Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lefty_38
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-11-2024
Beste tweakers ik ben 19 jaar en zit in het 3e jaar van mijn studie MTS Bouwkunde. Ik heb net een half jaar stage gelopen bij een Architecten bureau en ga nu weer naar school. Nu ben ik daar 1 dag in de week blijven werken (betaald gewoon). Maar nu had ik ook al een bijbaantje bij de Formido. Ik zit nu dus met 2 baantjes. Dit alles kan ik makkelijk combineren met school (MTS doe ik dus in 4 dagen nu). Nu krijg ik mijn loonstrookje van het architecten bureau en betaal ik 66 euro belasting over 180 loon. Bij de Formido betaal ik geen of nauwlijks belasting. Is het normaal dat ik 1/3 van mijn loon inlever? Komt dit nou omdat ik 2 baantjes heb, of omdat ik gewoon "te veel" verdien voor een student? (Ik verdien in totaal 300,- per maand met die 2 baantjes ongeveer.)

Mischien is het slimmer om bij de Formido te stoppen alleen ik heb het daar wel naar me zin. Het is een mooi baantje voor op zaterdag namelijk. Maar als ik stop bij de Formido, hoef ik dan niet meer 1/3 van me loon in te leveren elke maand bij de heren van de belasting? Dat is dus een beetje het punt waar ik mee zit. Me pa zegt dat als ik bij de Formido stop dat ik gewoon die belasting bij het architecten bureau door moet blijven betalen. Weet iemand hoe dit is geregeld?

B.V.D.

Q6600 | 4GB | 24" Dell 2407-HC | Logitech Z-5500 | iPhone 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:04

Dido

heforshe

Je maakt nij de formido waarschijnlijk gebruik van je heffingskorting.
Dat is een bedrag dat je sowieso terugkrijgt van de belastingdienst, in plaats van de oude belastingvrije voet.
Daardoor betaal je de facto bijna geen cent belasting bij die baan.
Je tweede baan houdt geen rekening met die heffingskorting, en dus betaal je de volle mep.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Je krijgt maar loonheffingskorting op 1 van je banen, over die andere betaal je dus een veel groter deel aan belasting (geloof ik). En dat is wel normaal. Ik heb dat met stages altijd gehad, aangeraden werd me dan om de loonheffingskorting bij de meestbetalende baan toe te laten passen omdat je dan relatief minder kwijt bent.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:37

SmartDoDo

Woeptiedoe

Voor zover ik weet, ik kan er iets naast zitten, kan er maar bij 1 werkgever rekening gehouden worden met de loonheffingskorting. Dit betekend dus dat je bij 1 werkgever heel weinig belasting betaald en bij de andere het volle pond. Mogelijk dat bij je belastingaangifte zal blijken dat je over het geheel genomen teveel belasting hebt betaald en wat terug krijgt. 2 Werkgevers hoeft dus niet persé zonde van het geld te zijn, er kan simpelweg maar bij 1 werkgever rekening worden gehouden met loonheffingskorting.

Bij werkgever A wordt je dan ingedeeld in code 1, wel loonheffingskorting toepassen. Bij werkgever B is het code 0, geen loonheffingskorting toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87357

Ik heb precies hetzelfde gehad, maar dan natuurlijk bij andere bedrijven. Alles wat hierboven verteld wordt is idd waar. Je moet alleen bij je belastingteruggaaf even goed opletten dat je alles terug krijgt. Met jou inkomen zit je namelijk lang niet boven de grens, dus krijg je waarschijnlijk bijna alles terug. Ik heb vakantiewerk gedaan, waarvan ik iets meer dan 500 Euro belasting had betaald omdat ik ook gewoon m'n vaste bijbaantje nog had. Deze 500 Euro heb ik volledig terug gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lefty_38
  • Laatst online: 25-11-2024
Ah kijk eens aan! Bedankt voor jullie snelle reacties! Dus als ik aan het eind van het jaar zo'n formuliertje invul is de kans groot dat ik een heel groot bedrag terug ga krijgen.

@ Cyphax: Is het dan mogelijk om alsnog die loonheffingskoring te laten "verwisselen" van baan? Want ik verwacht veel meer te gaan werken bij het Architecten bureau dan bij de Formido dus dan heb ik het liever andersom. Of maakt dit niet uit wanneer ik aan het einde van het jaar die belasting terug vraag?

