Toon posts:

[Hardware]Geheugenmodule geschikt?

Pagina: 1
Acties:
  • 96 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben geen tweaker,maar ik vraag het hier omdat jullie er alles vanaf weten ;) .Ik ben van plan om mijn geheugen te upgraden (ram geheugen).Momenteel heb ik deze kaart in mijn pc zitten:
192 MB PC2700 DDR SDRAM
En ik wil deze kopen:
512MB DDR333 PC2700 CL2.5 (32x8 16 Chip)
Nu is mijn vraag,is de nieuwe geheugenkaart die ik wil kopen geschikt voor mijn pc?Dus werkt het op mijn pc?Hier is een link naar het product.

bvd

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Ja dat zal ongetwijfeld gaan passen
Of je moet een heeeeeeeeeeeeel oud mobo hebben waar max 256MB DDR memory op kan, maar die heb ik nog nooit gezien ;). Tot zover ik weet hebben mobo's met DDR geheugen een limit van 2GB of 3GB

[ Voor 74% gewijzigd door Yellowneck op 26-02-2006 15:55 ]

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Daarover kunnen we totaal niets zeggen zonder te weten wat voor mobo je hebt. Daarbij is het zo dat een 192MB dimm niet bestaat. dit is of een 256MB dimm waar 64MB vanaf gesnoept wordt door onboard video (meest waarschijnlijk) of een 128 + 64MB dimm (2 stuks, zeer onwaarschijnlijk, afaik bestaan er geen 64MB PC2700 dimmen).

Wat je het beste kunt doen is gewoon de QVL van je mobo erbij pakken, hier staat precies in welk geheugen getest is en zeker werkt op je moederbord. Ga gewoon op zoek naar dat geheugen en prik het erbij.

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Terw_Dan schreef op zondag 26 februari 2006 @ 15:56:
Daarover kunnen we totaal niets zeggen zonder te weten wat voor mobo je hebt. Daarbij is het zo dat een 192MB dimm niet bestaat. dit is of een 256MB dimm waar 64MB vanaf gesnoept wordt door onboard video (meest waarschijnlijk) of een 128 + 64MB dimm (2 stuks, zeer onwaarschijnlijk, afaik bestaan er geen 64MB PC2700 dimmen).

Wat je het beste kunt doen is gewoon de QVL van je mobo erbij pakken, hier staat precies in welk geheugen getest is en zeker werkt op je moederbord. Ga gewoon op zoek naar dat geheugen en prik het erbij.
Daar kunnen we wel degelijk wat over zeggen.
Ten eerste kun je uit het feit, dat de TS er momenteel al sowieso 1 reepje PC2700 DDR geheugen erin heeft zitten, uit opmaken dat het moederbord minimaal PC2700 DDR geheugen ondersteunt.

Daaruit kun je vervolgens weer afleiden dat een 512MB PC2700 reepje hoogst waarschijnelijk gewoon gaat passen. Want heb jij ooit een moederbord gezien (met DDR feature) die een geheugenlimit heeft van < 512MB?

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Verwijderd

Topicstarter
Sorry,maar wat is een mobo? :o En ja,ik heb een onboard graphics card en er zit maar 1 geheugenkaart in mijn pc.Ik heb 2 slots.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 16:03 ]

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:02:
Sorry,maar wat is een mobo? :o En ja,ik heb een onboard graphics card en er zit maar 1 geheugenkaart in mijn pc.
Mobo is MOederBOrd
Dan heb je dus inderdaad een 256MB PC2700 DDR reepje, waarvan 64MB wordt geshared met je onboard VGA.
Koop een 512MB kaartje erbij, prik die ernaast (je hebt ongetwijfeld nog wel een bankje vrij).

[ Voor 29% gewijzigd door Yellowneck op 26-02-2006 16:04 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

YellowNeck schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:01:
[...]

