Toon posts:

PCI kaart buiten mobo om voeden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

ik wil graag een PCI kaart buiten de mobo om voeden, rechtstreeks van de power supply dmv molex.
De kaart heeft 5V nodig. Is hier een soort adapter met molex voor te kopen of te maken?

Unicool

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Op een standaard molex zit zowel 12 als 5volt.

Afbeeldingslocatie: http://img519.imageshack.us/img519/570/525molexvoeding5gj.gif

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
1: Waarom zou je dit willen doen?
2: Je moet dan wel zorgen dat het pci-kaartje geen stroom meer krijgt van het moederbord anders krijgt hij teveel stroom. :)

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

@PilatuS
Molex is toch een merk, en geen type steker. :+ (weet wel wat je bedoeld maar het klopt niet ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 25-02-2006 20:15 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik vraag me werkelijk af wat je bedoeling is :?

• Roamor
  • Niet online
The_Stickie schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 20:17:
Ik vraag me werkelijk af wat je bedoeling is :?
Ik vermoed dat de TS geen PCI sloten meer over heeft. 8)

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

mad_max234 schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 20:15:
@PilatuS
Molex is toch een merk, en geen type steker. :+ (weet wel wat je bedoeld maar het klopt niet ;) )
Molex is een type stekker hoor, gewoon de standaard stroomvoorziening voor IDE en CD/DVD e.d. :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Satch
  • Niet online
Roamor schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 20:20:
[...]

Wat heb je dan aan een PCI kaart? Die kan zijn gegevens toch ook niet meer doorgeven aan het mobo :P
Tenzij de TS zo'n memoryharddisk pci kaart heeft, maar dat denk ik niet :)

• kleinesmurf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2021
Roamor schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 20:20:

Ik wil niet moeilijk doen... maar als je een PCI kaart buiten het mobo (en dus PCI slot) om stroom geeft... fijn... maar hoe ga je de kaart met het mobo laten communiceren?

Wat de TS vraagt, doet me denken aan mijn oude SCSI controller op een ISA slot: deze had ook zo'n molex-stekkertje om de kaart extra stroom te geven.
Dus ik vind het geen zo'n gek idee.
Maar ik begrijp dat de TS zelf zo'n voetje er wil op zetten? Geen idee hoe dat moet, excuses...

• Roamor
  • Niet online
Ik zeg ook niet dat het kan, maar ik kan mij geen andere reden bedenken waarom je de voeding niet via het mobo zou willen laten verlopen. ;) (en dat TS daar nog niet aan gedacht had...)

[ Voor 14% gewijzigd door Roamor op 25-02-2006 20:29 ]

• the_stickie
FnF schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 20:21:
[...]

Molex is een type stekker hoor, gewoon de standaard stroomvoorziening voor IDE en CD/DVD e.d. :)
:X
http://www.molex.com B)

;)

[ Voor 9% gewijzigd door the_stickie op 25-02-2006 20:29 ]

• kleinesmurf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2021
@ Roamor: mja. ik ken ook geen PCI kaarten die zo'n molexje nodig hebben.
Dorstige kaart? Controller met het één-en-ander eraan dat te veel stroom eist? Donnow...

Misschien kan de TS ons vertellen welke PCI kaart ie van extra stroom wil voorzien?
Welk mobo?
Kortom: specs + doel?

Verwijderd

Het is dus wel degelijk het merk. Maar zoals zovaak worden merknaam en het onderdeel tot 1 geheel. Voor mij maakt dat niets uit als ik maar begrijp wat er bedoelt wordt.

Het is wel jammer dat de TS niet aangeeft waarom hij een PCI kaart buiten het moederboard om wil voedem. Het is wel belangrijk om te weten of het een 5V of 3.3V PCI kaart is.

Het lijkt mij dat als je ergens een losse PCI connector kan vinden je hier de voeding op kan solderen ander moet je direct op de PCI kaart solderen. De juiste plaatsen om te solderen kan je dan weer vinden in het aansluit schema van een PCI connector.

Zou echter nog wel graag horen wat het is en waar het voor gwebruikt gaat worden.