Q6600 | 4GB | 24" Dell 2407-HC | Logitech Z-5500 | iPhone 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:02

Twhomp

Stayin' Alive

Ligt inderdaad aan de loonheffing.

Ik ben ook student en heb 3 banen (doordeweeks IT, zaterdag PC-winkel, zondag pompstation) en alleen bij de IT-toko heb ik loonheffingskorting.

Voordeel: vorig jaar 3 ruggen teruggekregen, dus zie het als een spaarpotje.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Lefty_38 schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 22:55:
Ah kijk eens aan! Bedankt voor jullie snelle reacties! Dus als ik aan het eind van het jaar zo'n formuliertje invul is de kans groot dat ik een heel groot bedrag terug ga krijgen.

@ Cyphax: Is het dan mogelijk om alsnog die loonheffingskoring te laten "verwisselen" van baan? Want ik verwacht veel meer te gaan werken bij het Architecten bureau dan bij de Formido dus dan heb ik het liever andersom. Of maakt dit niet uit wanneer ik aan het einde van het jaar die belasting terug vraag?
Tja ik dacht van wel eigenlijk, maar dan moet je een nieuw formulier invullen (loonbelastingverklaring). Er zijn in ieder geval situaties waarin je dat moet doen (veranderingen in de situatie) dus misschien dat dat gaat.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:37

SmartDoDo

Woeptiedoe

Dat kun je gewoon tussentijds laten wijzigen en kun je idd het beste laten toepassen bij de werkgever waar je het meeste verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153028

Ik ben geen belastingdeskundige en ik heet ook geen Cyphax, maar wil toch even reageren.

Je kan dit tussentijds wijzigen. Ik heb dat echter niet gedaan en pas op 1 januari laten wijzigen. Zo hield ik het 'overzicht'. Zat in dezelfde situatie namelijk, had ook 2 werkgevers. Ik zou een kleine 2000 euro terugkrijgen van de belastingdienst (vanwege o.a. die loonheffing), maar met wat verdiensten op internet is dit geslonken tot ongeveer 1000 euro. Je krijgt dit allemaal terug als je je "Aangifte 2005" hebt ingevuld én terug gestuurd ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 153028 op 27-02-2006 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

SmartDoDo schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 22:32:
Voor zover ik weet, ik kan er iets naast zitten, kan er maar bij 1 werkgever rekening gehouden worden met de loonheffingskorting. Dit betekend dus dat je bij 1 werkgever heel weinig belasting betaald en bij de andere het volle pond. Mogelijk dat bij je belastingaangifte zal blijken dat je over het geheel genomen teveel belasting hebt betaald en wat terug krijgt. 2 Werkgevers hoeft dus niet persé zonde van het geld te zijn, er kan simpelweg maar bij 1 werkgever rekening worden gehouden met loonheffingskorting.

Bij werkgever A wordt je dan ingedeeld in code 1, wel loonheffingskorting toepassen. Bij werkgever B is het code 0, geen loonheffingskorting toepassen.
Dit klopt van A tot Z dus je zit er niet naast ;)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87357

Beetje late react, maar als je het geld direct nodig hebt kun je ook bij allebei de bedrijven je loonheffingskorting op ja laten zetten. Er is dan wel een kans dat je aan het einde van het jaar moet gaan betalen ipv dat je terug krijgt, maar dit is alleen als je boven een bepaalde inkomensgrens komt. Weet alleen niet precies hoe hoog deze grens ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:44
Loonheffingskorting kan je alleen bij twee bedrijven laten toepassen als je niet in dezelfde week bij alletwee de bedrijven werkt. Heb ik zelf ook gehad. Een baantje wat flexibel was en ik kon werken wanneer ik wilde, en een min of meer vast baantje. Als ik af en toe een paar dagen bij mijn flexibele baantje ging werken, zorgde ik dat ik die week niet bij mijn min of meer vaste baantje werkte. Dit is allemaal legaal, heb het zelfs via het uitzendbureau geregeld. Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-06 17:54
In ieder geval is €300 per maand niet te veel. Je mag als student maximaal €10.000 per jaar verdienen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-08-2024
Nevie schreef op maandag 06 maart 2006 @ 12:49:
In ieder geval is €300 per maand niet te veel. Je mag als student maximaal €10.000 per jaar verdienen volgens mij.
Die grens is voor de IB Groep, niet voor de belasting, heeft o.a. met je stufi te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Laatst online: 16:36

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Overigens kan je als je onder het belastingvrije bedrag van 5.780 euro blijft alles terug krijgen :)

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevie
  • Laatst online: 03-06 17:54
Mr.S schreef op maandag 06 maart 2006 @ 13:03:
[...]

