Brother HL-2030 kan wel degelijk via het netwerk printen!

Pagina: 1
Acties:
  • 2.290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim hlm
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-02-2006
In de afgelopen maanden is veel geschreven over de vraag of je een Brother HL-2030 (met alleen USB) ook als netwerkprinter kunt gebruiken. Dat zou niet kunnen met een printerserver omdat die geen GDI-printers ondersteunen (Brother 2030 ís een GDI-printer). Maar hoewel de documentatie van de E-tech printerserver (Model: PSU101) zegt dat die GEEN GDI ondersteunt, doet ie het wel! Het is even klooien, maar het werkt echt subliem. Voor al diegenen die de printer via het netwerk willen aansluiten: het kan dus WEL!! En aanzienlijk goedkoper dan via de netwerk-versie van Brother zelf... . Succes!

Wim Hlm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 11:26

SeatRider

Hips don't lie

wim hlm schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 17:07:
In de afgelopen maanden is veel geschreven over de vraag of je een Brother HL-2030 (met alleen USB) ook als netwerkprinter kunt gebruiken. Dat zou niet kunnen met een printerserver omdat die geen GDI-printers ondersteunen (Brother 2030 ís een GDI-printer). Maar hoewel de documentatie van de E-tech printerserver (Model: PSU101) zegt dat die GEEN GDI ondersteunt, doet ie het wel! Het is even klooien, maar het werkt echt subliem. Voor al diegenen die de printer via het netwerk willen aansluiten: het kan dus WEL!! En aanzienlijk goedkoper dan via de netwerk-versie van Brother zelf... . Succes!
Fijn dat je ook even vermeldt *hoe* het dan moet.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143719

SeatRider schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 17:08:
[...]

Fijn dat je ook even vermeldt *hoe* het dan moet.
Dat zou idd fijn zijn. We zijn inmiddels 3 maanden verder en nog steeds geen uitleg over hoe het moet. :) Hoax?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenic20
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-05 15:44
Laat ik eens de uitdaging aangaan om met 2 verschillende printservers in het netwerk te printen. En ja, met beide servers die ik heb geprobeert lukt het.

Als eerste:
Asus Wl-500G router (deluxe) met ingebouwde printserver.
Stap 1
Installeer de Brother driver vanaf de cd of via internet met setup.exe

Stap 1.1
Kies tijdens de installatie voor de parallelle aansluitmethode (ondanks dat de HL-2030 geen parallelle poort heeft kan je in de installatie van de driver wel aangeven dat je een parallelle kabel gebruikt).

Stap 2
- Ga naar Start
- Configuratiescherm
- Printers & faxapparaten
- Een printer toevoegen
- Lokale printer (vinkje weghalen bij automatisch detecteren)
- Gebruik deze poort: LTP 1
- Zoek in het volgende schermpje bij fabrikant Brother op. (De HL-2030 kan je nu ook kiezen als printer, dat verzorgt het installeren van de driver).
- Printernaam opgeven
- Als standaard printer gebruiken
- Printer niet delen
- Geen testpagina printen
- Voltooien

Stap 3
- Rechtermuisknop op de zojuist toegevoegde printer
- Eigenschappen
- Poort
- Poort Toevoegen
- Standard TCP/IP Port
- New Port
- Printer name or IP Adress
- (ip van router) 192.168.1.1
- Port Name: IP_192.168.1.1
- Apparaat niet aangetroffen, Aangepast, Instellingen
- Protocol LPR
- Wachtrijnaam: LPRServer (denk aan hoofdletters/kleine letters).
- OK
- Voltooien
- Sluiten
- Sluiten (zorg dat poort vinkje bij de net toegevoegde poort staat.

Et Voilà, je kan via het netwerk printen. >:)

En via de: Belkin Wireless-G USB print server (zit ook een ethernet aansluiting op hoor):

Stap 3
- Rechtermuisknop op de zojuist toegevoegde printer
- Eigenschappen
- Poort
- Poort Toevoegen
- Standard TCP/IP Port
- New Port
- Printer name or IP Adress
- (ip van printserver) 192.168.1.60
- Port Name: IP_192.168.1.60
- Apparaat niet aangetroffen, Aangepast, Instellingen
- Protocol RAW
- Nummer 9100 (voor usb aansluiting 1, 9101 voor usb aansluiting 2).
- OK
- Voltooien
- Sluiten
- Sluiten (zorg dat poort vinkje bij de net toegevoegde poort staat.

Et Voilà, je kunt nu draadloos & bedraad naar de printserver printen (voor deze instellingen ben ik er van uit gegaan dat de Belkin Wireless G Usb Printserver al wel goed in het netwerk is aangesloten.

