Een familielid van me heeft een Gigabyte GA-7N400 Pro2 met daaraan 2x 120Gb Maxtor schijven. Deze draaiden Raid 1 (Mirror) na een probleem met 1 van de HD's heeft hij deze er uit gehaald en is door blijven werken op 1 schijf. Ik ben hier niet bij geweest maar waarschijnlijk heeft hij de Array verwijderd want het bios zag de achtergebleven HD gewoon als IDE. Bij het terugplaatsen van de tweede HD (na een checkup) is het gelukt om de data weer te Mirroren maar nu wil XP niet booten (Bios staat op SCSI). Ik heb het gevoel dat ik de drivers voor de Raid controller weer moet laden zoals je dat tijdens de installatie van XP ook doet met de floppy en F6. Klopt dit? En zo ja hoe laad ik die drivers nu? Zo nee wat kan het probleem dan zijn?
- scheef gelezen.. Nevermind.. 
Bij het rebuilden van het array; is hij toen een hele tijd bezig geweest hiermee of was dat in enkele seconden gedaan? Ik heb namelijk het idee dattie gewoon alles heeft weggedonderd en een nieuw array gemaak..
Bij het rebuilden van het array; is hij toen een hele tijd bezig geweest hiermee of was dat in enkele seconden gedaan? Ik heb namelijk het idee dattie gewoon alles heeft weggedonderd en een nieuw array gemaak..
[ Voor 210% gewijzigd door Pakjebakmeel op 26-02-2006 16:58 ]
In Windows booten van die ene schijf, drivers installeren, dan weer terug hangen aan de raid controller, en mirrorren.. Dan zou windows bij het booten de driver moeten laden..Merijn70 schreef op zondag 26 februari 2006 @ 15:36:
En zo ja hoe laad ik die drivers nu? Zo nee wat kan het probleem dan zijn?
Maar wat bedoel je met 'nu wil XP niet booten'? Krijg je een foutmelding? Gebeurt er niets?
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb... Waarschijnlijk heeft de @#!!?! tijdens het terugplaatsen van de data een keer voor ja gekozen terwijl het nee moest zijn en is de data van de schijven gewist. Ik heb weer 1 schijf meegenomen en ga proberen de data terug te halen. Zal jullie op de hoogte houden.
Volgens mij kunnen al die el-cheapo en on-board raid controllers niet eens een array rebuilden.. Alleen een nieuwe aanmaken; de duurdere kunnen wel een array herbouwen met behoud van data.. (voor zover ik weet)Merijn70 schreef op zondag 26 februari 2006 @ 18:26:
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb... Waarschijnlijk heeft de @#!!?! tijdens het terugplaatsen van de data een keer voor ja gekozen terwijl het nee moest zijn en is de data van de schijven gewist. Ik heb weer 1 schijf meegenomen en ga proberen de data terug te halen. Zal jullie op de hoogte houden.
Waarschijnlijk is de data niet overschreven en kun je behoorlijk wat terug halen met disk recover tooltjes..
Nou, dan heb ik nieuws voor je. Het rebuilden van een RAID1 op een el-cheapo of on-board controller gaat prima hoor. Even goed en snel als bij een duurdere controller.Pakjebakmeel schreef op maandag 27 februari 2006 @ 09:47:
[...]
Volgens mij kunnen al die el-cheapo en on-board raid controllers niet eens een array rebuilden.. Alleen een nieuwe aanmaken; de duurdere kunnen wel een array herbouwen met behoud van data.. (voor zover ik weet)
Logisch eigenlijk want dacht je dat bijv. Promise een on-board RAID oplossing zou willen leveren die maar voor de helft werkt want dan zou een goedkope of on-board controller immers totaal geen nut hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door Guardian Angel op 27-02-2006 09:52 ]
ARME AOW’er
Hij heeft gedeeltelijk een punt. Veel el-cheapo raid controllers (wat gewoon software matig raid is) kunnen een array alleen rebuilden vanuit een OS. Dwz, ze hebben hier een stuk software voor nodig in tegenstelling tot de duurdere echte hardwarematige raid controllers die een array vaak moeiteloos vanuit hun bios rebuilden, schijven hot swappen etc.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Nee, je kunt vanaf een on-board controller een array rebuilden. Je krijgt een melding van het BIOS van de controller dat de array naar de knoppen is en het rebuilden gaat dan van start als je wilt. Als dit gedaan is kun je de PC opnieuw starten om in het OS te komen.
Mijn oude PCI TX2 of wat ik dan ook ooit had, kon dit trouwens ook. Heel normaal hoor.
Mijn oude PCI TX2 of wat ik dan ook ooit had, kon dit trouwens ook. Heel normaal hoor.
[ Voor 22% gewijzigd door Guardian Angel op 27-02-2006 10:12 ]
ARME AOW’er
hehe, ik heb het alleen nog maar broken arrays bij de hand gehad in DL360 en 380'sGuardian Angel schreef op maandag 27 februari 2006 @ 10:11:
Nee, je kunt vanaf een on-board controller een array rebuilden. Je krijgt een melding van het BIOS van de controller dat de array naar de knoppen is en het rebuilden gaat dan van start als je wilt. Als dit gedaan is kun je de PC opnieuw starten om in het OS te komen.
Pagina: 1