[nieuws] panasonic's eerste four-thirds dSLR DMC-L1

Pagina: 1
Acties:
  • 480 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
let's go digital nieuws:

Panasonic's eerste digitale spiegelreflex camera, de Panasonic Lumix DMC-L1

Afbeeldingslocatie: http://letsgodigital.org/html/review/panasonic/lumix_dmcl1/photography/lumix_dmc_l1_panasonic_A.jpg

net als de olympus e-330 met een 7,5MP LiveMOS sensor voor een full-time live view function en ook het supersonic wave filter dat we van olympus kennen.

verder is deze camera uitgerust met een Leica (branded?) 14-50/2,8-3,5 D Vario-Elmarit lens met Mega O.I.S. of deze lens daadwerkelijk door Leica is ontworpen/gemaakt is natuurlijk de vraag, maar Olympus heeft vandaag wel aangekondigd dat ook Leica het four-thirds systeem gaat ondersteunen. al met al geen slechte ontwikkeling voor de fotografie in het algemeen en het four-thirds systeem in het bijzonder.

• Excibular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-01 17:09
En hier een hoop extra informatie: http://www.dcresource.com/news/newsitem.php?id=3274
En inmiddels ook op DPreview: http://www.dpreview.com/news/0602/06022609panasonicdmcl1.asp

7.5 effective Megapixel Live MOS sensor
FourThirds lens mount; compatible with all existing lenses from Olympus and soon Panasonic/Leica
Very cool body with shutter speed dial on top of the camera; the Leica 14 - 50 mm lens has an aperture ring on it
Offer same live preview functionality as the EVOLT E-330 (see our preview)
2.5" LCD display
Supersonic Wave Filter dust reduction system (just like the E-330)
Venus Engine III image processor used
Uses Secure Digital memory cards
And that's all we know right now! Price and availability are still to come

[ Voor 85% gewijzigd door Excibular op 26-02-2006 15:55 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Dat ding heeft wel verdacht veel weg van de Leica vormgeving (m serie).

|>

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Qua vormgeving geen topper, maar de rest ziet er zeker goed uit! Ben benieuwd!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Hoezo geen topper? Met een kleine prime is dit nét een meetzoeker, hardstikke handig als je camera niet teveel mag opvallen.

|>

Verwijderd

Hoop niet dat het, net als bij Samsung, gewoon een goedkope Olympus E330 kloon is, maar daar zie ik Panasonic toch niet voor aan :)

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Januszjes schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:01:
Qua vormgeving geen topper, maar de rest ziet er zeker goed uit! Ben benieuwd!
Gelukkig verschillen wij mensen nogal eens van smaak....Ik vind hem door het sobere uiterlijk juist erg mooi. En zoals opgemerkt, lekker onopvallend.

iR Profiel

• lord.farquaad
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02-2025
Even voor mezelf en anderen die misschien niet zo bekend zijn met al die fotografie termen: Four Thirds System.
Simon schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:12:
Hoezo geen topper? Met een kleine prime is dit nét een meetzoeker, hardstikke handig als je camera niet teveel mag opvallen.
Ik vind 'm ook zeker niet lelijk. Lekker strak vormgegeven.

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Ik heb een beetje cliche beeld van een fototoestel in mijn hoofd zoals de 350d of de d50/d70. Ik zeg niet dat deze lelijk is maar mijn voorkeur heeft het niet. Maar hij wordt aardiger naarmate ik er langer naar kijk ;)

Verwijderd

Ik vind hem, als Leica gebruiker (welliswaar R), erg mooi :) Dus die Leica 14-50 kun je ook gebruiken op een Olympus 330?

• lateef
ik vind het ook geen onaardige camera en inderdaad heeft ie wat meetzoeker trekjes (wat zijn die dingen boven de X van Lumix en het four-thirds logo?). ik vind deze camera wel wat hebben, denk dat ik liever deze koop dan één van de huidige consumentenmodellen van olympus, zeker als die niet in het zelfde prijssegment komt als de e-330, maar meer als de e-300 en e-500. het is jammer dat ie niet zo'n beweegbaar schermpje heeft als de e-330.
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:13:
Hoop niet dat het, net als bij Samsung, gewoon een goedkope Olympus E330 kloon is, maar daar zie ik Panasonic toch niet voor aan :)
dat wordt het denk ik ook niet, er zit bijvoorbeeld al een andere beeld processor in en ook lijkt het bij deze camera wel mogelijk te zijn om in de liveviewmode de autofocus te gebruiken (dat kan bij de e-330 niet).
en ook de lens is geen olympus-kloon; mega o.i.s., diafragmaring, positie van zoom- en scerpstelring zijn omgekeerd, een bereik dat olympus niet heeft.
voor zover ik het kan zien, brengt panasonic gewoon zijn eigen dSLR op markt.