Pricewatch Links apparaatjes:
Asus WL-500G deluxe
Belkin Wireless G Usb Print Server (zit ook een ethernet aansluiting op hoor).
Belkin ding is bij veel webwinkels blijkbaar tijdelijk? moeilijk leverbaar. Op m'n werk hebben we hem in ieder geval wel (zo heb ik ook kunnen kopen om deze how-to voor jullie te maken :) )

edit:

De opstelling met de belkin printserver gebruik ik nu thuis ook en dat werkt 100% goed. Nooit storing of iets. Printer begint ook haast net zo vlot met printen als dat hij direct aan de Usb zit. Via de WL-500 werkt het ook probleemloos alleen duurt het daarbij een seconde of 15 voordat de printer uit slaapstand komt en begint met printen. Wellicht is de Processor in de WL-500G trager dat die wat langer moet nadeken of iets dergelijks.

[ Voor 9% gewijzigd door scenic20 op 18-05-2006 19:48 ]

Somewhere in Europe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Deze maar even bookmarken enzo. :+

Iemand enig idee (dènk het niet...) of dit ook kan werken voor de all in one printers van Brother? Dus ook scannen / OCR lezen etc. via netwerk?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenic20
l0c4lh0st schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 23:20:
Iemand enig idee (dènk het niet...) of dit ook kan werken voor de all in one printers van Brother? Dus ook scannen / OCR lezen etc. via netwerk?
Ik denk niet, ik weet het zeker :+ .
Voor de all in ones gaat het niet werken. In zoverre, je kan dan alleen printen. Scannen via het netwerk gaat niet lukken met de twee bovenstaande printservers. Ook met andere printservers gaat het niet lukken. Scannen via het netwerk gaat alleen met de eigen Brother netwerkinterface, maar die is niet voor iedere all in one te krijgen.

Iemand nog behoefte aan een stappenplan hoe je het op een Mac aan de gang krijgt?

[ Voor 8% gewijzigd door scenic20 op 19-05-2006 10:16 ]

Somewhere in Europe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143719

Ik heb zelf een netwerkje thuis van 3 pc's en je kunt je printer ook sharen net als een directory en/of drive sharen. :) Bij mij werkt het goed. :) Probeer het maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenic20
Anoniem: 143719 schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 10:19:
Ik heb zelf een netwerkje thuis van 3 pc's en je kunt je printer ook sharen net als een directory en/of drive sharen. :) Bij mij werkt het goed. :) Probeer het maar eens.
Dat klopt, maar dan moet er altijd een pc aanstaan. En vanaf een Mac werkt het dan niet als hij is aangesloten op een Windows Pc (bij grotere oprachten komen de laatste pagina's niet uit de printer).

Somewhere in Europe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtrally
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-01-2021
Ik heb een netwerk met een Xp laptop wireless (WL-500G (niet De luxe) functioneert als AP, niet als router) en een Apple G4 die via netwerkkabel aan de router geknoopt zit (router is een adsl en telefonie zxyel).

Ik ben van plan om een brother all in one te kopen, de DCP-7010. De bedoeling is hem te koppelen aan de WL-500G. Gaat dat werken? Is het dan mogelijk om zowel vanuit de laptop (xp) als de G4 (OSX) te printen? Begrijp ik het goed dat de scanfunctie niet werkt? Is daar een betaalbare oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenic20
dtrally schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 10:53:
Ik ben van plan om een brother all in one te kopen, de DCP-7010. De bedoeling is hem te koppelen aan de WL-500G. Gaat dat werken? Is het dan mogelijk om zowel vanuit de laptop (xp) als de G4 (OSX) te printen? Begrijp ik het goed dat de scanfunctie niet werkt? Is daar een betaalbare oplossing voor?
Nope, de scanfunctie zal via de Asus WL-500G niet werken. Alleen printen. Om via het netwerk te kunnen scannen & printen is een Brother NC-2200W (uit mijn hoofd) netwerkadapter / printserver nodig. En die zijn érg prijzig.

Nog behoefte aan de tutorial hoe je de all in one aan de gang krijgt in Mac OsX om te printen? Voor windows kan je het stappenplan hierboven volgen. De 7010 gebruikt als 'printonderstel' de basis van een Brother HL-2040 laserprinter.

