Toon posts:

Onboard RAID voor eenvoudige fileserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik wil een eenvoudige fileserver bouwen voor thuis. De enige twee eisen zijn voor mij: weinig stroomverbruik en een goede RAID-1 configuratie. Nu heb ik me laten voorlichten, maar kan het nog niet goed volgen. Wat ik wil is een RAID-set die ik via de BIOS kan aanmaken, zodat bij problemen ik niet afhankelijk ben van het OS wat erop staat (alternatief is 1 kleine HD met het OS + 2 grote HD's voor een software RAID).

Wat onduidelijk blijft voor mij, is of de onboard RAID van bijv. de Olidata (zie hier) inderdaad via de BIOS te configureren is of dat er hulpprogramma's nodig zijn oid.

Wie heeft hier (vergelijkbare) ervaringen mee?

Groetjes, Hans.

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 19:49
groetjes hoeven hier niet hoor ;)
wat voor een moederbord had je ingedachte?

Verwijderd

Topicstarter
okidoki, geen groetjes, meer :7

Op zich heb ik nog geen moederbord in gedachten, maar zag dat de Olidata van de Kijkshop er een Asus erin heeft zitten, volgens mij deze: A8N-VM CSM. Ik zoek in principe een eenvoudig moederbord met een goedkope processor en een beetje geheugen (256MB; een kale Windows heeft immers slechts 150 in gebruik). Maar waar ik veel waarde aan hecht is een RAID-controller die je vanuit de BIOS kan configureren, zodat je daar geen omkijken naar hebt in het besturingssysteem...

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 07:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

De meeste onboard controllers hebben zo'n bios. Vaak zijn deze controllers van VIA, Promise, silicon of andere merken. Eerst boot je pc via de normale BIOS, daarna zie je dat je met TAB of F8 in de raidcontroller bios kunt.

Ik zelf heb een Asus K8V-X met een VIAraidcontroller.
Zelfs kaartjes van +- 30 euro hebben dezelfde raidmethode.

Het is dan een kwestie van de goede drivers laden bij het setuppen van windows en je hebt 'n schijf die gemirrored wordt...

[ Voor 5% gewijzigd door DDemolition op 25-02-2006 20:08 ]

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

zoals hierboven :) alle raid controllers hebben zo'n setup / bios bij het opstarten, immers hoe kan je ze anders instellen ! heb zelf bv de asus k8vse de luxe met dubbel raid (via en promise) socket 754 bordje voor niet te veel geld

Verwijderd

Topicstarter
Keej,

Maar wat ik niet snap is waarom je extra drivers nodig hebt... Ziet het OS de logische disk niet gewoon automatisch?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-05 14:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 20:17:
Keej,

Maar wat ik niet snap is waarom je extra drivers nodig hebt... Ziet het OS de logische disk niet gewoon automatisch?
Nee.
Hij zit een of ander wazig apparaat.
DMV een driver vertel jij hem wat dat apparaat is (ide controller)

Als hij eenmaal driver voor de controller heeft, ziet hij automatisch de schijf

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 25-02-2006 20:50 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Keej... Misschien een beetje obvious, maar zo'n RAID-controller op een desktop is dus (heel) wat anders dan van een server. Daarvan ben ik gewend, dat het OS geen vragen stelt maar gewoon de logische schijf ziet als een fysieke. Of zijn er bijv. RAID-chipsets voor desktops die Windows automatisch "ziet" en je geen driver hoeft te installeren?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Wat is er mis aan een driver installeren. Want daar kom je steeds op terug. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 25-02-2006 22:20 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, eh... Daar heb je wel een punt. Het liefste heb ik een systeem waarvoor ik geen drivers hoef op te zoeken, maar erg belangrijk is het eigenlijk niet.

Heb je wel eens getest hoe goed de mirror werkt? Maw.: heb je er wel eens een disk uitgetrokken en weer teruggeprikt en ging ie dan netjes rebuilden? Ook vraag ik me af hoe je ziet dat er een disk niet ok is. Bij servers gaat er altijd wel een lampje knipperen, maar hier natuurlijk niet. Moet je dan met enige regelmaat zelf het eventlog controleren?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Nee,

Bij VIA bijv. op een K8V DEluxe (die heb ik) draait er een utility mee die de RAID1 continu controleert. Bij problemen meldt het programma netjes welke HD er stuk is of corrupt. Je kunt dan onder Windows de disk rebuilden maar ook geheel offline vlak na de normale boot.