• Excibular
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:13:
Panasonic gebruikt zijn eigen Venus engine. En de Panasonic heeft zijn eigen lenzen. Dus ik denk dat dat een beetje anders is. (desalniettemin denk ik dat voor Pentax de Samsung samenwerking een hele goede is).

• lateef
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:27:
Dus die Leica 14-50 kun je ook gebruiken op een Olympus 330?
jazeker, alleen is het nog niet bekend of de Mega O.I.S. ook op de huidige Olympus bodies werkt.

• Excibular
lateef schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:38:
[...]
jazeker, alleen is het nog niet bekend of de Mega O.I.S. ook op de huidige Olympus bodies werkt.
Dat zou wel moeten want anders is het niet helemaa four third compliant.

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 21:03
Ik vindt hem erg mooi. Ik wacht het allemaal nog even rustig af. Eerst even kijken wat minolta/sony gaat doen. Stel dat dat niks gaat worden dan zal dit voor mij een mooie tweede keuze zijn.

Ik vindt dit soort design erg proffesioneel over komen. Nadeel is wel dat de cropfactor 2.5 is.

[ Voor 8% gewijzigd door hilbren op 26-02-2006 16:58 ]

Verwijderd

Ik ben erg benieuwd wat ie gaat kosten. De lens: ter vergelijking, de Olympus EZ 14-54 F2,8-3,5 gaat voor € 479. Deze is net zo lichtsterk, maar er staat Leica op en beschikt over een beeldstabilisator. Zal wel stukje duurder uitkomen.

• Excibular
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 17:00:
Ik ben erg benieuwd wat ie gaat kosten. De lens: ter vergelijking, de Olympus EZ 14-54 F2,8-3,5 gaat voor € 479. Deze is net zo lichtsterk, maar er staat Leica op en beschikt over een beeldstabilisator. Zal wel stukje duurder uitkomen.
Ik denk dat die camera ook behoorlijk duur zal worden. Het lijkt erop alsof de 14-50 Leica lens de kitlens wordt voor deze camera. Dus het zou mij niet verbazen als dit apparaatje zo'n 1500 Euro gaat kosten.

PS met de 5 nieuwe Sigma lenzen lijkt het wel four third day vandaag! _/-\o_
http://www.dpreview.com/news/0602/06022611sigma43rds.asp

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Mooi zeg. Een hoop nieuwe en ook mooie ontwikkelingen voor het fourthirds systeem. Over de vraag of de lens ook echt Leica is heb ik het volgende gevonden:
All of the Leica lenses used in the Lumix line-up use identical multi-coating to that found in the M- and R-mount Leica lenses. In comparison, most of the Carl Zeiss lenses used in Sony digital products do not use the famed T* coating. Since the Panasonic Lumix cameras use Leica's multi-coating, it is in fact a real Leica lens.

Skeptics may point out that Leica lenses used in Lumix cameras are manufactured in Japan rather than Germany. The country of manufacture shouldn't affect what is real and what is not. No one reasonable would ever claim that the Carl Zeiss T* lenses from Contax, or the five lenses for the new Zeiss Ikon rangefinder manufactured by Cosina were somehow only a collaboration of marketing. Others will point out that the lenses in Lumix line don't have the same image quality as M- and R-mount Leica lenses. This is true.

bron: http://www.firingsquad.co...camera_shootout/page4.asp
Gezien hun verleden met goede lenzen in hun Lumix compactcamera's, heb ik al het vertrouwen in de kwaliteit van deze Panasonic/Leica lenzen..

Ik ben erg benieuwd naar uitgebreide tests, zoals de meningen over de ergonomie, het gewicht, de prijs, de prestaties van de sensor, de optische zoeker, etc etc.

[ Voor 6% gewijzigd door guillaumemay op 26-02-2006 19:45 ]

Verwijderd

Ik heb ook vertrouwen in die lens. De ergonomie doet mij erg denken aan de oudere Leica R en M camera's. Hier een R4 zoals ik nog altijd gebruik:
Afbeeldingslocatie: http://www.summilux.net/r_system/R4s2face.jpg

En een Leica M6:
Afbeeldingslocatie: http://www.hugorodriguez.com/articulos/leica_m6/leicam61.jpg

De R4 bevalt me heel goed, ligt best goed in de hand al zou je het misschien niet zeggen. Zo'n enorme handgreep heeft z'n voordelen maar ik mis het niet.

