996 schreef op zondag 26 februari 2006 @ 14:39:
Een aantal jaar geleden heeft een UPC monteur bij mij Chello Classic geïnstalleerd. De man heeft toen een splitter gemonteerd, een: Tratec TRIS-251F bij de uitgangen staat de tekst "5-1000MHz 4.8dB"
Inmiddels ben ik overgestapt naar chello light en freetime. In het doe-het-zelf pakket dat ik kreeg zat een nieuwe splitter. Ik heb deze dus gemonteerd en de oude splitter verwijderd. De nieuwe splitter is een Qamtex, bij de uitgangen staat 3.5dB.
Welke splitter is beter ? Of zit er geen verschil in ? Kan het invloed hebben op de kwaliteit van telefonie of snelheid van mijn internetverbinding ?
Dat getal is de deping. Hoe lager hoe beter, dus het signaal komt met 1.3dB sterker door met de nieuwe splitter. Deze is dus beter
Bijkomend (en veel belangrijker) voordeel:
De oude splitter (een zgn 'optimizer') liet alleen vanaf de 'Data' uitgang retoursignaal door, terwijl de nieuwe dat niet filtert. Dat is voor DTV wel zo handig (TV-signaal zelf is 100% downstream, maar als je een film wilt bestellen of iets interactiefs wilt doen is het wel zo handig signaal terug te kunnen sturen

)
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 20:23:
[...]
aan de klant van de pots praten we over 1, af en toe 2, en drie telefoons is eigenlijk wel het maximum.
daarna pas je meestal een telefooncentrale toe die het signaal zelf weer versterkt.
(de meeste mensen hebben 1 (master)telefoon met meerdere draadloze slaves.)
POTS
Het gaat hier over chello
kabelinternet, heeft niets met POTS te maken

aan de digitale kant heb je 1 modem.
beide splitters zijn gemaakt met het doel analoog en digitaal te splitten, voor hetzelfde signaal dat binnenkomt en voor dezelfde soorten apparaten, veel verschil ga je niet merken.
en voor een normaal mens zonder supergehoor ga je het (waarschijnlijk) niet merken.
Telefonie hangt hier als VOIP aan de kabelinternetabbo. Enige reden dat je hier iets zou horen van een splitter is als er packetloss door optreedt- gekraak of hakkelende verbining dus, staat helemaal los van kwaliteit van het geluid.
[
Voor 30% gewijzigd door
dion_b op 26-02-2006 21:10
]