• Roamor
  • Niet online
kleinesmurf schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 20:33:
@ Roamor: mja. ik ken ook geen PCI kaarten die zo'n molexje nodig hebben.
Dorstige kaart? Controller met het één-en-ander eraan dat te veel stroom eist? Donnow...
Inderdaad, ik ken ook alleen maar videokaarten die zoiets vereisen. Wat wel zou kunnen, is dat als hij er wat homebrew erop heeft gebouwd en zijn mobo niet wil riskeren. Kortsluiting is makkelijker op te vangen als zijn voeding daartegen beveiligd is met een directe molex, dan via het mobo.

/me Roamor is oprecht benieuwd naar uitleg van de TS :)

Verwijderd

Topicstarter
De PCI kaart is een motion controller voor regelen van motoren en dergelijke. De specificatie is dat deze gevoed moet worden met 5V +/- 5%. Deze 5% is een vrij krappe range omdat het via de mobo PCI slot gevoed wordt.
Probleem is dat de 5V teveel gezakt is na de mobo. Ik weet ook niet pcies hoe de mobo de voedingen regelt naar de PCI slot maar hij is beduidend lager dan wat de voeding aan de mobo geeft. 5,9V terwijl de PCI kaart 4.7V krijgt (Fluke gemeten) Door te lage voeding schakelt de kaart niet in.
Nu hoopte ik dat ik de kaart buiten de mobo kan voeden met 4.9V wat in principe voldoenden is.

Aan de voeding ligt het niet (Coolermaster 450W) Ook de voeding specifiatie is voldoende (5V +/10%).
het is alleen jammer dat de kaart niet ook 10% afwijking kan hebben, wat ik wel vreemd vind.

Dus de reden waarom ik het buitenom wil voeden is de hoop dat de spanningsval van de mobo omzeilt kan worden. Hierbij zou het mooi zijn als van de mobo alleen de 5V onderbroken kan worden en wel de communicatie in stand blijft met de mobo.
Moet toch te doen zijn d8 ik zo...

Bedankt voor de reacties ieg.

Verwijderd

Topicstarter
MP2100 motion controller

Hier vinden jullie meer over de kaart

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 15:09
Op je PCI kaart de voedingsbaantjes naar de edge connector doorkrassen, wat koper vrijkrassen en daarop je voeding extern aansluiten. Dat zal wel werken, maar of je je (dure?) kaartje wil beschadigen is maar de vraag.
Eventueel kan je een PCI-riserkaartje kopen, en daarop de baantjes voor 5V doorkrassen en extern voeden, dan is je PCI kaartje niet beschadigd.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• the_stickie
Ja dat moét te doen zijn, maar imho is dat niet de oplossing voor je probleem...

Ten eerste zou het me verbazen dat ene kaart "niet opstart" door 0,3V te weinig. dat ze dan niet stabiel zou werken ofzo tot daarentoe ;)
ten tweede zal je echt moetn gaan solderen op je kaart (leuk, maar niet risicoloos)

Ten derde is PCI redelijk goed gespecifieerd: maw de toleranties zijn goed vastgelegd. Mocht moederbord of kaartje er buiten gaan, lijkt het me garantie?

ALS je dit echt wil doen, ga opzoek naar PCI-specificaties, snij alles door op je kaartje dat voeding krijgt en hang er draadkes aan... "kinderspel"

Imho kan je beter nog wat gaan troubleshooten ipv solderen ;) Werkt het kaartje wél in een andere computer bijvoorbeeld?

[ Voor 3% gewijzigd door the_stickie op 25-02-2006 22:14 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

http://www.technick.net/p...dapters.................. en de link naar PCI slot op je mobo, staat trouwens ook vaak in het boekje van je moederbord ;). Volg de printsporen op je PCI kaart en je weet dan exact waar 5V zou moeten zitten en de ground ook natuurlijk. Hierop soldeer je een molex connector, en klaar is kees toch?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
Was er al bang voor om te moeten gaan krassen, maar we zullen es een poging gaan wagen á la Stickie.
De kaart werkt verder prima met mijn oude voeding, waarvan de kaart net voeldoende kreeg (4.78) Alleen moest de Gforce eruit om redelijk te werken. Deed ik het niet dan resette de kaart constant omdat de spanning dan af en toe onder de 4.75 dropte.

Thnx guys....

