Toon posts:

TV aansluiten op Home Cinema set

Pagina: 1
Acties:
  • 2.169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een paar dagen ben ik het bezit van een versterker/home cinema set met een losse dvd-speler. Daarnaast heb ik al een dvd recorder. De tv heeft 2 scart aansluitingen waarmee ik de dvd-speler en de dvd-recorder heb aangesloten. Daarnaast heb ik de dvd-speler aangesloten op de versterker middels een optische aansluiting. Ik wil graag dat het geluid van de tv ook via de versterker loopt, mijn vraag is echter hoe ik dit voor elkaar krijg. De tv heeft verder alleen audio ingangen en een koptelefoonuitgang. Misschien dat iemand mij hiermee kan helpen?

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 14:28

Willem2

Ω is futile

In je scart plug op je tv zit over het algemeen audio uit. Oftwel, zo'n soort plug kopen en je kunt aan de slag: http://www.rockingstone.nl/itcenter/itemimages/000648.jpg

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Verwijderd

Willem2 schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 20:27:
In je scart plug op je tv zit over het algemeen audio uit. Oftwel, zo'n soort plug kopen en je kunt aan de slag: http://www.rockingstone.nl/itcenter/itemimages/000648.jpg
Dan is hij wel een scart aansluiting kwijt die hij nu al gebruikt (voor de dvd speler of recorder).

Je kan wellicht beter de audio uit van de dvd recorder pakken en het daarop aansluiten? Als je toch het blokje op de tv wilt hebben (wel begrijpelijk aangezien je daarop zapt), dan moet je ook even een scart splitter of een blokje kopen met daarop extra scart ingangen (op bijv. www.conrad.nl).

Maar of het ideaal is? Dit leek mij ook een goed idee, maar mijn home cinema set (eentje van 400 euro) doet hierin een beetje lastig. Ik krijg wel goed geluid, maar alleen over de voorste 3 boxen en de subwoofer, de achterste 2 boxjes laten een lichte ruis horen en dat is erg irritant en ik heb het maar weer afgekoppeld. Wellicht hebben andere home cinema sets een betere methode inmiddels ontwikkeld.

• mallept
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-02 16:07
Kun je niet je dvd speler via je dvd recorder laten lopen? Of heeft je dvd recorder geen 2 scart aansluitinging?

Zo hou je 1 extra scart over op je tv en kun je dus zo'n scart plug gebruiken zoals willem2 al zegt!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 14:28

Willem2

Ω is futile

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 20:33:
[...]

Dan is hij wel een scart aansluiting kwijt die hij nu al gebruikt (voor de dvd speler of recorder).
True, maar je kunt er ook voor kiezen de dvd speler via de recorder te laten lopen. De meeste recorders hebben standaard een doorlus mogelijkheid (ook voor decoders). Dat gaat bij mij prima (met RGB) en je hebt voor 2 apparaten maar 1 scart ingang nodig op je tv.

Dus: DVD speler -> scart -> DVD recorder -> scart -> TV

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Verwijderd

Allemaal veel te moeilijke oplossingen als je 't mij vraagt.
Gewoon een jack-naar-dubbel-tulp kabeltje (je weet wel, de koptelefoon naar 2x tulp) kopen en die enerzijds in de koptelefoonaansluiting van de tv prikken en anderzijds in je versterker.
Probleem opgelost, altijd het goede geluid uit je tv en je hoeft je tv niet meer te muten, want die snapt vanzelf dat je de koptelefoonaansluiting gebruikt.

• mallept
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-02 16:07
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 20:42:
Allemaal veel te moeilijke oplossingen als je 't mij vraagt.
Gewoon een jack-naar-dubbel-tulp kabeltje (je weet wel, de koptelefoon naar 2x tulp) kopen en die enerzijds in de koptelefoonaansluiting van de tv prikken en anderzijds in je versterker.
Probleem opgelost, altijd het goede geluid uit je tv en je hoeft je tv niet meer te muten, want die snapt vanzelf dat je de koptelefoonaansluiting gebruikt.
Hierdoor krijg je vaak geen goed geluid omdat je dan het volume op het goede volume moet zetten. Telkens als de tv uitschakeld zul je dit moeten bij stellen.

Vaak is het ook nog zo dat als je deze plug aansluit de speakers op mute springen. Dit is niet altijd makkelijk voor als je een keer gewoon geluid via de tv wil. Dan moet steeds die plug eruit

edit:
DVD speler -> scart -> DVD recorder -> scart -> TV is de makkelijkste en beste oplossing naar mijn mening

[ Voor 9% gewijzigd door mallept op 25-02-2006 20:53 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:55

Jag

Nee, is juist heel handig via de koptelefoon uitgang. Dan gebruik je altijd netjes het geluid van je HiFi en niet je tv en je kan het volume met de tv ab regelen. Best een slimme oplossing.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb destijds zo'n scartblokje omgesoldeerd... Dus video-in en audio-uit tegelijkertijd...

Verwijderd

Topicstarter
Even ter aanvulling/verduidelijking. De dvd-recorder heeft inderdaad twee scart-aansluitingen. Een om de dvd-recorder te verbinden met de tv en een om een ander apparaat via de dvd-recorder te verbinden met de tv. Deze aansluiting is op dit moment in gebruik voor mijn xbox. Als ik het goed begrijp kan ik dus de scart gebruiken om de tv te verbinden met de versterker? Dan heb ik waarschijnlijk een andere kabel nodig, aangezien mijn versterker geen scart-aansluiting heeft?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Een scart blok met composiet/s-video/stereo...

Verwijderd

hoi

je heb ook nog deze scartblokjes

http://www.kabelsenco.nl/...=24_28_70&products_id=117

voor € 1,10 heb je dit blokje al thuis gestuurt

ik gebruik hem lekker makkelijk
Pagina: 1