Die grens is voor de IB Groep, niet voor de belasting, heeft o.a. met je stufi te maken
Oh ja dat was het |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Angeloonie schreef op maandag 06 maart 2006 @ 13:08:
Overigens kan je als je onder het belastingvrije bedrag van 5.780 euro blijft alles terug krijgen :)
Hey topic gevonden via de search die precies (ongeveer) aan mijn situatie voldoet! SCHOP! :+

Enig idee waar ik dat bedrag als 'officiele bron' kan vinden en dan 't liefst ook voor 2009? :+ Want ik zit wel harstikke fijn te Googlen op loonheffingskorting en de belastingdienst-site uit te pluizen, maar kan 't niet vinden.

Zou wel fijn zijn als ik mooi een smak geld van m'n 2e baantje terug kan krijgen aan 't eind van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wat dacht je van bij de belastingdienst? :+

Algemene heffingskorting is dit jaar €2007, wat afgezet tegen een tarief van 33,60% op €5973 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ja ok, maar waar op de site kon ik dat vinden dan? De belastingtelefoon was al dicht toen ik belde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:11

Coldcat

HODL

Belasting en uitzendwerk blijft maar klote..

Wat een gerotzooi is dat zeg.

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Osiris schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 20:34:
Ja ok, maar waar op de site kon ik dat vinden dan? De belastingtelefoon was al dicht toen ik belde :+
Even 'algemene heffingskorting' in Google gooien, site van de belastingdienst is inderdaad een gruwel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Osiris schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 20:34:
Desnoods door gewoon even het programma van de belastingdienst in te vullen voor verschillende bedragen, dan zie je snel zat vanaf welk bedrag de heffingskorting niet meer het volledige bedrag aan belasting compenseert. Dat is in elk geval hoe ik het een paar jaar geleden heb uitgezocht.

(Nadeel is natuurlijk wel dat je dat programma alleen hebt met de regels over afgelopen jaar, dus als je wilt weten wat je in 2009 kan verdienen zonder effectief belasting te hoeven betalen werkt dat weer niet helemaal perfect, aangezien die max. heffingskorting weer kan wijzigen en zo.)

[ Voor 22% gewijzigd door Orion84 op 26-06-2009 20:48 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Cocytus schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 20:46:
[...]

Even 'algemene heffingskorting' in Google gooien, site van de belastingdienst is inderdaad een gruwel :)
Ik heb vandaag met die lui gebeld en kan bevestigen dat het 2007e is.

Als je vervolgens over de studenten/scholieren regeling begint slaan ze helemaal in paniek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Laatst online: 13-06 18:09
Osiris schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 20:15:
[...]

Hey topic gevonden via de search die precies (ongeveer) aan mijn situatie voldoet! SCHOP! :+

Enig idee waar ik dat bedrag als 'officiele bron' kan vinden en dan 't liefst ook voor 2009? :+ Want ik zit wel harstikke fijn te Googlen op loonheffingskorting en de belastingdienst-site uit te pluizen, maar kan 't niet vinden.

Zou wel fijn zijn als ik mooi een smak geld van m'n 2e baantje terug kan krijgen aan 't eind van het jaar.
De hoogte van de loonheffingskorting is toch niet heel erg relevant? Van meer werken wordt je nooit armer namelijk.

Wanneer jij recht hebt op een teruggave omdat je tel veel belasting betaald zou hebben is dat uiteraard mooi meegenomen. Het zou echter volgens mij nooit een reden kunnen zijn om minder te gaan werken iets dergelijks. Beschikbare tijd zou wel een reden kunnen zijn.
Coldcat schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 20:43:
Belasting en uitzendwerk blijft maar klote..

Wat een gerotzooi is dat zeg.
Waarom dat zo? Heb jaren via een uitzendbureau gewerkt en nooit, maar dan ook nooit, problemen gehad met de belastingdienst of iets in die orde grootte.
Coldcat schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 20:48:
[...]

