Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 19:39:
Wanneer je ergens 11/4 inch tegenkomt, moet je dit dan lezen als 11,4 inch of als 2,75 inch? Een zoekactie hier op GoT leverde niets op. Google bracht ook niet direct een uitkomst. Ik weet het, dit is misschien niet de meest diepe wetenschappelijke vraag op dit forum, maar ik wist niet onder welk ander forum ik ze moest plaatsen.
Ik heb even mijn AutoCad programma geraadpleegd. In tekenwerk komt het voor dat je in "architectural units" moet tekenen. Dit is de weergave waarin 1 1/4 gebruikt wordt maar op tekeningen wordt de 1/4 met een horizontaal streepje geschreven zodat het volstrekt duidelijk is dat de "1" van de 1/4 hoger staat dan de "1' van de hele inch. Als je dit soort notaties in tekst verwerkt heb je vaak niet de optie om het duidelijk te maken except door het gebruik van 1-1/4 of decimale notatie 1,25. Het is dus de verantwoordelijkheid van de schrijver c.q. vertaler van een text om het 100% duidelijk te maken. Als de fout eenmaal gemaakt is is het vaak principieel onmogelijk om de bedoeling van de schrijver te achterhalen zonder terug te gaan naar de bron van de informatie.
Zie het voorbeeld in AutoCad:
http://www.we-r-here.com/cad/tutorials/level_2/2-1.htm
In deze manier van dimesionering of maatgeving (in stukken tekst) is het de norm dat als het getal boven het / streepje groter is dan 10 dat je het getal dan moet reduceren naar een enkel getal zodat het niet mogelijk is om het fout te interpreteren. Dus 11/16 moet je eigenlijk als een decimaal schrijven om te voorkomen dat het als 1-1/16 beschouwd kan worden. Als de maat 1-11/16 is kan je er van uit gaan dat het werkelijk 1+11/16 en niet 1 (min) 11/16 en ook niet 1-1-1/16.
In engineering werk weet je dat er vaak interpretatieproblemen onstaan. Je probeert er dan voor te zorgen dat alles wat je opschrijft niet vatbaar is voor meerdere interpretaties. Als iets onduidelijk is
behoor je terug te gaan naar de bron en niet te gokken op wat er waarschijnlijk bedoeld is. . .jammer genoeg wordt er in dit soort zaken te vaak wel gegokt omdat het achterhalen van de juiste informatie soms zeer duur wordt en/of vertraging veroorzaakt.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 26-02-2006 03:53
]