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Ik vind het een erg mooie camera. Maar ik denk dat hij niet goedkoop wordt. Gezien de hoge prijs van de LC1, zeg maar de voorganger, die er als twee druppels water op lijkt, maar een 5mp 2/3inch sensor gebruikt. Deze kostte 1500 euro bij introductie, vergeet niet, dit was op het moment dat de 10D/20D net zo veel kostte!
Ik verwacht dat deze camera circa 1500 euro gaat kosten zónder lens. De Leica lens zal tegen de 800 euro aanzitten. Dat maakt een kitprijs van circa 2200 euro.
Ik hoop natuurlijk dat ze hieronder zitten, maar volgens mij is deze camera meer gericht op een niche markt dan als concurrent voor canon/nikon gebruikers.
Het is zeker geen beginners camera.

Een paar dingen:
De E330 van Olympus heeft een extra sensor voor liveview met autofocus.
De Panasonic heeft dit niet. Deze heeft alleen de zogeheten B-modus: live-view vanaf de grote sensor. Dit kan mét autofocus, maar om te focussen gaat de spiegel kort naar beneden. Je hebt dus geen fulltime live-view. Dit betekent dat je niet uit de hand kunt fotograferen met live-view geactiveerd.

De O.S kent ook twee modes: 1 en 2. bij mode 1 wordt er continu gecorrigeerd. Bij mode 2 alleen op het moment dat de foto genomen wordt. Mode 1 is rustiger voor het oog, maar mode 2 levert de beste resultaten. Helaas werkt mode 2 NIET op Olympus camera's. Dit komt doordat deze mode aangestuurt wordt door de VenusIII engine, die van panasonic zelf is. Olympus kent deze functionaliteit dus (nog) niet. Mode 1 werkt wel gewoon.

De diafragma ring van de Leica lens, werkt NIET op Olympus camera's, dat wil niet zeggen dat het nooit zou kunnen werken, het wordt op dit moment nog niet ondersteunt. Het is aan Olympus om een firmware upgrade uit te brengen die dit wel ondersteunt.

De kans is aanwezig dat Leica ook een versie van deze camera in haar assortiment gaat opnemen. Maar dit is niet de lang verwachte digitale versie van de Leica M. Op sommige fora wordt dit gesuggereerd, maar dat zou betekenen dat Leica de twee belangrijkste zaken van de M camera's laat schieten: de meetzoeker, en de M-mount met de bijbehorende objectieven.
Wel gaat leica meer lensen voor de fourthirds standaard maken, en waarschijnlijk ook een eigen reflex. Dat laatste kunnen ze nu natuurlijk makkelijk doen door te rebadgen. Zoals ze al een tijd doen met Panasonic; samen een camera ontwikkelen en dan onder beide namen op de markt brengen. Denk aan: Panasonc LC5 (Digilux 1), LC1(Digilux 2), LX1(D-lux 2), FX1(D-lux 1).

Waar ik erg benieuwd naar ben, is de zoeker van deze panasonic; ik hoop dat deze niet zo klein is als bij de Olympus E500, want dat is erg zonde voor zo'n camera.

Wat mij betreft is het ontwerp erg mooi, maar hij lijkt niet op de Leica M (ik denk ook niet dat Leica dat wil) Hij lijkt eerder op de Contax G1/G2, maar nog meer op en Voigtlander Bessa R.
Al met al geen verkeerde camera's om als inspiratie te laten dienen.

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Als ik naar de acterkant van deze nieuwe dSLR van Panasonic kijk (zie http://www.dpreview.com/news/0602/06022609panasonicdmcl1.asp) dan valt me op dat de zoeker net zoals bij de Olympus E-300 en E-330 niet in het midden boven de lens geplaatst is, maar links ervan. dat zou erop kunnen wijzen dat Panasonic in ieder geval een flink aantal onderdelen van Olympus hergebruikt. Het zou me dan ook niets verbazen als het mechanische gedeelte van deze dSLR gewoon een kloon is van de Olympus E-330. Ik zie trouwens op DPReview ook dat deze camera Mode A liveview heeft, naast Mode B, nog een teken dat het hier gewoon om een kloon gaat, waarbij Panasonic waarschijnlijk wel gebruik heeft gemaakt van zijn eigen beeldverwerkingsprocessor. Logisch, daar Panasonic zelf ook chips ontwerpt en fabriceert. Dit in tegenstelling tot Olympus die hun processors bij derden betrekt (onder ander van STMicroelectronics).

