Toon posts:

[excel] aantallen berekenen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

Voor mijn sheet krijg ik tijden aangeleverd uitgedrukt in u:mm:ss met als celeigenschap tijd.Deze kopieer ik in mijn sheet.
Nu wil ik dat excel van alle tijden tot 0:01:00 met de formule AANTAL.ALS(B37;I37;"<0:01:00") optelt.

Op zich gaat dat goed. Alleen, indien de tijden negatief zijn bijvoorbeeld: -0:00:14 neemt excel deze niet mee (zowel bij AANTAL en AANTAL.ALS).

De search is gebruikt alsmede google zonder een bevredigend antwoord.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:54
Hoe krijg je tijden negatief? Ik denk dat excel de negatieve tijden ziet als een tekststring.
Probeer een met een functie als =UUR(een cel met negatieve tijd) uit of excel doorheeft dat het hier om een tijd gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat je gelijk hebt. Na het kopiëren naar mijn sheet, gooit excel de waardes naar een standaard. =UUR geeft dan aan #WAARDE!.

En hoe ik aan negatieve tijden kom? Stel een trein vertrekt vanaf een station. Deze doet er een aantal seconden over om het sein (meestal aan het einde van het perron) te passeren. De systemen trekken dan bijvoorbeeld 20 sec af van de tijd om het sein te passeren. Indien de trein bijv geen 100 mtr (wat in dit voorbeeld standaard is) maar 80 mtr van het sein afstaat, zal deze er minder lang over doen om het sein te passeren. Zo kom je oa aan negatieve tijden uit.

Ik heb inmiddels wel een tussenoplossing kunnen vinden in de vorm dat er eerst gekeken wordt of er een negatief getal staat en deze laten optellen (AANTAL.ALS). In de volgende kolom laten kijken of deze onder de 1 min is (positieve getallen) met AANTAL.ALS en in een derde kolom de aantallen laten tellen (neemt alleen de positieve getallen mee) + het aantal in de eerste kolom.
Zo kom ik op de juiste aantallen maar is geen mooie oplossing.

Verwijderd

Niet handig om XXXX.ALS() te gebruiken. Beter is:

* ARRAY-functies (met de {} eromheen)
* SOMPRODUCT() (kan je tot 30 voorwaarden opgeven)
* Database functies, bijv. DCOUNT()
* Draaitabel

Verwijderd

Dus bijv. als je tijd in A1:A1000 staat en je data in B1:B1000:

{=count(if(A1:A1000<=1;B1:B1000))}

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Als je hier veel mee gaat werken, zou ik voor absolute getallen gaan (in seconden of milliseconden) ipv. tijd. Als je een gemakkelijke manier van tijd invoeren wilt hebben, kan je dat evt. in een los veld doen (met een tweede veld om aan te geven dat het negatief is). Dit omdat (ook) Excel zoals je merkt niet handig omgaat met het "onlogische" negatieve tijden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1