Als je vervolgens over de studenten/scholieren regeling begint slaan ze helemaal in paniek :P
Dat komt omdat er geen studenten- en/of scholierenregeling bestaat. Een student en een scholier zijn gewoon burgers. Zelfde regels als iedereen.

Ik snap werkelijk niet waar het idee bij veel mensen vandaan komt dat scholieren en/of studenten onder een speciale regeling zouden vallen in het belastingrecht.

[ Voor 16% gewijzigd door argro op 26-06-2009 21:45 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Die regel is er wel degelijk. Als student kun je je heffingskorting over een kwartaal uitspreiden. Zodat het niet erg is als je in een maand meer verdient dan in een andere. Vooral handig als je veel in een korte tijd werkt.

Zoek maar op google. Dan zie je dat het echt bestaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Coldcat schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 22:17:
Die regel is er wel degelijk. Als student kun je je heffingskorting over een kwartaal uitspreiden. Zodat het niet erg is als je in een maand meer verdient dan in een andere. Vooral handig als je veel in een korte tijd werkt.

Zoek maar op google. Dan zie je dat het echt bestaad.
My bad, je hebt gelijk. Dat is nieuw voor mij, al weer wat geleerd vandaag.

Maar die regeling houdt feitelijk niet meer in dat het spreiden van de heffingskorting. Dit heeft verder, na eventuele teruggave, geen invloed op de te betalen belasting. De te betalen belasting is voor een student of scholier gelijk aan de te betalen belasting voor ieder ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
argro schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 21:43:
[...]
De hoogte van de loonheffingskorting is toch niet heel erg relevant? Van meer werken wordt je nooit armer namelijk.

Wanneer jij recht hebt op een teruggave omdat je tel veel belasting betaald zou hebben is dat uiteraard mooi meegenomen. Het zou echter volgens mij nooit een reden kunnen zijn om minder te gaan werken iets dergelijks. Beschikbare tijd zou wel een reden kunnen zijn.
Hoewel je in principe natuurlijk gelijk hebt, zou je je af kunnen vragen of het nog wel rendabel is om, als je het toch al druk hebt, nog voor weinig centen die uren er in te steken. Dan is 't dus meer "vind ik de moeite waard". En dat verschilt heel erg per persoon uiteraard.

Verder moet ik eerlijk bekennen dat ik geen tot weinig kaas van belasting gegeten heb. Zo was (volgens mij begrijp k t nu wel goed though :P) mij niet helemaal duidelijk hoe dat nou zat met de loonheffingskorting. Overal wordt immers gezegd: je kunt het maar bij één werkgever verrekenen en bij de andere dok je gewoon 'de volle mep'. Dat er een maximaal bedrag is en dat je de eerder betaalde loonheffing die je bij die 2e werkgever hebt betaald alsnog terug kunt krijgen, was mij niet geheel duidelijk geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Osiris schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 22:41:
[...]

Overal wordt immers gezegd: je kunt het maar bij één werkgever verrekenen en bij de andere dok je gewoon 'de volle mep'.
Wanneer bij aangifte blijkt dat je te veel belasting hebt betaald krijgt je dat keurig netjes, met rente, terug. Achteraf wordt de heffingskorting dus over het inkomen van alle jouw werkzaamheden verricht. In eerste instantie slechts bij één werkgever verrekenen is vanuit het oogpunt van administratieve rompslomp een logische gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

argro schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 22:31:
[...]
My bad, je hebt gelijk. Dat is nieuw voor mij, al weer wat geleerd vandaag.

Maar die regeling houdt feitelijk niet meer in dat het spreiden van de heffingskorting. Dit heeft verder, na eventuele teruggave, geen invloed op de te betalen belasting. De te betalen belasting is voor een student of scholier gelijk aan de te betalen belasting voor ieder ander.
Klopt de belasting blijft voor iedereen gelijk. Alleen hoe meer regelingen er zijn hoe meer onduidelijkheid. Zo weet ik niet wanneer een kwartaal ingaat, en betaald mijn werkgever de belasting als ik boven de 1500e/kwartaal zit. (krijg dus netto betaald). Dus wat voor mij het voordeligste is is volgens mij alle werkbriefjes opsparen en die in de laatste weken van december uit laten betalen. Dan valt alles in het laatste kwartaal, zit ik dik over de 1500e en betaald mijn werkgever dus alles met netto loon + belasting uit :)

Pagina: 1