ik dacht zelf is het spel afgesloten ofzo. maarja pc reageerd e niet meer. Ik start pc opnieuw op en geen beeld, ike nog een x opnieuw opgstart geen beeld.. Toen hebbik een pci kaartje van een vriend geleend 4mb en daar zit ik nu op.. Verder wete ik echt gewoon niet wat er mis is met die videokaart.

Verwijderd

krijgnuwat schreef op zondag 26 februari 2006 @ 18:24:
nouja kijk. ik zat lekker te gamen.. en ineens ging me beeld egt gewoon vollop schokkeren enzo.. dus ik stopte ff tijdje.. ff wachten tot het beeld weer normaal was.
Maar toen had ik ineens geen beeld meer, ik dacht zelf is het spel afgesloten ofzo. maarja pc reageerd e niet meer. Ik start pc opnieuw op en geen beeld, ike nog een x opnieuw opgstart geen beeld.. Toen hebbik een pci kaartje van een vriend geleend 4mb en daar zit ik nu op.. Verder wete ik echt gewoon niet wat er mis is met die videokaart.
Kaart al in een andere pc geprobeerd? Op wat voor clocks had je de kaart staan? Zelf een GT gehad. Prima kaartje. Zalman erop, prima te overclocken. Ben je tever gegaan, PCI-e of AGP?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 18:36 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

krijgnuwat schreef op zondag 26 februari 2006 @ 18:24:
Maar toen had ik ineens geen beeld meer, ik dacht zelf is het spel afgesloten ofzo.
Dramatisch, dankzij de storing kun je niet meer echt spellen :+

Maar los daarvan: dit klinkt verdacht als een koelblok die loskwam en tot meltdown van je core leidde...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op zondag 26 februari 2006 @ 18:59:
[...]

Dramatisch, dankzij de storing kun je niet meer echt spellen :+

Maar los daarvan: dit klinkt verdacht als een koelblok die loskwam en tot meltdown van je core leidde...
Was ook mijn eerste gedachte. Heb zelf een 6600GT gehad. Ruim geclockt, Zalman erop, nooit last mee gehad. En als ik ruim geclockt zeg, bedoel ik ruim. Graag wat meer info.

• krijgnuwat
ik heb die kaart dus helemaal niet geklokt..

Verwijderd

uit de zig van topicstarter.
wat voor type kaart is het, ik heb zitten googlen op verotte leadtek 6600gt , maar ik kan niks vinden.
oooooww wacht even.................. nee dat zal toch niet .....................is het echt.
verrotte wordt er dus bedoelt. 8)7 |:(

AMD Athlon 3200+ @2,75ghz | Asus A8N-e | 2x 512mb ddr400 Mushkin | 250gb s-ata Maxtor 10 | verotte leadtek 6600GT | Nec dual layer brander | Thermaltake shark+Bigwater SE+Neon en die andere zooi

Verwijderd

krijgnuwat schreef op zondag 26 februari 2006 @ 19:32:
ik heb die kaart dus helemaal niet geklokt..
En je maakt gebruik van waterkoeling? O-)

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 19:45:
[...]

Waterkoeling is niet alleen koeler, maar ook stiller dan luchtkoeling. Dat is ook een reden voor velen om voor waterkoeling te kiezen.

• krijgnuwat
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 19:45:
[...]

ja wou een stil systeem.. ik klok alleen me cpu over :Y)
ik heb eerder meegemaakt met een videokaart die krengen gaan gewoon langzaam dood als je ze overklokt. Dus ik dacht bij mezelf nieuwe kaart koste 160 euro overklokken No-Way.. en dan gata die alsnog verrot.

Verwijderd

krijgnuwat schreef op zondag 26 februari 2006 @ 19:47:
[...]

ja wou een stil systeem.. ik klok alleen me cpu over :Y)
ik heb eerder meegemaakt met een videokaart die krengen gaan gewoon langzaam dood als je ze overklokt. Dus ik dacht bij mezelf nieuwe kaart koste 160 euro overklokken No-Way.. en dan gata die alsnog verrot.
Een gewoon geval van Brute Pech, lijkt me

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 19:51 ]

• krijgnuwat
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 19:51:
[...]