Daar kunnen we wel degelijk wat over zeggen.
Ten eerste kun je uit het feit dat de TS er momenteel al sowieso 1 reepje PC2700 DDR geheugen erin heeft zitten, uit opmaken dat het moederbord minimaal PC2700 DDR geheugen ondersteunt.
Je weet inderdaad dat er PC2700 geheugen in werkt, MAAR je hebt totaal geen idee wat voor chips er op het ding zitten en welke het mobo allemaal weel vreten.
Daaruit kun je weer vervolgens afleiden dat een 512MB PC2700 reepje hoogst waarschijnelijk gewoon gaat passen. Want heb jij ooit een moederbord gezien (met DDR feature) die een geheugenlimit heeft van < 512MB?
En dat is een grote denkfout die je maakt. Je kunt echt niet in alle gevallen zomaar geheugen erbij vrotten. Er zijn zat mobos die gewoonweg niet overweg kunnen met bepaalde chips, vandaar dat er QVLs zijn waarin je kunt zien wat er in ieder geval werkt op dat bord.
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:02:
Sorry,maar wat is een mobo? :o En ja,ik heb een onboard graphics card en er zit maar 1 geheugenkaart in mijn pc.
je mobo is je moederbord.
Als je dit soort dingen niet weet, misschien handig om eerst de FAQ eens door te nemen of anders eens dit soort dingen op beginnersweb te stellen ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
YellowNeck schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:03:
[...]

Mobo is MOederBOrd
Dan heb je dus inderdaad een 256MB PC2700 DDR reepje, waarvan 64MB wordt geshared met je onboard VGA.
Koop een 512MB kaartje erbij, prik die ernaast (je hebt ongetwijfeld nog wel een bankje vrij).
Jup,ik heb nog een bankje vrij.Ik heb aida32 geinstalleerd om achter mijn motherboard te komen,maar achter motherboard staat unknown.Achter motherboard chipset staat wel VIA VT8378(A) Unichrome KM400 (A).De reep die ik nu erin heb zittem is DDR SDRAM,maar die ene die ik wil kopen is DDR,maakt dat uit?

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Terw_Dan schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:04:
[...]

Je weet inderdaad dat er PC2700 geheugen in werkt, MAAR je hebt totaal geen idee wat voor chips er op het ding zitten en welke het mobo allemaal weel vreten.
Misschien was mijn formulering wat ongelukkig. Je kan er inderdaad totaal niets over zeggen, maar je kan er wel over gissen/speculeren. Want wees nou eerlijk de kans is echt niet zo groot dat hij een dergelijke mobo heeft. Niet meteen zo dramatisch doen he :P
[...]

En dat is een grote denkfout die je maakt. Je kunt echt niet in alle gevallen zomaar geheugen erbij vrotten. Er zijn zat mobos die gewoonweg niet overweg kunnen met bepaalde chips, vandaar dat er QVLs zijn waarin je kunt zien wat er in ieder geval werkt op dat bord.
Ja, maar er zijn nóg meer mobo's die gewoonweg wel probleemloos en moeiteloos overweg kunnen met allerlei geheugenchips. Wees nou realistisch, 80% van de "normale" computerconsumenten hebben echt wel een gewone simpele mobo met een "normale" chipset.
QVL zijn in mijn ogen een beetje bull. Natuurlijk wel leuk om te weten welke geheugenbankjes sowieso moeten werken, maar ze testen maar 4 a 6 fabrikanten, zoals OCZ, Kingston.
Ik vind die QVL dus niet echt wat, laten alleen de grote merken zien. De gewone consument koopt toch snel de goedkoopste (= meestal OEM), maar ziet dat niet in de QVL staan, dus wijkt de desbetreffende consument uit naar het goedkoopste merk wat ertussen staat, wat meestal Kingston ValueRAM is ofzo. Maar OEM-reepjes gebruiken bijna altijd dezelfde chips als Kingston gebruikt of op hun Valuereepjes of Corsair op hun Valueram etc etc.
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:09:
[...]

Jup,ik heb nog een bankje vrij.Ik heb aida32 geinstalleerd om achter mijn motherboard te komen,maar achter motherboard staat unknown.Achter motherboard chipset staat wel VIA VT8378(A) Unichrome KM400 (A).De reep die ik nu erin heb zittem is DDR SDRAM,maar die ene die ik wil kopen is DDR,maakt dat uit?
VIA VT8378: dat is dus de Unichrome VIA KM400 chipset met onboard VGA, wat we onderhand al wisten.
Die 512MB PC2700 DDR, is ook SDRAM hoor, dus dat gaat allemaal wel passen

[ Voor 49% gewijzigd door Yellowneck op 26-02-2006 16:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok,hartelijk bedankt vooor jullie hulp.Ik ga het aanschaffen :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:09:
[...]

