Wat te kiezen voor mijn HT setup mbt HDTV & upscaling

Pagina: 1
Acties:
  • 425 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik kom er even niet meer uit wat k nu moet kiezen, vandaar dat ik het hier probeer.
Ik ga expliciet geen type nummers opgeven, maar puur de spces. Dit om het zo onafhankelijk mogelijk te houden.

Ik ben bezig en nieuwe HT setup samen te stellen. Sommige componenten staan al in huis (nieuw in doos) andere staan in bestelling en weer andere twijfel ik over.

Ik heb een plasma besteld met de volgende specs :

1024 * 768
HDMI ingang (HDMI 1.1) (Compatible video : 525/60p, 625/50p, 750/60p, 750/50p, 1125/60i, 1125/50i, VGA60)

Hier komt een receiver aan te hangen welke *elke* video bron uplift naar HDMI (dus zelfs de brakke VHS recorder zal naar HDMI out gezet worden).
Nu twijfel ik tussen 2 types, welke als belangrijkste verschil hebben :

"Fully Analog Video Up-Conversion including onto HDMI, De-Interlacing (480i to 480p)".

&

"Fully Analog Video Up-Conversion, including onto HDMI, De-Interlacing and Up-Scaling to 1080i/720p"

De bron van het TV-signaal zal via UPC digital binnenkomen op de receiver, de DVD speler wordt rechtstreeks via HDMI aan de receiver gekoppeld.
Het DHMI level van de receiver is ook 1.1

Feit is dat je op dit moment weinig meer dan 720p aangeboden zult krijgen (ik ga geen spelletjes spelen ala een Xbox ofzo).
Maar aan de andere kant : toekomst voorbereid zijn en/of in hogere beeldkwaliteit outputten is ook wel zo fijn.

Belangrijkste vraag dus eigenlijk : heb ik een harde reden om de duurdere receiver te nemen welke hoger kan upscalen behalve het geilheid en pats niveau.

Ik sluit niet uit dat ik wellicht in de toekomst een PC via HDMI eraan knoop om zo HDTV filmpjes te bekijken, maar wil dit niet in de overweging meenemen, Ik zou dan eerder meenemen dat ik wellicht ooit in de toekomst een blue-ray achtig iet eraan knoop.

Tijd voor een nieuwe sig..

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-02 16:33
Als ik je goed begrijp wil je ietwat toekomstzeker te werk gaan. Dan zou ik toch voor de 720p (1080i) gaan en niet voor de (amerikaanse ntsc) 480i/p box gaan. Ik neem aan dat de meeste 720p boxen ook (PAL) 576i-to-576p aankan. En deze zal je NU al gebruiken (DVD's) en de 720p/1080i HDTV komt er vrijwel zeker aan met de WK in aantocht.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:15
Je kunt aan de goedkopere receiver later ook een bron hangen welke 720p of 1080i materiaal afspeelt; de receiver zal dit gewoon onveranderd in dat formaat doorgeven aan je TV (althans, als het via HDMI gaat, dan is de receiver gewoon een 'simpele' HDMI switch). Waar beide receivers in verschillen is de mogelijkheid tot scalen en de-interlacen, niet qua doorgifte. Althans dat maak ik uit jouw verhaal op (specs in je post maakt het wat mij betreft juist makkelijker je vraag te beantwoorden)

Dus je zult moeten bepalen of je het waard vindt al jouw huidige bronmateriaal (TV, DVD's etc. etc.) door de receiver up te laten scalen en de-interacen. Maar aangezien jouw plasma ook een scaler heeft is het in dit geval de vraag welke scaler en de-interlacer beter is, die in je plasma of die in de duurdere receiver die je op 't oog hebt :) (en zonder specs weten we dat sowieso niet)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ah, toch nog reacties ;)
Ik heb me in de tussentijd veel ingelezen in beide types en ook al de duurdere AV-Receiver besteld :P
Dat mijn plasma een scaler heeft wist ik, maar na het lezen van reviews en gebruikerservaringen ben ik erachter dat de scaler van de receiver beter is dan menig plasma scherm.
Hoewel het idd wat onduidelijk is, doet de receiver ook gewoon aan scalen van PAL signalen, alleen worden er bij de resolutie schermen vrijwel altijd NTSC resoluties genoemd.

