Toon posts:

HD voor audiotoepassingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na veel internetafschuimacties ben ik er nog niet uit. Ik werk met een pc voor audiotoepassingen enkel! Dus geen internet, geen games. Ik zoek een HD met snelle read en write tijden ... geluidsfactor is ook zeer belangrijk. Sata 1 of 2 zou ook nice zijn.

De Samsungs lijken mij zeer degelijk voor dit werk, ook die Raptor schijven van WD. Seagate is ook nog een mogelijkheid. Maxtor doe ik zowieso niet. Ik had graag een 8 of 16 mb buffer, hoewel dit verschil amper merkbaar zou zijn? Capaciteit moet niet gigantisch zijn, 160 gig lijkt mij meer dan voldoende.

Ik dacht ook ev aan een kleine raptor schijf om te booten en progs op te zetten, aangevuld met een goedkopere schijf voor sampels etc ...

Wat raden jullie mij aan om te doen? Tweakers geeft me steeds handige tips, dus ik doe maar is een post in dit subforum ;)

thx!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:58

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je al eens op www.storagereview.com gekeken? :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
't is zoals zo vaak een afweging. Factoren zijn geluid vs snelheid, snelheid vs prijs, capaciteit vs prijs.

Een "ideale" config moet je dus zelf bedenken. Maar voor audiotoepassingen heb je imho helemaal geen snélle schijf nodig. Een grote schijf gaat je wss meer plezier bezorgen.
Als de data je zeer dierbaar is kan je overwegen een RAID opstellineng te gebruiken (mirror), maar ik ben der niet zo'n fan van omwille van de groter complexiteit. Een goede regelmatige backup is imho minstens zo waardevol! Natuurlijk kan je die ook naar disk doen ;)
Een raptor als boot en progsel schijf wordt meer en meer gedaan, maar eerlijk gezegd: in een audio workstation zou ik toch gaan voor stilte en de raptors zijn niet bepaald stil...
Wat betreft je vraag ivm cache; ja dat verschil is goed _meetbaar_. Imho is het wel een goede investering omdat je toch een paar % winst maakt, en het verschil in prijs minimaal is.

Verwijderd

Topicstarter
ok merci voor de tips, ik las weldgelijk dat cubase voordeel haalt uit raptorschijven. Vaak kom ik in audio pc dit tegen : Seagate Barracuda ST3200822AS, 200GB, 7200rpm, Serial ATA.

8 mb buffer, maar mss investeer ik beter in een betere geluidskaart dan een raptor ...

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 01:25:

8 mb buffer, maar mss investeer ik beter in een betere geluidskaart dan een raptor ...
+3 inzichtvol ;)