Toon posts:

USB2 werkt niet, USB1 (usb2 uit in bios) werkt wel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Nog nooit heb ik zolang gezocht om een probleem op te lossen ik hoop dat jullie wat tips hebben:

Het volgende: Ik heb een SAT PCI insteek kaart geplaats maar die gaf een conflict met een USB apparaat. Daarom heb in de bios de optie USB en USB2 even uitgeschakeld waarna de computer wel goed werkte. Het conflict van de SAT kaart en een USB apparaat (wifi) was dat de SAT kaart ook een IP adres vroeg terwijl dit geen netwerk kaart is. Dit uitgezet en alles werk weer

Maargoed om nu naar het probleem te gaan: In de bios staat de USB weer ingeschakeld en USB2 ook. Alles werkt maar een externe hard disk of memory stick word niet herkend. Als ik de USB2 uitschakel word alles prima herkend alleen is de snelheid dus te laag.

Dit geld alleen voor de FRONT PANEL usb aansluitingen (via een connector op het moederbord) , de USB poorten die aan het moederbord vast zitten werken wel goed in USB2.

Ik krijg dus de front panel usb poorten niet meer in USB2 wat ik ook doe:
SAT kaart eruit, XP opnieuw installeren. IRQ's proberen vrij te maken, BIOS flashen moederbord, drivers installeren moederbord etc.

Wie weet wat? (merk moederbord ABIT AG8-3eye)
Ben ten einde raad, overweeg al een ander moederbord

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ben er bijna, het blijkt dat ik maar 1 externe harddisk tegelijk aan kan sluiten op de USB poort.
Geen problemen met de stroom want de ene heeft external power en de ander een dubbele USB plug

Is hier nog iets aan te doen?

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 11:02:
Nou ik ben er bijna, het blijkt dat ik maar 1 externe harddisk tegelijk aan kan sluiten op de USB poort.
Geen problemen met de stroom want de ene heeft external power en de ander een dubbele USB plug

Is hier nog iets aan te doen?
Ja, je conclusie is niet juist: Alle usb gebruikers tesamen welke zijn aangesloten op je moederbord mogen maximaal 500mA = 0.5A gebruiken. Bij 5V spanning is het leverbare vermogen dus 0.5*5=2.5 Watt. Niet veel dus. Dat is dus ook je probleem. USB1.1 snelheid gebruikt minder energie, vandaar dat je daarmee geen problemen hebt. Voor meer info: zie Wikipedia.

Je oplossing: Koop een losse usb2.0 pci kaart of 5,25" usb2.0 host, zoals deze. Deze tapt z'n energie af van de 12V lijn direct uit je voeding en heeft minder problemen met bepert energie gebruik :).

[ Voor 7% gewijzigd door dr snuggles op 26-02-2006 11:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reply,

Qua stroomverbruik sluit ik toch maar 1 harddisk aan? De andere harddisk heeft zijn eigen netvoeding.
Een externe memory stick werkt ook niet zolang de harddisk is aangesloten

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 14:24 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 14:14:
Bedankt voor je reply,

Qua stroomverbruik sluit ik toch maar 1 harddisk aan? De andere harddisk heeft zijn eigen netvoeding.
Een externe memory stick werkt ook niet zolang de harddisk is aangesloten
Kort samengevat heb je:
• Externe hardeschijf met aparte adapter
• Externe hardeschijf zonder adapter
• Memorystick

Wat jij niet begrijpt is waarom je de adapterloze hardeschijf niet in combinatie kan aansluiten met de memorystick, terwijl je weet dat het vermogen beperkt is. Probeer eens uit te vinden hoeveel energie zo'n externe hardeschijf weg slurpt. Vergelijk dit getal met 2,5W en bedenk of je nu nog vermogen over hebt voor de memorystick.