MB Kapot maken door CPU te testen?

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Ik heb een cpu die zeer waarschijnlijk is doorgebrand. Als ik hem test op een moederboard, loopte deze dan geen kans te beschadigen?

En andersom, kan een kapot moederboard een cpu beschadigen?
Helaas is hier niets over te vinden, en het is iets wat ik me al lang afvraag.

BTW: het gaat om een athlon xp

[ Voor 7% gewijzigd door Felixje op 25-02-2006 21:57 ]

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• jimbojansen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-12-2025
Als ik heb test op een moederboard, loopte deze dan geen kans te beschadigen?
wat bedoel je hier in godsnaam nou weer mee? :P en ja CPU kan mobo kapot maken en andersom ook.
let op kan hea!! dus is niet meteen dat hij gelijk kapot is..

[ Voor 15% gewijzigd door jimbojansen op 25-02-2006 21:58 ]

• Felixje
jimbojansen90 schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 21:57:
[...]
wat bedoel je hier in godsnaam nou weer mee? :P en ja CPU kan mobo kapot maken en andersom ook.
ik bedoel dat als je een werkende cpu op een kapot moederbord zet, of je cpu dan kapot kan gaan, en als je een kapotte cpu op een werkend moederbord zet of je moederbord dan kapot kan gaan.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• jimbojansen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-12-2025
Felixje schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 21:59:
[...]

ik bedoel dat als je een werkende cpu op een kapot moederbord zet, of je cpu dan kapot kan gaan, en als je een kapotte cpu op een werkend moederbord zet of je moederbord dan kapot kan gaan.
Als je dat doet zal de waarschijnlijk niks gebeuren als 1 v/d 2 kapot is.. tenminste als je werkende CPU op een kapotte mobo zet dan heb je mss kans dat de CPU kapot gaat, maar andersom volgens mij niet..

[ Voor 15% gewijzigd door jimbojansen op 25-02-2006 22:01 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Een kapot mainboard kan wel degelijk een CPU slopen, en volgens mij omgekeerd ook wel.
Ligt er wel aan hoe het kapot is. Als een van de 2 onderdelen echt defect is (dood zeg maar), is het niet zo waarschijnlijk dat er nog meer schade ontstaat. Als er nog iets van leven in zit, zou het wel kunnen volgens mij.

• Felixje
BredeP schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 22:02:
Een kapot mainboard kan wel degelijk een CPU slopen, en volgens mij omgekeerd ook wel.
Ligt er wel aan hoe het kapot is. Als een van de 2 onderdelen echt defect is (dood zeg maar), is het niet zo waarschijnlijk dat er nog meer schade ontstaat. Als er nog iets van leven in zit, zou het wel kunnen volgens mij.
Want je leest wel vaker: alle onderdelen even een voor een testen in een ander systeem, maar dit is dus helemaal niet zo veilig.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Dit zijn dingen die bijna altijd goed gaan.... en soms ook niet.

Natuurlijk is "kapot" nogal moeilijk te definiëren, maar ik kan me voorstellen dta een kapot moederbord wel eens per ongeluk wat teveel stroom op de verkeerde pin durft te zetten. Het resultaat is duidelijk ;)
Andersom kan ik me voorstellen dat een cpu met problemen ook wel eens kortsluiting durft te veroorzaken of stroom te zetten op de verkeerdre pin... of "gewoon" lekker heet worden ofzo.

Kapotte electronica is gewoon heel onvoorspelbaar :D

edit: maar de meeste "kapotte" onderdelen doen gewoon niks meer hoor ;)

[ Voor 10% gewijzigd door the_stickie op 25-02-2006 22:06 ]

Verwijderd

Je kan met intel gewoon testen.
Amd proc en mobo's zijn een heel ander verhaal. Dat gaat dus niet.

Wel is er een mogelijkheid dat een onderdeel niet juist z'n werk doet en TE veel stroom door laat.
wat de mogelijkheid geeft de boel nog verder kapot te maken dan het al is.
Maar bij intel is de kans klein.