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Excibular
Kwintessens schreef op maandag 27 februari 2006 @ 22:34:
Ik vind het een erg mooie camera. Maar ik denk dat hij niet goedkoop wordt. Gezien de hoge prijs van de LC1, zeg maar de voorganger, die er als twee druppels water op lijkt, maar een 5mp 2/3inch sensor gebruikt. Deze kostte 1500 euro bij introductie, vergeet niet, dit was op het moment dat de 10D/20D net zo veel kostte!
Ik verwacht dat deze camera circa 1500 euro gaat kosten zónder lens. De Leica lens zal tegen de 800 euro aanzitten. Dat maakt een kitprijs van circa 2200 euro.
Ik hoop natuurlijk dat ze hieronder zitten, maar volgens mij is deze camera meer gericht op een niche markt dan als concurrent voor canon/nikon gebruikers.
Het is zeker geen beginners camera.
Ik denk dat je met die prijs wel aardig in de richting zit.
Een paar dingen:
De E330 van Olympus heeft een extra sensor voor liveview met autofocus.
De Panasonic heeft dit niet. Deze heeft alleen de zogeheten B-modus: live-view vanaf de grote sensor. Dit kan mét autofocus, maar om te focussen gaat de spiegel kort naar beneden. Je hebt dus geen fulltime live-view. Dit betekent dat je niet uit de hand kunt fotograferen met live-view geactiveerd.
Ik denk dat deze camera zal worden uitgerust met een extra on chip contrast AF. Olympus heeft al aangegeven dat deze mogelijkheid bestaat maar niet direct voordelen biedt voor het systeem met A/B mode. Voor de Panasonic is dit heel anders, door het ontbreken van Live A mode is de camera een stukje snelheid kwijt als je de lifemode gebruikt om te focussen. De onchip AF is hier een relatief simpele en goedkope oplossing.
Dit is ook de indruk die ik krijg van de Panasonic website: http://panasonic.co.jp/pavc/global/lumix/
De O.S kent ook twee modes: 1 en 2. bij mode 1 wordt er continu gecorrigeerd. Bij mode 2 alleen op het moment dat de foto genomen wordt. Mode 1 is rustiger voor het oog, maar mode 2 levert de beste resultaten. Helaas werkt mode 2 NIET op Olympus camera's. Dit komt doordat deze mode aangestuurt wordt door de VenusIII engine, die van panasonic zelf is. Olympus kent deze functionaliteit dus (nog) niet. Mode 1 werkt wel gewoon.
De verschillen tussen mode 1&2 zijn een verhaaltje wat (o.a.) van DPreview komt op basis van een compact cam de FZ 30. Er is nog geen officiele mededeling gedaan over de werking van Mega OIS icm een andere 4:3 body, misschien dat Olympus zijn eigen mode 2 kan laten uitvoeren door de processor. Maar dat wordt afwachten.
De diafragma ring van de Leica lens, werkt NIET op Olympus camera's, dat wil niet zeggen dat het nooit zou kunnen werken, het wordt op dit moment nog niet ondersteunt. Het is aan Olympus om een firmware upgrade uit te brengen die dit wel ondersteunt.
De vraag is meer in hoeverre Panasonic/Leica zich hierbij houdt aan de 4:3 standaard. Indien dat zo is zullen we implementatie binnenkort ook wel via een firmware update verwachten. ALs het niet zo is dan vraag ik me af Olympus dit ooit gaat ondersteunen. Persoonlijk denk ik dat het wel onderdeel uitmaakt van de 4:3 standaard (net zoals o.a. zoom-by-wire-control en de upgradable firmware voor lenzen) Maar ook dat is afwachten.
De kans is aanwezig dat Leica ook een versie van deze camera in haar assortiment gaat opnemen. Maar dit is niet de lang verwachte digitale versie van de Leica M. Op sommige fora wordt dit gesuggereerd, maar dat zou betekenen dat Leica de twee belangrijkste zaken van de M camera's laat schieten: de meetzoeker, en de M-mount met de bijbehorende objectieven.
Wel gaat leica meer lensen voor de fourthirds standaard maken, en waarschijnlijk ook een eigen reflex. Dat laatste kunnen ze nu natuurlijk makkelijk doen door te rebadgen. Zoals ze al een tijd doen met Panasonic; samen een camera ontwikkelen en dan onder beide namen op de markt brengen. Denk aan: Panasonc LC5 (Digilux 1), LC1(Digilux 2), LX1(D-lux 2), FX1(D-lux 1).

