Toon posts:

koelpasta en P4

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
he hoi,
ik heb nu net ergens een p4 1.8ghz op de kop getikt, maar ik heb geen stikkertje of koelpasta.
kan ik em toch 1 minuut aanzetten (met koeler) om te kijken of ie het doet?

of brand ik dalijk alles stuk?

ik kon het ff zo gauw niet vinden in de search...

danku

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:03

Aapje

Opel-beun
Meeste intels bevriezen(slaan vast) zodra ze te warm worden.
Maar of het bij jou intel zo is :? (Dat weet ik dus niet)

Maar als het een northwood core is dan lukt 't wss wel zonder pasta er tussen (ookal is dit niet zeker :))

Gewoon proberen lijkt me, hand bij de stekker op je voeding en snel de bios in en de temps kijken :)
(Je kan ook effe kijken wat voor core je hebt, en dan effe googlen of je core bevriest :P)

[ Voor 13% gewijzigd door Aapje op 26-02-2006 15:18 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik zou het niet doen. Als je het per se wil proberen (en je hebt een andere CPU) dan onderclocken. Dus de FSB op 66MHz zetten zodat hij op 1.18 GHz draait. Mogelijk doet hij dat zonder pasta wel.
Willamette core denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Henk007 op 26-02-2006 15:24 ]

Verwijderd

Nee hoor moet makkelijk kunnen.

Heb het nu ook ff op een P4 2,0Ghz ( NorthWood ) en nog geen problemen
gehad ( de koelpasta is op en nieuwe is besteld ).
Zorg wel voor een beetje goede koeler ( in mijn geval de ZallMan CNPS7700-cu ).
Zo gauw mijn koelpasta binnen is doe ik het er toch op ( scheelt weer een paar graden.

• Arieke
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-05-2022

Arieke

live your life, dont waste it.

je hoeft toch geen pasta te gebruiken. Veel pcs hebben dit nog niet eens ertussen. Naar mijn weten. Al de pcs die ik heb binne gehad hadden niet eens koelpasta ertussen steken. Dit Geld voor AMD en Intel wel is waar.

P4 2.4Ghz @ 3.5Ghz l MSI 875P Neo FIS2R l 512MB 400Mhz @ 466 Corsair x2 l WD 120 Gb 7200 | Sapphire 9700Pro 128Mb DDR 399/714Mhz l Benq 52/32/52 | Chieftec MX-01BLD-S l Hercules Fortisimo III 7.1 | Air Cooling all the way

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Kan makkelijk, zolang je alle oude (pasta) resten maar weghaald. van het blok en van de proc.
Dit kan je het beste met wasbenzine oid doen.
Mensen gebruiken daarbij vaak veel te veel koelpasta. Een druppeltje is genoeg.Want het is alleen maar om de kleine groefjes op het blok en de proc op te vullen.
Teveel paste werkt juist tegenover gesteld.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Totaal geen koelpasta is niet aan te bevelen. Zoals _AuToMaTiC_ al zei, is het de bedoeling dat koelpasta alleen de oneffenheden van beide oppervlakten moet opvullen. Van de processor en heatsink dus.

Die paar letterjes en cijfertjes die op de heatspreader van de CPU staan, worden dus opgevuld. Echt perfect contact is er dus niet zonder koelpasta, maar het werkt wel.

Zorg er dus voor dat je goede koelpasta hebt, zoals Arctic Silver 5.
...Hoewel de standaard witte rotzooi ook wel werkt. Het ligt eraan of je het systeem wilt overclocken, in dat geval is AS5 het beste spul. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 15:28
Arieke schreef op zondag 26 februari 2006 @ 15:29:
je hoeft toch geen pasta te gebruiken. Veel pcs hebben dit nog niet eens ertussen. Naar mijn weten. Al de pcs die ik heb binne gehad hadden niet eens koelpasta ertussen steken. Dit Geld voor AMD en Intel wel is waar.
[sarcasmemodus ;) ]
Vandaar dat op intel/amd coolers (meegeleverd met de cpu) standaard koelpasta zit. Dit zit erbij omdat het "NIET" nodig is.
[/sarcasmemodus ;) ]

wel of geen pasta kan grote temperatuurverschillen maken. Vooral als je cpu koelblok niet helemaal lekker (lees recht) op je CPU rust.
De pasta vormt zodra het warm wordt een contactlaag tussen je koelblok en de CPU die beter warmte geleidt dan gewoon "ijzer op ijzer".

De nieuwere dual core cpu's zou ik niet zonder pasta laten werken, denk zelfs dat ze dan continu staan te throttlen. (Let wel, ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat het in performance veel kan schelen)

In geval van TS, zou ik tijdelijk al dan niet met pasta een koelblok op de cpu duwen. Oudere processoren kunnen nog geen throttling hebben, en dan zie je alleen maar rook binnen een paar seconden.

Verwijderd

Als je je processor even wilt proberen kan je er ook simpelweg tandpasta tussen doen.
Droogt wel snel uit dus je kan er niet een dag mee draaien, maar het werkt

Verwijderd

je kan een laagje motor olie op je processor doen!

normaale pasta is op olie gebazeerd

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 20:24:
je kan een laagje motor olie op je processor doen!

normaale pasta is op olie gebazeerd
Weet je wat (danwel warme) olie gaat doen? Lekken.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

Arieke schreef op zondag 26 februari 2006 @ 15:29:
Ik heb eigenlijk het tegenovergestelde ervaren. Naar mijn mening levert elke zichzelf respecterende computerbouwer machines af waarin een sticker of koelpasta gebruikt wordt.

In bijna alle gevallen zit er een stikker op het koelblok zelf, of is er iets dergelijks geregeld. Lekker makkelijk voor de consument en het doet zijn werk.

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

Verwijderd

Ik zou het niet proberen. Gewoonweg omdat je voor 5 euro een tubetje koelpasta hebt.

Verwijderd

lol @tandpasta remark :+

• skinnieh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-03 10:56
Voor een testje moet 't toch geen probleem zijn?

Een intel processor kan al jaren terugschakelen in snelheid als deze te warm dreigt te worden.
Tomshardware had ooit een test waar ze het koelblok van de processor aftrokken terwijl quake1 aan het spelen was, je zag netjes de fps terug zakken naar 0.1 fps oid, maar niet kapot gaan.

SKiNNiEH

Pagina: 1