• Felixje
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 22:06:

Wel is er een mogelijkheid dat een onderdeel niet juist z'n werk doet en TE veel stroom door laat.
Het is dus zo: ik heb een pc waarvan de processor is doorgebrand, en nu wil ik testen of het moederboard het nog doet. Kan dit dan veilig? Het is een athlon xp, socket a.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Verwijderd

AMD gaat 90% goed fout.. dus ik raad het je niet aan.

Verwijderd

En wat is je onderbouwing hiervoor :?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Of het AMD of Intel is maakt in principe niets uit. Zowel Intel als AMD moederborden kunnen processoren slopen, of de CPUs nou beveiligd zijn of niet. Als je Intel moederbord een defect spanningscircuit heeft kan die gewoon zo 12V je processor insturen, daar helpt geen enkele beveiliging tegen.

Het is maar net waarom die CPU is doorgebrand. Is ie doorgebrand omdat een of andere gek er geen cooler op heeft gezet, dan is het al een stuk veiliger om een andere CPU op dat bord te drukken dan wanneer ineens spontaan de CPU doorfikte met koeler en al er gewoon op, wat erop kan wijzen dat je moederbord de oorzaak is geweest.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 15:09

Wat is dit voor zever? Er is GEEN verschil tussen Intel en AMD, als het gaat om kapotte proc's en mobo's.
(het enige wat je hebt is dat de recente Intel's sneller kapot gaan omdat ze constant loeiheet zijn, gloednieuwe PC's in een bedrijf gaven constant aan dat ze te warm hadden, 75°, en dat met intel proc en intel mobo...)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 22:14:
AMD gaat 90% goed fout.. dus ik raad het je niet aan.
onderbouwing? Imho is alle electronica die stuk is, ongeacht merk, kleur, grootte of religie ( ;) ) gewoon onvoorspelbaar.
Wat een mogelijkheid is als je zelf het risico niet wil nemen, is naar een computerwinkel gaan en zegegn "hij is stuk". ze zullen hem dan voor je testen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door the_stickie op 25-02-2006 22:26 ]

Verwijderd

The_Stickie schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 22:25:
[...]

onderbouwing? Imho is alle electronica die stuk is, ongeacht merk, kleur, grootte of religie ( ;) ) gewoon onvoorspelbaar.
Wat een mogelijkheid is als je zelf het risico niet wil nemen, is naar een computerwinkel gaan en zegegn "hij is stuk". ze zullen hem dan voor je testen ;)
Volgens mij werkt Xiphy alleen maar met AMD, logisch dat die meer AMD's ziet die een mobo dood maken of andersom 8)7 Leuk om te zeggen dat AMD's sneller dood gaan als Intel's, maar zoals meerdere bovenstaanden al zeiden: electronica IS en BLIJFT electronica, boeit niet of het Intel of AMD is ;) En bij zulke uitspraken moet je met een onderbouwing komen, anders hebben zulke posts totaal geen nut :o

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2006 22:32 ]

• Felixje
Is er ook iemand die het zeker weet? Nu zit iedereen elkaar maar tegen te spreken.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Verwijderd

Felixje schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 22:35:
Is er ook iemand die het zeker weet? Nu zit iedereen elkaar maar tegen te spreken.
Je kunt zoals boedha de middenweg kiezen :Y)

nu ff serieus:

Zelf heb ik het echter nog nooit meegemaakt dat ik een bord heb verknalt door een kapotte cpu erin te stoppen, het risico is er echter altijd. De vraag is echter durf je het risico te nemen, het risico is niet groot, het kan fout gaan dat wel, hou je ervan om een beetje risico's te nemen in het leven, gewoon proberen, gaat het fout, jammer dan ;) Ik schat het risico niet al te groot, ik spreek hier uit mijn eigen ervaring. ;)

edit:

