Ik ben bezig om (met Netbeans 5.0) een Java applicatie te maken, waarin verbinding wordt gemaakt naar een PostgreSQL database.
De Postgres JDBC driver heb ik gedownload en naar de JDK classpath gekopieerd.
edwin@localhost ~/projecten/LedenAdministratie/build/classes $ export | grep CLASSPATH
declare -x CLASSPATH="/opt/sun-jre-bin-1.5.0.06/lib/ext/:."
edwin@localhost ~ $ locate postgresql-8.1-405.jdbc3.jar
/opt/sun-jre-bin-1.5.0.06/lib/ext/postgresql-8.1-405.jdbc3.jar
Als in het programma een verbinding naar de database wordt gemaakt, verschijnt deze melding in de debug console:
java.lang.ClassNotFoundException: org.postgresql.Driver
De melding lijkt me duidelijk, de Postgres driver wordt niet gevonden. Maar waarom niet
De melding verschijnt in NetBeans, maar ook als ik het programma vanaf een console uitvoer.
Dezelfde code gebruik ik in een Java Servlet op een Tomcat server en dat werkt zonder problemen, dus daar ligt het niet aan.
Heb ik toch iets verkeerd gedaan met het classpath?
De Postgres JDBC driver heb ik gedownload en naar de JDK classpath gekopieerd.
edwin@localhost ~/projecten/LedenAdministratie/build/classes $ export | grep CLASSPATH
declare -x CLASSPATH="/opt/sun-jre-bin-1.5.0.06/lib/ext/:."
edwin@localhost ~ $ locate postgresql-8.1-405.jdbc3.jar
/opt/sun-jre-bin-1.5.0.06/lib/ext/postgresql-8.1-405.jdbc3.jar
Als in het programma een verbinding naar de database wordt gemaakt, verschijnt deze melding in de debug console:
java.lang.ClassNotFoundException: org.postgresql.Driver
De melding lijkt me duidelijk, de Postgres driver wordt niet gevonden. Maar waarom niet
De melding verschijnt in NetBeans, maar ook als ik het programma vanaf een console uitvoer.
Dezelfde code gebruik ik in een Java Servlet op een Tomcat server en dat werkt zonder problemen, dus daar ligt het niet aan.
Heb ik toch iets verkeerd gedaan met het classpath?