Als je een HD eruit trekt start de PC gewoon op maar uiteraard is de mirror er niet meer. Plug je dan weer de HD erin dan zal in veel gevallen er een verschil in data worden geconstateert en een rebuild volgen (weer al of niet onder Windows)

Ik draai zelf een RAID1 en heb eigenlijk nooit een rebuild hoeven te doen.

Overigens hoef je niet naar drivers te zoeken. Er zit altijd wel een CD bij het moederbord met een programma om de drivers op FD te zetten.

Heb je de onovertroffen RAID FAQ al gelezen?

[ Voor 23% gewijzigd door Guardian Angel op 25-02-2006 22:37 ]

ARME AOW’er

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 21:09
je kunt ook een XFX raid controller kopen. Dat zijn denk ik de minst dure raid controllers die geen drivers nodig hebben. Windows ziet die controller als harddisk. Echt low-budget zijn ze niet en kosten iets van 150-200 euro. Zie Tweakers.net pricewatch. Zelf heb ik zo'n kaart in mijn fileserver met daar aan 3 maxline harde schijven en dat werkt perfect.

Qua laag stroomverbruik bevalt de cool'n quiet van AMD mij erg goed. De CPU in mijn fileserver draait meestal op 1 Ghz en 1.1 volt en verbruikt dan 20 watt. Wanneer er meer rekenkracht nodig is is dat ook ook geen probleem. Ik draai zel met een A64 3200 op een Asus 8kv moederbord.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De XFX kan maximaal 3 schijven en maximaal RAID3 aan. Een RAID5 controller met 4 aansluitingen is niet heel veel duurder en biedt meer voordelen.

ARME AOW’er

• BartNL
de TS wil alleen raid 1 ondersteuning dus daarvoor heb je geen raid 5 nodig. Voordeel van de XFX (eigenlijk Netcell) is dat je CPU volledig ontlast is van alle schijf gebruik en dat 'ie zonder drivers werkt precies zoals de TS vraagt.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

:)
Voor een RAID1 op een fileserver heb je, verwacht ik, geen extra controller naast een on-board RAID1 controller nodig. Nóg goedkoper.

Ik heb zelf ook gekeken naar die XFX maar voor vrijwel hetzelfde geld of ietsjes meer heb je een nog veiliger array RAID5, dat is wat ik bedoelde te zeggen.

ARME AOW’er

• BartNL
Ach, ja ieder zijn voorkeur. Ik ben tevreden hardware raid-3 gebruiker ;)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

offtopic:
En daar gaat het natuurlijk om. :)

ARME AOW’er

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 07:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Met een onboard RAID controller is niets mis hoor!
Het is alleen software matig, dus je CPU wordt belast, maar de gemiddelde gebruiker merkt hier niets van.

In het installeren van die driver is eigenlijk de praat niet waard, want je maakt met de cd van de fabrikant een diskette. Hierop staat de driver voor NT, 2000, XP en 2003. Tijdens het draaien van je setup heel veel x op 'n knopje drukken (F9??, nouja weet het niet uit m'n hoofd). Dan geef je je driver uit je zojuist gemaakt diskette station op. Daarna setup windows zoals je dat normaal gewend bent.

Als je 'n iets duurder als het goedkoopste moederbord pakt heb je 9 van de 10x Sata en dan meestal ook Raid 0 of 1 (soms zelfs 1+0, dus mirror en striping). De gemiddelde gebruiker schaft geen 3 of meer schijven aan voor Raid 5 of of Raid 1+0.

Edit:

Over het rebuilden en warning message ed.:
De meeste controllers kunnen het hotswappen niet af. Ik weet wel dat promise een management tooltje heeft, dat zodra het fout gaat mailtjes stuurt. Natuurlijk is een dikke compaq ML met hotswappeble Raid5 schijven een stuk gaver, maar denk dat het kalf een stuk groter wordt als de koe, als het om privé gebruik gaat.