Een gewoon geval van Brute Pech, lijkt me
Moet ook altijd bij mij gebeuren |:(
Dan maar ff doorsparen voor die 7900GT

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-07 09:52

sjaool

Every life should have 9 cats

Misschien een mogelijkheid om RMA direct bij Asus aan te vragen? Je weet maar nooit.
Modbreak:Dit is aanzetten tot fraude. Discussie van kleine criminaliteit staan we niet toe op GoT. Check je mail :/

[ Voor 36% gewijzigd door dion_b op 26-02-2006 22:12 ]

"When you grow up your heart dies"

• krijgnuwat
sjaool schreef op zondag 26 februari 2006 @ 22:01:
Misschien een mogelijkheid om RMA direct bij Asus aan te vragen? Je weet maar nooit.
Mijn is van leadtek

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08 22:09
[tip] mischien heeft die winkel nog andere filialen, ga daar heen om je kaart te ruilen[/tip]
Modbreak:Dit is aanzetten tot fraude. Discussie van en aanzetten tot criminaliteit staan we niet toe op GoT. Check je mail :/

[ Voor 48% gewijzigd door dion_b op 26-02-2006 22:12 ]

• sjaool

sjaool

Oops, sorry... maar geldt eigenlijk hetzelfde voor.

(P.S. linkje verwijdert i.v.m. modbreak in vorige bericht welke ik dus helaas niet meer kan wijzigen dit i.v.m het aanzetten tot dingen die niet gewenst zijn en de TS in vreemde situaties zou kunnen doen belanden en tot een daad zou kunnen brengen die niet wenselijk word geacht maar door het gros der mensheid toch gepleegd zou worden zo niet gepleegd wordt.)

[ Voor 52% gewijzigd door sjaool op 26-02-2006 23:02 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 19:43:
uit de zig van topicstarter.
wat voor type kaart is het, ik heb zitten googlen op verotte leadtek 6600gt , maar ik kan niks vinden.
oooooww wacht even.................. nee dat zal toch niet .....................is het echt.
verrotte wordt er dus bedoelt. 8)7 |:(

AMD Athlon 3200+ @2,75ghz | Asus A8N-e | 2x 512mb ddr400 Mushkin | 250gb s-ata Maxtor 10 | verotte leadtek 6600GT | Nec dual layer brander | Thermaltake shark+Bigwater SE+Neon en die andere zooi
Spelling irriteer ik me ook wel eens aan, maar jongens... kom op zeg, 1 keer is genoeg...

ONTOPIC!

Verwijderd

Dat ligt net aan de winkel. Ik had een 9800 Pro en wou heatsinkjes op het geheugen hebben.
Omdat ik de kaart nog maar net had, wou ik weten hoe het zat met de garantie. Het kwam erop neer dat als ik de kaart voor rma zou moeten aanbieden dat ik dan de kaart in de originele staat moest terug brengen. Het is ook wel heel kortzichtig om de garantie te laten vervallen als je er een andere koeler op plaatst. Want de originele koeling maakt meestal echt een teringherrie (6800GS)
Okee, is de gpu afgebrokkeld dan lijkt het me duidelijk dat het userabuse is. Maar heb je een andere koeler geplaatst en het geheugen is defect dan heeft dat geen verwand met de gpu koeler.

Meestal is zo'n andere koeler ook nogeens van een veel betere kwaliteit. En gaat het produkt normaal gesproken ook langer mee.

Ja ik werd ook gek van de stockcooling. Heb nu een mooi waterblokje.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 22:21 ]

Verwijderd

Lijkt mij als je de normale koeler erop zet dat de winkelier eigenlijk niet moet zeiken. Dat zij misschien of toevallig gezien hebben gezien dat er een andere koeler op zat toen de pc bij hun stond (waarom breng je als tweaker zijnde dat ding naar de winkel? :?) wil niet zeggen dat als je de kaart in doos met originele koeler en bonnetje brengt dat dat dezelfde kaart is. Vind ze erg kinderachtig doen. Overigens lijkt mij het meer dan normaal dat als de winkelier jou niet wil helpen je een RMA bij de fabrikant probeert.
Ook gezeik trouwens van de winkel, die kunnen die kaart zo opsturen wat worden zij er nu slechter van? Ja een klant minder misschien...