Waar ik erg benieuwd naar ben, is de zoeker van deze panasonic; ik hoop dat deze niet zo klein is als bij de Olympus E500, want dat is erg zonde voor zo'n camera.

Wat mij betreft is het ontwerp erg mooi, maar hij lijkt niet op de Leica M (ik denk ook niet dat Leica dat wil) Hij lijkt eerder op de Contax G1/G2, maar nog meer op en Voigtlander Bessa R.
Al met al geen verkeerde camera's om als inspiratie te laten dienen.
Het enige wat ik heb gehoord is dat Leica op kort termijn nog met 2 lenzen komt. Een 50-150 en een 100-200 lens.

• lateef
ExCibular schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 01:15:
ik denk (en hoop) toch wat minder; idd wel zo'n 800 euro voor de lens, maar 'slechts' 1200 euro voor de body en dan voor de kit 1800 euro.

eigenlijk had ik gehoopt dat panasonic met hetzelfde principe een echte consumentencamera had gemaakt, dan was het een ideale point-n-shoot geweest. nu wordt ie waarschijnlijk te duur voor point-n-shoot - net as de e-330 - en niet degelijk genoeg als vervanger voor mijn e-1.

• lateef
met bouncende flash als in de LC-1;

Afbeeldingslocatie: http://forums.ort.org.il/files/30/2342809/2340711.jpg

en olympus lenzen werken - natuurlijk - ook op de L1
Afbeeldingslocatie: http://www.photographyblog.com/images/products/pma_2006/panasonic_dmc_l1_16.jpg

voor meer foto's; bron

[ Voor 65% gewijzigd door lateef op 28-02-2006 14:56 ]

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Die bouncende interne flash is wel pure briljantie zeg.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Hij lijkt me toch niet zo klein als dat ik aanvankelijk had gedacht. Wat ik ook vaker lees is dat dit een Olympus E-330 in een ander jasje is..

Maar als de E-330 wél de mogelijkheid heeft om altijd live preview te hebben, een verstelbaar schermpje heeft en ook dezelfde lenzen kan gebruiken, waarom zou men dan nog voor deze Panasonic kiezen?

• lateef
gium schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 16:30:
Maar als de E-330 wél de mogelijkheid heeft om altijd live preview te hebben, een verstelbaar schermpje heeft en ook dezelfde lenzen kan gebruiken, waarom zou men dan nog voor deze Panasonic kiezen?
metalenbody, venus III, Mega O.I.S. mode 2, handling, looks, waarschijnlijk betere deal met Leica lens. maar of dat allemaal opweegt tegen altijd live preview en een verstelbaar schermpje, ik weet het nog niet...

• Kwintessens
ExCibular schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 01:15:
[...]

[...]

Ik denk dat deze camera zal worden uitgerust met een extra on chip contrast AF. Olympus heeft al aangegeven dat deze mogelijkheid bestaat maar niet direct voordelen biedt voor het systeem met A/B mode. Voor de Panasonic is dit heel anders, door het ontbreken van Live A mode is de camera een stukje snelheid kwijt als je de lifemode gebruikt om te focussen. De onchip AF is hier een relatief simpele en goedkope oplossing.
Dit is ook de indruk die ik krijg van de Panasonic website: http://panasonic.co.jp/pavc/global/lumix/

[...]

De verschillen tussen mode 1&2 zijn een verhaaltje wat (o.a.) van DPreview komt op basis van een compact cam de FZ 30. Er is nog geen officiele mededeling gedaan over de werking van Mega OIS icm een andere 4:3 body, misschien dat Olympus zijn eigen mode 2 kan laten uitvoeren door de processor. Maar dat wordt afwachten.

[...]

De vraag is meer in hoeverre Panasonic/Leica zich hierbij houdt aan de 4:3 standaard. Indien dat zo is zullen we implementatie binnenkort ook wel via een firmware update verwachten. ALs het niet zo is dan vraag ik me af Olympus dit ooit gaat ondersteunen. Persoonlijk denk ik dat het wel onderdeel uitmaakt van de 4:3 standaard (net zoals o.a. zoom-by-wire-control en de upgradable firmware voor lenzen) Maar ook dat is afwachten.

[...]