Dit komt trouwens ook een heel eind in de richting:
Afbeeldingslocatie: http://www.mycom.nl/f2/images/products/61196mcl.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door DDemolition op 26-02-2006 14:19 ]

Specs: Server, WS boven, WS beneden

Verwijderd

Topicstarter
BartNL schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 22:38:Qua laag stroomverbruik bevalt de cool'n quiet van AMD mij erg goed. De CPU in mijn fileserver draait meestal op 1 Ghz en 1.1 volt en verbruikt dan 20 watt. Wanneer er meer rekenkracht nodig is is dat ook ook geen probleem. Ik draai zel met een A64 3200 op een Asus 8kv moederbord.
Cool'n quiet... Is de A64/3200 dat? Mijn ervaring is dat de AMD's altijd sterk gekoeld moeten worden.

Verwijderd

Topicstarter
DDemolition schreef op zondag 26 februari 2006 @ 14:11:
Met een onboard RAID controller is niets mis hoor!
Het is alleen software matig, dus je CPU wordt belast, maar de gemiddelde gebruiker merkt hier niets van.
Keej, klinkt goed. Ik durf het wel aan ;) Nu ik jullie toch lastig val: welke processor heb ik nodig voor MCE? Ik heb het idee dat daar geen al te hoge eisen aan gesteld worden. Wat ik graag wil is een stille machine maar weet niet of ik nu beter af ben met een Intel of een AMD.

• BartNL
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 14:45:
[...]
Cool'n quiet... Is de A64/3200 dat? Mijn ervaring is dat de AMD's altijd sterk gekoeld moeten worden.
ja dat is 'ie. Asus moederbord Q-fan optie past daarnaast CPU fan speed automatisch aan en de boxed fan is dan tijdens fileserver gebruik stil. Ook bij flinke belasting is geluid niet irritant maar dan zal een stllere CPU koeler wel helpen. Zolang de CPU weinig doet is de boxed koeler d.m.v. Q-fan ook erg stil.

Hoge warmte productie van AMD is verleden tijd. AMD is momenteel makkelijker / beter qua koeling dan vergelijkbare intel processoren.

• BartNL
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 14:52:
[...]
Keej, klinkt goed. Ik durf het wel aan ;) Nu ik jullie toch lastig val: welke processor heb ik nodig voor MCE? Ik heb het idee dat daar geen al te hoge eisen aan gesteld worden. Wat ik graag wil is een stille machine maar weet niet of ik nu beter af ben met een Intel of een AMD.
ligt er aan wat je met de MCE machine wilt doen. Voor normale DVD, Divx en TV volstaan praktisch alle hedendaagse CPU's. Wil je daarentegen vlekkeloost 1920 x 1080 HDTV wmv files afspelen dan worden de eisen aan CPU en GPU een stuk hoger (> 3GHz en 6600GT bijvoorbeeld).

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je wil een onboard raid, dat lees ik uit je titel, maar ik ga ook ff een andere optie hier neerplanten.

Als je een PCI Raid-Controller neemt, dan is je raid-set zo in een ander mobo te stoppen. mocht je je server om 1 of andere reden zat zijn, kan je die schijven & controller zonder problemen in een ander systeem zetten.

Ik wil niet zeggen dat je nu een losse controler moet kopen hoor, maar ik zou persoonlijk voor een losse controller gaan.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:48:
Je wil een onboard raid, dat lees ik uit je titel, maar ik ga ook ff een andere optie hier neerplanten.

Als je een PCI Raid-Controller neemt, dan is je raid-set zo in een ander mobo te stoppen. mocht je je server om 1 of andere reden zat zijn, kan je die schijven & controller zonder problemen in een ander systeem zetten.

Ik wil niet zeggen dat je nu een losse controler moet kopen hoor, maar ik zou persoonlijk voor een losse controller gaan.
Zit wel wat in hoor, maar het kost ook wat. Als die onboard-controllers niets zouden zijn dan zou dat een logisch alternatief zijn, maar wat ik nu lees denk ik dat de onboard-controllers wel gaan werken. Vroeger had je nog wel zo'n run op de nieuwe snelste pc, maar tegenwoordig lijkt de noodzaak daarvan steeds kleiner te worden. Ik werk op een P4 1.6 GHz en mijn vrouw probleemloos op een PIII 500 MHz... Ik bedoel: waar heb je tegenwoordig nog een nieuwe pc voor nodig? Belangrijkste knelpunten zijn ram en storage. Ik denk dat ik met een nieuwe MCE en behoorlijk wat gigabytes wel weer een jaartje of 5 vooruit kan, waarbij ik halverwege wat grotere schijven erin zet. Dat is zo'n beetje het plan. Maar dank voor het meedenken, dat waardeer ik zeker.

