Arieke schreef op zondag 26 februari 2006 @ 15:29:
je hoeft toch geen pasta te gebruiken. Veel pcs hebben dit nog niet eens ertussen. Naar mijn weten. Al de pcs die ik heb binne gehad hadden niet eens koelpasta ertussen steken. Dit Geld voor AMD en Intel wel is waar.
[sarcasmemodus

]
Vandaar dat op intel/amd coolers (meegeleverd met de cpu) standaard koelpasta zit. Dit zit erbij omdat het "NIET" nodig is.
[/sarcasmemodus

]
wel of geen pasta kan grote temperatuurverschillen maken. Vooral als je cpu koelblok niet helemaal lekker (lees recht) op je CPU rust.
De pasta vormt zodra het warm wordt een contactlaag tussen je koelblok en de CPU die beter warmte geleidt dan gewoon "ijzer op ijzer".
De nieuwere dual core cpu's zou ik niet zonder pasta laten werken, denk zelfs dat ze dan continu staan te throttlen. (Let wel, ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat het in performance veel kan schelen)
In geval van TS, zou ik tijdelijk al dan niet met pasta een koelblok op de cpu duwen. Oudere processoren kunnen nog geen throttling hebben, en dan zie je alleen maar rook binnen een paar seconden.