Toon posts:

[Noob-Vraag] Hoe zit mijn netwerk in elkaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een half jaar woon ik een studentenhuis. We hebben hier adsl advanced en een 100mbit netwerk. Nou ging ik eens kijken hoe dat allemaal in elkaar zit, maar ik begrijp er niks van!

We hebben:
Alcatel speedtouch home (modem)
alcatel 1000 adsl lp (splitter)
E-tech type??? (router) Deze
Unex nexswitch SD080s (switch)

Er zijn negen computers op aan gesloten, allen met internet. Na het lezen van de FAQ begrijp ik het nog steeds niet. Wat ik wel weet is dat we onze adsl advanced niet op zijn top kunnen gebruiken(12000/1024) omdat het modem maar tot 8000/832 ondersteund. De rest van de apparatuur snap ik niet: Wat heb ik aan een router, als er ook een modem tussen zit? En wat doet de switch er dan tussen?

Wat ik wil weten is, als ik het modem vervang voor een betere (welke??) kunnen we dan wel de verbinding op zijn top gebruiken?

En misschien kan iemand ook uit leggen wat al die apparatuur doet, en in welke volgorde. in de wirwar van kabels kan ik niet uitvinden wat op wat aan zit gesloten. Het modem, de splitter en de router bevinden zich naast elkaar op de benedenverdieping (2 computers met internet), de switch op de eerste verdieping(5 computers met internet), en dan zijn er nog 2 computers met internet op de tweede verdieping.

Ik ben een absolute Noob als het gaat om netwerken, dus graag een duidelijke uitleg die me oma nog zou kunnen begrijpen :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 15:39 ]

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-03 16:57

Hendal.

Chocolate moose

Je zegt het zelf al, je modem ondersteund maar snelheden tot 8000kbits, daar pers je dus geen 12000kbits doorheen.

Dus een ander modem die het wel kan, oftewel bellen met de helpdesk van je provider want het modem(dat je als het goed is meegeleverd is via de provider) moet die snelheid kunnen halen.

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

• harry1001
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
even googlen misschien O-)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En misschien kan iemand ook uit leggen wat al die apparatuur doet, en in welke volgorde.
Hoe kunnen wij het dan weten? Hooguit kunnen we zeggen hoe het zou kunnen / hoe het zou moeten. Maar dat is een beetje onzinnig gezien je vraagstelling.
in de wirwar van kabels kan ik niet uitvinden wat op wat aan zit gesloten.
Alleen dat is al reden om het eens zelf (als jij je er verantwoordelijk voor voelt) helemaal los te halen en fatsoenlijk, duidelijk en gedocumenteerd (al was het maar een tekeningetje) te bedraden.

Gokje (zie ook de desbetreffende handleidingen): router zal NAT + DHCP doen, switch gewoon switchen, modem voor het ADSL verkeer. Splitter... split het verkeer om een of andere reden ;)

Modem: geen idee, wat zie je (gezien budget en eisen) als opties?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:54

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Reageer dan niet misschien O-)

@TS:
Je speedtouch home heeft geen ingebouwde router functie, dus daarom de router. De switch is dan weer nodig omdat je router geen 9 poorten heeft.
Als je nu dus een nieuw modem gaat kopen (bijv. Speedtouch 546) dan heb je een modem met ingebouwde router en zou die router in principe eruit kunnen. De switch sluit je dan op een van de netwerkpoorten van je nieuwe modem aan.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

Topicstarter
Hendal. schreef op zondag 26 februari 2006 @ 15:36:
Je zegt het zelf al, je modem ondersteund maar snelheden tot 8000kbits, daar pers je dus geen 12000kbits doorheen.

Dus een ander modem die het wel kan, oftewel bellen met de helpdesk van je provider want het modem(dat je als het goed is meegeleverd is via de provider) moet die snelheid kunnen halen.
Maar we hebben die verbinding al een paar jaar, en toen was die wel snel genoeg...

maar wat ik wil weten, hoe alles in elkaar zit. wat doet wat? als ik google en zoek naar informatie, dan heeft het geen zin om een router en een modem naast elkaar te hebben. en een router en een switch ook niet. en wat die splitter doet, snap ik al helemaal niet! pfff...wat ist ook allemaal lastig.
OK, begin het te begrijpen, thanks!