Eigenlijk wel interessant om te weten wat hier de garantie-bepalingen zijn. Worden die bepaald door de winkelier of door de fabrikant? En waar staat dat de originele koeler erop moet zitten? Lijkt mij dat als deze is vervangen door een ander (beter!) exemplaar je eigenlijk alleen maar je best hebt gedaan om de kaart een langer leven te geven ;)

(zo kom maar op met je modbreak ;))

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 22:28 ]

• sjaool

sjaool

Over die modbreak: ik wil niemand aanzetten tot fraude maar alleen maar wijzen op de mogelijkheden. Als blijkt dat de videokaart overleden is door verkeerd gebruik zal een fabrikant zowiezo geen garantie verlenen (en zij kunnen dit echt wel beoordelen).

Wat betreft de winkelier, daar zou ik mijn pc dus niet meer achterlaten wat weten zij b.v. nog meer over jouw pc behalve dat er een ander soort koeling op zat? Je privédingen en gegevens die een handelaar echt geen ##%@% aangaat etc.

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-08 21:29

Wimmel

Hello

Wat al eerder gezegd is, neem eens contact op met de fabrikant. Ikzelf heb gekozen voor een EVGA kaart omdat zij levenslange garantie geven, zelfs als je een andere cooler monteert.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
Je weet gewoon dat als je je cooler vervangt dat je garantie vervalt.
Ik heb het met een epia moederboard geprobeert waarvan de capacitors kapot gingen (verkeerde electrolyt erin). In principe had ik recht op vervanging, alleen had ik de processorkoeler vervangen dus alle garantie vervallen. (processor zit op het mb vastgebakken)
Gewoon eerlijk gezegd, en helaas niet voor elkaar gekregen. Tough break, maar helaas ...

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 10:35
Ik denk dat je je erbij neer moet leggen dat je garantie gewoon is komen te vervallen. Met de standaard koeler is het hun schuld als die kaart oververhit raakt, als je je eigen koeling doet kunnen zij daar geen garanties meer aan geven.

Beetje advies, spaar voor een nieuwe kaart, en spaar dan meteen door dat de winkel gewoon je kaart erinzet en waterkoeling erop doet. Ik heb dit ook gedaan bij MyCom, heb er al enkele keren problemen mee gehad, maar is nooit moeilijk over gedaan en ze hebben het altijd gewoon vervangen (ookal duurt dat soms wat langer dan het even snel zelf doen ;))

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zolang de kaart niet is overleden door een andere koeler, moet de winkelier gewoon garantie verlenen. In dit geval is dat dubieus, aangezien hij misschien wel te warm werd door jouw toedoen (koeler verkeerd gemonteerd?). Als je hem minder dan 6 maanden geleden hebt gekocht, ligt de bewijslast daarvoor bij de verkoper. Als de factuurdatum meer dan 6 maanden in het verleden ligt, lijkt het me voor jou onmogelijk te bewijzen dat je het probleem niet zelf hebt veroorzaakt, dus dan heb je pech.

• krijgnuwat
sjaool schreef op zondag 26 februari 2006 @ 22:27:
Over die modbreak: ik wil niemand aanzetten tot fraude maar alleen maar wijzen op de mogelijkheden. Als blijkt dat de videokaart overleden is door verkeerd gebruik zal een fabrikant zowiezo geen garantie verlenen (en zij kunnen dit echt wel beoordelen).

Wat betreft de winkelier, daar zou ik mijn pc dus niet meer achterlaten wat weten zij b.v. nog meer over jouw pc behalve dat er een ander soort koeling op zat? Je privédingen en gegevens die een handelaar echt geen ##%@% aangaat etc.
Ik ben niet helemaal gek:P heb uiteraard mijn hdd eruit gehaald+dvd drivers. heb alleen de kast ingeleverd met mobo+vga+geheugen omdat ik ben verhuisd en toen ik mijn pc aansluit het moederbord verbranden dus ik wist niet zeker of alles kapot was. Daarom hebbik mijn halve systeem naar de winkel gebracht of zij even wouden testen of alles het nog deed (ike had dus weinig tijd daarvoor).