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:08
Misschien een beetje offtopic. Vergeet niet dat RAID1 niet heilig is, een corruptfilesystem, virus, (jezelf ;)) of whatever kan nog steeds je data naar de knoppen helpen. Ik zou zelf voor iets kiezen dan om de zoveel tijd de inhoud van de ene harddisk met de andere synchroniseert.

[ Voor 4% gewijzigd door robbert op 26-02-2006 21:15 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 21:08:
[...]

Zit wel wat in hoor, maar het kost ook wat.
Dat valt toch wel mee. Heb zelf een TX2000 gekocht voor 50 euro (2e hands dan wel). En dat is een kaart waarmee je toch al flink uit de voeten kunt (meerdere arrays op 1 controller, kunnen veel onboard dingen niet).
Ga je voor een simpele raid controller dan ben je voor een paar tientjes al klaar.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

RaZ schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:48:

Niet helemaal juist. Ik kan probleemloos beide schijven van mijn onboard RAID1 in elke willekeurige andere PC stoppen en probleemloos ermee werken. Alleen.... er vanaf booten is uiteraard een heel ander verhaal.

Datzelfde geldt ook in de meeste gevallen ook voor PCI RAID-kaarten en HD's. Als je daar je OS op hebt staan zal het zeker ook grote problemen gaan geven. 100% zelfs als je van een AMD PC de schijven met een OS erop probeert te booten in een INTEL PC.

ARME AOW’er

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De raid-set van m'n HighPoint kan mooi niet overgezet worden naar m'n Promise controller. Is inmiddels wel weer jaren terug. Toen werkte dat nog niet.

Sorry, dan heb ik niets gezegt :P

Ey!! Macarena \o/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RAIDarrays kun je inderdaad niet overzetten. RAID 1 is echter een directe mirror naar een andere disk die dus gewoon als singledisk ook kan werken. En dan is het idd niet nodig om dit per se aan dezelfde controller te doen.
Maar bijvoorbeeld een RAID 0 array kun je niet zomaar ergens anders op hangen, omdat 1 hdd nooit de volledige data bevat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 22:27:
.....
Ook vraag ik me af hoe je ziet dat er een disk niet ok is. Bij servers gaat er altijd wel een lampje knipperen, maar hier natuurlijk niet. Moet je dan met enige regelmaat zelf het eventlog controleren?
Als je je pc opstart met RAID controllers erin, krijg je tijdens de post de status van je arrays te zien. Als er een schijf gaar is gaat ie gillen dat de raid set incomplete is. Jaja, ervaring hier :( Gelukkig me raid 1.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik werk zelf met een mirror oplossing in Raid 1 met 1 sata aansluiting en 2 harde schijven. Deze is dan hotswappable. Het apparaat kost wel rond de 300 euro maar je hoeft niets apart hiervoor aan te schaffen. Je hoeft geen RAID controller te hebben.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

itsalex schreef op maandag 27 februari 2006 @ 08:46:
Ik werk zelf met een mirror oplossing in Raid 1 met 1 sata aansluiting en 2 harde schijven.
Die snap ik even niet.

Op een 1 S-ATA aansluiting kun je slechts 1 HD aansluiten.

ARME AOW’er

Verwijderd

HDD eruit trekken terwijl die aanstaast of harddisk eruittrekken terwijl die uit staat, als die aan staat zou ik maar hotswap nemen anders heb je kans op data verlies.

Sowieso als je een goeie raidcontroller wilt, ben je iets wat geld kwijt , en zul je sowieso de nieuwste/meest compatible drivers moeten installeren. Raid config utility erbij onder windows zodat je kunt zien wat de status is.

ik vind persoonlijk de raids van VIA niet zo denderend je kan er beter een van een goed betrouwbaar merk nemen , iets van adaptec. Maar als je het simpel wilt houden neem je dus gewoon de onboard en dat moet gewoon werken.
Pagina: 1