• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 19:59
Ik heb een stofdeeltje in mijn Sigma 70-300 APO DG objectief. Het is me eigenlijk nooit opgevallen, want je ziet het (nog) niet op de foto's. Ik zag het toen ik door mijn lens keek met het diafragma wijd open. Er zit duidelijk een vrij groot stofdeeltje in de lens.
Nu is mijn vraag, kan het kwaad? Er lijkt weinig beweging in te zitten, maar toch.
Hoe kan het, en is het een reden om garantie te claimen? En zo nee, wat is eraan te doen?

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

• BiG_G
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01-2024

BiG_G

Master of Gods

Lijkt me wel een garantie puntje idd. Voorzover ik weet zijn lenzen stofvrij afgesloten, dus als er een stofdeel inzit moet het vanaf de fabriek gebeurt zijn.

You can either agree with me or be wrong!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
zeer weinig tot niet.
The Cheese schreef op zondag 26 februari 2006 @ 13:55:
Hoe kan het, en is het een reden om garantie te claimen?
hoe het kan, tja, een stofje is klein en komt zo ergens tussen, zeker in een niet weather-sealed lens. ik denk niet dat je daar garantie op kan claimen, maar je kan het natuurlijk altijd proberen...
je zou zelf je lens open kunnen schroeven en het stofje verwijderen. maar ik zou het lekker laten zitten, zo snel heb je geen last van een stofje in je lens.

• Stiegl
Goed, ik zal eerst eens bij Konijnenberg checken of dit onder garantie valt, maar als dit niet het geval is, is het dan een groot risico om de lens uit elkaar te halen? Wie heeft er ervaring mee?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:02

breinonline

Are you afraid to be known?

Waarom wil je dat risico berhaupt lopen als je er geen last van hebt? Afhankelijk van het type objectief is het goed te doen als ik de topics op internet mag geloven. Ik zou me er zelf niet aan wagen.
BiG_G schreef op zondag 26 februari 2006 @ 14:06:
Lijkt me wel een garantie puntje idd. Voorzover ik weet zijn lenzen stofvrij afgesloten, dus als er een stofdeel inzit moet het vanaf de fabriek gebeurt zijn.
Nee, alleen de weather sealed objectieven zijn dat.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Het hoeft niet problematisch te zijn omdat je er meestal toch niets van ziet op je foto. Voorkomen is vaak lastig met zoomlenzen die in en uitschuiven omdat er iedere keer een hele hap lucht veplaatst moet worden en dan heb je al snel een stofdeeltje te pakken

• BiG_G
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01-2024

BiG_G

Master of Gods

@Breinonline:
Okee, ik was juist in de veronderstelling. Dat kwam eigenlijk omdat ik nooit eerder stof in m'n lenzen gezien heb... Niet dat ik er ooit op gelet heb ;)

You can either agree with me or be wrong!

• Stiegl
breinonline schreef op zondag 26 februari 2006 @ 15:15:
Waarom wil je dat risico berhaupt lopen als je er geen last van hebt? Afhankelijk van het type objectief is het goed te doen als ik de topics op internet mag geloven. Ik zou me er zelf niet aan wagen.
Ik ook niet, tenzij het eigenlijk een fluitje van een cent is, maar kennelijk zijn er wel risico's aan verbonden. Nouja, zoals gezegd, morgen konijn even bellen en anders dan laat ik het maar.
Bedankt in elk geval
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 15:51:
Het hoeft niet problematisch te zijn omdat je er meestal toch niets van ziet op je foto. Voorkomen is vaak lastig met zoomlenzen die in en uitschuiven omdat er iedere keer een hele hap lucht veplaatst moet worden en dan heb je al snel een stofdeeltje te pakken
Zou kunnen, maar het is wel een dusdanig groot (plastic achtig) deeltje dat volgens mij nauwelijks van buiten kan zijn gekomen.

[ Voor 39% gewijzigd door Stiegl op 26-02-2006 19:48 ]

• L0we
  • Laatst online: 31-01 21:36
The Cheese schreef op zondag 26 februari 2006 @ 19:42:
[...]

Zou kunnen, maar het is wel een dusdanig groot (plastic achtig) deeltje dat volgens mij nauwelijks van buiten kan zijn gekomen.
Dan lijkt het me wel dat je garantie kan claimen, maar ik zou ff contact opnemen met Konijn, misschien willen die hem wel voor je openschroeven & schoonmaken

• eric_nl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-05-2022
Als het een vrij groot deeltje is waarvan je denkt dat het er al vanaf het begin in moet hebben gezeten dan zou ik zeker terug gaan. Maar voor je foto's zelf hoef je het niet te doen, je zal er namelijk nooit iets van terug zien.

De reden dat ik dit zeg is omdat ik onlangs zelf een experimentje heb gedaan dat hiermee te maken heeft. Hiervoor scheur je een (niet al te groot) hoekje af van een post-it briefje en deze plak je op de voorkant van je lens. Als je nu door de zoeker kijkt zul je ontdekken dat je hier helemaal niets van ziet. Ook bij het nemen van een foto met geknepen diafragma zie je hier niks van terug. Dat overtuigde mij genoeg dat je stofjes in je lens nooit op je foto terug gaat zien.

Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | black | 19"

Pagina: 1