Vraag inspelen speakers, inspelen versterker en soort kabels

Pagina: 1
Acties:
  • 656 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68477

Topicstarter
Hallo,

Ik heb pas een nieuwe stereo set gekocht, een nieuwe nad c352 versterker en denon dvd/cd speler met audio-pro focus sa-5 speakers.

Nou heb ik een paar vraagjes.

1) Wat voor kabels kan ik het beste hier bij gebruiken? Ik heb nu (lees ik geprint op de kabels zelf) HQ Power High resolution OFC speaker cable 2x2.5mm PLW225 kabel. Zijn deze goed genoeg?

2) Hoe zit het met het inspelen van speakers. Ik heb ze nu 24 uur en ik speel op normaal volume en soms wat harder voor de sensatie (nooit over de helft van de volume). Is dit goed zo? Ik ben erg beschermend van mijn nieuwe speakers, dus ik wel er zeker van zijn dat ik ze niet beschadigt.

3) Is het ook zo dat je een versterker in moet spelen?

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binnenbuiten
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-04 13:00
Jij moet even kijken voor een service beurt na 24 draaie uur moet de in loop Olie er uit anders heb je een kans op een verhoogt slijtage in het draaiend gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Anoniem: 68477 schreef op zondag 26 februari 2006 @ 17:39:
1) Wat voor kabels kan ik het beste hier bij gebruiken? Ik heb nu (lees ik geprint op de kabels zelf) HQ Power High resolution OFC speaker cable 2x2.5mm PLW225 kabel. Zijn deze goed genoeg?
Ach kabels, dat komt niet zo precies als er erg veel vermogen door moet heb je dikke kabels nodig maar dat is niet het geval.
2) Hoe zit het met het inspelen van speakers. Ik heb ze nu 24 uur en ik speel op normaal volume en soms wat harder voor de sensatie (nooit over de helft van de volume). Is dit goed zo? Ik ben erg beschermend van mijn nieuwe speakers, dus ik wel er zeker van zijn dat ik ze niet beschadigt.
De ophanging/rubberen rand van de speakers inspelen heeft wel nut, als je maar niet belachelijk hard gaat spelen blijft de boel wel heel.
Onzin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Lijken mij goed zat. Maar als je meer over kabels wilt weten, dan is dit een goede post:
Anoniem: 30386 in "De kwaliteit van een geluidsinstallatie ..."
Volgens mij is inspelen sowieso al redelijk onzinnig, dus ze zullen nu al wel voldoende ingespeeld zijn. :)
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

En om jullie audiofielen helemaal gek te krijgen, is het voor de heel kritische mensen onder ons raadzaam om de versterker eerst op temperatuur te laten komen (+/- 1 - 1,5 uur) alvorens je naar je favoriete muziekstuk gaat luisteren! Geen geintje.

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143701

Idd, dat heb ik ook gehoord, eerst zorgen dat je koelblok lekker warm staat zodat hij beter klinkt. Eerlijk gezegd heb ik er nog niet veel van gemerkt maar je hoort het nogal veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
binnenbuiten schreef op zondag 26 februari 2006 @ 17:46:
Jij moet even kijken voor een service beurt na 24 draaie uur moet de in loop Olie er uit anders heb je een kans op een verhoogt slijtage in het draaiend gedeelte.
www.funnycoach.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oscar Mopperkont schreef op zondag 26 februari 2006 @ 17:51:
[...]

Lijken mij goed zat. Maar als je meer over kabels wilt weten, dan is dit een goede post:

[...]

Volgens mij is inspelen sowieso al redelijk onzinnig, dus ze zullen nu al wel voldoende ingespeeld zijn. :)

[...]

Nee.
Even voor de goede orde, hij staat niet al 24uur aan, ik heb ze 24 uur in huis, ik heb misschien een uurtje of 8 gespeeld nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Iedereen lijkt daar andere ideeen over te hebben maar de mijne zijn:

Ja, goeie speakers moet je inspelen, net als goeie koptelefoons. Hoelang je dat doet hangt van de speakers en jezelf af. Maar 24 uur moet toch wel genoeg zijn. Of het inspelen nodig is voor de apparatuur of gewoon om je eigen oren aan het geluid te laten wennen is nog altijd een discussiepunt. Ik heb daar geen mening over.

Nee, kabels maken weinig uit, behalve als ze echt heel echt slecht zijn.