Klein lichtelijk offtopic vraagje : een (IMHO goede) Scart RGB converter naar Component, ga je daar veel kwaliteit aan verliezen ?
Ik heb namelijk 2 opties (beide even duur, maar de laatste moet ik wel een hoogwaardige 5m lange kabel voor gebruiken:

- UPC mediabox via converter naar de receiver welke dan via Component IN binnenkomt (en gescaled via HDMI naar de plasma)
- Een Scartboard in het plasma scherm plaatsen en zo de UPC mediabox rechtstreeks op de plasma binnen laten komen. Nadeel hiervan: ik moet 5m scart trekken en ik passeer hiermee de receiver, wat ik liever niet doe

Mij voorkeur gaat uit van het eerste, maar ik weet niet hoeveel kwaliteitsverlies een dergelijke converter geeft.

Verwijderd

Koffie schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 09:47:
Ah, toch nog reacties ;)
Ik heb me in de tussentijd veel ingelezen in beide types en ook al de duurdere AV-Receiver besteld :P
Dat mijn plasma een scaler heeft wist ik, maar na het lezen van reviews en gebruikerservaringen ben ik erachter dat de scaler van de receiver beter is dan menig plasma scherm.
Hoewel het idd wat onduidelijk is, doet de receiver ook gewoon aan scalen van PAL signalen, alleen worden er bij de resolutie schermen vrijwel altijd NTSC resoluties genoemd.

Klein lichtelijk offtopic vraagje : een (IMHO goede) Scart RGB converter naar Component, ga je daar veel kwaliteit aan verliezen ?
Ik heb namelijk 2 opties (beide even duur, maar de laatste moet ik wel een hoogwaardige 5m lange kabel voor gebruiken:

- UPC mediabox via converter naar de receiver welke dan via Component IN binnenkomt (en gescaled via HDMI naar de plasma)
- Een Scartboard in het plasma scherm plaatsen en zo de UPC mediabox rechtstreeks op de plasma binnen laten komen. Nadeel hiervan: ik moet 5m scart trekken en ik passeer hiermee de receiver, wat ik liever niet doe

Mij voorkeur gaat uit van het eerste, maar ik weet niet hoeveel kwaliteitsverlies een dergelijke converter geeft.
Welke receiver is het geworden dan? :P

Ik ben namelijk zelf ook opzoek naar een receiver met HDMI aansluitingen en upscale functionaliteit. Ben er benieuwd naar de kwaliteit.....

• Don Tom
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-01-2023
Als ik het goed begrijp scaled de receiver het nu naar 1080i of 720p, je tv scaled het vervolgens weer naar 1024x768? Het lijkt me dat dit 2x scalen niet echt bevorderlijk is. Of is het zo dat de receiver ook naar 1024x768 kan scalen?
Interessante materie aangezien ik vandaag een panasonic 42pv60 heb gekocht :) (=1024x768 met hdmi)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Inmiddels zijn alle componenten besteld en geleverd.
Het betrof overigens een Panasonic TH-42PHD8 scherm. Ik heb gekozen voor de wat duurdere receiver namelijk de RX-V2600 (de goedkopere was de RX-V1600).
De Receiver heeft wat leveringsprobleempjes waardoor ik nu even een receiver heb welke nog niet aan upscaling doet.
Wel heb ik mijn DVD speler via HDMI aan de switch hangen welke weer via HDMI naar de plasma gaat.
De DVD speler laat ik default upscalen naar 750p (uit mijn hoofd).

Pagina: 1