Het enige wat ik heb gehoord is dat Leica op kort termijn nog met 2 lenzen komt. Een 50-150 en een 100-200 lens.
De info die ik doorgaf komt uit een persconferentie van Panasonic zelf en vond ik op deze site: http://dpnow.com/2510.html
Het mode 1/2 verhaal komt daarin terug, en het komt ook terug in de video die je kunt vinden op de site van imaging-resource. In die video verteld een rep. van Panasonic dat het niet mogelijk is om mode 2 te gebruiken op Olympus camera's.
Ik ben toch bang dat het waar is wat betreft de autofocus, mode2 en ook de diafragma-ring, je vermeldt al dat als dat waar is, dat het niet zou voldoen aan de fourthirds standaard, en daar kun je wel eens gelijk in hebben. Het schijnt dat Panasonic een paar wijzigingen in de standaard heeft doorgevoerd, in overleg met Olympus.

• lateef
Kwintessens schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 17:20:
je vermeldt al dat als dat waar is, dat het niet zou voldoen aan de fourthirds standaard, en daar kun je wel eens gelijk in hebben.
dat betwijfel ik, het gerucht gaat dat sigma ook bepaalde producten met four-thirds mount op de markt wilde zetten, maar dat olympus daar niet mee akkoord ging, omdat die niet voldeden aan de four-thirds standaard.

indien olympus het zou willen, zijn de Mega O.I.S. mode 2 en de diafragmaring functionaliteit dmv een firmware-update op de olympus bodies te werken te krijgen. of ze dat voor de huidige modellen doen, vraag ik me af, de noodzaak is er iig niet. Mega O.I.S. mode 1 is al meer dan olympus nu biedt en vergelijkbaar met de IS en VR systemen van resp. canon en nikon. en het diafragma van de nieuwe panny/leica lens is op de huidige olympus bodies op dezelfde wijze in te stellen als bij de huidige olympus lenzen. ik zou het wel waarderen wanneer olympus die firmware updates zou doen. vooral een diafragmaring op de lens vind ik echt een groot pluspunt, maar ik verwacht niet dat ik de 14-50 ga kopen; die lens moet optisch wel zo veel beter zijn dan de ZD 14-54, mocht ik die willen kopen, beeldstabilisatie op dat bereik vind ik niet zo heel boeiend.

• Excibular
Kwintessens schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 17:20:

De info die ik doorgaf komt uit een persconferentie van Panasonic zelf en vond ik op deze site: http://dpnow.com/2510.html
Het mode 1/2 verhaal komt daarin terug, en het komt ook terug in de video die je kunt vinden op de site van imaging-resource. In die video verteld een rep. van Panasonic dat het niet mogelijk is om mode 2 te gebruiken op Olympus camera's.
Ik ben toch bang dat het waar is wat betreft de autofocus, mode2 en ook de diafragma-ring, je vermeldt al dat als dat waar is, dat het niet zou voldoen aan de fourthirds standaard, en daar kun je wel eens gelijk in hebben. Het schijnt dat Panasonic een paar wijzigingen in de standaard heeft doorgevoerd, in overleg met Olympus.
Dat OIS mode 2 alleen wordt ondersteund als onderdeel van de Venus engine betekend niet dat Olympus in de toekomst niet met een eigen mode 2 komt (ik denk hierbij aan de experimenten van Olympus met de Stylus 810). Mijn punt was alleen dat de ruimte die Olympus hierin heeft misschien beperkt is/wordt door de specificaties van four third.

Dit geldt ook voor de diafragma ring. Maar voor deze lijkt me het sterk als die niet is opgenomen in de standaard. Als voorbeeld gaf ik al dat zoom-by-wire wel wordt ondersteund dus een aperture ring zou ik ook verwachten in de standaard.

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Mooie camera zeg! Ik heb altijd een zwak voor a/v apparatuur van panasonic gehad. (hdd-dvd-rec. en tv) Maar de camera's van canon. Met dit soort camera's en ontwikkelingen zal panasonic in europa misschien eindelijk een grotere naam kunnen worden (of toch weer niet)

Vind het wel moeilijk om panasonics in te schatten qua grootte, de ene keer zijn ze veel kleiner dan verwacht en soms weer groter/lomper, ook dit model is moeilijk in te schatten vanaf de foto's (lijkt klein, maar is ong. even groot als E330 dus toch weer groter/lomper dan een leika

www.casarodriguillo.com

• Kwintessens
lateef schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 18:14:
[...]
dat betwijfel ik, het gerucht gaat dat sigma ook bepaalde producten met four-thirds mount op de markt wilde zetten, maar dat olympus daar niet mee akkoord ging, omdat die niet voldeden aan de four-thirds standaard.

