Asus 9800XT fan kapot - passieve koeling goed idee?

Pagina: 1
Acties:

• Shadow-Link
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-07 00:58
hallo,

laat ik allereerst maar ff het probleem beschrijven. Ik heb nu ongeveer 2 jaar een radeon 9800XT van asus, maar sinds een paar maanden geleden begon 1 (of misschien wel allebei) van de fans herrie te maken. In het begin was het alleen ff met het opstarten, en zogouw ik in windows was hoorde je niks meer. Een maand later was het natuurlijk al weer erger, maar als je de pc ff reboote was het ook opgelost. Nu is het inmiddels zover dat ie continu door aan het ratellen is en ik wordt er gek van.

Nu zijn er 2 dingen die ik kan doen.

Ik kan contact opnemen met ASUS en mijn garantie claimen. Hierdoor zal ik hoogst waarschijnlijk de kaart moeten opsturen. En dat is iets waar ik dus geen zin in heb want ik heb geen idee hoelang ik dan zonder kaart zit.

Maar ik kan natuurlijk ook zelf zorgen voor andere koeling.
Nu zat ik zelf te denken aan passieve koeling omdat ik die fans nu eigenlijk helemaal zat ben. Na een tijdje rondzoeken kwam ik op 2 koelingen uit die me wel wat leken.
De eerste was de Aerocool VM-102 en de tweede was de Zalman ZM-80D-HP.
(ik heb trouwens een ruime kast (AOpen A600) met een 120mm fan aan de achterkant en een 80mm aan de voorkant.)

Nu heb ik hier een aantal vragen over want die kon ik verder niet vinden hier op het forum.
- Welke van de 2 passieve koelingen zou je mij aan raden?
- Koelen deze dingen wel goed genoeg? want ik game nogal veel op deze PC en ik wil niet dat de kaart te heet wordt.
- Of kan ik gewoon beter mijn garantie claimen, of een normale fan koeler kopen voor deze kaart?

Alvast bedankt.

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-08 22:46

db87

Mach 2 GT modded

Voor high-end kaarten kun je beter een Zalman VF700CU pakken.
Dit adviseert Zalman zelf namelijk ook.
De kaart geheel passief koelen is mogelijk maar dan zijn de temperaturen niet iets om over naar huis te schrijven.
Ik zou zeggen schaf een Zalman VF700CU aan en laat deze op "Silent mode" draaien. (5V)
Je hoort hem dan helemaal niet meer, hij is dan stiller dan de stilste hedendaagse hardeschijf...
Bovendien blijft de kaart dan netjes stil.

Een andere optie is een nieuwe videokaart kopen en je Radeon 9800XT RMA'en.

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik denk dat beide koelingen opzich kunnen, het zal wel flink warm worden (9800xt kaart is een heethoofd). Maar aangezien je vrij goede airflow in je kast hebt, zal dat nog wel goed komen.

Garantie claimen lijkt me een beetje omslachtig. Duurt zeker 3 weken, maar waarschijnlijk een stuk langer.

Is het geen optie om een zalman VF700 aan te schaffen.
Dat ding op de 5v stekker (die je erbij krijgt). is muisstil, en koelt super.

Afbeeldingslocatie: http://lp.pcmoddingmy.com/albums/userpics/10003/vf700cu03.jpg

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-07 14:10
Kijk, je schijnt met die platte Zalman dingen wel passief te kunnen koelen mits er goede airflow is. Alleen mijn ervaring is dat die 9800 serie nogal heethoofden zijn en dat je zeker een actieve VF700 bijvoorbeeld nodig hebt om m koel te houden. :)

Damn, veel te laat :(

[ Voor 6% gewijzigd door Ruben [NL] op 25-02-2006 20:24 ]

• Shadow-Link
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-07 00:58
Cool!!

Ik ben met zoeken waarschijnlijk een beetje te veel gefocust geweest op die passieve koeling :P want ik was die VF700 helemaal niet tegen gekomen, maar toen ik jullie post gelezen had en het plaatje zag was ik meteen verkocht :D. Van de week maar gelijk ergens halen :P

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk ook dat je het beste af bent met een stille actieve oplossing. Zelfs met een 9800 Pro zou ik het niet aanraden om het ding passief te koelen (hoewel het zeker wel mogelijk is). Een 9800 XT loopt nog iets warmer. Ik weet niet of de XT DDR2 geheugen gebruikt zoals de 256MB versie van de 9800 Pro maar dat geheugen liep echt enorm heet en was wel gebaat bij een beetje frisse lucht.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
ik heb die kaart ook gehad, alleen die van mij was met een bios flash geupgraded van 9800Pro naar XT. Kort daarna brandde er iets in het pcb van die kaart door waardoor de fan geen stroom meer kreeg (hij deed het nog wel) en moest ik over op andere koeling. Ik heb zo'n VF700 ding van zalman gekocht, de ALCU versie, en op 5 volt wordt de kaarrt totaal niet warm, zelfs niet onder volle belasting, en je hoort de koeling absoluut neit.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Een collega op mijn werk kreeg zelfs 6600Gt's stabiel gekoeld met de Zalman NB coolers.

Misschien een leuk idee. :) :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door Da_maniaC op 26-02-2006 18:07 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Pagina: 1