Draai je kast eens open en kijk eens wat voor mobo je hebt. en DDR SDRAM is hetzelfde als DDR, alleen is de term DDR niet helemaal volledig (het geeft alleen aan dat het om Double Data Rate gaat, maar verder niet dat het een type SDRAM is).
YellowNeck schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:15:
[...]

Ja, maar dat neemt dus niet weg dat we er totaal niets over kunnen zeggen. Want wees nou eerlijk de kans is echt niet zo groot dat hij een dergelijke mobo heeft. Niet meteen zo dramatisch doen he :P
Als ik zie dat het gaat om een unknown plank dan kan dat een aantal dingen betekenen
1. het is een wokkietokkie geval waarvan echt geen merk te achterhalen is -> grote kans dat deze kieskeurig zijn met geheugen.
2. het is een OEM plank -> grote kans dat deze ook niet alle geheugen zonder meer vreten
3. het is een fout van het prog (daarom nooit progs gebruiken maar gewoon kijken wat er op de plank staat) -> zonder te weten wat je in handen hebt is het nooit zeker te stellen wat je er precies op kunt vrotten.
Ja, maar er zijn nóg meer mobo's die gewoonweg wel probleemloos en moeiteloos overweg kunnen met allerlei geheugenchips. Wees nou realistisch, 80% van de "normale" computerconsumenten hebben echt wel een gewone simpele mobo met een "normale" chipset.
QVL zijn in mijn ogen een beetje bull. Natuurlijk wel leuk om te weten welke geheugenbankjes sowieso moeten werken, maar ze testen maar 4 a 6 fabrikanten, zoals OCZ, Kingston. En daarbij komt ook nog eens dat OEM-reepjes bijna altijd dezelfde chips gebruiken als Kingston Valuereepjes of Corsair Valueram etc etc.
QVL zijn absoluut geen onzin. Er zwerft genoeg rotzooi rond die lang niet met alle chipset overweg kan. JE moet gewoon realistisch zijn door te kijken wat je nu op je mobo kunt vrotten waar je geen problemen mee hoeft te verwachten.
het is echt niet zo dat 80% van de consumenten een standaard plank hebben die het meeste wel vreten.

Ik heb zat OEM borden gezien waar je echt niet alles op kon steken, ander voorbeeld is een A7N8X-E van Asus die ook echt niet alle geheugen vreten wat je erop stop. En welke dimms ze testen is niet echt belangrijk, het gaat meer om de chips die eorp zitten. Natuurlijk kun je wel gewoon wat kopen, maar als je daardoor rare fouten gaat krijgen dan kun je jezelf ook wel voor je kop slaan dat je niet even 5 minuten de moeite hebt genomen om te kijken wat je voor mobo hebt en wat er op dat ding gaat werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn kast opengemaakt,maar waar staat hoe de moederbord heet?Het is een beetje stoffig ;)

Edit:
Op een vierkante ding staat in het groot:VIA en dan in het klein:VT8378
Is dat het mischien?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 16:43 ]

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Ok, Terw_Dan, jij wint ;)
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:40:
Ik heb mijn kast opengemaakt,maar waar staat hoe de moederbord heet?Het is een beetje stoffig ;)
Staat meestal tussen de PCI sloten, deze vind je waarschijnelijk aan de linkerkant van je moederbord. Zijn van die witte sloten/banken
Meestal staat de logo van de fabrikant op de heatsink van de chipset, dus daar zou je ook naar kunnen kijken. Hebben we in ieder geval de fabrikant. Je kan ook softwarematig proberen je moederbordtype te achterhalen. Met Sisoft Sandra?
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:40:

Edit:
Op een vierkante ding staat in het groot:VIA en dan in het klein:VT8378
Is dat het mischien?
Die vierkante dingen zijn de Chipsets, Northbridge en Southbridge. Dat is het type chipset dus die de fabrikant heeft gebruikt, en de type chipsets wisten we al.
Het merk + model nog niet

[ Voor 32% gewijzigd door Yellowneck op 26-02-2006 16:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee,ik kan het niet vinden.Tussen de pci slots zaten ze ook niet.Ik ga even die sisa nog iets proberen :)

Edit:
Mischien helpt dit?
sorry voor de grote plaatje.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 17:06 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Ik zou met de pc naar pc winkel gaan, en daar laten installeren en testen.
Indien je pech hebt werkt een aantal geheugen niet, dit heb ik met een oude pc gehad, pas de 3 set
werkte, waarom weet ik niet.(laatste set was een duurdere merk).