Budget: +-100 euro voor een nieuw modem.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 15:46 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
edit:
lama

edit:
Even een trout-slap naar F_J_K erachteraan :P

[ Voor 165% gewijzigd door anandus op 26-02-2006 16:04 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-04 15:04
Als ik me niet vergis en je omschrijving leest zit de splitter tussen de binnenkomende lijn en het modem (om te zorge dat als de telefoon gaat je internet verbinding niet wegvalt).

Waarschijnlijk is dit de volgorde dat bij jullie aangesloten is:

Telefoonlijn -> splitter -> modem -> router -> switch -> je eigen computer

Telefoonlijn= de lijn die bij jullie binnen komt van bijvoorbeeld van de KPN
Splitter= die zorgt er voor dat je internet behoud als de telefoon gaat.
Modem= Die maakt verbinding met de server
Router= die deelt de ip adressen uit in het netwerk, zodat iedereen op internet kan
Switch= die zorgt voor de nodige aansluitingen, waarschijnlijk om dat de router er te weinig heeft (deze doet dus niet meer dan er voor zorge dat jij extra aansluitingen hebt, heel simple gezegt)

[ Voor 7% gewijzigd door cossy nl op 26-02-2006 15:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou goed kunnen kloppen inderdaad, als ik zo kijk naar alle kabels. het enige is, dat we de telefoon nooit gebruiken. hij kan wel gebruikt worden (kpn budget abbo, alleen maar voor de analoge lijn voor adsl).

dus nu moet ik op zoek naar een modem (minimaal 12000/1024) met ingebouwde router. En dan komt die zo te werken:

adsl lijn---->splitter---->modem---->switch(op een van de router poorten van me modem)

Moeten er nog specifieke eisen aan het modem? Zijn er speciale modems voor ADSL2+? of is een modem dat 12000/1024 ondersteund automatisch ADSL2+?

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-04 15:04
Moeten er nog specifieke eisen aan het modem? Zijn er speciale modems voor ADSL2+? of is een modem dat 12000/1024 ondersteund automatisch ADSL2+?
Ja en Ja ;)

Adsl2+ is voor 8000 en hoger(lager kan die ook hoor) , dus een 12000 moden is dus eigenlijk automatisch een adsl2+ modem (8>

Edit: als je die telefoonlijn niet gebruikt mag je als je dat wilt de splitter er tussen uithalen, maar zover dat bij mij bekend is maakt het niks uit of hij er tussen zit of niet, voor de verbinding enzo.

[ Voor 26% gewijzigd door cossy nl op 26-02-2006 16:06 ]

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
cossy nl schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:05:
[...]
Adsl2+ is voor 8000 en hoger(lager kan die ook hoor) , dus een 12000 moden is dus eigenlijk automatisch een adsl2+ modem (8>
Niet helemaal, je hebt ook nog eens ADSL2 modems (bijv. de SpeedTouch 580). Als ik TS was zou ik een modem aanschaffen dat door zijn provider ondersteund wordt. Dat betekent dus een ST 546 voor een bekabeld modem of een ST 716 voor een draadloos modem. Waarschijnlijk heeft je provider wel een actie lopen waarbij je een nieuw modem krijgt in ruil voor abbonements-verlenging.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-04 09:26

BHQ

Je vervangt je huidige SpeedTouch home voor bijv. een Speedtouch 546. Kan je gelijk je e-tech router weggooien die er hoogstwaarschijnlijk niet op berekend is meer dan 10 mbit te routeren.

Je netwerksetup gaat dan zoiets worden als dit:

ISRA -> Splitter -> Modem -> Switch -> PC's (Op het modem zelf heb je dan nog 3 switchpoortjes over)

Verwijderd

Topicstarter
bij de st546 specs staan geen snelheden. Misschien gaan de snelheden binnenkort weer omhoog, zit ik dan met dit modem ook nog goed? (bijvoorbeeld als het 20000/1024 wordt? en als de upload omhoog gaat?

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:54

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:58:
bij de st546 specs staan geen snelheden. Misschien gaan de snelheden binnenkort weer omhoog, zit ik dan met dit modem ook nog goed? (bijvoorbeeld als het 20000/1024 wordt? en als de upload omhoog gaat?
Dacht het wel.. Die ST546 is geschikt voor ADSL2+ en bij dat type verbindingen zijn bepaalde snelheden te behalen waar die ST546 dus ook aan zal moeten voldoen wil ie geschikt bevonden worden voor ADSL2+.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Pagina: 1