[Notebook] Energieverbruik verlagen

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Hoi y'all,

Tijdens het werken op mijn notebook zat ik eens te denken, en de volgende vraag kwam in mij op:
Is het mogelijk om je laptop zo energiezuinig mogelijk te maken? Liefst zonder daarbij veel performance in te leveren
Hardware vervangen is een optie!

In mijn geval gaat het om een Toshiba Satellite Pro 4600, met de volgende specs:
Intel Pentium 3, 800Mhz, 100Mhz FSB, Coppermine Mobile, Socket495
2x 256MB TwinMOS PC133 SO-DIMM
Trident CyberbladeXP 16MB (dedicated) grafische kaart met TV-out
Hitachi Travelstar 40GB 5400RPM HDD
TEAC DVD / 24x10x40 (gok ik, geen exacte specs) CDRW combodrive
Intel PRO/Wireless 2100 802.11b MiniPCI Wifi kaartje
13.1" TFT scherm
4.5Ah accu (upgrade model, standaard is 4.0Ah)

Pasgeleden heb ik de Celeron 750Mobile die er in zat vervangen voor de P3-800Mobile.
verschil zit hem in de "constante" 24watt verbruik van de Celly, tegen het variabele 16 tot 25 watt verbruik van de P3. Bij low cpu usage taken is hij dus een stuk zuiniger, en bij full speed slechts 1 watt minder zuinig. Meestal staat de Speedstep tool dan ook op "Battery Optimized".

Het CDROM station is vervangen door de DVD/CDRW combodrive. Ik denk niet dat het veel uitmaakt qua verbruik, behalve dat bij branden er mogelijk wat meer energie gebruikt wordt dan bij lezen.

Ook de wifi kaart is vervangen. Voorheen was het een PCMCIA kaartje met een Realtek 8180 chipset. Op dit moment dus een Intel PRO/Wireless 2100 (onderdeel van het centrinoplatform), maar omdat die nogsteeds maar 11Mbps doet, wordt die binnenkort vervangen voor een 2200 model (die dus b/g is).
Welke optie is nou eigenlijk het meest zuinig van die 3?

Is het ook zo dat de ene harddisk zuiniger is dan de andere? Voor welk merk harddisk zou ik moeten gaan om zo min mogelijk energie te verbruiken?

En stel dat ik een keer het karkas van een accu kan krijgen, is het dan ook mogelijk om de cellen te vervangen voor krachtigere cellen?
De accu's zijn iig Lithium Ion (Li-Ion for short). Zit daar toevallig een apparte schakeling bij, in de accu voor het laden? Voor NiMh accu's was het volgens mij iig wel zo dat je gewoon hogere capaciteit cellen kon plaatsen.
In de accu van dit type notebook heb ik al eens een van open gehad, en ik weet dat er 9 cellen van 3.7volt in zitten (1500mAh per stuk, 3 sets van 3 paralel. 10.4volt)

Zijn er ook nog andere trucjes om een P3mobile zuiniger te laten lopen?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:14
Je kan hem proberen te ondervolten. Daar was laatst een heel topic over. Moet je even zoeken in de search.

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:51
ThinkPadd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 20:57:
Je kan hem proberen te ondervolten. Daar was laatst een heel topic over. Moet je even zoeken in de search.
Als ik me niet vergis is dat alleen voor centrino's, weet zo niet of het voor andere proc's werkt (mijn ervaring is dat wel erg goed helpt, maar je moet inderdaad kijken of dat met je proc kan),

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
De makkelijkste manier om energie te besparen is de helderheid van je LCD terugschroeven. Geen externe muis of tobo gebruiken. Wellicht kan je je processor undervolten.

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:51
extra poorten van je laptop uitschakelen die je niet gebruikt, scheelt ook iets (bijvoorbeeld je printerpoort (via de bios te doen))

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:14
Hmm ik wist niet dat dat alleen voor Centrino's was. Wat je ook nog naar kunt kijken is of je die WiFi kaart in energiebesparing modus zet. M'n pa heeft ook een WiFiPCMCIA kaartje in z'n laptop. En die kan in een energie besparing modus.

Succes in ieder geval

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
ahh ok, dat ga ik dan eens proberen :)

Weet iemand ook of het wisselen van een harddisk scheelt, qua energieverbruik?

En is het wisselen van cellen in een accu voor modellen van hogere capaciteit mogelijk bij Li-Ion?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Zo, daar ben ik weer.
Undervolten op een P3 is helaas niet mogelijk. Tenminste, heb geen software gevonden die dat als mogelijkheid heeft.
Powerlevel van de wifikaart aanpassen kan, maar heeft geen merkbaar effect... misschien dat ik dat eens een keer zorgvuldig moet na meten door een keer op max en een keer op minimum usage de accu leeg te trekken en dan te klokken hoe lang hij er over doet.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
naja maar weer een topicschopje.

Ik heb even onderzoek gedaan naar het laden van LiIon cellen, en ben tot de conclusie gekomen dat de elektronica die in de accu zit voltage meet.
Dus als de accu op een bepaald voltage uitkomt issie opgeladen.
Dat betekent dus ook dat er niet gekeken wordt naar mAh waarde, wat dus betekent dat het mogelijk is om cellen met hogere capaciteit te gebruiken.

Nu is het alleen nog even zoeken geblazen naar wat passende cellen.
Ik weet dat er nu 9 1.5Ah cellen in zitten, en zou er graag 9 stuks van 2Ah in willen hebben...

Heeft iemand ooit al eens zo'n truc uitgehaald?

2de dingetje: Ik heb nog even zitten googlen naar energieverbruik van notebook HDD's, maar de verschillen zijn zo ongeveer te verwaarlozen.
2.1 t/m 2.5watt voor schijven van 4200 t/m 5400RPM
Das sowieso al erg laag, en het verschil zou op een hoge capaciteit accu een kleine 5 minuten extra werktijd opleveren... Nog niet echt het geld waard imho.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Cellen vervangen uit een accu is niet aangeraden.
De electronica daarin is afgesteld op de capaciteit vd oude cellen.
Ga je eraan veranderen, dan loop je het risico brand te krijgen, aangezien LiIon cellen zeer gevaarlijk zijn, indien niet goed opgeladen!

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
DarthPlastic schreef op maandag 27 februari 2006 @ 22:33:
Cellen vervangen uit een accu is niet aangeraden.
De electronica daarin is afgesteld op de capaciteit vd oude cellen.
Ga je eraan veranderen, dan loop je het risico brand te krijgen, aangezien LiIon cellen zeer gevaarlijk zijn, indien niet goed opgeladen!
dat is het em nou... ze zijn er niet op aangepast! :)
ze zijn aangepast op het type cel (bijv Li-Ion, NiMh of NiCd), en kunnen een maximum laadstroom geven.
het enige is dus dat de laadtijd langer wordt.

Het gaat er om dat je niet boven een x voltage per cel komt.
Dat is ook wat gemeten wordt.

Maargoed, weet iemand zo snel waar je losse cellen kan bestellen?
Er zitten nu Sony Fukushima STG US17670GR cellen in. (iig das uit de 4Amps accu, oude model).
Iemand die toevallig weet welk type cellen net zo groot zijn en meer capaciteit dan 1500mA hebben?
En waar zijn die te bestellen? RS Compontents en Conrad geven geen resultaat iig.

edit: de cellen die ik hier voor me heb (uit de 4Amps versie van de accu) zijn ook wel bekend als Sony Energytec cellen met hetzelfde typenummer.

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 27-02-2006 22:55 ]

Pagina: 1