• krijgnuwat
GlowMouse schreef op zondag 26 februari 2006 @ 22:40:
Zolang de kaart niet is overleden door een andere koeler, moet de winkelier gewoon garantie verlenen. In dit geval is dat dubieus, aangezien hij misschien wel te warm werd door jouw toedoen (koeler verkeerd gemonteerd?). Als je hem minder dan 6 maanden geleden hebt gekocht, ligt de bewijslast daarvoor bij de verkoper. Als de factuurdatum meer dan 6 maanden in het verleden ligt, lijkt het me voor jou onmogelijk te bewijzen dat je het probleem niet zelf hebt veroorzaakt, dus dan heb je pech.
Ik moet even zeggen dat ik die vga in augustus heb gekocht.. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Maar nadat mijn moederbord was doorgebrand deed die al moeilijk en 2 weken daarna is me videokaart overleden.

Verwijderd

Als je vertel welk merk de kaart is, kan ik misschien wel gar claimen. Ik werk zelf ook in een Computershop en dat claimen bij leveranciers gaat makkelijk genoeg.

Moet ik wel weten wat voor merk het is.

• krijgnuwat
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 23:20:
Als je vertel welk merk de kaart is, kan ik misschien wel gar claimen. Ik werk zelf ook in een Computershop en dat claimen bij leveranciers gaat makkelijk genoeg.

Videokaart is van het merk Leadtek

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-08 23:11
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 23:20:

Verwijderd

Zal us kijken, zal niet zo moeilijk worden denk, leadtek hebben wij ook in assortiment.
FF kijken of mn baas het lievv vind om dit te doen

• krijgnuwat
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 23:24:
Zal us kijken, zal niet zo moeilijk worden denk, leadtek hebben wij ook in assortiment.
FF kijken of mn baas het lievv vind om dit te doen
Tof van je _/-\o_

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-08 23:11
Feit blijft wel dat je gewoon niet voldoet aan de garantievoorwaarden en waar je mee bezig bent gewoon fraude is.

• krijgnuwat
Jimster schreef op zondag 26 februari 2006 @ 23:32:
Feit blijft wel dat je gewoon niet voldoet aan de garantievoorwaarden en waar je mee bezig bent gewoon fraude is.
Eu.. heb je goed naar andere posts gekeken?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
krijgnuwat schreef op zondag 26 februari 2006 @ 23:44:
[...]

Eu.. heb je goed naar andere posts gekeken?
Hij heeft imho toch gelijk.

Als ik een auto koop, en er huppeldepupgas inbouw en het chassis verbogen raakt, dan telt de garantie niet meer, ook al reed ik max 120.

Iets veranderen -> garantie vervalt. Simpel.
Dat is een van de risico's die je neemt als je gaat modden :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-07 14:04
Zou het voor de TS'er niet de moeite waard zijn, om toch proberen garantie te vragen? (waarom is dit meteen fraude? Hij kan toch gewoon zeggen wat zijn probleem was, en gewoon erbij vermelden dat ie waterkoeling had?)
Asus zal toch binnen 3 seconden zien dat die koeling eraf was, dat is tegenwoordig gewoon zo vast te stellen...

Of zijn ze bij Asus strict, en heb je echt 0 % kans dat je garantie krijgt als je je koeling eraf had?

Eigenlijk zouden ze iets moeten bedenken dat ze vast kunnen stellen of een videokaart/cpu overgeclocked is geweest, zodat ze daar hun garantie op kunnen vast stellen.
Ik kan nu namelijk ook zo mijn luchtgekoelde videokaart pakken, die kapot maken door overclocken, en dan toch garantie krijgen. (en aan de andere kant dus dit verhaal, wat misschien idd helemaal niet de TS zijn fout was)
Ik denk dat het niet onmogelijk moet zijn hier een systeem voor te bedenken. Zal ook wel de moeite waard zijn, aangezien dan minder mensen durven te overclocken lijkt mij.