indien olympus het zou willen, zijn de Mega O.I.S. mode 2 en de diafragmaring functionaliteit dmv een firmware-update op de olympus bodies te werken te krijgen. of ze dat voor de huidige modellen doen, vraag ik me af, de noodzaak is er iig niet. Mega O.I.S. mode 1 is al meer dan olympus nu biedt en vergelijkbaar met de IS en VR systemen van resp. canon en nikon. en het diafragma van de nieuwe panny/leica lens is op de huidige olympus bodies op dezelfde wijze in te stellen als bij de huidige olympus lenzen. ik zou het wel waarderen wanneer olympus die firmware updates zou doen. vooral een diafragmaring op de lens vind ik echt een groot pluspunt, maar ik verwacht niet dat ik de 14-50 ga kopen; die lens moet optisch wel zo veel beter zijn dan de ZD 14-54, mocht ik die willen kopen, beeldstabilisatie op dat bereik vind ik niet zo heel boeiend.
Ik las het ergens, weet helaas niet meer waar, dat Panasonic in samenspraak met Olympus enige wijzigingen heeft gemaakt in de fourthirds standaard. Dit zou betekenen dat de standaard is aangepast of wellicht is uitgebreid en dat Olympus dat ook overneemt. Vergeet niet dat het hier om een consortium van verschillende merken gaat die één standaard ondersteuning, het is niet zo dat Olympus alleenspraak heeft over deze standaard.

De werking van de aperture ring kan wel via een firmware upgrade worden toegepast door Olympus, maar mode 2 niet. Dit heeft er simpelweg mee te maken dat dit specifiek wordt aangestuurd door de VenusIII engine. Dat wil niet zeggen dat Olympus dat niet alsnog kan inbouwen, maar dat betekent wel dat dit pas bij nieuwe bodies kan gebeuren.
Althans, dat is hoe ik het heb begrepen.

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 21:03
Zijn van Dpreview mochten er even met hun handen aan zitten, pics!:
http://www.dpreview.com/n...panasonicdmcl1handson.asp

Die flitser had ik nog niet gezien op die manier, wel briljante vinding...

Verwijderd

Begrijpt er hier iemand Pools?

http://www.fotopolis.pl/index.php?n=4065

• lateef
nu spreek ik totaal geen Pools, maar dit is best aardig te begrijpen. ik maak er zoiets van; Na de officiële aankondiging van het prepoductie prototype van de Panasonic Lumix DMC-L1 op PMA 2006 heeft Panasonic Polen de officiele europese premiere op de CeBit beurs (die morgen begint, lateef) in het Convention Center in Hannover. Verder nog van alles over publicatie, apparaten, ergonomie, modificatie.

Ofwel op de CeBit-beurs is de europese premiere van het prototype van de Panasonic Lumix DMC-L1, niets spectaculairs dus. Ik wil een werkend model zien en prijzen.

• lateef
Vandaag dus de officiele aankondiging van Panasonic.

Panasonic Japan

DPreview

De camera zal vanaf 22 juli in Japan in de winkels te vinden zijn. Zelf vind ik het een onwijs geile camera. Hij mist alleen een tiltable scherm zoals de e-330 wel heeft.

maar ik wacht toch nog even op de volgende stap van olympus (opvolger van de e-1, als dat niet al te lang gaat duren) alvorens ik over een nieuwe camera ga denken. maar dat mijn volgende camera live-view heeft is wel zo goed als zeker.

Ander goed nieuws is de lens roadmap van panasonic/leica. naast de 14-50/2.8-3.5 OIS komen nog een 14-150/3.5-5.6 OIS, een 50-150/3.5-5.6 OIS, een 25/1.4 en een 45/2 OIS Macro. Niet echt de lenzen waar ik persoonlijk op zit te wachten - wellicht wel de 25/1.4, maar liever wijder - maar wel goed nieuws voor het fourthirdssysteem.

• Remy
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Prijs voor de kit: 1999 US $. Auw, maar niet zo raar voor Leica-based spul :)

Ding is wel heavy met 1,1kg met de lens: echt een stevige body. Niet zomaar een instap dSLR dus. Phil Askey zei hetzelfde over de viewfinder als die van de e-330: klein en niet al te helder, helaas.

