Toon posts:

parallel(lpt1) kabel ombouwen - gereedschappen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit eraan te denken om voor de grap eens een pc naar pc verbinding op te zetten met een parallel kabel(lpt). Ik vond de volgende sites.

http://www.windowsnetworking.com/j_helmig/dccmain.htm
http://support.microsoft.com/kb/q142324/

Zoals ik al wist, moet je de pin to pin verbindingen van de kabel aanpassen. Een beetje hetzelfde idee als een straight utp kabel omzetten tot een cross cable.
Dit vertelde mijn datacommunicatie leraar, alleen die zie ik de komende week niet, vakantie _/-\o_

Welke gereedschappen heb je hier voor nodig? Ik ben namelijk bereid dit eens te proberen, maar heb niet het gereedschap om te solderen o.i.d., en ook geen zin om er meer dan weinig geld aan uit te geven.

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

je hebt minimaal nodig :

een kniptang
een soldeerbout + tin (eventueel flux)
een isolatiemateriaal, tape bijv. maar krimpkous is beter.

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de informatie:)
Ik zal eens kijken of ik die soldeerbout van iemand kan lenen, en eens orienteren hoeveel die dingen nou eigenlijk kosten.

Ik had zelf al gedacht dat dat misschien nodig was, ivm met het vastzetten van de draadjes in de gaatjes(dat rijmt :P )

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 20:09:
Ok, bedankt voor de informatie:)
Ik zal eens kijken of ik die soldeerbout van iemand kan lenen, en eens orienteren hoeveel die dingen nou eigenlijk kosten.

Ik had zelf al gedacht dat dat misschien nodig was, ivm met het vastzetten van de draadjes in de gaatjes(dat rijmt :P )
als je maar af en toe gaat solderen, is een el-cheapo electronica bout uit de bouwmarkt wss voldoende. Dat kost je 10-20€.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
is t gewoon niet practischer om voor 5 euro p/s een netwerkkaartje te kopen en voor 1-2 euro een kabeltje er bij? lpt is dacht ik ook niet zo snel.

LinkedIn
BlackIntel

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:30
data via lpt poort gaat ongeveer 45 kB/s (als m'n geheugen me niet in de steek gelaten heeft :))

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:53

MrDry

Desperados!

EvilWhiteDragon schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 20:17:
is t gewoon niet practischer om voor 5 euro p/s een netwerkkaartje te kopen en voor 1-2 euro een kabeltje er bij? lpt is dacht ik ook niet zo snel.
Vast wel praktischer maar je bent toch een tweaker!

Quod licet lovi, non licet bovi

Verwijderd

Je hebt ook kant en klare parralel kabels voor PC naar PC. De snelheid is volgens mij zeer laag. Lager dan serieel. Wat weer lager is dan CAT 3 (10Mbit/s).

Je hebt voor het solderen wel een aansluitschema nodig van welke draad waar naartoe gaat.
As je gaat solderen omdat je de kant en klare kabel niet kan vinden begin dan met een oude printer kabel. Dan heb je in ieder geval al 1 connector klaar..

Edit. Je hebt het schema al en een beschrijving vam hoe het werkt.

Veel succesw

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2006 20:31 ]

Verwijderd

Heb ff gezocht maar kabel voor zoiets heet fastlynx en kabel van 5M is 8euro.. Kijk maar op deze site http://www.rolosoft.nl/koopjes/voorraadview.asp?key=200.460 of zoek maar op fastlynx/interlink kabel dan kom je hem van zelf tegen..

Veel succes ermee..

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsja.. het is misschien een leuk soldeer projectje maar ik denk echt dat je het niet practisch gaat vinden :P

Ik heb dit ook gehad als mijn eerste 'netwerkje' vroegah maar het was echt niet vooruit te branden :) ik zou je dan ook echt aan willen raden om gewoon een echt netwerkje aan te leggen ;)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
Echte netwerken gebruik ik ook al jaren. Zowel met workgroups als domains. Heb met windows server 2003 met active directory leren werken, kixtart, dns gebeuren(internet dns structuur simuleren in een klaslokaal) e.d.

Ik heb ook al een cisco certificaat, ik probeer dit echt niet om het daadwerkelijk te gaan gebruiken. Het is meer dat ik verbaasd was toen bij datacommunicatie vertelt werd wat er allemaal mogelijk is met een parallel kabel, en dit wil ik dus eens proberen.

Het is echt gewoon een hobby projectje, voor de grap en uit nieuwsgierigheid, omdat ik zelf de tijd van netwerken via parallel kabels niet meegemaakt heb. En een kant en klaar kabel kopen, tja, het kan, maar het is niet leuk en uitdagend genoeg :)
Zoals iemand zei in een reactie: je bent toch een tweaker :9

En snelheid maakt me ook niet echt uit, hoewel ik 45kb/s voor zo een antiek iets best snel vind....

Was inderdaad van plan een bestaande printerkabel te gebruiken, heb er nog een paar liggen.

Bedankt voor de vele adviezen:)

En dat het vakantie is maakt het natuurlijk wel makkelijker ;)

p.s. Die tabel met de pin layout zag ik voor het eerst in mijn datacommunicatie schoolboek, dus die heb ik al wel ja, plus die websites :)

Verwijderd

Topicstarter
een vraagje:

Ik bedenk me net dat ik een lpt1 kabel heb liggen die bij mijn flash advance apparaatje zat. Dat was een apparaatje waarmee ik roms op een gameboy advance cartridge kon zetten.(uploaden/transferren dus)
Dit ging altijd gruwelijk sloom, 128mbit deed die 5 minuten over o.i.d.(weet het niet exact meer)

Heb het apparaatje nog steeds liggen. Was deze kabel een normale printer kabel, of eentje die al de correcte pin to pin verbindingen heeft? Ik weet welke kabel het is, dus misschien heb ik al een goede kabel :)

het apparaatje heet: flash advance linker, en het is versie 1 die nog via een parallel kabel werkt.

edit: vind met wat zoeken dat deze cable een straight through cable is, das de verkeerde, toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2006 23:51 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:58
Apen-nootjes schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 21:41:
Tsja.. het is misschien een leuk soldeer projectje maar ik denk echt dat je het niet practisch gaat vinden :P
Ach , zo'n parallele verbinding kan best nog wel eens handig zijn hoor..
Bijvoorbeeld om een verbinding te maken met een oud laptopje waar geen cdrom of netwerk opzit.
Het mooie Total Commander heeft er ook handige functies voor ingebouwd.

In vroeger tijd heb ik zo'n parallele verbinding ook nog vaak gebruikt om mijn Amiga aan de PC the koppelen.. (Parnet)
Pagina: 1