EDIT: En ze zullen aan de core zo kunnen zien of die fysiek is beschadigt, dus dat overclock zouden ze kunnen vaststellen aan garantie, en niet puur of de koeling eraf was...

[ Voor 9% gewijzigd door warcow op 26-02-2006 23:54 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 22:18:Eigenlijk wel interessant om te weten wat hier de garantie-bepalingen zijn. Worden die bepaald door de winkelier of door de fabrikant? En waar staat dat de originele koeler erop moet zitten? Lijkt mij dat als deze is vervangen door een ander (beter!) exemplaar je eigenlijk alleen maar je best hebt gedaan om de kaart een langer leven te geven ;)
De producent geeft uiteindelijk de garantie. Gedurende een bepaalde periode voert een leverancier de garantie uit voor de leverancier.

Elke producent zal altijd een product leveren dat aan bepaalde eisen voldoet. Verricht je modificaties aan dat product dan voldoet het niet meer aan diezelfde eisen of het product er nu 'beter' van is geworden of niet.

Omdat in dit geval volgens de TS beter gekoelt kon worden is er op het product, al dan niet tijdelijk, een ander koelingssysteem aanwezig geweest waarvan de producent niet op de hoogte kan zijn of het een deugdelijk product is dat aan de door de producent gestelde eisen voldoet én op een verantwoorde manier is bevestigd.

Hierdoor is de fabrikant of leverancier niet meer verplicht om aan de garantieaanspraken gevolg te geven.

ARME AOW’er

Verwijderd

Tsja, het is al meerdere malen gezegd, maar het is toch een kwestie van pech hebben ben ik bang. Kijk, als iemand de stock koeler eraf sloopt, iets heftigs erop monteert, zwaar gaat zitten overklokken, en vervolgens met een kapotte kaart komt te zitten, dan denkt ie hoogstwaarschijnlijk: dikke schuld eigen bult. In sommige gevallen, zoals deze, is het niet alsof de TS iets "geks" met de koeling heeft willen doen, maar hoe kan de fabrikant dat nou controleren?

Het blijft gewoon een feit dat koeling van computeronderdelen een secuur werkje is. Een fabrikant zegt simpelweg: wij monteren iets voor je, en als je dat eraf haalt en iets anders plaatst, dan vervalt je garantie. Dan kan je zeggen: ja maar mijn koeling is veel beter dan de originele, en anders was ie al lang kapot gegaan! Dan zegt de fabrikant: ja, of je hebt gewoon lompe poten en monteert die koeler op zijn kop waardoor hij na 3 seconden verleden tijd is. Moeten wij dat dan ook betalen?

Een vriend van me, behoorlijk bedreven in het in elkaar zetten van PC's, ging voor een neefje ook een PC in elkaar zetten. Alles netjes opgebouwd, opstarten, leek even prima te gaan, maar na korte tijd kapt het ding helemaal, en stinkt het ook behoorlijk uit de kast. Kast open gemaakt, blijkt dat de processor behoorlijk aan het fikken geweest is. Wat bleek? Er zat nog een stickertje op de processor, en tsja, die plastic dingen geleiden warmte nou eenmaal zo slecht.

Ik las de voorwaarden van mijn Intel processortje er even op na, maar het blijkt dat als je een boxed processor koopt en die monteert, dat je dan eigenlijk helemaal geen garantie meer hebt; ze geven namelijk aan dat het door een professional uitgevoerd moet worden. Nou weet ik niet in hoeverre Intel dat argument ook echt zal aanwenden in het geval van garantieberoepen, maar de voorwaarden zetten duidelijk een toon.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-07 20:49
Ooit in een ver verleden had ik mijn asus 6800le gekocht bij Mycom en vroeg tevens aan hen een zalman 700 erop te bouwen (omdat zij hem erop bouwden behield ik mijn garantie, volgens hen dan) 8 maanden later ging hij stuk en kreeg ook keurig netjes weer een nieuwe. Dus het hangt er ook vooral vanaf waar je je stuff koopt, wil je garantie kunnen claimen...

edit:
Owja nog even over Asus: zij stimuleren om over te clocken toch?? Want als je een asus mobo hebt zie je vele overclock/unlock mogelijkheden en ook voor je videokaart hebben ze software dat automatisch overclockt.