Versterkers en andere elektronika hoef je niet in te spelen. Misschien ligt dat anders voor de echte audiofielen maar gewone stervelingen zullen het verschil niet horen.

Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157535

NaZGuLL schreef op zondag 26 februari 2006 @ 17:57:
En om jullie audiofielen helemaal gek te krijgen, is het voor de heel kritische mensen onder ons raadzaam om de versterker eerst op temperatuur te laten komen (+/- 1 - 1,5 uur) alvorens je naar je favoriete muziekstuk gaat luisteren! Geen geintje.
dat op temperatuur laten komen geld toch alleen bij buizenversterkers tenminste dat is wel zo bij die van mij vader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Oscar Mopperkont schreef op zondag 26 februari 2006 @ 17:51:
[...]
Kijk! Dat is inderdaad een post die niet uit alleen domme kreten bestaat, zouden er meer van moeten worden gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Het is al jaren een punt van discussie,maar goed my 2 cents:

Moet je speakers inspelen?

Ja, net als hoofdtelefoons. Ongeveer 12 uur aan speeltijd is wel genoeg. Draai veel verschillende muziek op wisselend volume, daarna kun je los gaan. Mijn speaker leverancier rade mij aan, mijn speakers 12 uur lang alleen maar ruis van bv een FM radio te laten spelen op luister volume. Dit heb ik gedaan, en ik hoor merkbaar verschil tussen de speakers net uit de doos en na het inspelen. (ik was die hele ruisdag afwezig, dus van gehoor gewenning kan geen sprake zijn.) Maar blijft overeind dat veel mensen het verschil niet horen. Je sloopt je speakers iig val niet als je ze niet inspeelt.

Moet je overige apparatuur ook inspelen?

Geen idee, ik doe het altijd. Met de reden, baat het niet, dan schaad het niet. Wel weet ik dat mijn versterker pas echt goed klinkt als hij op bedrijfstemperatuur is en nee, het is geen buizen versterker (helaas). Maar het verschil tussen koud en warm is duidelijk hoorbaar!

Maken kabels veel verschil?

Hierop een volmondig ja! En een ieder die het niet gelooft, nodig ik uit om bij mij te komen luisteren (niet allemaal tegelijk aub). Ik heb hier 3 kabel soorten liggen. Een set van madrigal en een van van der Hull en een set van Linn. En tussen alle 3 hoor je duidelijk verschil. Toegegeven, de verschillen zijn niet enorm groot, maar zeker hoorbaar. En ik heb hier thuis echt geen wild excotische set staan.

Maar bovenal blijft overeind: Als jij je set mooi vindt klinken, dan maakt het geen reet uit wat iedereen er van zegt, dan is het een goede set. En of er nu Yoko of MarkLevinson op de voorkant staat maakt helemaal niets uit, zolang jij er maar gelukkig mee bent. (laten we de bouw kwaliteit en verwachte levensduur even buiten beschouwing)

[ Voor 4% gewijzigd door Killer op 26-02-2006 19:28 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-06 09:11
Hallo,

Ik heb pas een nieuwe stereo set gekocht, een nieuwe nad c352 versterker en denon dvd/cd speler met audio-pro focus sa-5 speakers.

Nou heb ik een paar vraagjes.
Daar kan je voorlopig prima mee vooruit, ik zou eerst zo een poosje luisteren, en nadat je gewend bent aan het nieuwe geluid, eventueel gaan experimenteren met kabels.
Hangt voor een deel af van het type, zo gebruikt B&W het wat stuggere kevlar voor een aantal van hun speakerunits, die gaan naar verloop van tijd nog wel een stukje beter klinken. Gewoon lekker gaan luisteren, dan spelen ze vanzelf wel in :)

Rob
Echt inspelen niet naar mijn idee, maar bijvoorbeeld mijn harman kardon voor-eind combo klinkt de eerste 5 minuten na het aanzetten wat dof, daarna klinkt het pas optimaal.

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjah, dit is nu al zooooo vaak aan de orde geweest.

Nee, je hoeft niet voorzichtig aan te doen, je hoeft ze dus niet in te spelen alvorens je 'normaal' mag spelen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjah, dit is nu al zooooo vaak aan de orde geweest.

Nee, je hoeft niet voorzichtig aan te doen, je hoeft ze dus niet in te spelen alvorens je 'normaal' mag spelen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.