En als je het toch niet aandruft, misschien een mede-tweaker wel. Eventueel kun je bij de local compu-shop de proc laten testen, uiteraard tegen een vergoeding ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2006 22:45 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 15:09
Welk risico wil je nemen, het risico een werkende CPU weg te gooien, of het risico om een goed moederbord kapot te helpen.
Weet je wat het kost om je athlon XP te vervangen (onbekende kans dat ie kapot is en vervangen moet worden), en het moederbord te vervangen (heel erg ruw geschat 10% kans op (als die proc kapot is), en je moet meteen ook die CPU vervangen), laat daarvan je beslissing afhangen.

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 25-02-2006 22:46 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Zoals ik al zei, het is keuzes maken ;)

• Felixje
naftebakje schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 22:45:
Welk risico wil je nemen, het risico een werkende CPU weg te gooien, of het risico om een goed moederbord kapot te helpen.
Weet je wat het kost om je athlon XP te vervangen (onbekende kans dat ie kapot is en vervangen moet worden), en het moederbord te vervangen (heel erg ruw geschat 10% kans op (als die proc kapot is), en je moet meteen ook die CPU vervangen), laat daarvan je beslissing afhangen.
Maar die met de doorgebrande processor is van iemand anders, en nu wil ik niet m'n eigen computer verkloten door te testen.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Verwijderd

Felixje schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 22:57:
[...]

Maar die met de doorgebrande processor is van iemand anders, en nu wil ik niet m'n eigen computer verkloten door te testen.
Als je zeker weet dat ie doorgebrand (want dat maak ik op uit die zin) is zou ik em sowieso niet testen 8)7

• binnenbuiten
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-04-2025
Ik had een ATI Radeon 9800pro van MSI die gaf geen beeld meer,

Dan ga je ook zoeken het eesrt was de vga kaart.

Ik had een 9000 met 64mb in een andere pc zitten ,

Die prik ik dus even over de kast.

En zet de stroom er weer op en zet hem aan,

Weer geen beeld maar wel stank uit de kast,

Voel ik nog aan de vga koeler is die toch loei heet.

Ik de stroom er af en de 9000 terug in de andere pc,

Ook geen beeld Wat blijkt mijn Mainbord Shuttle AK37 was kapot.

koste 2x vga+mainbord ik dus maar voorzichtig zijn. 8)7

Verwijderd

Met dit topic wil je eigenlijk een soort van schijn-zekerheid. Niemand kan je vertellen of het werkelijk kwaad kan omdat niemand weet wat er precies kapot is. En waarschijnlijk heeft ook niemand het inzicht om op afstand dit te beoordelen.
Hoogst waarschijnlijk kan een kenner die de processor in handen heeft er ook niets over zeggen.

edit: een processor-fluisteraar kan je het beste raadplegen

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 00:38 ]

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:12

db87

Mach 2 GT modded

Felixje schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 21:54:
En andersom, kan een kapot moederboard een cpu beschadigen?
Ja, dat kan.
Heb ik zelf een keer gehad met een moederbord.
Na 2 a 3x booten blies ie de proc op... (twee processors naar de klote)

Waarom dacht je dat de test apparatuur in de computerwinkels om de X aantal weken naar de klote is...

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

• lvh
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Theoretisch kunnen beide situaties prima. Alleen is CPU die moederbord sloopt minder realistisch omdat de CPU een passief component is: net zoals dat 1A stroom uit een USB poort willen trekken niet je apparaat maar wel je USB poort gaat kapot doen.

Het kan natuurlijk dat de packaging serieus kapot is en dat Vcc aan gnd hangt ofzo.

Verwijderd

als je de processor in het zelfde mobo zet en je kan als de pc aangaat de pc uit zetten door 5 sec de aan/uit knop in te houden dan is je proc niet stuk. Dan moet het iets met je moederbord zijn.
En kan je de proc in een andere mobo zetten.
Pagina: 1