[ Voor 24% gewijzigd door jozy op 27-02-2006 00:27 ]

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Wat hebben sommigen het toch nog steeds over Asus? Het is een Leadtek.

Overclocken is ook iets heel anders dan de koeler vervangen. Bij overclocken verander je niets fysieks aan de kaart. Daarnaast moet je goed je best doen om met overclocken je kaart te slapen, wat bij alternatieve koeling heel anders ligt.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 00:06:
Ik las de voorwaarden van mijn Intel processortje er even op na, maar het blijkt dat als je een boxed processor koopt en die monteert, dat je dan eigenlijk helemaal geen garantie meer hebt; ze geven namelijk aan dat het door een professional uitgevoerd moet worden.
Dan moet je de volgende keer mij even bellen. Ik heb ergens het IPI-certificaat nog liggen. (Intel Processor Integrator) 8)7

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Burne schreef op maandag 27 februari 2006 @ 02:31:
Dan moet je de volgende keer mij even bellen. Ik heb ergens het IPI-certificaat nog liggen. (Intel Processor Integrator) 8)7
Haha, ja precies, het zou toch te gek voor woorden zijn als ze dat daadwerkelijk zouden gebruiken in een garantieberoep. Maar mooi vind ik het wel. Goed, volgende keer als ik weer eens iets met Intel ga bouwen bel ik even. :P

Verwijderd

waarom denk je dat er kleefpasta tussen zit en geen gewone koolpasta.
die gasten zien het direct. bij het eraf halen.
heb het bij de mycom ook eens mee gemaakt klant voor mij had zijn cooler er ook afgehaald.
zag het gelijk.
je kan het proberen maar kans is erg laag dat ze hem repareren

• krijgnuwat
hmm..

Verwijderd

Zou het niet het beste zijn om RMA aan te vragen bij Leadtek maar wel te vermelden dat je een andere cooler had gemonteerd?
Ze zijn niet verplicht om je een nieuwe kaart te geven, maar wie weet.

Eventueel info over je WC en de temps meesturen.
Als er geen betere oplossing is heb je zo iig nog een kans op een andere kaart.

• krijgnuwat
waar kun je rma aanvragen bij leadtek dan?

dan zal ik dat proberen en als ze zeggen jammer dan, dan houd het op.

[ Voor 47% gewijzigd door krijgnuwat op 28-02-2006 15:28 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ARME AOW’er

• krijgnuwat
Heb een mail gestuurd.. Maar Leadtek doet daar niet aan heb ik terug gekregen.

• Quacka
  • Laatst online: 03-09-2020
Eigenlijk is het wel krom.
Is het namelijk wel 100% zo dat de gpu oververhit is geraakt?

Wellicht is er wel heel iets anders kapot gegaan aan de kaart. Een fabrikant kan vrij makkelijk zien of de kaart oververhit is geweest en daardoor kapot is gegaan. Logisch dat ze die schade niet gaan vergoeden.
Maar wellicht heeft het geheugen het begeven (zou toch ook moeten kunnen?) of iets anders.

Natuurlijk hoeft de videokaart-fabrikant geen kapotte onderdelen te vervangen, als de schade komt door het modden van de gebruiker. Maar is dat niet de oorzaak, dan moeten ze dit wel doen.

Om het auto-voorbeeld te gebruiken: Als jij een andere uitlaat op je auto monteert en een paar weken later valt je portier uit je auto (Ja ja ik geloof ook niet dat dit vaak gebeurd met auto's), dan wordt die schade (mits je nog garantie hebt) ook vergoed, ondanks dat je zelf de uitlaat hebt vervangen door een ander exemplaar.