Of je moet op internet opzoeken welke door de mobo fabrikant geadviseerd wordt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het gaat hoogstwaarschijnlijk om een Asus A7V400-MX (SE)

Afbeeldingslocatie: http://lnx.chscomputer.it/catalog/images/a7v400-mx_l.jpg
Bij Asus borden is het heel makkelijk te achterhalen wat je hebt, dat staat namelijk gewoon tussen de PCI sloten

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 26 februari 2006 @ 17:10:
Het gaat hoogstwaarschijnlijk om een Asus A7V400-MX (SE)

[afbeelding]
Bij Asus borden is het heel makkelijk te achterhalen wat je hebt, dat staat namelijk gewoon tussen de PCI sloten
Bij mij staat die sticker er niet tussen,maar mijn moederbord lijkt er wel erg veel op.Dus kan het?

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Moederborden lijken wel meer op elkaar, ook qua sloten :)
Download eens het programma CPU-Z ( http://www.cpuid.com/cpuz.php ). Open dit programma en ga naar tabblad Mainbord, bij mij staat hier netjes Gigabyte K8NF-9 (mijn moederbord dus) en hopelijk werkt dat beter bij jou ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 17:13:
[...]

Bij mij staat die sticker er niet tussen,maar mijn moederbord lijkt er wel erg veel op.Dus kan het?
Je hebt een Asus bord (gezien jouw mobo fabrikant Asustek is zoals je hiervoor postte).
Asus heeft maar een paar planken gemaakt met een Via KM400A chipset (namelijk de a7V400-MX en de A7V400-MX SE, misschien nog wel meer, zeker als je een OEM geval hebt dan kan het nog wel eens afwijken). er staat bij Asus echter altijd bij de PCI sloten wat voor type het is, meestal is het echter op de PCB geprint ipv een stickertje.

Verwijderd

Topicstarter
webfreakz.nl schreef op zondag 26 februari 2006 @ 17:25:
Moederborden lijken wel meer op elkaar, ook qua sloten :)
Download eens het programma CPU-Z ( http://www.cpuid.com/cpuz.php ). Open dit programma en ga naar tabblad Mainbord, bij mij staat hier netjes Gigabyte K8NF-9 (mijn moederbord dus) en hopelijk werkt dat beter bij jou ;)
Hartelijk bedankt.Hier is het:
Afbeeldingslocatie: http://img524.imageshack.us/img524/3269/dumb7sj.jpg

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Typ Asus Kamet2 in Google en je krijgt de Asus A7N8X-LA als eerste model voor je neus.
Edit: Dat is echter een Nforce mobo ... hmm
Het is dus waarschijnelijk de Asus A7V8X-LA??

Afbeeldingslocatie: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf-JAVA/Doc/images/c00070288.jpg

Specs: Unichrome VGA, Socket A, 2x DDR PC2700 (max 2GB), VIA KM400A chipset.
Volgens mij is dit je moederbord ;)

[ Voor 85% gewijzigd door Yellowneck op 26-02-2006 17:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
YellowNeck schreef op zondag 26 februari 2006 @ 17:44:
Typ Asus Kamet2 in Google en je krijgt de Asus A7N8X-LA als eerste model voor je neus.
Edit: Dat is echter een Nforce mobo ... hmm
Het is dus waarschijnelijk de Asus A7V8X-LA??

[afbeelding]
Precies,kijk maar hier.Vele van die specs zijn hetzelfde als de mijne.Dus,kan iemand alsjeblieft zeggen of het geschikt is? :9.En de Unichrome VGA klopt ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 17:53 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Asus A7V8X-LA (Kamet2) (3 PCI, 1 AGP, 2 DDR DIMM, Audio, Video, LAN, IEEE-1394)
Eerste hit met Asus kamet2 via. Dus ja die zal het wezen. BTW koop gewoon een PC3200 reep, die zijn downwards compatible. Die zijn namelijk goedkoper.