LinkedIn
Instagram

• lateef
Remy schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 13:32:
Niet zomaar een instap dSLR dus.
dat mag ook wel voor 2000 dollar.

ik denk trouwens dat straatprijs niet ver van de door mij verwachtte 1800 euro zal zijn...

andere interessante site van Panasonic. Met name het Venus Engine III verhaal is wel interessant, natuurlijk voornamelijk een marketingverhaal, maar ben toch zeer benieuwd naar de ruis prestaties van deze camera.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

http://www.dpreview.com/articles/panasonicdmcl1/
Remy schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 13:32:
Prijs voor de kit: 1999 US $. Auw, maar niet zo raar voor Leica-based spul :)

Ding is wel heavy met 1,1kg met de lens: echt een stevige body. Niet zomaar een instap dSLR dus. Phil Askey zei hetzelfde over de viewfinder als die van de e-330: klein en niet al te helder, helaas.
De E-330 heeft een kleine duistere viewfinder omdat er een 2e CCD licht moet vangen voor de Live View. De Panasonic heeft dezelfde mirror-box als de E-330 maar niet die extra CCD dus hij splitst het licht zinloos op. Overigens staat in die preview dat shutterlag in preview mode maar liefst 1s bedraagt! En dan heb je ook geen metering en geen auto-focus.
Dit maakt het in mijn ogen al zinloos. En daarvoor geef je dus een redelijke zoeker op....

Aperture is alleen via de ring op de lens in te stellen (niet elke lens heeft dat).

Die draaiknop waar de shutter te kiezen is bovenop lijkt me wel fijn, maar helaas schiet ik maar weinig in S-priority op dit moment, dus zinvol is het voor mij niet. En de onboard flitser die ook kan bouncen wil ik wel eens in actie zien. Als hij sterk genoeg is tenminste ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Oxi op 23-06-2006 12:50 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:15
is het al bekend of de stabilisatie van de leica lenzen ook werken op bijvoorbeeld de E500 van olympus....

lijkt mij namelijk zeer interessant...

huidige opstelling

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ja, staat in die preview.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• lateef
Oxi schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 11:44:
Aperture is alleen via de ring op de lens in te stellen (niet elke lens heeft dat).
dat is niet correct. op de body van de L1 zitten twee draaiknoppen. Eén voor de sluitertijd en één voor andere functies, waaronder diafragma. Dus wanneer er op de L1 lenzen zonder diafragmaring komen (zoals de Olympus en Sigma lenzen), dan kan het diafragma door die tweede ring aangepast worden.

Met een firmware update zou in principe de diafragma ring ook op Olympus bodies kunnen werken, of die er op de huidige modellen komen, is nog niet bekend, maar ik neem aan dat die op de komende modellen er wel komen.
Mcdeath schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 12:07:
is het al bekend of de stabilisatie van de leica lenzen ook werken op bijvoorbeeld de E500 van olympus....

lijkt mij namelijk zeer interessant...
ja, dat werkt. echter heeft panasonic twee modes voor de Mega OIS - constant aan of alleen aan wanneer de sluiterknop wordt ingedrukt (en helemaal uit natuurlijk) - op de huidige Olympus camera's werkt alleen die eerste mode (welke vergelijkbaar is met VR en IS van resp. Nikon en Canon).

Ook hiervoor geldt dat met een firmware update beide modi op de Olympus camera's zouden kunnen werken, maar of dat gaat gebeuren is ook hier de vraag. En ook hiervoor denk ik dat dat in de komende Olympus bodies zeker wel het geval zal zijn, maar we zullen zien wat de toekomst brengt...

Verwijderd

Hebben ze wel eens gehoord van ergonomie? :?
Ik krijg al kramp in m'n vingers als ik er naar kijk :/

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
alleen eeh.. wanneer deze op auto-mode staat, draaien de diafragma ring en sluitertijdknop dan ook?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• lateef
abrakadaver schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 16:05:
alleen eeh.. wanneer deze op auto-mode staat, draaien de diafragma ring en sluitertijdknop dan ook?
uuhhh, nee.

• Magic
  • Niet online
Servor schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 15:05:
Die bouncende interne flash is wel pure briljantie zeg.
Hmm, als ie ook recht te gebruiken is wel, maar dat zie ik zo niet gebeuren. Imho is de ingebouwde flash maar voor 1 ding te gebruiken: invulflits bij tegenlicht, als ie dan bounced dan kan je dat dus al niet gebruiken. Voor andere belichtingen is zo'n flitsertje toch bij lange na niet krachtig genoeg, laat staan als ie ook nog via het plavond moet.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Pagina: 1