De vraag is alleen hoe groot de kans is dat het idd geen oververhitting is geweest. Je kan volgens mij de shop dwingen om de kaart op te sturen naar de fabrikant voor onderzoek, maar als daar uit komt dat de kaart door oververhitting kapot is gegaan, dan moet je kosten voor dat onderzoek betalen (en geen nieuwe kaart).
Persoonlijk zou ik nooit dat risico nemen, maar daar kan jij anders over denken.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Het is en blijft je eigen schuld. Bijv: klant koopt velgen.. en hij rijdt de hele velg naar de Kl*te doormiddel van stoeprand schade, klant komt terug voor nieuwe.. tja.. winkel zegt nee! de schade die er nu aangebracht is heb je zelf gedaan dat is de risico die je neemt. Trouwens bijna bij elk product tegenwoordig wordt er uitdrukkelijk verteld als je iets aanpast aan het product vervalt je garantie. Je krijgt alleen garantie als de product wordt geleverd met een WC blokje of iets dergelijk die door de fabrikant is aangebracht. Tja je had je beter in de stof moeten verdiepen.. het gaat immers om de kennis en weet waar je mee bezig bent, tegenwoordig zijn de Core makkelijk de crushen omdat het bloot ligt in tegenstellen van de vorige generatie's zoals geforce 4. Kortom wees gewoon een vent en ga door met je leven ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2006 12:21 ]

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Sjonge Vegito, wat een wijze woorden die door anderen al vaak zijn gezegd. Heet je in je kennissenkring ook wel Brilsmurf :( ??

Denon AVR-X3600H

Verwijderd

Stuurde laatst een kaart met Zalmankoeler op naar Komplett om te kijken of ie defect was. Zeiden ze: de koeler van zalman (700vc ofzo) koelt het geheugen niet genoeg. Wat een onzin. Daarbij verkopen ze hem zelf ook. Afijn, of ik hem nogmaals wou opsturen met orginele koeler. Dat vonk wel weer netjes.

Verwijderd

Quacka schreef op zondag 05 maart 2006 @ 12:05:
Eigenlijk is het wel krom.
Is het namelijk wel 100% zo dat de gpu oververhit is geraakt?

Wellicht is er wel heel iets anders kapot gegaan aan de kaart. Een fabrikant kan vrij makkelijk zien of de kaart oververhit is geweest en daardoor kapot is gegaan. Logisch dat ze die schade niet gaan vergoeden.
Maar wellicht heeft het geheugen het begeven (zou toch ook moeten kunnen?) of iets anders.

Natuurlijk hoeft de videokaart-fabrikant geen kapotte onderdelen te vervangen, als de schade komt door het modden van de gebruiker. Maar is dat niet de oorzaak, dan moeten ze dit wel doen.

Om het auto-voorbeeld te gebruiken: Als jij een andere uitlaat op je auto monteert en een paar weken later valt je portier uit je auto (Ja ja ik geloof ook niet dat dit vaak gebeurd met auto's), dan wordt die schade (mits je nog garantie hebt) ook vergoed, ondanks dat je zelf de uitlaat hebt vervangen door een ander exemplaar.

De vraag is alleen hoe groot de kans is dat het idd geen oververhitting is geweest. Je kan volgens mij de shop dwingen om de kaart op te sturen naar de fabrikant voor onderzoek, maar als daar uit komt dat de kaart door oververhitting kapot is gegaan, dan moet je kosten voor dat onderzoek betalen (en geen nieuwe kaart).
Persoonlijk zou ik nooit dat risico nemen, maar daar kan jij anders over denken.
Bij een auto heb je garantie op de motor,.. garantie op de carroserie,.. etc..

Bij videokaarten heb je garantie op je videokaart,. mits in originele staat.
Whatever het probleem ook is... issie niet meer zoals ie was, of blijken er onderdelen afgehaald en terruggeplaats = pech

je vergelijking gaat niet op..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gaat dit over videoplanken of auto's :?

IMHO ondertussen nergens over, komt bij dat de helft van de mensen die post de draad niet heeft gelezen getuige reacties en vragen die gewoon in de text staan. Komt iig weinig nuttigs uit - zie 1001 garantie-topics in SG verder.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.