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op zondag 26 februari 2006 @ 17:52:
Asus A7V8X-LA (Kamet2) (3 PCI, 1 AGP, 2 DDR DIMM, Audio, Video, LAN, IEEE-1394)
Eerste hit met Asus kamet2 via. Dus ja die zal het wezen. BTW koop gewoon een PC3200 reep, die zijn downwards compatible. Die zijn namelijk goedkoper.
Klopt als een bus.En de PC3200 zijn inderdaad goedkoper.Zijn die PC3200 beter?En passen ze?Dus kan iemand mij vertellen of die van de PC2700 geschikt is en of die PC3200 ook geschikt zijn?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 17:58 ]

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

PC3200 gaat ook gewoon passen. Is SDRAM.
Alleen zal de module niet op PC3200 maar op PC2700 gaan draaien omdat jouw moederbord "maar" tot PC2700 ondersteund.
In ieder geval passen beide reepjes. Zowel de PC2700 als de PC3200.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
The__Virus zegt al dat PC3200 downwards compatible is, het gaat dus gewoon langzamer draaien, op PC2700 snelheid. Als je wil kun je dus je oude PC2700 reepje weg doen en het nieuwe PC3200 reepje op volledige snelheid laten draaien, óf gewoon allebei erin laten zitten en op PC2700 snelheid laten draaien, kijk zelf maar wat het snelst werkt.

edit: oh sorry ik wist niet dat het mobo maar tot PC2700 ondersteunde .. te snel gelezen 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door finsdefis op 26-02-2006 19:29 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

YellowNeck schreef op zondag 26 februari 2006 @ 15:54:
knipknip
Tot zover ik weet hebben mobo's met DDR geheugen een limit van 2GB of 3GB
en wat dacht je van de ecs k7s5a? (habe ich)--> max 1GB :P & :'( , (verdeelt over 2 ddr modules)

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 27-02-2006 03:07 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

uhhhh sdram = sdram .

DDR-Sdram is er wel. Oftewel gewoon DDR , maar als jij zegt DDR = sdram snap ik het niet :)

Sdram loopt tot pc100 tot pc133 wat nu nog te koop is btw.

DDR-SDram van DDR-266 tot DDR-600

en dan nog DDR2 ( dus geen sdram ) vanaf DDR2-533 tot DDR2-900

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 10:12:

uhhhh sdram = sdram .

DDR-Sdram is er wel. Oftewel gewoon DDR , maar als jij zegt DDR = sdram snap ik het niet :)

Sdram loopt tot pc100 tot pc133 wat nu nog te koop is btw.

DDR-SDram van DDR-266 tot DDR-600

en dan nog DDR2 ( dus geen sdram ) vanaf DDR2-533 tot DDR2-900
DDR = SDRAM, zo simpel is het.
SDRAM loopt overigens van PC66 tot PC4xxx (of wat zijn de snelste dimmen die je nu kunt vinden).

Je moet alleen onderscheid gaan maken in de soorten SDRAM.
SDR (single data rate) SDRAM = PC66 tot PC150
DDR (double data rate) SDRAM = PC1600 tot ~PC4000
DDR2 (ook double data rate) SDRAM = ~PC3200 en >

Waarom zeg je dat DDR2 geen SDRAM is? wat is het dan wel? Rambus?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het antwoord is gewoon in de FAQ van dit subforum te vinden :)
PMG FAQ » Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn moederbord prikken?
Voor de overige basic geheugen-related vragen kun je uiteraard in het geheugen gedeelte van diezelfde FAQ terecht :Y)

Hier op GoT wordt wel wat meer inzet van jouw kant verwacht. Nu lijkt het er net teveel op alsof je totaal geen vooronderzoek hebt gedaan mbt deze vraagstelling. Dit topic gaat dan ook dicht. Zie de Algemene gedragsregels (Netiquette) voor een uitleg over de werking van GoT ;)

[ Voor 27% gewijzigd door BalusC op 27-02-2006 11:48 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.