Somewhere in Europe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtrally
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-01-2021
thx voor je reactie, een tutorial om te printen via de G4 is meer dan welkom. Ik twijfel nu zeer of ik wel ga voor de 7010. Het is best een duur apparaat (vergeleken met de 2030). Misschien iets meer geld erin en dan maar een mfc-7225N?...... Ik ga dan wel nog meer euroos neerleggen maar heb dan wel volledige netwerkfunctionaliteit en een fax. De toner voor de mfc-7225N is hetzelfde, dus per print ben ik evenveel kwijt. Alleen die investering dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenic20
dtrally schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 20:39:
thx voor je reactie, een tutorial om te printen via de G4 is meer dan welkom. Ik twijfel nu zeer of ik wel ga voor de 7010. Het is best een duur apparaat (vergeleken met de 2030). Misschien iets meer geld erin en dan maar een mfc-7225N?...... Ik ga dan wel nog meer euroos neerleggen maar heb dan wel volledige netwerkfunctionaliteit en een fax. De toner voor de mfc-7225N is hetzelfde, dus per print ben ik evenveel kwijt. Alleen die investering dan.
Je zou natuurlijk ook een brother HL-2030/2040 kunnen nemen en een losse scanner. Het neemt iets meer bureau oppervlak in, maar zo'n multifunctional neemt ook een hoop plek in natuurlijk. De MFC-7225N ken ik persoonlijk niet, maar het wordt vergeleken met een simpele scanner en losse printer dan wel een dure aangelegenheid.

Tutorial gooi ik ergens vanavond laat wel dit Topic in.

Somewhere in Europe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Interessant, zou 't dan ook met de HL-1430 kunnen? Vast wel zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ik heb me 2030 aan een asus wl500g deluxe hangen. 't duurt nu wel alleen 10-30 sec voordat de printer reageert op de printopdracht terwijl de voorganger (hp dj 840c) binnen 5 sec al begint.....

maar ik vind ut wa best zo

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenic20
Heeft iemand nog wat webspace over? Ik wil die tutorials voor Mac even online gooien, maar ik kan al 3 dagen niets uploaden naar mijn webspace. Wie zou die even willen hosten?

Het gaat om 2 pdf's van +- 1mb.

Somewhere in Europe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

scenic20 schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 11:38:
Heeft iemand nog wat webspace over? Ik wil die tutorials voor Mac even online gooien, maar ik kan al 3 dagen niets uploaden naar mijn webspace. Wie zou die even willen hosten?

Het gaat om 2 pdf's van +- 1mb.
laat me raden, @home? zelfde probleem, is al minstens maand zo

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenic20
Het werkt weer:

Voor de Mac
Voor Windows

Succes

De pdf's zijn nogal op noob niveau maar ik heb het zo gemaakt dat ook mijn ouders het voor elkaar krijgen als de printer niet meer werkt :)

Somewhere in Europe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenic20
Noork schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 20:56:
Interessant, zou 't dan ook met de HL-1430 kunnen? Vast wel zeker?
Met een HL-1440 werkt het in ieder geval wel, dus een 1430 zal ook wel werken. Die verschillen kwa specificatie nauwlijks.
bartgrefte schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 17:29:
ik heb me 2030 aan een asus wl500g deluxe hangen. 't duurt nu wel alleen 10-30 sec voordat de printer reageert op de printopdracht terwijl de voorganger (hp dj 840c) binnen 5 sec al begint.....

maar ik vind ut wa best zo
Toen ik nog een WL-500G gebruikte als printserver duurde het ook zo lang (+- 30 seconde). Is niets aan te doen. Wellicht wel met Oleg's firmware, dan kan je via RAW mode printen, maar zelf nooit getest.
bartgrefte schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 14:38:
laat me raden, @home? zelfde probleem, is al minstens maand zo
Nope, geen @home.

[ Voor 62% gewijzigd door scenic20 op 29-05-2006 18:37 ]

Somewhere in Europe...

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:01
scenic20 schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 19:44:

Stap 1.1
Kies tijdens de installatie voor de parallelle aansluitmethode (ondanks dat de HL-2030 geen parallelle poort heeft kan je in de installatie van de driver wel aangeven dat je een parallelle kabel gebruikt).
Kan iemand vertellen hoe dit precies moet? Ik krijg de optie om te kiezen voor de 2030, 2040 of 2070. Bij de 2030 krijg ik geen optie voor parallelle poort. Ik heb de 2040 geprobeerd, maar dat werkt ook niet.

Ik heb het op 2 verschillende pc's geprobeerd, beide op een SMC7908 router. Ik blijf de melding "er is een fout opgetreden bij de foutcontrole" krijgen zodra ik de LPT1 poort naar LP_192.168.2.1 wil toewijzen.

Dank voor alle suggesties.
Pagina: 1