Kwintessens schreef op maandag 27 februari 2006 @ 22:34:
Ik vind het een erg mooie camera. Maar ik denk dat hij niet goedkoop wordt. Gezien de hoge prijs van de LC1, zeg maar de voorganger, die er als twee druppels water op lijkt, maar een 5mp 2/3inch sensor gebruikt. Deze kostte 1500 euro bij introductie, vergeet niet, dit was op het moment dat de 10D/20D net zo veel kostte!
Ik verwacht dat deze camera circa 1500 euro gaat kosten zónder lens. De Leica lens zal tegen de 800 euro aanzitten. Dat maakt een kitprijs van circa 2200 euro.
Ik hoop natuurlijk dat ze hieronder zitten, maar volgens mij is deze camera meer gericht op een niche markt dan als concurrent voor canon/nikon gebruikers.
Het is zeker geen beginners camera.
Ik denk dat je met die prijs wel aardig in de richting zit.
Een paar dingen:
De E330 van Olympus heeft een extra sensor voor liveview met autofocus.
De Panasonic heeft dit niet. Deze heeft alleen de zogeheten B-modus: live-view vanaf de grote sensor. Dit kan mét autofocus, maar om te focussen gaat de spiegel kort naar beneden. Je hebt dus geen fulltime live-view. Dit betekent dat je niet uit de hand kunt fotograferen met live-view geactiveerd.
Ik denk dat deze camera zal worden uitgerust met een extra on chip contrast AF. Olympus heeft al aangegeven dat deze mogelijkheid bestaat maar niet direct voordelen biedt voor het systeem met A/B mode. Voor de Panasonic is dit heel anders, door het ontbreken van Live A mode is de camera een stukje snelheid kwijt als je de lifemode gebruikt om te focussen. De onchip AF is hier een relatief simpele en goedkope oplossing.
Dit is ook de indruk die ik krijg van de Panasonic website:
http://panasonic.co.jp/pavc/global/lumix/De O.S kent ook twee modes: 1 en 2. bij mode 1 wordt er continu gecorrigeerd. Bij mode 2 alleen op het moment dat de foto genomen wordt. Mode 1 is rustiger voor het oog, maar mode 2 levert de beste resultaten. Helaas werkt mode 2 NIET op Olympus camera's. Dit komt doordat deze mode aangestuurt wordt door de VenusIII engine, die van panasonic zelf is. Olympus kent deze functionaliteit dus (nog) niet. Mode 1 werkt wel gewoon.
De verschillen tussen mode 1&2 zijn een verhaaltje wat (o.a.) van DPreview komt op basis van een compact cam de FZ 30. Er is nog geen officiele mededeling gedaan over de werking van Mega OIS icm een andere 4:3 body, misschien dat Olympus zijn eigen mode 2 kan laten uitvoeren door de processor. Maar dat wordt afwachten.
De diafragma ring van de Leica lens, werkt NIET op Olympus camera's, dat wil niet zeggen dat het nooit zou kunnen werken, het wordt op dit moment nog niet ondersteunt. Het is aan Olympus om een firmware upgrade uit te brengen die dit wel ondersteunt.
De vraag is meer in hoeverre Panasonic/Leica zich hierbij houdt aan de 4:3 standaard. Indien dat zo is zullen we implementatie binnenkort ook wel via een firmware update verwachten. ALs het niet zo is dan vraag ik me af Olympus dit ooit gaat ondersteunen. Persoonlijk denk ik dat het wel onderdeel uitmaakt van de 4:3 standaard (net zoals o.a. zoom-by-wire-control en de upgradable firmware voor lenzen) Maar ook dat is afwachten.
De kans is aanwezig dat Leica ook een versie van deze camera in haar assortiment gaat opnemen. Maar dit is niet de lang verwachte digitale versie van de Leica M. Op sommige fora wordt dit gesuggereerd, maar dat zou betekenen dat Leica de twee belangrijkste zaken van de M camera's laat schieten: de meetzoeker, en de M-mount met de bijbehorende objectieven.
Wel gaat leica meer lensen voor de fourthirds standaard maken, en waarschijnlijk ook een eigen reflex. Dat laatste kunnen ze nu natuurlijk makkelijk doen door te rebadgen. Zoals ze al een tijd doen met Panasonic; samen een camera ontwikkelen en dan onder beide namen op de markt brengen. Denk aan: Panasonc LC5 (Digilux 1), LC1(Digilux 2), LX1(D-lux 2), FX1(D-lux 1).
Waar ik erg benieuwd naar ben, is de zoeker van deze panasonic; ik hoop dat deze niet zo klein is als bij de Olympus E500, want dat is erg zonde voor zo'n camera.
Wat mij betreft is het ontwerp erg mooi, maar hij lijkt niet op de Leica M (ik denk ook niet dat Leica dat wil) Hij lijkt eerder op de Contax G1/G2, maar nog meer op en Voigtlander Bessa R.
Al met al geen verkeerde camera's om als inspiratie te laten dienen.
Het enige wat ik heb gehoord is dat Leica op kort termijn nog met 2 lenzen komt. Een 50-150 en een 100-200 lens.