Verwijderd

Zit er op de achterkant van de kaart dan geen aansluiting voor een voeding. En als je hem eerst eens probeert op een ander moederbord. HEt lijkt me toch een duur kaartje en om daar nu draatje op te gaan solderen.

Wat voor moederbord heb je eigenlijk. Er bestaan moederborden waar je een aparte molex kan aansluiten voor je PCI kaarten. Plaats die motion kaart ook in de eerste PCI sluif zo dicht mogelijk bij de voeding.

Edit:

In de data sheet vind ik geen informatie over de connectoren op het bord. Wel hebbeb ze het specifiek over een input suply voltage, waardoor ik ga denken dat je inderdaad een externe voeding moet aansluiten. Lijkt me dat die ergen in de connectoren verwerkt zit.

Dus als je nog wat info hebt over de connectoren en de diverse aansluitingen kunnen we daar wel wat mee.

Ik neem aan dat er bij de kaart meer zat als dat wat er in de PDF file stond

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 01:44 ]

Verwijderd

Misschien een slimmer idee om je moederbord te voeden met bijvoorbeeld Voeding1 en je Andere apparaten (waaronder je videokaart) met Voeding2. Het lijkt me dat je pci sloten dan ook dichter naar de 5V kruipen. Er zijn op internet genoeg documenten te vinden waarin wordt uitgelegd hoe je 2 voedingen tegelijk laat opstarten met 1 startknop. Dit is minder ingrijpend en heeft een grote kans van slagen

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

FnF schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 20:21:
[...]

Zoek maar eens op wat molex nou is. ;)

Wat jij Bedoeld zijn : "Disk Drive Power Connector" van het merk molex. :+ Link
Nee ff zonder dollen deze fout word bijna door iedereen gemaakt :D

[ Voor 51% gewijzigd door mad_max234 op 26-02-2006 02:45 ]

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Bij inkoopacties verkopen ze dit:

http://www.inkoopacties.net/ia/pb7ll29y/1/rbvl8f1k
De bijgeleverde voeding is er eentje met een molex aansluiting, dus 12v en 5v.

Je kan dan voor weinig iets in elkaar knutselen en het ziet er dan best degeljk uit lijkt mij.
edit:

laatmaar, ik dacht aan externe voeding, maar je kan dus ook gewoon je interne voeding gebruiken.

[ Voor 47% gewijzigd door XthinkZ op 26-02-2006 11:09 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:51

DataGhost

iPL dev

mad_max234 schreef op zondag 26 februari 2006 @ 02:42:
[...]

Zoek maar eens op wat molex nou is. ;)

Wat jij Bedoeld zijn : "Disk Drive Power Connector" van het merk molex. :+ Link
Nee ff zonder dollen deze fout word bijna door iedereen gemaakt :D
offtopic:
je kan je ook druk gaan maken over luchtvervuiling als je merkt dat iemand een ruft laat...
iedereen weet wat hier bedoeld wordt met 'een molex', het heeft ook geen toegevoegde waarde aan dit topic om erover door te gaan. Als je zo nodig een discussie wilt voeren over dit onderwerp stel ik voor dat je je eigen topic opent in SG ofzo.

@TS: ik zou je aanraden niet aan je kaartje te gaan prutsen, je garantie vervalt direct en als er iets mis gaat ben je je kaartje kwijt (en/of je moederbord, afhankelijk van je fout). Zoals al gezegd, probeer je kaartje in een andere pc, probeer uit te zoeken welk onderdeel de spanningsdip veroorzaakt. Je kan ook zoals aangeraden proberen 2 voedingen te gebruiken die je tegelijk start.
Als dat allemaal niet werkt lijkt het me pas tijd om te gaan krassen en solderen.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Koop een SLI-bord. Het klinkt misschien als een vreemde oplossing, maar bij die borden zit een speciale EZ-plug die voor extra sap zorgt als dat nodig is. Nou is die speciaal gemaakt voor als je dus 2 PCI-e sloten bevolkt met videokaarten (SLI draait), maar volgens mij zorgt het voor extra sap voor alle sloten (dus PCI en PCI-e) die je hebt. Lijkt me niet dat ze al die voltlijntjes van PCI en PCI-e gescheiden houden.

[ Voor 8% gewijzigd door The__Virus op 26-02-2006 13:24 ]

Pagina: 1