ASUS P3B-F met sweex Sata controller loopt vast na bios

Pagina: 1
Acties:

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 20:45
Goedemiddag allen,

Ondertussen al een tijdje terug heb ik een simpel Fakeraid kaartje aangeschaft, namelijk de Sweex Serial Ata controller met de welbekende sil3112 chip. De bedoeling is deze in mijn debian bak te plaatsen en een software raid te draaien.

Het systeem waar ik deze kaart in installeer is de ASUS P3B-F met de intel 440BX chipset (Bios 1.003) een aardig oud systeempje dus.

Het probleem wat ik nu tegenkom is dat de controller incl. hardeschijf netjes word herkend en dat ik ook de melding ESDC update succesvol krijg. Hierna zou het systeem moeten gaan booten van de IDE harddisk. Echter gebeurt dit niet. Hij freesed gewoon, alt+ctrl+del werkt ook niet meer.

Koppel ik de harddisk los, dan boot het systeem wel naar behoren en zie ik de controller ook netjes tussen de andere PCI apparaten staan 8)7

Het moederbord in kwestie (de 6x PCI 1x ISA versie) zou wel PCI 2.2 moeten ondersteunen als het goed is.

Ik weet echter niet goed in welke richting ik dit probleem moet zoeken en hoop eigenlijk dat iemand dit probleem bekend voorkomt en mij een oplossing kan aanreiken.

Ik sta op het moment op het punt om een BIOS flash naar 1006 voor te bereiden, echter mochten er ideeën zijn waarbij dit niet nodig is heeft dat de voorkeur aangezien er in de changelog niets bijzonders staat wat op mijn situatie duid.

Eve char: Warock <TEST>

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Hoe staat je bootvolgorde nu ingesteld?

• sPENKMAN
Lekkere Kwal schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 16:06:
Hoe staat je bootvolgorde nu ingesteld?
Floppy disabled, cd-rom, IDE Maxtor schijf, other boot device staan disabled.

Ik krijg zojuist op IRC van HedKandi te horen dat dit een bekend probleem schijnt te zijn met de DMI data die niet doorkomt. (Hier ga ik nu even op zoeken)

• sPENKMAN
De bios is van 1003 naar 1006 naar 1008 beta 4 geflashed. Alle PCI poorten geprobeerd. Verschillende boot volgordes geprobeert. Met en zonder NIC. En bij iedere flash keurig de CMOS gecleared.

Allemaal helaas zonder resultaat. Ik heb sweex ondertussen ook een mailtje gestuurd en wacht op antwoord.

Nog iemand een idee?

• sPENKMAN
*kick*
Afbeeldingslocatie: http://tsunami.km.ua/images/gallery/andy/Andy%20Kyokushin%201987%20fights%20Matsui%20final1.jpg

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:17

Shuriken

Life is all about priorities

Volgens mij is dat mainboard maar PCI 2.1

Google maar eens een beetje. Ik vind het terug in verscheidene reviews. Grote kans dus dat daar het probleem inzit.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• sPENKMAN
Shuriken schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 08:28:
Volgens mij is dat mainboard maar PCI 2.1

Google maar eens een beetje. Ik vind het terug in verscheidene reviews. Grote kans dus dat daar het probleem inzit.
Ik ben dat inderdaad ook tegengekomen, maar ook meerdere bronnen geven PCI2.2 aan. De chipset kan iig 100% zeker PCI2.2 ondersteunen.

Is er nog een bepaalde manier waarop ik 2.1 en 2.2 kan onderscheiden om te kijken wat ik nou daadwerkelijk heb in mijn server?

Pagina: 1