Toon posts:

[XP] Windows opstarten duurt ongeveer 10 minuten*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Niet zo lang geleden heb ik een budgetpc voor mn pa (werk) in elkaar geschroefd.
Hier de specs:

AMD Sempron 64 2800+
512MB Twinmos
80GB Hitachi HDD (S-ATA)
Asrock K8NF4G-SATA2 (GF6100 IGP)
Win XP Pro SP2

Nu kwam m'n pa een weekje geleden kwaad naar beneden met het dreigement dat ie wel een andere pc zou kopen omdat deze niet meer werkte. Gelukkig weet ik dat hij er dermate weinig verstand van heeft dat hij niet in staat is ook maar 1 enkele zinnige uitspraak te doen betreffende computers en ik dit dus ook niet serieus hoef te nemen maar ik ben toch maar even gaan kijken. Wat ik zag was een zwart scherm met een knipperend streepje links bovenin. Dit zie je ook als je GUIBOOT hebt uitgeschakeld (geen windows logo tijdens laden). Echter, na 5 minuten werd ik ongeduldig en heb alt-ctrl-del gedrukt waarna de pc begon te rebooten (windows werd dus niet geladen, zodra windows geladen wordt, werkt alt-ctrl-del niet meer). Na 3x rebooten kwam eindelijk het laadscherm tevoorschijn. Na zo'n 10 minuten laden (ben enigszins gefrustreerd bij het kreng weggelopen) verscheen het bureaublad in beeld. Windows zelf draaide perfect. Vanavond was er precies hetzelfde aan de gang. Windows laadt eerst niet, maar na een reboot of 3 komt hij er dan eindelijk door. Herstart ik de pc vanuit windows (safe mode in dit geval), dan ben ik binnen een halve minuut weer keurig netjes ingelogd.
Wat is hier aan de hand?

Verwijderd

Doet veilige modus het ook niet? Zo wel kan je daar even de pc laten scannen op virussen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heeft de PC voordien goed gewerkt?
Viruscheck, spywarecheck gedaan?
Is de PC onderdeel van een netwerk?
Wat heb jezelf zoal gedaan om tot een oplossing te komen?

ARME AOW’er

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Probeer bootvis eens :)

Heeft ook een computer!

Verwijderd

Ik had dit ook laatst met ook de pc van me pa (toevallig). Het scherm bleef zwart en na een reboot deed ie het weer. Nu me vader een andere pc gegeven :P Heb ik weer een servertje erbij :+ Andere graka erin hielp niet. Nog steeds niet gevonden wat het nou kon zijn, ikzelf denk de voeding, zat namelijk een sweex voeding erin :r Nu in mijn server een AOpen voeding. Dus ik zou eens een andere voeding erin hangen en dan eens kijken wat ie doet. Wat voor voeding zit er nu in?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2006 22:52 ]

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04-2020
Heb het laatst ook gehad, de cardreader afkoppelen hielp in dit geval. Weet niet of dit ook bij jou van toepassing is.

www.retroforum.nl

Verwijderd

Was die cardreader usb??

edit:

Wat je hier iig uit op kunt maken is:

Een stukje hardware is niet helemaal ok. Wat wel toevallig is dat die pc van me pa soms ook heel lang erover deed om GUI te laden, heel veel op het tobo rammen hielp :+ Ikzelf zit te denken in de richting van undervolted northbridge (weet niet of zoiets van toepassing kan zijn, is maar een gedachte) Maar iig chek je voltages en probeer een andere voeding ;)

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2006 23:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle replies.
Wat ik zelf zoal al gedaan heb (stom dat ik dat nie in 1st Post gezet heb) is het volgende:
PCclean dr over getrokken (weet ik veel wat me pa allemaal uitspookt op t net waar ie niks over kwijt wil....)
Regseeker gerund en alle ongebruikte regkeys gedelete, dit allemaal in Safe Mode.
Avast een volledige systeemscan laten doen, niks gevonden.
Ook ff internet history gechecked maar niks verdachts gevonden.
In veilige modus startte hij destijds wel op, maar dat zegt niks aangezien hij de keer daarna ook in normale mode gewoon opstartte. Vanmorgen was alles nog steeds ok, geen enkel probleem met de boot, maar ik heb toch het id dat het elk moment weer zover kan zijn.

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-03 14:43
Kijk eens goed wat er allemaal opstart, via SysInternals AutoRuns. Pak ook even de eventlogs erbij, als je PC zolang doet over het opstarten is de kans groot dat er wel iets over in de eventslogs staat. Sowieso kun je min of meer wel zien waar het probleem ongeveer zit.

Als laatste, kijken even of alle hardware recente drivers heeft, scan in safe mode met CWShredder, Spybot Search and Destroy, Lavasoft Adware en Windows Defender en kijk ook goed welke drivers er allemaal worden ingeladen (dat kan via AutoRuns).

Verwijderd

Topicstarter
ok, volgens mij ga ik hier nog eens wat van leren. Sysinternal Autoruns, is dat hetzelfde als de registersleutels die bepalen wat er in de startup allemaal geladen wordt? "HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\Current Version\Run\...."
(die je overigens ook kunt editen via msconfig)
Als dat zo is kan ik je direct verzekeren dat ik die al meerdere malen heb gechecked op ongewenste processen, dat zit wel snor. Ik heb ook alle services even doorgekeken, voor het geval daar iets bij zat.
Als dit niet is wat je met Sysinternal Autoruns bedoelt, zou een klein beetje info niet onhandig zijn :P

Afgezien hiervan betwijfel ik of het probleem hier ligt. Zoals ik al zei is het tot nu toe twee maal voorgekomen dat de pc er zo lang over deed om op te starten. Vanochtend en zopas werkte alles weer geweldig, wat mijns insziens niet het geval zou zijn bij een spyware infectie, of wel?
Alsnog bedankt voor de hulp, ik zal het zeker even proberen.

<edit>
Met de drivers zit het trouwens ook wel goed. De pc draait nu ongeveer twee weekjes en ik heb na het installeren ervan genoeg tijd besteed aan het updaten van windows en van elke nodige driver (chipset en video).
</edit>

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 13:10 ]

Pagina: 1